Een tijdje geleden heb ik de 1:72 AZ Models bouwdoos van de Fokker C.X Kestrel gekocht. Niet omdat ik de C.X nog niet gebouwd had (er bestaan goede resin kits van Czech Master Resin voor de versies met de Rolls Royce Kestrel en de Bristol Pegasus motor), maar omdat de doos beloofde dat je er ook de C.X met Hispano motor, die met registratienummer 750 een jaar bij de LVA heeft gevlogen, van kon maken. Nadat ik de doos had open gemaakt, bleek dat de 750 versie alleen uit decals voor die versie bestond.
Maar daarom niet getreurd, dat maakt de job alleen maar interessanter. Via een ex-collega heb ik informatie verzameld over de C.X met Hispano motor, die een dubbel leven kende als X-1 prototype en 750 LVA proefmachine. De X-1 heeft in vele configuraties rondgevlogen (vooral de oliekoeler kende vele vormen en plaatsen). Ik heb gekozen voor de 750.
Terug naar de kit.
Het plaatje op de doos laat al zien, dat tenminste de motoruitlaten veranderd zullen moeten worden.
De achterkant van de doos mist een vooraanzicht, wat toch echt nodig is om de juiste V-stelling van de ondervleugel te bepalen. De inhoud van de doos heb ik vergeten te fotograferen, maar de bouwinstructies geven die wel aan.
De grijze delen waren extra romphelften, die bij de (Finse) Pegasus versie horen. Ook het zoeklicht op de rechter ondervleugel hoort bij die versie, de Kestrel en Hispano versie hadden dat niet. Hetzelfde geld voor de oliekoeler onderdeel 14. Een driebladige propeller voor de Hispano versie ontbreekt.
De doos bevat, behalve de spuitgiet delen, die nogal wat bramen hebben, PE delen voor de instumentenpanelen, vizieren en seatbelt, resin delen voor de stoel van de piloot en de wielen, een transparante print voor de instrementen panelen en een doorzichtige cockpitkap. De bouwinstructies geven geen historische en technische informatie over de C.X, maar er zijn vele referenties te vinden, die echter weinig aandacht geven aan de Hispano versie.
Ik heb voor de juiste configuratie gebruik gemaakt van orginele Fokker tekeningen.
Uit een vergelijking van de tekeningen van de Kestrel en Hispano versies bleek dat het rompvoorstuk van de Hipano duidelijk meer volume heeft dan dat van de Kestrel en dat de spinner van de propeller groter is bij de laatste (logisch, want er moet nog een 20 mm kanon door de propeller as).
De rode lijn geeft de Kestrel romp aan. Dat zal dus aangepast moeten worden.
Ook de paneellijnen zullen aangepast moeten worden.
De Hispano had een inwendige oliekoeler, de twee inlaten onder de neus zullen moeten na de aanpassing van de rompcontour gefabriekt moeten worden uit 2 mm breed U-profiel. Uit deze foto blijkt ook dat het onderstel aangepast zal moeten worden (van X naar omgekeerde V stangen).
De cockpitinrichting van de 750 was duidelijk anders dan gesuggereerd in de kit.
De waarnemer had geen instrumentenpaneel, maar een kastje, waar vermoedelijk de radio inzat en een duidelijk zichtbare zuurstoffles aan de linkerkant.
Bij vergelijking van de plaats van de N-stijlen en de cabane stijlen op de onderelen van de kit en de tekeningen bleek dat die van geen kant kloppen. Dus zijn de bestaande gaatjes gestopt en nieuwe gaatjes gemaakt op de juiste plaatsen. Waarschijnlijk betekent dat ook dat de stijlen custom-made zullen moeten worden, maar dat is niet erg, want de profilering daarvan klopt ook niet (zie de foto's).
De radiator is volgens de tekeningen en foto's duidelijk groter en hoekiger dan die, die in de kit zit.
Ik heb hem opgedikt met plasticard en in vorm geschuurd. Hij zal uiteindelijk pas gemaakt worden als de romp aangepast is.
Want daar moet nog iets meer aan veranderd worden. De romp van het model is bij de cockpit 0.5 mm te hoog, en heeft bovendien een bolle onderkant, terwijl hij volgens de tekeningen en de foto's plat is ter plekke van de ondervleugel. De ondervleugel zit bovendien op het model 2 mm te hoog en 2 mm te ver naar voren.
Dus heb ik de vleugelwortels afgezaagd, aan de onderveugels geplakt en met behulp van een mal op een 1:72 copie van de tekening de ondervleugels aan de romp geplakt.
Nu ben ik hard aan het plamuren, snijden en schuren om de romp en fairings te maken. Tot zover.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.