Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: DAF YTZ 2300 Klu 1:50
BerichtGeplaatst: di 19 apr, 2011 20:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 03 maart, 2011 20:39 pm
Berichten: 108
De bedoeling was om een Yak-4400 te gaan bouwen , totdat ik foto's van deze YTZ 2300 tegen kwam en toen was de keuze heel erg snel duidelijk.
De DAF YTZ 2300 is officieel pas in 1989 geintroduceerd bij de Klu echter liepen de eerste al in 1984 onder de type aanduiding YBZ 2300 bij de landmacht, exact dezelfde trekkers dus met als enige verschil een afneembare laadbak.
De YTZ 2300 wordt gebruikt om de Patriot installaties van de Klu te trekken, en is er in 2 versies 1 met laadkraan en een zonder.
Ik maak de versie met laadkraan overigens.

DAF YBZ 2300 :

Afbeelding

DAF YTZ 2300 zonder kraan :

Afbeelding

DAF YTZ 2300 met kraan :

Afbeelding

_________________
Kijk ook eens op : http://modeltruckforum.yourbb.nl


Laatst bijgewerkt door Frowny op di 19 apr, 2011 20:51 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: DAF YTZ 2300 Klu
BerichtGeplaatst: di 19 apr, 2011 20:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 03 maart, 2011 20:39 pm
Berichten: 108
En dan nu naar het model....

Ik heb op de laatste beurs in Houten een leuke donor van Lion Toys op de kop weten te tikken voor dit model

Afbeelding

Ik was van plan een Multi-chassis van Tekno te gebruiken echter stond de wielbasis mij niet aan en was het ook behoorlijk lastig om met dat chassis de juiste cabine hoogte te bepalen :

Afbeelding


Dus dat chassis heb ik maar aan de kanten gelegd en heb het orginele chassis van de bak
wagen er weer bijgepakt.
Deze heb ik verlengd , heb een 2e achteras toegevoegd en heb het chassis verhoogd.

Afbeelding

De kraan is overigens een aangepaste en verbouwde mix van een Conrad en een Siku kraan.

_________________
Kijk ook eens op : http://modeltruckforum.yourbb.nl


Laatst bijgewerkt door Frowny op di 19 apr, 2011 20:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 19 apr, 2011 20:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 03 maart, 2011 20:39 pm
Berichten: 108
Het chassis heb ik vanavond nog verder aangepakt en een beginnetje met de opbouw ervan gemaakt. Verder een begin gemaakt met de lier die bij de 1:1 ook half in het chassis gehangen is en de stempels en vangmuil achterop gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Morgen de ander kant van het chassis aankleden en voorzichtig een begin maken met alle overige kisten e.d. die bovenop het chassis komen.

_________________
Kijk ook eens op : http://modeltruckforum.yourbb.nl


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 19 apr, 2011 21:10 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Frowny schreef:
De bedoeling was om een Yak-4400 te gaan bouwen , totdat ik foto's van deze YTZ 2300 tegen kwam en toen was de keuze heel erg snel duidelijk.
De DAF YTZ 2300 is officieel pas in 1989 geintroduceerd bij de Klu echter liepen de eerste al in 1984 onder de type aanduiding YBZ 2300 bij de landmacht, exact dezelfde trekkers dus met als enige verschil een afneembare laadbak.


Tja, en als je dan nu alsnog een YTZ gaat bouwen voldoe je dus niet aan de regels van vóór 1985......zal ik 'm maar alvast verplaatsen??
Tevens vind ik het een beetje onnodig om voor elke 4 foto's een nieuwe post aan te maken....het hele verhaal kan makkelijk in één post.
Graag dus je beslissing: óf een YBZ óf een YTZ in het gewone vrachtwagensubforum.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 19 apr, 2011 21:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 03 maart, 2011 20:39 pm
Berichten: 108
YBZ is mij ook prima, maak ik er een laadbakje bij.. Voor een patriot installatie heb ik voorlopig toch geen tijd.
Zie het probleem niet aangezien het dezelfde wagen is alleen gerebadged van YBZ naar YTZ voor de overname van de landmacht naar de Klu.
Dus aan het bouwjaar veranderd niets... Dat blijft 1984 en later voor beide types.

_________________
Kijk ook eens op : http://modeltruckforum.yourbb.nl


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 19 apr, 2011 22:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep, 2007 14:54 pm
Berichten: 1022
Woonplaats: Waddinxveen
hai Frony,

leuk dat je dit model maakt ,leuk om te zien in die schaal prachtig , maare
leg mij eens uit of liever kan je mij vertellen wat al die letters betekenen voor de cijfers zoals yzt

ik weet van van de yal y weet ik niet meer , maar a stond volgens mij voor 4x4 en de L voor les ? toch ?


succes met je model ik volg je

Gerard

_________________
viewtopic.php?f=32&t=29970&hilit=DAF 1600 bibliotheek

viewtopic.php?f=32&t=32471&hilit=daf+geest


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 19 apr, 2011 22:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 03 maart, 2011 20:39 pm
Berichten: 108
De militaire type aanduiding is inderdaad redelijk lastig bij DAF.

Over het algemeen kan je van het volgende uitgaan :

De typeaanduidingen: (YA, YK, YF-314/324), zijn op de volgende manier samengesteld:

Y = militair voertuig
A = algemeen, (K = Kipper, F = Fuel/Tankauto)
3 = laadvermogen in tonnen,
1 resp. 2= de serie,
4= het aantal wielen.

Bij de apartere types is deze weer iets afwijkend.

In het geval van deze wagens staat de type aanduiding voor :

YBZ
Y voor militair
B voor ballast (ligt een ballast bakje op)
Z voor zwaar (transport)

YTZ
Y voor militair
T voor trekker
Z voor zwaar (transport)

De cijfers 2300 staan uitsluitend voor de model serie in dit geval. Dat is nu ook het geval met de Tropco ( trekker oplegger combinatie , ook een afkorting ) die heet de DAF YTZ-95-480 of 530
De 95 staat voor de model serie en de 480 en de 530 voor de motor.
Ik hoop dat het geen al te onsamenhangend verhaal is geworden zo en dat je er iets mee kunt..

Gr,

Carol

_________________
Kijk ook eens op : http://modeltruckforum.yourbb.nl


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 apr, 2011 0:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep, 2007 14:54 pm
Berichten: 1022
Woonplaats: Waddinxveen
bedankt snap hem helemaal

bedankt succes met de bouw

ik volg je .

Gerard

_________________
viewtopic.php?f=32&t=29970&hilit=DAF 1600 bibliotheek

viewtopic.php?f=32&t=32471&hilit=daf+geest


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 apr, 2011 19:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 03 maart, 2011 20:39 pm
Berichten: 108
Vanmiddag lekker vroeg thuis, en een paar uur lekker in de zon aan de YTZ besteed.

Het chassis is op hier en daar nog wat bekabeling helemaal af en de opbouw vorderd ook al aardig nu.
De evenaar achterop is een beetje groot uitgevallen net als de klemmetjes op de bekabeling van de achterlichten e.d. daar komen dus nog anderen voor in de plaats.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_________________
Kijk ook eens op : http://modeltruckforum.yourbb.nl


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 apr, 2011 21:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Dat is een bruut ding zo, geweldig wat sommigen van jullie 1:50 voor elkaar krijgen.
Onbegrijpelijk als je die kraan ziet dat er maar een 8,25 L motor onder de cabine ligt toch?
En ik zie al een tijdje bij je bouwverslagen die mooie traanplaat (en dan bedoel ik niet die kunststof maar de traanplaat opgelegd op de spatborden).
Is dat standaard 1:50 te krijgen en alleen in de vorm van een spatbord?

Johannes


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement