Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2011 20:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het volgende project: een 1: 72 Pegasus injection kit van de Armstrong-Whitworth FK.8 "Big Ack" uit 1916. Deze tweedekker werd ontworpen door Frits Koolhoven, waar hij in WWI werkte. Het vleigtuig was een verdere ontwikkeling van de succesvolle trainer FK.3, en maakte zijn eerste vlucht als AW FK.7 in mei 1916. De FK.8 is gebruikt als verkenner, artillerie waarnemer, trainer (de waarnemersplek was ingericht voor een tweede vlieger) en als lichte bommenwerper. Soms werd hij zelfs gebruikt als jager.
Alle uitrusting, ook de omvangrijke cameras uit die tijd, konden binnen de brede romp geplaatst en bediend worden, wat in die tijd niet gebruikelijk was. Hoewel de snelheid beperkt was (153 km/uur met de 120 pk Breadmore motor en 170 km/uur met de 160 pk versie), werd de FK.8 geapprecieerd door de crews vanwege zijn degelijkheid en goede vliegeigenschappen. Er zijn er meer dan 100 gebouwd (volgens sommige bronnen zelfs 1700) en het vliegtuig is op alle fronten gebruikt tot het eind van de oorlog. Een fors aantal hebben zelfs na de oorlog als burger transportkisten dienst gedaan.

Afbeelding

De kit stelt de vroege versie van de Big Ack voor (de B-870, die op het eind van de oorlog bij het RAF Headquarters Communication Squadron in Frankrijk gevlogen heeft). Die versie had grote radiatoren en een complex onderstel met olie-pneumatische schokbrekers, een uitvinding van Koolhoven.

Afbeelding

In de doos zitten een plastic zak met de plastic onderdelen een strip stroomlijn en rond profiel voor het maken van de vleugel- en afsteunstijlen en witmetalen delen voor het onderstel, de radiatoren, motoruitlaten, een pilotenstoel, twee machinegeweren en een Sharff ring. Plus de decals voor de B-870.

Afbeelding

Achterop de doos staat een schilderschema.

Afbeelding

De bouwhandleiding bestaat uit een velletje met een stappenplan voor de bouw, de kleuren die gebruikt moet worden, een exploded view en templates voor de vleugelstijlen. De plastic delen zien er netjes uit, maar het plastic is nogal zacht en bij het verwijderen van de sprues moet je dus voorzichtig zijn. De metalen delen zijn mooi afgewerkt, mar nogal kwetsbaar (in mijn kit waren nogal verbogen). Bovendien is er geen waarnemersstoel aanwezig, ten er zitten twee Lewis mitrailleurs bij, terwijl de vaste mitrailleur een Vickers was.

Afbeelding

Afbeelding

Er zijn weinig referenties in druk.
1. W. Schoenmaker, Tussen Vleugels van Linnen, De bekendste vliegtuigen uit de eerste wereldoorlog, pp. 16-17, Rebo Produkties, Sassenheim, 1988
2. T. Wesselink & T. Postma, Koolhoven, Nederlands vliegtuigbouwer in de schaduw van Fokker, pp. 2-3, 6-9, 15, 22-24, 74-75, ISBN 90 228 3890 0, 1981
3. D. Top, Frits Koolhoven en zijn Vliegtuigproduktie, pp. 24, 27, 1996
4. R.A. Arnken, De Ontwikkeling van het Vliegtuig, p. 47, Gottmer, Haarlem, 1946
5. Anon., Koolhoven Vliegtuigen, 1910-1940, p. 4, 1940
6. H. Hooftman, Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Koolhoven FK-51, p. 6, La Riviere & Voorhoeve, Zwolle, 1978
7. S. Van der Zee, Vergeten legende, Frits Koolhoven 1886-1946, p. 180, ISBN 90-234-7057-5, 2001
Schoenmaker, Wesselink en Top geven de afmetingen van de FK.8, terwijl Wesselink ook een maatschets afdrukt.

Afbeelding

Op het Internet kan meer informatie gevonden worden:
8. en.wikipedia.org/wiki/Armstrong_Whitworth_F.K.8
9. flyingmachines.ru/Site2/Crafts/Craft25539.htm
10. http://www.wwi-models.org/IM/British/fk8.html
11. http://www.cbrnp.com/profiles/quarter1/fk8.htm
12. http://www.picsearch.com/pictures/Vehic ... F.K.8.html
13. http://www.ww1aviator.com/planes/AWFK8/ ... ig_ack.htm
14. wwi.priswell.com/british/armstrong/index.htm
De Wikipedia entry voor de FK.8 is zeer bruikbaar, terwijl de Russische website “Their Flying Machines” veel intersaante foto's bevat en maatschetsen van de late en vroege versie (hieronder) van de FK.8.

Afbeelding

Op de Russiche site vond ik ook nog een interessante referentie: O.Tapper - Armstrong-Whitworth Aircraft since 1913. Heb ik meteen besteld (25 euro bij De Slegte, halve prijs van de andere websites die ik vond).

Dat is het voorwerk. Volgende keer het echte werk.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 nov, 2011 17:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 okt, 2011 16:49 pm
Berichten: 16
Interressant, al deze Nederlandse vliegtuigen die u bouwt. Ik bouw zelf ook voornameljk nedelands.

Ik heb een fokker d.23 gebouwd van dit merk, de pasvorm was niet erg goed.

succes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 nov, 2011 20:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Nou,... da's weer een project naar mijn hart! Zal ook weer niet mee vallen zo'n Pegagus kitje. Een vliegtuig dat ik ook nog graag een keer bouwen wil, maar ik wacht dan wel op een 1/48 of 1/32 versie!

Succes!

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 nov, 2011 10:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb het boek van Tapper binnen. Een stuk of 15 pagina's zijn aan de FK.8 gewijd en bevatten in ieder geval informatie die niet in de andere bronnen staat (behalve misschien de Russische website, maar die kan ik niet lezen). Wat helaas ontbreekt zijn foto's van het cockpit interieur. Mocht iemand mij daaraan kunnen helpen (of foto's van de cockpit van andere Britse verkenners uit die periode), dan houd ik mij aanbevolen. Speciaal over het instrumentenpaneel (if any) heb ik geen enkele informatie.
Wat in ieder geval duidelijk is geworden is dat de FK.8 niet met echt dubbele besturing was uitgerust. De waarnemer had een rudimentaire stick aan de (rechter) zijkant van zijn cockpit voor het richtingsroer en handgrepen gemonteerd aan de kabels die door zijn cockpit liepen voor de hoogteroer besturing. Dit was bedoeld om het vliegtuig veilig thuis te krijgen, als de piloot daar niet meer toe in staat was (het vliegtuig was goed te vliegen zonder aileron besturing). De back-up besturing schijnt een aantal keren met succes gebruikt te zijn.
Hoe de aileron kabels lopen is niet duidelijk. Op sommige foto's lijkt het er op dat ze niet door de vleugels lopen maar onder de (boven)vleugel langs ter plaatse van de voorste ligger (een dubbele kabel). Dit is strijdig met de informatie zoals gegeven in de maatschetsen, waar de kabel(s?) ter plekke van de ligger uit de ondervleugel komen.
Spandraden is ook een puzzle. In ieder geval dubbele spandraden tussen de romp en de bovenkant van de eerste achterstijl, maar op en aantal foto's (vooral van de latere versie) ook tussen onderkant binnenste-bovenkant buitenste achterstijl en zelfs onderkant binnenste-bovenkant buitenste voorste stijl. Op zich logisch, daar hangt het vliegtuiggewicht aan.
Ik heb ook het boek van Bruce (The Aeroplanes of the RFC) gekocht, maar de enige redelijk geprijsde kopie moet uit Australie komen, en dat duurt nog wel even. In dat boek worden een zestal pagina's aan de FK.8 gewijd. Misschien dat ik daar nog wat foto's van de cockpit in vind.
Ik denk dat ik het model ga bouwen met losgesneden roeren.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 nov, 2011 22:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Wat voortgang. Surfen op internet bracht een Amerikaan die foto's van de binnenkant van de FK.8 had (bleken te komen uit de Windsock Datafile 64 van de FK.8 ) en een Brit die ook de Pegasus kit aan het bouwen was. Ook een fraaie site gevonden met kleurenfoto's van een SE.8, die ongeveer dezelfde constructie had. Ook de Datafile 64 bij Amazon gevonden en gekocht. Hierbij de foto's.

Afbeelding

Deze foto heb ik ook van Frans gehad (en een link naar nog meer plaatjes).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Genoeg detail om verder te gaan. Hoewel, de Brit laat PE delen maken voor wat onderdeeltjes die niet in de kit zitten. Misschien nog even wachten.
Wat ik wel gedaan heb: De hoogteroeroverbrenging die in relief op de romp gemodelleerd is weggehaald en nieuwe hefbomen uitgesneden uit 0,25 mm plastic strip, puntjes tussen de A en W op de neus gezet (dunne schijfjes van het dunste staf wat ik heb, en de roeren losgesneden en afgewerkt. Ik vind de brackets voor de kabel bevestiging erg klein, ze steken bijna niet uit; ga ik waarschijnlijk vervangen door PE spul van HR Models.

Afbeelding

En dit is wat de competitie aan het maken is. http://www.greatwaraviation.com/forum/index.php?topic=1739.0

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2011 14:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
En klein stapje verder gekomen. Eerst beide romphelften uitgefreesd om wat meer ruimte te krijgen. Daarna het houten frame, de vloeren en nieuwe spanten aangebracht in de romphelften (0.4 mm plasticard en 0.4 x 0.7 mm Evergreen profiel. Het cockpit interieur in de kit is helemaal niet in overeenstemming met de foto's van de FK.8, dus er zat niets anders op om alles nieuw te maken.

Afbeelding

Het was wel veel "trial-and-error" om het pas te krijgen. Ik heb ook een nieuw instrumentenpaneel gemaakt (was so-wie-so nodig omdat het paneel in de kit maar de helft voorstelde. De instrumenten zijn bij het origineel op het houten paneel gemonteerd, dus het lag voor de hand om ze te modelleren door dunne schijfjes rond profiel. Lijmen heb ik gedaan met AC omder de loupe.

Afbeelding

De uitsparing links is voor het Vickers machine geweer. Dat stond half in de cockpit.

Toch harder opgeschoten dan ik dacht. De rest van het cockpit interieur.

Afbeelding

Van links naar rechts: voetenstuur, stuurknuppel plus stang naar de as van de hoogteroerbediening achter het brandschot, stoel (uit de kit), benzinetank (stukje ballpen), krukje van de waarnemer, hoogteroerbediening voor de waarnemer, magazijn opslag voor de Lewis mitrailleur van 0,25 mm strip. Ik kon er op deze schaal maar zes plaatsen i.p.v. de acht in werkelijkheid.

Nu het interieur schilderen. Ik ga ook proberen "natuurlijker" houtstruktuur te maken m.b.v. olieverf.

Tot zover.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 dec, 2011 17:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Vandaag het interieur afgemaakt. Ik heb voor het eerst olieverf gebruikt voor het houtwerk. Ondanks het gebruik van schilders medium duurt het drogen wel lang, vind ik. Maar het resultaat is redelijk. Ik heb het instelwile voor het horizontale staartvlak nog voorzien van een paar eindjes kabel (vissnoer); was nog lastig op zijn plaats te krijgen. De montage van de onderdeeltjes viel mee; dat was in een uurtje gepiept.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de stuurknuppel en het voetenstuur een uitslag gegeven, en zal later de roeren overeenkomstig laten uitslaan. De stukjes plasticard in de neus zijn de basis voor de carburateur inlaten, een uitlaat aan de andere kant (waarvoor weet ik niet, maar duidelijk op foto's te zien) en de buis die in het verlengde van de in de cockpit ingebouwde mitrailleur ligt. Die heb ik eerst apart gemaakt van opgeboord rond profiel van verschillende maten en voor het op zijn plaats zetten geschilderd. Op het frame van de lege romphelft heb ik een gashandle gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Op de vloer nog een compas "gesimuleerd". De seat belt is van Tamyia tape. Ik heb op geen enkele foto (ook niet van de SE-8 ) seat belts voor de waarnemer gezien.

Afbeelding

Zoals op de foto van het originele instrumentenpaneel te zien is, hebben de meeste klokken een witte wijzerplaat. Kennelijk kwam zwart pas later in de mode.

Afbeelding

De verf nog wat bijwerken hier en daar en de matte verf zijdeglans vernissen, en dan is de romp klaar om dichtgemaakt te worden. Jammer dat je dan nog maar weinig van het interieur kunt zien. Maar het gaat toch om de lol van het maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 dec, 2011 21:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 mei, 2010 16:15 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Veenendaal
Dit ziet er netjes uit.
Ik heb me altijd al afgevraagd hoe je zo'n instrumentenpaneeltje maakt.

Dus bij deze: hoe doe je dat?

_________________
Pink Floyd for the win.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 dec, 2011 21:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Gerd jan schreef:
Dit ziet er netjes uit.
Ik heb me altijd al afgevraagd hoe je zo'n instrumentenpaneeltje maakt.

Dus bij deze: hoe doe je dat?

Soms is lezen ook handig:
Citaat:
De instrumenten zijn bij het origineel op het houten paneel gemonteerd, dus het lag voor de hand om ze te modelleren door dunne schijfjes rond profiel. Lijmen heb ik gedaan met AC omder de loupe.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 dec, 2011 22:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
robh schreef:
Ik heb op geen enkele foto (ook niet van de SE-8 ) seat belts voor de waarnemer gezien.


Ik zie het al voor me tot welke toestanden dit in een luchtgevecht zou leiden. :shock:
Op zijn minst zal er toch wel een heupgordeltje voor de waarnemer zijn aangebracht? Misschien dat op foto's van vergelijkbare Engelse kisten iets te zien valt.

Het ziet er allemaal weer keurig uit, Rob. Volgens mij ga je steeds een stukje verder met detailleren of vergis ik me?

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement