Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 09 jan, 2012 0:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
spiderbrouwer schreef:
Erg leuke heli hoor Rene. Hij lijkt wel wat op de eerste alouette.

Komt door de staartboomconstructie. Was ook een buisgeraamte bij de Alouette II. Het cockpitglas en het motorgedeelte is dan wel weer heel erg anders en de Alouette II stond op 4 wielen. Al was er wel een Bell 47 die ook op 4 wielen stond. Maar ik moet je inderdaad gelijk geven, er is enige gelijkenis.

spiderbrouwer schreef:
Heb als ik heel ver in mijn geheugen graaf in een vorig modelplakleven :wink: , ongeveer dertig jaar geleden eens een sikorski heli, ook met drijvers gebouwd, het was een zilveren, schaal 1:48. Helaas tot stof vergaan en bij een verhuizing geggemikt :(


Deze?
[url]http://www.swannysmodels.com/H19.html[/url]
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jammer dat het er niet meer is, maar na 30 jaar.....

Nog wat Sikorsky-spul:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jan, 2012 0:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
We hebben niet stil gezeten vandaag. Wat een heerlijke druilerige dag om wat te freubelen.

Begonnen met de drijvers, 4 onderdelen (2 boven- en onderhelft en 2 koppelstangen waarop straks het frame komt te rusten).
Lijmnaad gladgeschuurd met 150-1000-2000 (nat) en gepolijst met nagelvijl. In een later stadium nog ontvetten met alcohol (70%), primer en een sproeibeurt met zwart. Paar lagen P+, decals en mat aflakken. Wellicht dat ik nog overweeg om ook het eerder weergegeven idee met piepschuim en kit en wat kleurtjes toe te passen.
Afbeelding

Vervolgens de motor. Daar moet wel even de kop bij. Wat moet waar, 17 onderdelen. Niet elk onderdeeltje staat hier op de foto, maar het geeft even een indruk. Op 2 plaatsen heb ik een kleine sinkmark weggewerkt met wat Alebastine autoplamuur. Ik kan op dit moment nog niet inschatten of het zichtbaar is straks of niet, daarom voor de zekerheid dus maar wat plamuur.
Afbeelding

En omdat het straks helemaal ingesloten is door het buizenframe van de staartboom, moet eerst alles maar in de verf (zilver/gun-metal/mat zwart). Op de foto is nog niet alles geverf, maar ik laat het nu even een poosje drogen. Er moeten nog wat uitlaadpijpen aangebracht worden en het 'verloopwiel' (?) van de motor naar de as welke de staartrotor aandrijft.
Afbeelding

De passing tot nu toe is goed en ik gebruik nu een nieuw potje lijm (ook van Italeri) wat bij zo'n kitje zit met 2 busjes verf en een kwastje. De verf heb ik maar direkt weggegooid, maar de lijm wilde ik even uitproberen. Het blijkt super te gaan, erg dunne lijm, dus het vloeit mooi.

Later meer.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jan, 2012 22:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Yep, die zilveren wentelwiek was het, nostalgie hoor. maar erg mooi.
Maak dat motortje maar mooi met details als je een goede foto ervan hebt, je ziet hem inderdaad goed en geeft heel wat meerwaarde als hij er netjes uitziet.
Blijf je volgen, gr.Jaap Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jan, 2012 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik heb zo 1-2-3 geen mooie foto op de PC, maar google is denk ik wel gewillig. Het worden dan wel gewone foto's van de gewone uitvoering (model 47) en niet van de Coast Guard uitvoering. Daar heb ik weinig van kunnen vinden.

Overigens wordt deze gewoon RUDD gebouwd. Alleen poes-pas als ik denk dat het echt nodig is. Gewoon weer even lekker een leuke heli in elkaar bouwen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jan, 2012 0:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Goed, wat sneupwerk verder, en al wat leuke plaatjes gevonden.

Afbeelding

Een Canadees...
Afbeelding
Een Braziliaan...
Afbeelding
Vliegend...
Afbeelding

Moet ik wel wat mee kunnen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 jan, 2012 16:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Hoi Tsjoppert, denk je dat je voor mij de afmetingen van de floats zou kunnen opmeten? Ik heb de 1:72 versie van dit kitje maar daar zitten ze niet bij en als ik ze kan scratchen van wat ronde houten staaf kan ik wellicht ook nog meedoen aan de GB.. PB me anders maar :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 jan, 2012 19:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Afbeelding

Geen probleem.

Lengte: 85 mm (omgerekend naar 1:72 is dit 56,7 mm)
Diameter van een drijver: 12,5 mm (wordt 8,3 mm)
Tussenruimte tussen de drijvers: 26 mm (wordt 16,7 mm)
Tussenruimte tussen de voorste en de achterste steun 36 mm (wordt 24 mm), deze zitten centrisch op de floats, dus evenveel ruimte ten opzichte van de voor- en achterkant.
De diameter van de steun is 1,2 mm (wordt 0,8 mm), maar is denk ik om de stevigheid verstandiger om dit uit 1 mm staaf te maken.

Heb je zo genoeg info?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 jan, 2012 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Jep, super bedankt!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jan, 2012 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Zo, the Flying Dutchman is los, ik moet opschieten. Gelukkig is het geen wedstrijd, mijn model is ook iets groter (1,5 x zo groot).

Mijn progressie, sinds m'n laatste bouwupdate:

Na de lijmnaad goed bewerkt te hebben, plastic schoongemaakt met alcohol (70%), grijze Action primer uit een spuitbus zit de drijver in een laagje mat-zwart van Vallejo.
Afbeelding

Hier zitten de drijvers in 3 lagen P+ (wil ik nog even een nachtje laten drogen) om dit weekend van wat plakkers te voorzien.
Afbeelding

2 aanzichten van het grootste gedeelte van het motorblok.
Afbeelding
Afbeelding

De cockpit (in aanbouw).
Afbeelding

De staartboom (framewerk).
Afbeelding

Nog veel te doen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jan, 2012 23:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Grappig om te zien dat de verdeling van de onderdelen op sommige delen zoals de motor haast hetzelfde is als mijn 1:72 versie. Nu durf je zeker niet meer te zeggen dat je dit al een gepiel vond? :twisted:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement