Nu de ik met graafmachine even niet meer verder kan, omdat ik nog steeds niets van Joachim heb gehoord. De bouw van de dieplader bijna gereed is, en de DAF torpedo binnenkort wordt gegoten, moest ik toch weer iets nieuws bedenken. En dat is weer iets, waar ik waarschijnlijk weer een klein jaartje mee bezig zal zijn. Natuurlijk komt er ook nog een trekker voor de dieplader. Maar omdat dat er weer één met een CF cabine moet worden, en ik net een Ginaf met zo'n cabine heb gebouwd, had ik daar nog even geen zin in. Dus toen maar de volgende op m'n lijstje. Een Volvo A40F knikdumper. Niet echt een vrachtwagen zoals hier meestal gebouwd wordt, maar deze kan ook weer mooi als lading fungeren op m'n dieplader.
Het wordt ook weer een behoorlijk grote jongen. In het echt 11,26 lang, 3,57 breed en 3,59 hoog. Een leeg gewicht van 31 ton en 39 ton laadvermogen. Dus volgeladen zo'n 70 ton. Je ziet ze dus niet zo heel veel op de openbare weg, maar meer in het terrein voor zwaar grondwerk.
Als eerste ben ik deze week aan de banden begonnen. Althans ééntje, want de rest ga ik weer gieten. Die banden zijn net als de dumper. GROOT....
doorsnede 78 mm, breedte 35 mm, en deze maat is volgens mij ook niet te koop. De opbouw van de band is in grote lijn hetzelfde als die van de Terberg en de Ginaf Eerst de zijkanten gemaakt, toen daar een strookje tussen van de goede breedte en vervolgens het loopvlak gemaakt. Dat er omheen gelijmd en toen de zijkanten afgewerkt. Hieronder weer een paar foto's van de werkwijze en het uiteindelijke resultaat. De tekening op de tweede foto is weer precies op schaal, dus daar kun je op zien hoe groot hij wordt.
Gr. Zeger