Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Welke kit wordt het?
Poll eindigt op ma 02 mei, 2011 0:35 am
Kalkert KA-430. 47%  47%  [ 9 ]
Messerschmitt Me-263 53%  53%  [ 10 ]
Totaal aantal stemmen : 19
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 23 apr, 2011 0:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Aangezien ik niet echt een snelle bouwer ben, wil ik ook zo snel mogelijk beginnen met mijn deelname aan deze groepsbuild. Na een eerste selectie kom ik uit op 2 geschikte kits, beide afkomstig van Huma en 1/72;


Kalkert KA-430
Afbeelding

De Kalkert KA-430 is een in 44-45 gestarte ontwikkeling van een 12 persoons aanvals-zweefvliegtuig. Op een kleine serie van 12 pre-productie exemplaren na, is deze nooit verder gekomen dan het testvlieg-stadium.

Messerschmitt Me-263;
Afbeelding

De Me-263 is een doorontwikkeling van de Me-163 raket aangedreven onderscheppingsjager en helaas ook niet verder gekomen dan het prototype stadium.



Omdat ik momenteel geen keuze kan maken, laat ik het even over aan jullie. Ik heb dus maar even een poll geopend. Deze sluit op 1 Mei. Daarna start de bouw van de winnaar.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Laatst bijgewerkt door Biggles op zo 08 mei, 2011 2:15 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 apr, 2011 6:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 05 okt, 2010 7:22 am
Berichten: 155
Woonplaats: Nieuw-Bijerland
hallo
Misschien moet de poll wat verandert worden want je kunt 2 opties selecteren en er staan 2 opties.

jos

_________________
voorspoedig nieuw jaar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 apr, 2011 9:18 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Of wellicht gewoon zelf de keuze maken. Polls kunnen heel leuk zijn, maar dit is in mijn ogen toch een zinloze variant :(

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 apr, 2011 10:09 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Die onderste natuurlijk. Die ziet er veel mooier uit dan die vrachtwagen... Maar jij hebt in ieder geval al wat... Ik weet het nog steeds niet... OM een multimediakit uit de VS te laten komen voor 60 euro is me een beetje teveel van het goede.. Dus ben nog druk op zoek nr een alternatief.

Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 apr, 2011 11:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Poll aangepast.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 mei, 2011 23:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Verrassend genoeg liggen de uitslagen van de poll niet eens zo heel ver uit elkaar... In eerste gedachte hoort bij Luft46 natuurlijk een futuristisch ogend, lawaai producerende kabaalapparaat zoals de Me-263, en geen stille vliegende vrachtwagen. Ondanks het steeds kleiner wordende Duitse rijk waren ze ook in die periode nog bezig met het ontwikkelen van een aanvals-zweefvliegtuig ipv defensieve jagers. Raar maar waar. Toch even kijken of er animo voor was.

Zoals een beetje verwacht is het de slank gelijnde opvolger van de Me-163 geworden.

Een korte introductie van deze familie van raket vliegtuigen;


Afbeelding

Het hele verhaal begint eigenlijk met de DFS 194. (DFS staat voor "Deutsche Forschungsanstalt Segelflug" oftewel een soort ontwikkelingsinstituut voor zweefvliegtuigen.)

Afbeelding

De DFS 194 werd ontworpen door Alexander Lippisch op basis van zijn staartloze serie "Delta" vliegtuigen zoals de DFS-39 en DFS-40. In tegenstelling tot deze voorlopers werd de DFS 194 oorspronkelijk ook ontworpen met een conventionele zuigermotor als aandrijving, maar dan in een "pusher" configuratie. In 1938 was het airframe hiervoor gereed.

Dit ontwerp kreeg de interesse van het RLM aangezien zij dachten dat een staartloos ontwerp de beste basis was voor een raket aangedreven jager. Alexander Lippisch verhuisde in Januari 1939 naar Messerschmitt om daar te werken aan "Project X". De DFS 194 werd aangepast en voorzien van een Walter R I-203 raket. De eerste vlucht van de raket aangedreven DFS 194 vond plaats in Augustus 1940.

De eerste, volledig door vloeistof raket aangedreven vlucht is overigens uitgevoerd door een Heinkel He-176;

Afbeelding

Alle ervaringen die werden opgedaan met deze "langzame" DFS 194 werden verwerkt in het volgende ontwerp; de Me-163A;

Afbeelding

De gelijkenis mag duidelijk zijn. Leuk detail is dat met een Me-163A, gevlogen door Heini Dittmar, op 2 Oktober 1941 een officieel wereldsnelheidsrecord van 1004,5 km/uur werd behaald. Pas in 1947, enkele jaren na de oorlog is dit record verbeterd door een Douglas Skystreak.
Ondanks de behaalde snelheden was het ontwerp bij lange na nog niet perfect. Door de perfecte zweefeigenschappen was het toestel erg moeilijk te landen. (Net zoals de huidige Space Shuttle is het neit meer dan een raketaangereven zweefvliegtuig met maar één mogelijkheid voor een goede landing... :roll: )

Het vervolg ontwerp was de ME-163B;
Afbeelding

Een verbeterd ontwerp met oa leading edge slats voor betere landings eigenschappen. Ook kreeg het een sterkere HWK 109-509 motor. Een eis van het RLM om het vermogen regelbaar te maken zorgden voor een extra complexiteit in deze motor, wat helaas niet ten goede kwam van de betrouwbaarheid. Daarnaast werd als brandstof het zeer corrosieve en beruchte "C-stoff" en "T-stoff". Dankzij dit zeer extreme goedje moesten de vliegers voortaan in beschermende kleding het toestel besturen.

Voorzien van 2 Mk 108 kanonnen zag een scramble van een operationele Me-163B er als volgt uit; Met 320 km/uur opstijgen, laag blijven totdat de ideale klimsnelheid van 676 km/uur werd bereikt, dolly afgooien en over in een 70* bocht omhoog naar de bommenwerpers. Binnen 3 minuten naar 39.000ft! Aflevellen en accelereren naar 880 km/uur voor een aanvalsrun... :plonk:

Knap werk voor die tijd. Ook met een Me-163B wist Heini Dittmar op 6 Luly 1944 een snelheidsrecord te verbreken; 1130 km/uur zorgde er wel voor dat de Me-163 terugkeerde met het grootste deel van zijn stabilo afgebroken door flutter. Ook dit record werd pas in 1947 verbroken, ditmaal door Chuck Yeager met zijn Bell X-1!

Als laatste versie stond de Me-163C op de tekentafel. Naast een verbeterde motor werden ook andere punten opgelost. Zo werd het voorzien van een grotere vleugel, , drukcabine met bubble canopy, verlengde romp met grotere brandstofcapaciteit. Verder dan een enkel prototype is het echter niet gekomen.

De laatste in dit overzichtje is het onderwerp van deze bouw; de Me-263/Ju-248; het ontwerp van de ultieme raketaangedreven jager. Op de bouw van enkele mock-ups en prototypes na is de ontwikkeling hiervan niet verder gekomen;
Afbeelding

Binnenkort meer over de kit zelf als ik weer thuis ben. De spreu's even door een afwas sopje halen en beginnen met de bouw.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 mei, 2011 19:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Zo, vandaag dan eindelijk gestart met deze kit. De spreu's waren een beetje vettig en konden wel een verfrissend badje gebruiken. Wat zit er allemaal in deze kit;


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Een redelijk eenvoudige kit zonder al te veel onderdelen. Het wordt mijn eerste Huma kit, dus ik ben benieuwd nar de pasvorm. Zo op het eerste gezicht ziet het er netjes uit, rechte onderdelen zonder flash. qua details en aantal onderdelen heeft het veel weg van de wat oudere Airfix/Revell kits. Ik ben benieuwd!


Voor de kleuren ga ik voor het eerst een setje gebruiken van Mr Hobbycolor/Gunze.

Afbeelding

Dit in samenwerking met Rembrandt pastelkrijt voor de motling op de staart;

Afbeelding

Het was de bedoeling om dit al te testen op een Me-163 die in aanbouw ligt, maar zover was het nog niet gekomen.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 mei, 2011 19:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 12 maart, 2011 17:30 pm
Berichten: 695
woow :shock: veel resaerch gedaan
en veel suc6
heb nog nooit van het merk gehoord maar goed


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 mei, 2011 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Het eerste gepriegel is achter de rug; het hoofdlandingsgestel en een beginnetje met de cockpit... Onder de cockpit vloer moet het hele neuswiel landingsgestel uit 4 delen worden samengesteld, voor montage in de romp. :? Dat maar eens even goed dry-fitten om te kijken of dat niet later kan.


Afbeelding

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 mei, 2011 18:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 12 maart, 2011 17:30 pm
Berichten: 695
klinkt raar :?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement