Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: di 13 dec, 2011 10:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het verhaal van de Van Berkel WA begint met een noodlanding van een Duits Hansa-Brandenburg W.12 drijvervliegtuig in april 1918 bij de Waddeneilanden. Zoals gebruikelijk werd dat toestel geïnterneerd, wat eigenlijk betekende: in beslag genomen en ingedeeld bij de Nederlandse “luchtmacht” van die tijd. Het toestel beviel uitstekend, en dat was aanleiding voor de overheid om productie van zo’n vliegtuig in Nederland op te zetten voor de Marine. Met een steuntje in de rug was Van Berkel Patent, bekend van precisie weegschalen en vleessnijmachines, bereid om een afdeling vliegtuigbouw op te zetten, specifiek voor dit vliegtuig. Dat werd geen echte licentieproductie, want dat kostte extra geld, eerder een Chinese kopie, dus wijkt de WA op een aantal onderdelen af van de W.12. Overigens is in de latere geschiedenis van de WA wel een essentiële wijziging ingevoerd: In 1924 is de houten romp vervangen door een van staalbuis met linnen bekleding, is het richtingsroer aangepast, werd de Mecedes D.III motor vervangen door een sterkere BMW III, en zijn nog wat andere wijzigingen doorgevoerd.
De originele Brandenburg W.12, die voor het eerst vloog in februari 1917, was een manusje van alles: Hij is gebruikt voor verkenning, maar ook als tweepersoons gevechtsvliegtuig. In die laatste functie was hij redelijk succesvol in de strijd tegen Britse vliegboten. Er zijn er in Duitsland 146 gebouwd. Voordat de W.12 zijn uiteindelijke vorm kreeg is er veel mee geëxperimenteerd, maar toen de W.12 in Nederlandse handen viel was het een betrouwbaar, makkelijk te vliegen toestel.

[afbeelding verwijderd]

De verschillen tussen de WA en de W.12 zijn, zoals al eerder gezegd, gering. Basis was de W.12 met lange romp (geïntroduceerd omdat het vliegtuig een slechte langsstabiliteit had) en met de Mercedes D.III motor. De afstand tussen onderkant romp en de bovenkant van de drijvers werd met 15 cm vergroot en de bewapening van de WA was veel lichter. De meeste WA’s hebben zelfs ongewapend rondgevlogen, en een aantal hadden slechts een Lewis mitrailleur voor de waarnemer. De een of twee vaste, door het schroefveld vurende mitrailleurs van de W.12 werden niet ingebouwd. De vreemde, karakteristieke staart van de WA gaf de boordschutter een vrijwel onbeperkt schootsveld naar achteren. Er zijn 40 WA’s gebouwd, waarvan er twintig in Nederlands-Indië hebben dienst gedaan (registratienummers W-1 t/m W-21; deze laatste was een “herbouw” uit onderdelen van twee verongelukte machines) en twintig in Nederland (W-51 t/m W-70). De eerste vlucht vond plaats in september 1919. De WA is tot 1933 in dienst gebleven.

[afbeelding verwijderd]

Omdat ik een kit van de Brandenburg W.12 als basis ga gebruiken, ligt het voor de hand om voor de originele (houtbouw) Van Berkel WA te kiezen, dus zonder gemodificeerd richtingsroer. Ik weet nog niet of ik hem ga bouwen met de oranje ballen die tot een paar jaar na WWI als nationale kentekens gevoerd werden of met de rood-wit-blauwe rozetten. Omdat ik van beide versies een foto van de W-60 heb, wordt dat ‘m.
De foto’s komen beide uit het boek van Kees Aarssen, Van Berkel’s Patent: De Luchtvaartafdeling, Van weegschaal tot Vliegtuig, de beste referentie voor de WA. Uit dat boek komen ook de kleurenplaat en maatschets.

[afbeelding verwijderd]

[afbeelding verwijderd]

Ik ga de machine wel voorzien van een Lewis mitrailleur, die pas ingebouwd zijn toen de oranje bollen vervangen waren door de rozetten.
Een tweede bruikbare referentie is de Windsock Datafile 61, Brandenburg W.12 door P.M. Grosz van Albatros Productions, die veel bruikbaar detail bevat (en 1:72 maatschetsen) van het Duitse toestel. Ook H. Hooftman, Van Farman tot Neptune, Deel I: Romantiek van watervliegtuigen en vliegboten besteedt aandacht aan de WA, maar de tekst is niet al te accuraat. Verder bevat het boek van N. Geldhof, 70 Jaar Marineluchtvaartdienst, een aantal foto’s en een beschrijving van het operationele leven van het vliegtuig. Tenslotte is er de website van de Neptune Association waar foto’s te zien zijn van de replica van de Van Berkel WA, die daar gebouwd wordt (http://www.neptune-association.nl/index.php). Dit is speciaal bruikbaar voor interieur details - ook al zijn die vaak speculatief - die niet makkelijk te vinden zijn op originele foto’s.

[afbeelding verwijderd]

Dan de kit. Czech Master Resin brengt een resin kit van de Brandenburg W.12 met de korte en de lange romp (V.12/III en V.12/V).

Afbeelding

Afbeelding

De V.12/V heeft een Mercedes D.III motor, net zoals de Van Berkel WA, maar is een model waarbij ook rolroeren in de ondervleugel waren aangebracht, wat bij de WA niet zo was. Omdat de spanwijdte van beide modellen hetzelfde is, kan de ondervleugel van de V.12/III gebruikt worden. Wel moeten de twee vaste mitrailleurs van de lange romp verwijderd worden, maar dat moet geen probleem zijn. Voor de oranje decals kan ik die voor de Fokker D.VII “266” gebruiken, voor de rozetten is er zat keus. De registratie moet ik zelf maken met de inktjet printer. Ik heb nog een aantal Lewis mitrailleurs met Scarff ring. Verder is het een kwestie van nauwgezet naar details speuren.

In de kit zit de resin onderdelen, een tamelijk uitgebreide handleiding met maatschets en schilderinstrukties en decals. Die laatste zijn natuurlijk niet bruikbaar, want van de Duitse versies.

Afbeelding

Afbeelding

Overigens zou de rompneus van de V.12/III goed gebruikt kunnen worden om eventueel de upgrade van de WA naar de BMW IV motor te modelleren; de vorm van de neus en radiator voor de Benz Bz.III motor is vrijwel gelijk aan die voor de BMW.

In het nieuwe jaar beginnen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op ma 20 feb, 2012 16:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: di 13 dec, 2011 16:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Een volledige resin kit ,eigenlijk een materiaal waar ik nog niet aan durf te beginnen
vanwege kwetsbaarheid van het materiaal .
Maar ben wel blij met deze bijdrage , dit soort zaken houd het interssant voor iedereen.

Groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: wo 04 jan, 2012 18:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Aan de slag, dus. De bouwinstrukties bestaan uit twee pagina's exploded views.

Afbeelding

Afbeelding

Beperkt, maar samen met de Windsock Datafile van de Hansa-Brandenburg W.12 en het boek van Kees Aarssen moet het lukken.
Begonnen met de resin onderdelen schoon te maken. De vleugels zijn goed met maar een paar luchtbelletjes. De romphelften zijn erg krom; die gaan dus in een warm bad. Bovendien zijn ze niet precies symmetrisch, dat wordt dus de cockpitopeningen bijwerken, plamuren en opnieuw graveren. De cockpit vloer, die minder dan een milimeter dik moet zijn, zit op een voet van wel drie mm. Schuren maar, ik heb er de schuurplank voor mijn vacuummodellen maar bijgepakt. Staartvlakken OK, motor mooi gedetailleerd. De uitlaat is zeer bros: twee pijpen afgebroken dus weer plakken met CA. Hetzelfde geldt voor de cockpituitrusting. Die zit vast aan een vrij dikke "flens", die duidelijk steviger is cdan de fragiele onderdeeltjes. Maar CA is geduldig.
De drijvers prima in orde, hoeft niets aan gedaan te worden. De drijver- en vleugelstijlen bewaar ik voor later.

Afbeelding

Voor het interieur ga ik de foto's van de Van Berkel replica in het Aviodrome gebruiken.

[afbeelding verwijderd]

[afbeelding verwijderd]

[afbeelding verwijderd]

Steuntje in de rug: wat foto's van een Finse H-B W12. Al dit materiaal met dank aan Kees Aarssen.

Afbeelding

Ik heb nog twee vragen uitstaan. De W.12 kit heeft een groot venster in de vloer van de waarnemersruimte. Het is niet duidelijk of de WA dat ook had. En ik heb ook een maatschets gevonden van een WA waar de bulten op de bovenkant van de romp voor de vaste mitrailleurs op staan, net zoals bij de W.12. Maar de WA is nooit uitgerust geweest met vaste mitrailleurs (ze staan ook niet op de maatschets in het boek van Kees Aarssen), dus wat is de waarheid? Advies is welkom.

Tot zover.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op ma 20 feb, 2012 16:41 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: do 05 jan, 2012 1:13 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Nu is het zo dat ik een tijdje heb meegeholpen aan de replica bij het Aviodrome, en ik kan je zeggen dat er inderdaad een venster in de vloer van de waarnemersruimte zit. Wat de machinegeweren betreft, die hebben voor zover mij verteld is nooit op de Van Berkel gezeten. Het kan natuurlijk zijn dat ze die bulten in het paneel hebben laten zitten om zo geen nieuw paneel te hoeven ontwerpen.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: do 05 jan, 2012 10:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ Danny: Bedankt voor je info, dat raam kan ik dus laten zitten. Ik heb tot nu toe ook op geen van de foto's van de WA de mitrailleur bulten gezien (de neus is gewoon rechttoe rechtaan), maar wilde zeker stellen, dat die ene maatschets van de Van Berkel die ik heb eigenlijk een maatschets van de Hansa-Brandenburg is. Ik krijg overigens nog wat originele (?) tekeningen van de WA van Willem Vredeling, mijn hulp in "bange" dagen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: do 05 jan, 2012 11:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
dat is een gaaf vliegtuig zeg.
en ook een mooie kit :wink:
succes met de cockpit. :brouw: :brouw:

gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: ma 09 jan, 2012 16:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Een beetje voortgang. De romp is in het hete bad geweest, en nu netjes recht. Ook het verschil tussen linker en rechter helft valt mee. De bulten voor de vaste mitrailleurs zijn er af en de paneellijnen opnieuw gegraveerd.

Afbeelding

Met behulp van foto's of de Neptune Association website en de foto's van de cockpit van de Brandenburg W.12 heb ik de plek van het lattengeraamte van de romp ingetekend.

[afbeelding verwijderd]

Afbeelding

Slechte foto, maar het idee is duidelijk, denk ik. Daarna van 0,2 x 0,5 mm plastic strip de latjes geplakt.

Afbeelding

De hele (zichtbare) binnenkant licht grijs geschilderd (Humbrol 129). In die kleur was de romp ook afgewerkt. De romp moet nog wel gewijzigd worden voor twee vreemde vensters onder de motorruimte (niemand weet waar die voor dienen). Maar daarvoor wacht ik eerst op de tekeningen van Willem Vredeling.

[afbeelding verwijderd]

Ik ga toch het instrumentenpaneel van de kit gebruiken; het verschilt maar marginaal van dat van de replica. Ik heb de linker klok weggehaald, de rest van de instrumenten zit vrijwel op de goede plek, behalve de bediening van de Bosch magneet.

[afbeelding verwijderd]

[afbeelding verwijderd]

Ook het paneel en de vloer zijn lichtgrijs geschilderd; het hout breng ik daarna met olieverf aan.

Tot zover.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op ma 20 feb, 2012 16:43 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: ma 09 jan, 2012 21:03 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Je maakt er weer een mooi werkje van Rob.
Even een vraag, hoeveel graden ongeveer was het badje waarin je de kromme delen hebt ondergedompeld?
Ik heb hier namelijk een resin Grumman Greyhound liggen welke ook een ietwat vervormd is.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: ma 09 jan, 2012 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Hi Dave,

Ik denk zo'n 80 graden. Warm water direkt uit de kraan werkte onvoldoende, dus toen heb ik de waterkoker genomen en het hete water in een glazen overschoteltje geschonken. De delen met een vork voorzichtig onder water gehouden en na een paar minuutjes er uit gelicht. Daarna op een glasplaatje vlak gehouden tot ze afgekoeld waren. Voor de meeste delen werkt het goed als ze een "vlakke" kant hebben. Als dat niet zo is moet je je vingers riskeren om ze op het gevoel in vorm te krijgen. In deze kit zit ook nog een zwaar vervormd stukje vloer van 0,6 mm dik. Daar zal ik iets voorzichtiger mee zijn.

Groet,

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van Berkel WA
BerichtGeplaatst: ma 09 jan, 2012 22:23 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Rob, bedankt voor de info.
Ik ga het eerdaags eens proberen.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement