Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 1:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 588 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 59  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 27 okt, 2011 20:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Prins Willem 17de eeuws VOC schip
Na de bouw van de 17de eeuwse Nederlandse walvisvaarder "Het Paradys" zie: http://www.modelbouwforum.nl/forums/bou ... arder.html ligt er nu weer een 17de eeuws Nederlands schip op de werf waar ik een bouwverslag van ga maken.
En weer een model wat je niet veel tegenkomt op het forum.

De Prins Willem was een VOC schip, gebouwd in Middelburg in 1649. Het heeft dienst gedaan als schip voor de VOC voor de handel op Batavia en als oorlogsschip voor de "Staten Generaal" in de zeeoorlog tegen Engeland en zelfs als vlaggenschip voor Admiraal Witte de Witt, het heeft deelgenomen aan de zeeslag bij Duins in 1652 waarbij het zwaar beschadigd raakte. Hierna is het hersteld en is weer door de VOC gebruikt voor handelsreizen naar Batavia en is op terugreis in 1661 in een storm gezonken.

Ik ga het model van Corel bouwen in de schaal 1:100
Dit model is gebaseerd op het 17de eeuwse model "Prins Willem" van het Rijksmuseum in Amsterdam, dit model staat daar in depot en is dus helaas niet te bezichtigen. Er is in ongeveer 1980 een kopie van het model gemaakt en dat staat momenteel in het Tropenmuseum in Amsterdam.

De doos:
Afbeelding
met 10 tekeningen!
Afbeelding
en veel materiaal:

Afbeelding

Alles ziet er veel netter uit als bij mijn vorige model! Dus daar moet wel een mooi model van te bouwen zijn .
Afbeelding
En nu dan beginnen met de bouw:
Afbeelding

Dus eerst lezen en tekeningen bestuderen en zo nodig het naslagwerk gebruiken: "Prins Willem" van Herman Ketting ( De Boer Maritiem 1978 )

Andy

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 okt, 2011 22:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 sep, 2008 17:44 pm
Berichten: 201
Woonplaats: Leeuwarden
Kijk es aan... dat ziet er nu al mooi uit. Mooi dat iemand eens een Corel kit gaat bouwen. Toevallig vandaag ook naar een kit van Corel wezen kijken.

Nou. Mag wel duidelijk zijn dat ik deze ga volgen. Ik wens je veel succes met de bouw. Ik hoop dat je een prachtig staaltje modelbouw gaat laten zien hier. Proost van uit het hoge Noorden :brouw:

Ik las net even je post in het topic van Jan123's Friesland. Dat cremekleurige touw is makkelijk om te toveren. Wat ik met de chebec gedaan heb is cremekleurig touw in een potje Smoke van Tamiya onderdompelen, of beits. Vervolgens er weer uit halen en "afnemen" met een ouwe poetsdoek en uithangen. Het touw krijgt dan een grijzig zwarte kleur en in de slagen wordt het wat donkerder. Het heeft de neiging om stijf te worden als het droog is, ik wrijf het touw dan uit. Daarna uitwarren (uit de knoop halen) en insmeren met vaseline en je hebt prachtig gevet scheepstouw.

Groet
Derk

_________________
Aaaarrrgghhhhhh

Bezig met:
Semiscratch Panart Battle Station.

Lijstje van mijn builds vind je hier
http://modelbrouwers.nl/builds/user/139/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 okt, 2011 0:49 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Wow dit is toch wel een van mijn favorieten. Ik ga je zeker volgen ¦)

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 okt, 2011 7:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug, 2008 17:42 pm
Berichten: 506
inderdaad. deze staat erg hoog op het favorietenlijstje.
reken maar op een volger :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 okt, 2011 8:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 19 sep, 2009 19:15 pm
Berichten: 63
Andy succes met de bouw van de PW
Het takelgaren voor mijn Friesland heb ik besteld bij De Kombuis
Het merk is Mantua
Kleur zwart in de afmeting 0.25 0.50 1 mm
Je krijgt ze dan van het merk Krick
Prima kwaliteit

_________________
Groet Jannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 okt, 2011 9:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 okt, 2009 17:06 pm
Berichten: 962
Woonplaats: winschoten
Dit word ook weer een mooi model om te volgen.
Succes met de bouw.

_________________
Mvg Cor
http://www.bergingshaai.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 okt, 2011 10:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 09 feb, 2009 19:56 pm
Berichten: 346
Woonplaats: Roosendaal
veel succes met de bouw, ik ben ook met een Corel kit bezig,

- doorsnede van de HMS Victory
http://www.modelships-beagle.eu/smf/ind ... 425.0.html
en
viewtopic.php?f=4&t=31315


- Wasa 1:75
http://www.modelships-beagle.eu/smf/ind ... 841.0.html
en
viewtopic.php?f=4&t=32704


algemene indruk van deze pakketten is goed, hoeveelheid materiaal lijkt ruim voldoende en van goede kwaliteit


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 okt, 2011 10:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Dank voor alle hartelijke reacties :D en voor de tips over het touw :brouw:

De kit ziet er erg goed uit, veel mooie details in het beslag, mooi bewerkte scharnieren, mooie kanons etc.

Na het lezen van de bouwbeschrijving heb ik nu een bouwplank gemaakt en de spanten op de kielplank gepast en na een klein beetje vijl werk past alles keurig. De nummers van de spanten staan consequent aan de stuurboord voorzijde van het spant ook daar is dus over nagedacht :D .Slechts 1 spant moest worden bijgewerkt (was niet ver genoeg ingezaagd). De uiteinden van de dekken lopen iets door in de daaropvolgende spanten zodat ook de einden van de dekken goed vast zitten. Helaas klopt in de bouwbeschrijving beschreven lijmvolgorde niet (eerst alle spanten daarna alle dekken vastlijmen) want als je die volgt krijg je het dek nooit meer op zijn plaats dus ook nu blijft het opletten.

Andy

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 okt, 2011 23:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 maart, 2010 22:41 pm
Berichten: 294
Woonplaats: Emmen
Hi Andy,
was me dat lang wachten tot je zou beginnen :wink: Heb het boek ook met veel interesse gelezen. W Bouw niet te snel want de gebruikte schaal zal je erg veel gepriegel kosten :lol: :lol:
Ik zal je op dit forum volgen en me van commentaar onthouden op de ander 8)
succes
Peter

_________________
Op de helling voor zeer groot onderhoud:
Royal Albert en Zuiderzee botter MK80
Afgemeerd: Statenjacht "Stadt von Bremen" (Amati);
Fluit als walvisvaarder (Sergal);
Vollenhovense schokker (scratchbouw)
Aan de horizon: Friesland (Mamoli)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 okt, 2011 10:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Houtenschepen schreef:
... Bouw niet te snel want de gebruikte schaal zal je erg veel gepriegel kosten :lol: :lol:
Peter


Hoi Peter

Snel bouwen was ik ook niet van plan, ik wil de lat hoger leggen als bij de Baleinera Olandese "het Paradys" en dat kost tijd.
Zo lijm ik de spanten niet zomaar op de kielplank maar maak ik nu gebruik van Legoblokken om ervoor te zorgen dat de hoek 90 graden blijft tijdens het drogen van de lijm.
Dus geen dagelijkse update met grote vooruitgang meer :cry:

Groeten
Andy

Vlot je restauratie al?

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 588 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 59  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement