Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fokker DC.I
BerichtGeplaatst: ma 21 maart, 2011 15:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik dacht dat het misschien aardig was ter inleiding van dit volgend project wat uit mijn documentatie hier neer te zetten. Onderwerp is de Fokker DC.I kit van Omega Models, waarvoor ik Jan Pala vrij wat input heb geleverd.
Afbeelding
De Fokker DC.I was een lichtere versie van de C.IV verkenner met een beetje betere prestaties die het, volgens de opvattingen van die tijd, geschikt maakte om als tweepersoons jager te functioneren. Het grootste verschil tussen beide vliegtuigen was de kleinere spanwijdte. De DC.I was zwaarder bewapend en werd alleen maar verkocht met de zwaardere 450 pk Napier Lion XI motor. De prestaties waren beter dan die van de C.IV ten koste van het vliegbereik. De DC.I is gedemonstreerd voor de LVA, die hem niet aangeschaft heeft, maar een paar jaar later besloot de C.V te kopen. Het vliegtuig is wel verkocht aan de KNIL LA, en volgens Vliegwereld uit 1949 ook aan Argentinië. De DC.I is veel als demonstratie vliegtuig gebruikt.
De doos bevat decals en documentatie voor twee versies. De eerste is het prototype, de “civiele” versie H-NABW, die in 1923 op de luchtshow en wedstrijd in Gothenburg, Zweden, heeft gevlogen. Met registratie nummer 28 won het de eerste prijs in acrobatics en eindigde als tweede in de race van Gothenburg naar Rotterdam. Het vliegtuig is ook gedemonstreerd in Spanje, wat resulteerde in de verkoop van een aantal C.IV’s aan dat land. Later is het prototype verkocht aan de KNIL LA, en opereerde daar als FD-401. Decals voor de tweede versie in de doos zijn voor de FD-403, die ook aan de KNIL LA geleverd is. Er is een klein configuratie verschil tussen beide versies; het prototype heeft een dunne N-vormige brandstofleiding tussen de bovenvleugel en een uitstulping bovenop de neus, terwijl de seriekisten voor de KNIL LA een rechte buis tussen vleugel en neus hebben. Dit is geïllustreerd in de tekeningen op de doos en in de bouwinstructies.

Afbeelding

Afbeelding

Het prototype, de "28", zoals hij vloog in Gothenburg. Hieronder de KNIL LA versie.

Afbeelding

Afbeelding

De kit zit in een stevige doos met resin delen, een stuk a 0.5 mm koper draad voor de stabilo steunen, decals voor beide versies en een A4 met bouwinstructies. Bij de decals zit er één voor het instrumentenpaneel. De bouwinstructies bevatten een korte introductie van het vliegtuig, een foto waarop de onderdelen geïdentificeerd zijn, een exploded view waarin hun plaats is aangeven, een paar foto’s van het originele vliegtuig en een twee-en-een-half aanzicht voor beide versies. Er is een lijst AGAMA/Humbrol verf die gebruikt moet worden, maar er zijn verder geen schilderinstructies, behalve de kleurenafdrukken op de doos en in de bouwinstructies.

Afbeelding

Afbeelding

De zij-radiatoren (delen 26 in het exploded view) ontbreken in de doos. De acht uitlaatpijpen moeten uit een strip (deel 22) gesneden worden. In de doos zit een ronde as, en niet een geprofileerde zoals aangegeven in het exploded view. Geen van beide configuraties lijkt correct voor prototype en KNIL LA versie; zij hebben evenwijdig aan de hoofdas nog twee stangen tussen de wielpoten. Er is geen stroomlijnlichaam aanwezig. De delen voor de brandstofleidingen van vleugel naar motor compartiment ontbreken voor beide versies.

Afbeelding

Afbeelding

Als ondersteuning wil ik (voor de romp) een tekening van de C.IVc gebruiken (die zou hetzelfde moeten zijn). Ook hier zie je dat het onderstel drie "assen" heeft.

Afbeelding

Tot slot nog een overzicht van de literatuur die ik heb kunnen vinden (een vertaling van een deel van de input die ik aan Jan Pala heb gegeven voor het model).

Samenvatting van referenties
Hegener, Fokker toont het schilderschema van het prototype “28”: Uniform LVA khaki, behalve het motor compartiment en de bovenkant van de romp (waarschijnlijk aluminium).
Hooftman, Van Glenn Martins en Mustangs toont een foto van een DC.I van de KNIL LA. De DC.I’s kwamen in dienst in maart 1926. In de tekst wordt vermeld dat in 1934 nog maar twee van de 10 vliegtuigen in dienst waren; het is onwaarschijnlijk dat deze ooit met de oranje driehoeken gevlogen hebben. De registratienummers waren F.D.401 tot en met F.D.410. Het motorcompartiment had geen metalen afwerking. De foto toont een afwijkende structuur van het middelste deel van de bovenvleugel; dat zou een metalen finish kunnen zijn, maar dat wordt niet bevestigd door Bouko de Groot. Hooftman geeft de spanwijdte als 11.75 m; ik denk dat de waarde gegeven door Hegener en Vliegwereld van 11.45 m betrouwbaarder is.
Wesselink & Postma, De Nederlandse Vliegtuigen laten een vooraanzicht van het prototype van de DC.I zien, voordat die “28” uitgemonsterd werd. Details van de overspanning, de brandstoflijnen en de aileton kabels zijn goed zichtbaar. De tekst zegt dat de KNIL LA DC.I’s uit dienst zijn genomen in 1934, wat uitsluit dat ze ooit hebben gevlogen met oranje driehoeken, die pas in 1939 geïntroduceerd zijn.
Een nummer van Vliegwereld uit 1949 is een “officiële” uitgave ter gelegenheid van het 40-jarig Fokker jubileum. Daarin staat dat de DC.I geleverd is aan de KNIL LA en aan Argentinië. Als bewapening wordt vermeld drie mitrailleurs (2 vaste en 1 beweegbare voor de waarnemer) and a bommenrek. De motor is een Napier Lion XI van 450 pk. Afmetingen en prestaties zijn consistent met die gegeven door Hegener en Wesselink & Postma.
Casius, 40 Jaar Luchtvaart in Indië, bevat een paar foto’s van de DC.I. Daaruit blijkt dat ze geheel LVA khaki geschilderd zijn. Interessant zijn een paar foto’s van de C.IV gemodificeerd voor passagiers transport in die referentie; deze vliegtuigen, geregistreerd als F.C.4--.T konden behalve de piloot vier passagiers vervoeren.
Alting, Fokkers in Uniform zegt 10 vliegtuigen aan de KNIL verkocht zijn en dat er 20 onder licentie door Spanje gebouwd zijn. Hooftman, Van Brik tot Starfighter, part I, en andere bronnen zeggen dat dat C.IV’s, waren gebouwd door Carabrandel Alto in Madrid.
Hooftman, Fokker, bevat een foto van de “28” zoals gevlogen door Bertus Grasé in Gotenburg, die goede details geeft van de radiator. Op deze foto is niet duidelijk te zien of de onderkant van het vliegtuig licht blauw geschilderd was; het lijkt dat het vliegtuig in één kleur geschilderd is, wat voor een demonstratievliegtuig zeer wel mogelijk is.
Hooftman, Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Burgerluchtvaart in Nederland, deel I bevat een paar aardige foto’s van de “28”, H-NABZ. Speciaal de inspectieluiken zijn goed zichtbaar (bruikbaar om het model te detailleren). Op maar een foto is het nummer 28 onder de linker bovenvleugel zichtbaar. De onderkant van de beplating van het motorcompartiment is soms geschiderd, soms kaal metaal.
In Hooftman, Van Brik tot Starfighter, deel I staat een foto van het “28” demonstratie vliegtuig/prototype. In de tekst staat dat de romp van de C.IV “erg breed” was, waardoor de prestaties gedrukt werden. Of dit ook geldt voor de DC.I is niet duidelijk. Hooftman zegt ook dat de LVA C.IV bewapend was met een of twee vaste mitrailleurs was armed en een dubbele mitrailleur voor de waarnemer; Het is weer niet duidelijk of dat ook geldt voor de DC.I.
Postma, Fokker reproduceert dezelfde foto van de “28” als Hooftman, Van Brik tot Starfighter, part I, maar dan van een betere kwaliteit.
Hoogschagen, Fokker C.5, tenslotte bevat een maatschets van de DC.I, waarvan de herkomst niet duidelijk is. De spanwijdte wordt daar gegeven als 11,19 m zonder rolroeren. Met rolroeren is de spanwijdte (opgemeten uit de tekening) 11,65 m, iets meer dan de 11,45 m in andere referenties.

Na de theorie, de praktijk. Aan de slag! Als het model niet klopt, kan ik tenminste voor een deel mezelf de schuld geven; had ik maar betere informatie door moeten geven.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker DC.I
BerichtGeplaatst: ma 21 maart, 2011 21:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Nou,

aan referentie ontbreekt 't je inderdaad niet. Heb je al eerder kitjes van Omega gebouwd? Ik heb er zelf slechte ervaringen mee. had ooit een Fokker DVII NL marine, en die kon nagenoeg direct richting prullenbak, klopte werkelijk niets van, gelukkig tweedehands via Ebay gekocht. En vooral gelukkig omdat ze zo buitensporig veel geld kosten naar mijn mening. Ik ben zelf nooit te beroerd een hoog bedrag neer te leggen voor een resin of short run kit, maar een beetje het idee wil ik altijd wel hebben dat er wat research heeft plaatsgevonden door de fabrikant.

Veel succes in ieder geval en ik ben blij dat er iemand bij is op dit forum die dit soort kits bouwt!

Groetjes, Nico

P.s. hier al wel eens gekeken:

http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=137

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker DC.I
BerichtGeplaatst: ma 21 maart, 2011 22:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Heb je al eerder kitjes van Omega gebouwd? Ik heb er zelf slechte ervaringen mee. had ooit een Fokker DVII NL marine, en die kon nagenoeg direct richting prullenbak, klopte werkelijk niets van, gelukkig tweedehands via Ebay gekocht. En vooral gelukkig omdat ze zo buitensporig veel geld kosten naar mijn mening. Ik ben zelf nooit te beroerd een hoog bedrag neer te leggen voor een resin of short run kit, maar een beetje het idee wil ik altijd wel hebben dat er wat research heeft plaatsgevonden door de fabrikant.


Ik ben een "trouwe" Omega-kit-klant, tenminste voor zover het vliegtuigen van Nederlandse producenten betreft. En ja, ze zijn duur. In het algemeen vind ik ze goed te bouwen. Kijk eens op http://homepages.ipact.nl/~rjhamann/ en http://www.omega-models.com/index.php?option=com_zoom&Itemid=43. Ik moet eerlijk zeggen dat ik pas sinds een jaar of drie goed na ga in hoeverre ze kloppen. Sinds die tijd heb ik ook direkt contact met Jan Pala over nieuwe (Fokker) kits. Via ex-collega's in de aerospace business kan ik aan veel origineel materiaal komen. Mijn rol is dan het te selecteren en in het Engels te vertalen. De Fokker D.XVI Panther en deze DC.I is er o.a. het gevolg van. Het contact met Omega is begonnen omdat ik kritiek had op hun producten. Positief is dat Jan er zeker naar luistert, en verbeteringen aanbrengt bij een volgende release. Mooi voorbeeld is de verbeteringen van de Fokker C.I naar de beide Fokkers C.Ia.

Leuk, dat Fokker 100 jaar project. Heb ik helemaal gemist, omdat ik slechts sinds kort bij dit (mijn eerste) forum zit. Overigens, over dure kits gesproken: Aircraft in Miniature Limited http://www.aim72.co.uk/page207.html heeft een Fokker Spin 1912 in PE uitgebracht. Moet bij LHS een kleine 60 Euro kosten. Ga ik waarschijnlijk voor voor de bijl!

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker DC.I
BerichtGeplaatst: zo 27 maart, 2011 11:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb nu alle resin onderdelen schoongemaakt, en ben intussen ook verder gegaan met het uitpluizen van de referenties. De delen 16 in de kit (die niet in de exploded view voorkomen) zijn mogelijk de twee extra "assen"; qua lengte zou dat passen. De uitstulping op de neus, waar de brandstofleiding heengaat, zit wel in de kit (nummer 20), maar ontbreekt ook op de exploded view. Op de tekening van de C.IVc en op foto's van de KNIL DC.I zit ook zo'n uitstulping onder de bovenvleugel. Nut en plaats van het cylindrische onderdeeltje tussen de propeller en de pilotenstoel is niet duidelijk. De pedalen van het voetenstuur zitten al gemodelleerd in de romp, en dus is onderdeel 4 niet nodig, evenals het WW I-stijl instrumenten paneel daarnaast, tenzij je het vliegtuig met dubbele besturing wilt uitrusten, wat historisch incorrect is. Dan zitten er nog twee ongenummerde onderdeeltje tussen 14 en 16, die de afsteunstijlen van het horizontale staartvlak zouden kunnen zijn. Verder blijkt uit foto's dat beide cockpits van een windscherm waren voorzien en niet alleen die van de vlieger, zoals in de bouwinstrukties.
Er zitten twee gaatjes in de neus die de openingen van de vaste mitrailleurs moeten voorstellen. Die moet dieper gemaakt worden om het beter te laten lijken. Er zit geen mitrailleur voor de waarnemer in de kit. Dat is acceptabel voor de demontratie versie, maar niet voor de KNIL versie, waar de DC.I moest functioneren als zwaar bewapende twee-persoons jager, al vermeld de literatuur dat het bewapenen van de DC.I's in Indie lang geduurd heeft en zijn foto's van bewapende DC.I's schaars. Hieronder alle resin onderdelen in de kit.

Afbeelding

De romp is aardig scheef en moet fors bijgeschuurd worden. Tenslotte nog iets over de tekeningen die ik als referentie wil gebuiken. De tekening van de C.IVc in het eerste bericht is voor een driepersoons versie. Ik zal die alleen gebruiken voor de motor accomodatie en de stijl/brandstof leiding (?) naar de voorkant van de motor. De tekening van de C.IV hieronder zal ik gebruiken voor de inrichting van de romp en de vleugel en baldakijn stijlen, omdat die duidelijk verschillen van die van de C.IVc.

Afbeelding

Tenslotte is er de maatschets uit Edwin's C.V boek die ik zal gebruiken voor de hoofdafmetingen. En verder de foto's en boeken die ik heb natuurlijk.

Afbeelding

De voorbereidingen zijn nu grotendeels klaar en de montage kan beginnen.

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker DC.I
BerichtGeplaatst: zo 27 maart, 2011 19:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik ben benieuwd wat je eventueel klaar kunt spelen aan interieurdetail gezien de opbouw van de romp! Dáármee iig al veel succes.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker DC.I
BerichtGeplaatst: di 29 maart, 2011 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Ik was lui tijdens het bouwen van mijn Fokker C.4 en heb hem zo uit het doosje gebouwd. Ook wel eens fijn, om geen halsbrekende toeren uit te halen.

Welke variant ga je nu precies maken? De KNIL versie?

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker DC.I
BerichtGeplaatst: wo 30 maart, 2011 8:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik ga inderdaad de KNIL versie bouwen. Heb van Willem V. een uitgebreid setje foto's gehad.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker DC.I
BerichtGeplaatst: wo 30 maart, 2011 15:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Denk ook om het neusprofiel, die is veel te dun (en verkeerd gevormd) uitgevoerd door Omega!
Vooral in het bovenaanzicht klopt er weinig van...

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker DC.I
BerichtGeplaatst: za 02 apr, 2011 17:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Denk ook om het neusprofiel, die is veel te dun (en verkeerd gevormd) uitgevoerd door Omega!
Vooral in het bovenaanzicht klopt er weinig van...

Ik heb de romp vergeleken met zowel de (geschaalde) tekening in Edwin's C.V boek als met een geschaalde tekening van de DC.IV Napier Lion, die ik heb (die zou dezelfde romp moeten hebben). Het zijaanzicht klopt goed; ook de ronding aan de onderkant van de neus is correct. Probleem is de breedte van de romp. De kit heeft een breedte van 12.2 mm, uit twee bovenaanzichten meet ik 13.3 en 13.8 mm. Als de romp dus met 1.1 tot 1.6 mm opgedikt zou worden zijn we aan de maat. Tegelijkertijd verbetert dat het bovenaanzicht: De neus wordt ronder. De verdikking moet doorgezet worden tot ongeveer het horizontale staartvlak. Daar is de romp van de kit de goede breedte.
Afbeelding
Het wordt wel een job, want de uitsparingen voor de beide cylinderbanks moeten dan ook gewijzigd worden, de panelen, evenals het bovendek van de romp. De cockpit openingen zijn bij het model ook aan de kleine kant; 8.0 tot 8.5 mm, terwijl de tekeningen 9 (Edwin's boek) tot 10 mm (Fokker C.IV Napier Lion tekening) laten zien.
Ik ga het proberen met in eerste instantie aan iedere kant een laagje van 0.5 mm Evergreen styreen. Dubbelgekromde oppervlakken moeten weer met plamuren en schuren gemaakt worden. Ik zal proberen de romp wel lekker vierkant te houden (een karakteristiek van de C.IV en DC.I), behalve de neus dan.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker DC.I (deel 4)
BerichtGeplaatst: zo 03 apr, 2011 19:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Zoals mijn huisarts al zei: Als je gaat meten, vind je altijd wel een kwaal. En ja hoor, toen ik dus had gezien (op een tip van Edwin), dat de romp te smal was bleken ook de cockpit openingen 5,5 mm te veel naar achteren te zitten (volgens zowel de C.IV en de DC.I tekening). dus het cockpit interieur zit op de verkeerde plek (slopen maar) en het bovendek moet 5,5 mm ingekort worden. De achterkant van het bovendek past dan niet meer op de onderkant van de romp, maar die moet toch aangepast worden, en dan gaat dit in ene mee.

Afbeelding

Op beide tekeningen blijkt de diameter van de waarnemer cockpit 0,5 mm groter te zijn dan die van de piloot. Dan dient zich de volgende afwijking aan: Het horizontale staartvlak is te klein, evenals de hoogteroeren (weer volgens zowel de C.IV en de DC.I tekening). Om het op maat te maken heb ik een stripje plastic van 1mm dik en 2,5 mm breed tegen de voorrand van het staartvlak gelijmd en twee stripjes van 0.6 mm dik en 1,5 mm breed plastic tegen de achterrand van de hoogte roeren. Daarna op maat geschuurd en gevijld.

Afbeelding

Ik had al gezien dat de vleugelstijlen niet op de goede plek zaten, dus nieuwe gaatjes geboord en de oude gestopt. De vleugelribben zitten rechts en links niet op dezelfde plek, maar ergens houdt het op, is het niet?

Afbeelding

Misschien moet ik toch eens een model volgens het boekje bouwen zonder me druk te maken over de nauwkeurigheid er van.
Details van de wijzigingen komen te zijner tijd terecht in het uitgebreide verslag op mijn website.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement