Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 apr, 2011 23:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Beste medebrouwers,
I.v.m. een dipje bij de bouw van de magirus hauber heb ik maar besloten om 1 van mijn eigen kitjes van de 2600 te bouwen. Dit keer niet het model 1968 maar de 1e generatie en er komt ook een gedateerde kastoplegger achter maar daarover later meer.
De eerste generatie is herkenbaar aan de verticale streepjesgrille en de enkele i.p.v. dubbele handgreep onder de raampartij en het leek me niet al te veel werk nogmaals een 2600 te bouwen om diverse mensen die recentelijk de (denk ik laatste serie) 2600 kits hebben gekocht te stimuleren om ook aan het bouwen te gaan.
Na de tandemastrekker en de bakwagen dit keer een enkelas uitvoering om het resin veerpakket en de resin achteras eens weer te proberen.
Ik heb hierbij ook gekozen voor een wielbasis van 3,10 omdat ik dan de verhouding beter vind dan 3.60 uitvoering.
Basis is weer een Italeri DAF, dit keer een 2e handsje dus het wordt weer een bonte verzameling van onderdelen.
Als eerste een schetsje gemaakt met de maatvoering t.w. de achteroverhang en wielbasis van resp. 92 cm en 310 cm.

Afbeelding

Afbeelding

Het door mij ontvangen chassis was geschilderd, d.m.v. schrapen heb ik de verf en alle uitsteeksels en boutkoppen verwijderd omdat dit immers een gelast i.p.v. een gebout chassis is.
Om te voorkomen dat er gekke dingen met het chassis gebeuren heb ik het inkorten van het chassis met 2 inkortingen gedaan, zodoende blijft het gedeelte waar de koppelschotel moet komen op de goede plek.
De achterste snede is t.p.v. het schuin lopen van het achterdeel en de voorste sneden is een terugrekening naar de wielbasis.
Binnenin het middenstuk zit over de volledige hoogte een Evergreen strook die enige millimeters aan beide zijden uitsteekt voor de verbinding met het voordeel en achterdeel.
Voordeel in mijn geval was dat de binnenzijde ook mooi vlak is omdat er de dikke tussenbalk met schetsplaten is weggesloopt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De achterste dwarsbalk blijft op de oorspronkelijke plaats, de voorlaatste balk wordt bepaald door de voorophanging van de bladveren. De daarvoor liggende balk zit op z'n standaard Italeri plek.
De eerste dwarsbalk is wederom omgedraaid om te voorkomen dat deze straks onder de bumper uitsteekt.
Als basishoogte voor het achteras veerpakket heb ik een dryfit van de vooras met het veerpakket gemaakt en daarna waterpas op basis van die hoogte het achterste veerpakket aangebracht.
De 2 delen van de achteras zijn met secondenlijm tegen elkaar gelijmd en de assen zijn erin geboord.
Voor die assen heb ik kunststof gebruikt die iets kleinere diameter heeft dan de wielen van Italeri, zodoende is er stelruimte om het chassis incl. de wielen mooi vlak te krijgen.
Het stuurhuis, de stuurstang en de spoorstang komen uit de onderdelendoos en zijn standaard Italeri.
Er ontbreekt nog een remcilinder aan de stuurstangkant, deze zal ik dieper uit mijn archief moeten halen :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze generatie had geen torsiestangen onder de vooras, zelf bij de achteras kon ik daarover niks vinden dus dat heeft me weer werk bespaard.
De resintank gebruik ik wel, de letters DAF van Italeri zitten daar niet op omdat er het DAF logo met het verende wiel als decal op komt.
De ophanging van het reservewiel komt van Italeri en lijkt redelijk op het oude model.
Verschil met de kit zijn de accubakken en de luchttanks. De 2 accu's zijn in bakken aan weerszijden van het chassis geplaatst en evenwijdig aan de chassisbalken.
Deze zijn uit reststukken en Evergreen ontstaan, van een Renault Centaure heb ik de luchtketels "geleend"
Het remsysteem is "luchtdruk mechanisch" dus wederom een vacuumrem met de nodige stangen en gaffels.
Voor het systeem gebruik ik een luchtdruksysteem zoals die van de Hanomag al was dat een dubbelasser, ik heb een schema van een oude Mercedes truck dus dat globale systeem incl. luchtleidingen ga ik aanhouden.

wordt vervolgd,

Johannes


Laatst bijgewerkt door ingzagers op wo 21 maart, 2012 16:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 apr, 2011 8:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Goede morgen Johannes,
Haast een kant en klaar chasis wat je hier laat zien, en mooi om te zien dat er weer een ander type Daf gebouwd gaat worden.
succes met de bouw.
gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 apr, 2011 9:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 okt, 2007 20:44 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: rijssen
hoi Johannes

Een leuke daf die je wil gaan bouwen .
Komt het chassis van die arme engelsman af ? :wink: , zoja , dan ben ik blij dat hij met jou is mee gegaan :D
Zal je zeker in de gaten houden

Grtz Arnoud

_________________
rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 apr, 2011 10:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hey Johannes,
Vergat in mijn bovenstaande reactie het volgende nog te vragen .
Ga je de motor tunnel en het motorblok ook zo aanpakken net als ik heb gedaan bij mijn 2600 of doe je het weer zoals bij jou eerdere uitvoeringen?
Kan ik het remsysteem zoals jij hebt gemaakt ook bij mijn 2600 uitvoering toepassen?
gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 apr, 2011 11:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
# Arnoud: Nee het is niet van die Engelsman hahaha, die staat nog keurig op het schap geparkeerd en ga ik misschien nog wel opknappen want de bouwer had toch wel het stuurhuis naar de rechterkant verplaatst en het was helemaal nog niet zo'n slechte bouw dat het op voorhand alleen onderdelen zouden worden.
Maar in ieder geval nog bedankt, zo kun je zien dat een model ook nog een 2e of 3e leven kan hebben.

# Eric: ik ga de motor niet choppen. Gisteravond ben ik aan het passen en meten geweest en alleen vanwege de dikke achterwand moet ik de motor iets verder naar voren plaatsten. Daarvoor heb ik de halve maantjes waar de motor in het chassis op rust aan de voorzijde vlak gemaakt zodat de motor in ieder geval een paar mm naar voren kan schuiven. In combinatie met het wegvijlen van materiaaldikte uit de achterwand past de 6 cilinder nu wel onder de motortunnel.
Je 2600 was dacht ik van begin 1970 en het lijkt me dat men toen nog met dat mechanische luchtdruksysteem werkte, de mijne heeft in ieder geval een ratelrem als parkeerrem en nog geen luchtdrukrem.
De luchtleidingen moeten er trouwens nog op hoor.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 apr, 2011 13:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Johannes , bij mijn 2600 heb ik de motor 8 mm naar voren geplaatst en de halfronde motor steunen mee verplaatst. (4 nieuwe steuntjes.) Wel moet je dan gan schipperen met je V-snaar pulley's en radiateur.In mijn geval blijven de pulley's weg en komt de radiateur direct tegen het motor blok , niet zoals het hoort natuurlijk maar je moet wat.
Ik hoop dat je je motor tunnel ook aanpakt ,dan kan je mooi dat oplopende stukje motortunnel hoes naar de onderkant van je dashboard maken.
Oh ja , bij mij is het enthousiasme nog steeds aanwezig om deze daf z.s.m. gereed te hebben maar eerst de Brouwer Scania heb ik mezelf ten doel gesteld.
gr.Eric.(die kiespijn heeft en straks naar de tandarts mag ,jippie)

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 apr, 2011 16:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 24 jul, 2008 18:20 pm
Berichten: 624
Woonplaats: Menheerse
Mooi stukje weer,alleen persoonlijk had ik nwe veerhanden gemaakt aan de achterste veerpaketten :brouw: 8)

_________________
Wim
VISBEEN/////
Nieuwe-Tonge Holland
1925-heden
88 Jaar een begrip in Transport,60 jaar feedback voor DAF


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 apr, 2011 18:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Kijk es aan, een derde deelname van Johannes. We mogen wel een grote tafel reserveren in September. :)

Dit wordt ongetwijfeld weer een mooie Johannes. Krijgt deze ook weer de "bedrijfskleuren"?

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 apr, 2011 17:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
#Eric: ik weet nog niet of ik wat met de foute tunnelhoogte doe, als de motor incl. aandrijfriemen e.d. past dan is de verleiding denk ik te groot om het te laten zoals het is.

#Wim: inderdaad zou het historischer verantwoord zijn om de schommels te veranderen (kweet wat je bedoelt :wink: ). Maar als je op dat niveau wijzigt is ook de achteras aan de beurt, de dwarsbalken zijn ook niet juist, knik in de vooras niet goed, foute knik in de chassisbalken en ga zo maar door.
Dat is denk ik iets meer voor Zeger want je komt op het totaal scratchbuilden van het chassis uit en dat was eigenlijk nou net de bedoeling niet om van mijn dip af te komen.

#Zeger: inderdaad, groen en blauw.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 apr, 2011 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Weer een mooie Johannes en zo te zien is de dip blijven steken in de Magirus, want je bent al lekker van kiet gegaan :o
Dat is meer dan een middagje werk lijkt me.
Succes maar weer :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement