Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Column februari 2011
BerichtGeplaatst: di 01 feb, 2011 16:55 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Verplichtingen II multitasking



Soms roep ik de ellende wel eens onbewust en op semi vrijwillige basis over me heen.
Terzijde, ellende is natuurlijk een te groot woord in de gehele context. Modelbouw is maar een hobby in de kantlijn van de samenleving, hoewel de individuele modelbouwer dat net als mijzelf dus net even anders zal ervaren.

Moderne tijden verlangen van ons dat we ons met multi-tasken bezig houden. In het kort houdt dit in dat je er pas bij hoort wanneer je meerdere hobby’s (in moeilijk Nederlands hoort dit dus gewoon disciplines te heten) tegelijk beheerst, en bij voorkeur tot in de perfectie.
Het feit is gewoon simpel. Kun je niet over meerdere dingen meepraten, dan hoor je er niet bij op verjaardagen, buurtgesprekken, pauze’s in de kantine van het werk, functioneringsgesprekken en als het even tegenzit in conversaties met je partner.

Omdat ik mijzelf als multitalent met een goed inlevingsvermogen beschouw heb ik om tijd te besparen van een hobby meerdere gemaakt. Er heeft dus een opsplitsing plaatsgevonden in mijn modelbouwgebeuren en zo kan ik mij op slinkse wijze vervoegen in gesprekken die eigenlijk over andere dingen gaan dan mijn enige interesse: Modelbouw.

Een eerste hobby die hieruit vloeit is fotografie. Het maken van referentie foto’s voor de modelbouwhobby valt dus voor mij niet meer in de “we zijn bezig met plastic en dus modelbouw” categorie.
Nee, in deze moderne tijden, waarbij vrijwel elke kantoorpik of kekke manager de blitz maakt met een tele lens die de grote (in evenredig afnemend formaat) van zijn fallus compenseert, kan ik dus met mijn digitale compact camera lichtelijk meten in de gesprekken over diafragma, belichting, compensatielicht, isowaarde, en ontsluitingstijd.
Daarbij mijn ontbreken van kennis van digitale fotografie handig camouflerend onder het mom dat ik vanwege puur natuur juist geen fotobewerkings programma’s gebruik. Nee, vanuit mijn professionele en deskundige oordeel zijn die bewerkings programma’s er alleen om het gebrek aan talent te verbergen. Daar sta je dan met je telelens van ruim honderd centimeter en een veelvoud van die honderd in euro’s. Ik zorg er wel voor dat ik binnen een meter van het te fotograferen object te staan kom.

Het enige nadeel wat ik verder aan deze hobby ondervind is dat ik daarvoor de verplichting heb naar buiten te moeten gaan om foto’s te maken die betrekking hebben op de modelbouw, anders heeft multi-tasken voor mij geen zin natuurlijk
Ook werd ik door mijn vrouw tot orde geroepen toen zich twaalf wulpse schaars geklede schoonheden aan mijn voordeur meldden, op mijn verzoek welteverstaan. Ze vond het fotograferen van naakte modellen (gewoon straight out the box zonder modificaties toch?) niet geslaagd. Ondanks dat modellen volgens mij gewoon aan modelbouw refereert, en er dus sprake was van een afsplitsing. Onder de dreiging van mijn vrouw (afsplitsing) heb ik de twaalf wulpse schoonheden onverrichter zake naar huis gestuurd.

Om mijn vrouw dan wel tegemoet te komen is het bij de volgende hobby allereerst belangrijk om de tank van de auto vol te hebben, evenals de bankrekening. Beide zijn in deze moeilijke economische tijden niet altijd even gemakkelijk te bewerkstelligen, maar ieder jaar zo omstreeks de maand mei treedt er redelijk onverwacht toch altijd enige positieve verbetering op, en worden de rode bankcijfers tijdelijk even zwart.
We gaan het ijzer smeden wanneer het heet is, we gaan gezellig winkelen (vroeger heette dat, ik –dus niet: we- ga even naar de modelbouwwinkel).
Dit vergt een andere, in mijn ogen niet logische routing door het winkelcentrum, waarbij we deze keer ook letterlijk het centrum van het centrum verplicht aandoen omdat zich daar nu eenmaal de meeste kledingwinkels bevinden die mijn vrouw dus aanspreken. Over in het hol van de leeuw gesproken…..we slaan het vagevuur over en duiken gelijk breed lachend de hel in.

Maar zoals altijd in mijn zienswijze, je weet pas echt wat genot is wanneer je eerst flink heb afgezien. Huilend van geluk mag ik van mijn vrouw dan ook ter afsluiting van deze geweldig enerverende dag winkelen de modelbouwwinkel betreden. Een zeer tactische zet van haar, want mijn kooplust was zes (kleding)winkels geleden al tot ver beneden vriespunt gedaald.

Goed, voor wie er dan nog van mijn kennissenkring (sterk gereduceerd) en collega’s (werken liever door wanneer ik pauze neem) overblijft kan ik dan trakteren op mijn volledige analyse van de ondergang van het Duitse Leger in de tweede wereldoorlog. Boeken vol met referentiefoto’s zijn natuurlijk uiterst leuk, maar eigenlijk ben ik meer een letterleesman dan een fotokijkman. Logisch gevolg hiervan is dat bij een enigszins normale hersenbenuttings capaciteit toch wel wat informatie blijft hangen die ik natuurlijk graag deel met mijn sterk gereduceerde kennissenkring en collega’s die liever doorwerken wanneer ik pauze neem.

Voor mijn eigen gemoedsrust bij deze “nieuwe” hobby’s van mij hoort dan ook de nodige ontspanning. Iedere zichzelf respecterende modelbouwer zal kunnen beamen dat het niet verstandig is om ook maar enigszins gespannen te gaan modelbouwen ondanks dat het wel lekker afschakelen is. Dus niks meer twee keer diep ademhalen alvorens me met vol enthousiasme drie uur lang te storten op de plasticberg liggende op mijn modelbouwbureau. Neeeee, eerst moet Bert volledig tot rust komen, de geest helemaal leeg maken. En hoe kan dat anders dan een lekker robbertje mediteren.
Wanneer je de kunst van mediteren een beetje doorkrijgt is dit een zeer handig, maar wel tijdrovende bezigheid waar je echter, wanneer je het goed doet veel voor terug krijgt. Met name rust. Veel rust.
Na menige meditatie sessie op mijn hobbykamer sleep ik mezelf uitgeput een kamer verder alwaar een lekker zacht tweepersoonsbed staat om daar verder mijn roes uit te slapen.

Multi-tasken is leuk, leerzaam, maakt je dynamisch. Voor de modelbouwhobby is het een crime. Het kost geld, tijd, discipline en motivatie. Oja, had ik al vermeld dat zweet erg kan stinken?



Bert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column februari 2011
BerichtGeplaatst: di 01 feb, 2011 17:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 jul, 2007 14:02 pm
Berichten: 587
Woonplaats: Maarssen
12 schaars geklede modellen...vanaf zal de hobby voor mij niet meer hetzelfde zijn..zeker nu ik die camera met telelens (ja, ja, ik weet het :oops: ) heb aangeschaft...

Bert, ouwe multitasker, hij is weer goed, om niet te zeggen :brouw: :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column februari 2011
BerichtGeplaatst: di 01 feb, 2011 19:57 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Geweldig stukje weer, Bert! :mrgreen:

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column februari 2011
BerichtGeplaatst: di 01 feb, 2011 23:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk stuk

Eén woord is blijven hangen: ontsluitingstijd.

Denk ik toch even aan een hele andere multitask :wink: :wink:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column februari 2011
BerichtGeplaatst: za 05 feb, 2011 11:30 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Ontsluitingstijd is volgens mij ook in te delen in de categorie oorzaak-gevolg, wat weer uitnodigt om voorzichtiger (minder) te fotograferen omdat de gevolgen van het te veelvuldig onveilig bedienen van het ontspanningsknopje wel eens niet te overzien zouden kunnen zijn :mrgreen: .

Bedankt dat jullie het weer lezenswaardig vonden/vinden deze maand :brouw:

Groetjes Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column februari 2011
BerichtGeplaatst: za 05 feb, 2011 18:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 sep, 2009 11:40 am
Berichten: 452
Woonplaats: Gelderland
Hij is weer top Bert. :brouw:

_________________
Start : Porsche 911 Carrera 2 (groepsbouw)
Gevorderd: Porsche 911 Carrera 2 99% af
Koelkast :1966 Ford Mustang 2+2 hatchback
Afgerond : Chevy Nova SS '66 (groepsbouw)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column februari 2011
BerichtGeplaatst: zo 06 feb, 2011 21:45 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Danku Patrick 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column februari 2011
BerichtGeplaatst: za 12 feb, 2011 0:03 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 14 aug, 2004 17:51 pm
Berichten: 2304
Geniaal weer Bert, ik zag alles letterlijk voor me en dat was zeer vermakelijk! Bedankt!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column februari 2011
BerichtGeplaatst: wo 16 feb, 2011 1:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 nov, 2010 20:52 pm
Berichten: 95
Volgens mij slaap jij nog steeds beneden op de bank.......

Pluscat


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column februari 2011
BerichtGeplaatst: za 19 feb, 2011 9:31 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
.....ehhhh......nee, alleen wanneer ik te hard snurk en ik geen middagdienst heb slaap ik wel eens (ahum) op de bank.
Net zoals mijn columns eigenlijk altijd imaginaire hersenspinseltjes zijn, is de eerste zin van dit bericht dat ook, tenminste, althans...dat denk ik :mrgreen: .

En Hanjo natuurlijk bedankt voor de complimentjes (en voor het feit dat ik nog steeds elke maand de ruimte krijg om mijn "belevenissen" en "overpeinzingen" te mogen plaatsen, hoe absurd en/of vergezocht ze ook zijn)

Groetjes Robert :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement