Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2011 23:45 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Modern of ouderwets.... dubdubdubdubdub... Ik check in mijn kast...Hmmm, die LAV III TUA is een vette bak en omdat Afghanistan blijkbaar ook onder de woestijn valt kan ik die pakken... Of de Marder III of jaaa! Die FAMO! Een tweede grote sleper erbij... Hey wacht even... Deze is cool! Een Britse Sherman! Dit wordt mijn eerste bouw straks als mijn andere project, de M36 Jackson, af is.

Afbeelding

Een hele mooie kit met niet heul veel onderdeeltjes zoals we wel eens gewend zijn van Dragon.
Afbeelding

Afbeelding

Boekje, altijd eerst even goed doornemen bij Dragon.
Afbeelding

Je kan aardig wat versie bouwen.
Afbeelding

Dit is een Sherman mark I (later hierover meer) en ik heb wel eens een mark III gebouwd enkele jaren terug. Leuk ding geworden maar nu moet ik beter kunnen. De mannetjes zijn van Alpine, wie weet koop ik hier ook weer wat mennekes bij als ik die op de kop kan tikken.
Afbeelding

Maar goed, waarom deze keuze? De oorlog in Noord-Afrika was uniek vanwege de omgeving die zorgde voor een heleboel interessante camouflageschema's. Tevens vocht er de grootste varieteit aan voertuigen vergeleken bij andere plaatsen. Bij de Engelsen reden er nog WWI wagens rond, cruiser tanks, Vickers, Valentines, Crusaders, Matildas, Churchills, de M3 Lee/Grant en natuurlijk de eerste Shermans! Want die hadden ze nodig hoor. Even snel een stukje Shermangeschiedenis: De M4 is de opvolger van de M3 Lee-Grant en werd op 5 september 1941 operationeel. In totaal werden volgende zes basismodellen van de M4 gemaakt; M4, M4A1, M4A2, M4A3, M4A4 en M4A6. Er werd nooit een Amerikaanse M4A5-versie van de Sherman gemaakt omdat de Canadese Cruiser Tank Ram II officieel de naam M4A5 droeg. De M4 is de opvolger van de M3 Lee-Grant en werd op 5 september 1941 operationeel. De M4 ‘Sherman’ was tevens de op één na meest geproduceerde tank actief in de Tweede Wereldoorlog. Enkel de Russische T-34 doet beter. De Amerikaanse fabrieken konden in 4 jaar maar liefst 49,324 tanks produceren.

De M4 Sherman beleefde zijn vuurdoop in El Alamein bij het Britse Leger. Daar bleek de Sherman een grandioos succes. De tank bleek snel, betrouwbaar en had voldoende vuurkracht om het tegen de Duitse tanks van toen, voornamelijk de PzKpfw III en IV op te nemen. Het enige nadeel was de al eerder vermelde zelfontbranding van de munitie bij een niet-doorborende vijandelijke treffer. Bij El Alamein was de Sherman nog niet op grote schaal beschikbaar, maar door de superieure Amerikaanse industrie stegen hun aantallen snel. Het Duitse Afrika Korps werd snel teruggedreven naar Tunesië en toen het Amerikaanse leger in Algerije landde, gebruikten de Amerikanen de Sherman ook als hun belangrijkste middelzware gevechtstank. Mede door de komst van de Sherman in grote aantallen werden de Duitsers van het Afrikaanse continent verdreven, ondanks de komst van de PzKpfw VI Tiger in de laatste fase van de strijd om Noord-Afrika.
Afbeelding

Afbeelding

Nog een stukje geschiedenis over de tweede slag bij El Alamein. Als introductie even dat tijdens de eerste slag bij El Alamein een beslissende veldslag in Noord-Afrika was. De slag vond plaats nabij El Alamein in Egypte tussen 1 juli 1942 en 27 juli 1942. Aan de zijde van de asmogendheden vocht het Afrikakorps, onder het bevel van generaal Erwin Rommel. De geallieerde zijde bestond uit het Britse Achtste Leger aangevoerd door generaal Sir Claude Auchinleck. Deze slag liet de tweede en laatste opmars van de as-troepen in Egypte tot een halt komen bij El Alamein, dat op amper 105 kilometer van Alexandrië vandaan lag.
Tijdens de tweede slag nam generaal Bernard Montgomery in augustus 1942 het bevel over van Claude Auchinleck en nam zo de leiding over van het Britse 8e Leger. Deze nieuwe generaal ging weer ten aanval over in Operatie Lightfoot en schopte de nasiballen terug naar Tunesië, hierna kwam Operatie Torch en samen met de Amerikanen werden de Italianen en Duitsers uit Afrika verdreven.

Zo weer even wat plaatjes. Hier samen met zijn broertje, de M3. Omdat ze dezelfde motor hadden konden deze twee types uitstekend naast elkaar vechten.
Afbeelding

Afbeelding

Zo, dat was het dan voor even.
Eelco


Laatst bijgewerkt door Eelcog op do 01 maart, 2012 19:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 dec, 2011 1:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 mei, 2006 14:01 pm
Berichten: 1070
Leuk om te zien dat er zoveel Brits wordt gebouwd.
Succes met deze Draak. :)

GJ

_________________
"But if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die." - Nelson Mandela
"Extinction is forever." - Sea Shepherd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 dec, 2011 19:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 okt, 2010 21:12 pm
Berichten: 782
Woonplaats: Haaksbergen (overijssel)
YEEEEEEEEYY een sherman :P daar hou ik van. ik weet dat jij wel een mooi tankje kan neer zetten, dus we zullen zien wat het deze keer word :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 dec, 2011 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 nov, 2006 21:28 pm
Berichten: 1150
Leuk ding Eelcog.
Van dat A Sprue ga je niet veel gebruiken zo te zien :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 dec, 2011 22:22 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Haha, nee. Kopen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2011 16:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Sherman! Sherman! Sherman! Jeah!!

Succes met deze sherman!!!

gr nicky

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2011 20:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Jaaaa, riep iemand mij?

Afbeelding

Grt,
Eelco

Ps. voor de noobs onder ons, dit is generaal William T. Sherman. Generaal van de noordelijke staten tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2011 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 feb, 2010 13:05 pm
Berichten: 806
Woonplaats: Hengeloooo
ik dacht altijd dat hij het was :roll:
Afbeelding

_________________
If it ain't Dutch, it ain't much Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2011 22:25 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Hey, doe eens normaal man!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2011 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 feb, 2010 13:05 pm
Berichten: 806
Woonplaats: Hengeloooo
Doe zelf eens normaal man!

_________________
If it ain't Dutch, it ain't much Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement