Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 10 dec, 2010 20:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Aangezien de DAF bijna klaar is, en eind augustus 2011 nog een heel eind weg, toch maar besloten om nog een klassieker te bouwen.

Ik had er verschillende op mijn verlanglijstje staan, maar die vielen af omdat die op dit moment al op dit forum worden gebouwd. Zoals de MAN waar Bryan mee bezig is, of een DAF 4x4 kipper, met een laadkraan, met een 218 cabine. Maar Gertje is net aan een DAF met zo'n cabine begonnen, dus die komen nog wel een keer.

Maar op dat lijstje stond ook nog de GMC CCKW. Dat is de auto waar Nederland na de oorlog zo ongeveer helemaal weer mee is opgebouwd. Transportbedrijven die na de oorlog weer opnieuw moesten worden opgestart deden dat met o.a. GMC's welke door de amerikanen hier waren achtergelaten. Deze werden omgebouwd naar civiele trucks, en de CCKW vooral als kipper t.b.v. de bouw, wegenbouw en grondverzet. Ook het bedrijf van mijn vader bestond, voordat eind jaren 60 de nieuwe Tatra's werden gekocht, uit een aantal oude GMC's. Ik kan me daar niet veel meer van herinneren. Het enige wat ik nog weet, is dat er één groen was, met een spijltje in de voorruit. Dus ik vermoed dat dat het type was, die op onderstaande foto staat. Zelf heb ik uit die tijd helaas geen foto's.

Het model zal weer volledig eigenbouw worden. Nou is het chassis niet zo heel ingewikkeld bij zo'n oude auto. En ik heb daar op het internet ook al behoorlijk veel foto's van kunnen vinden. Dus dat zal wel meevallen. Maar de cabine zal wel wat meer een uitdaging worden denk ik. Ik heb daar nog geen tekeningen van kunnen vinden waar de maten opstaan, alleen foto's. Ook voor wat betreft de de velgen en de banden moet ik nog goed gaan zoeken, dus als er iemand nog goede suggesties heeft? :)

Hieronder een foto, welke ik van het internet heb gehaald. Deze auto moet het worden. Ik weet nog niet in welke kleur, of wat voor bedrijf, maar daar kan ik nog een tijdje over nadenken. :)

Gr. Zeger

Afbeelding
Bron: Twentetransport

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Laatst bijgewerkt door van Hattem op zo 27 feb, 2011 17:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 10 dec, 2010 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Das weer een geweldig projekt Zeger :D
Zijn er in reguliere bouwdozen niet van deze gmc's maar dan militaire uitvoeringen, die je als voorbeeld/maatvoering kan gebruiken :idea: :?:

Wordt vast weer een mooie :brouw:
Succes :!:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 10 dec, 2010 21:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 apr, 2009 20:27 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Zierikzee
Geweldig, als rechtgeaard GMC-liefhebber doe je me hier een groot plezier mee. Ik heb een 1:35 versie op de planning staan. Mijn vader reed na de Watersnoodramp van 1953 hier op het eiland met een GMC kipper bij de reparaties en versterking van de diverse dijken. Gewoon op zijn 15e jaar, na schooltijd. Naar een rijbewijs werd toen niet gevraagd. Van hem heb ik dus die voorliefde voor GMC'tjes. In het Marshall Museum in Overloon ben ik ook nooit bij die dingen weg te slaan...

Misschien een overbodige opmerking, maar mijn aandacht heb je weer.

Jan :brouw:

_________________
I know YOU believe YOU understand what YOU think I said, but I am not sure YOU realise that what YOU heard… is not what I meant...


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 10 dec, 2010 21:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 apr, 2009 20:27 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Zierikzee
Zeger,

Wil je een goed referentiemodel hebben om de maten van over te nemen, dan kan ik je de GMC van Tamiya in 1:35 van harte aanbevelen. Dit is in mijn ogen de beste CCKW die ooit in model gemaakt is (al heeft alleen die van Italeri de gesloten stalen cabine).
Referentiemateriaal op papier is er ook voldoende. Van Tankograd Publishing is er GMC CCKW 2 1/2 ton 6x6 Dump Trucks, Gun Trucks & Bomb Service Trucks (nr. 6019).
Van Squadron/Signal verscheen afgelopen jaar GMC CCKW 2 1/2 ton Truck Walk Around van David Doyle (nr. 5718).
Beide boeken te bestellen bij: http://www.modelbouwoverloon.nl/
En dan zijn er nog wat websites: http://www.cckw.org/ en http://www.gmccckw.nl/index.htm

Ik moet hier ook nog een werkplaatsboek hebben van de CCKW met technische tekeningen, kan dit boek alleen zo snel niet vinden. Ga nog wel eens zoeken, zodra ik meer weet meld ik me hier weer.

Jan :wink:

_________________
I know YOU believe YOU understand what YOU think I said, but I am not sure YOU realise that what YOU heard… is not what I meant...


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 10 dec, 2010 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Zeger,

Krijg ik concurrentie op het militaire vlak? :mrgreen:

Voor de cabine kun je eventueel een kit nemen van een pick-up truck van hetzelfde bouwjaar. Volgens mij van zowel AMT als van Revell verkrijgbaar. Moet je natuurlijk wel willen, een kit kopen :lol: .

Voor maten en tekeningen zal ik eens gaan zoeken, volgens mij heb ik in favorietene ergens iets staan.

Groeten,
Rolf
(die bezig is een master te maken van militaire wielen in 1:24, doorsnede 55mm!, voor o.a. de Oshkosh, Mack M123 etc :evil: )

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 10 dec, 2010 23:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Misschien heb je hier iets aan?

http://www.o5m6.de/gmc_cckw352.html

http://www.o5m6.de/gmc_cckw353.html

P.S. de kit is van Revell: '41 Chevy pick Up 2in1. Trouwens, weet je nog dat ik deze als Resin-cabine in mijn handen heb gehad in Nieuwegein, was bij een Duitser.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 10 dec, 2010 23:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
rolf mulder schreef:
Zeger,

Moet je natuurlijk wel willen, een kit kopen :lol: .


:lol: :lol: :lol: Ja, daar moet ik natuurlijk even over nadenken. :D

Maar Rolf en Jan. alle informatie is natuurlijk welkom. Nu is er op het internet ook heel veel te vinden. En ik heb ook al wat tekeningen van voor- en zijaanzicht, maar daar staan geen maten bij. Nu is dat natuurlijk niet zo heel erg, want wanneer je één maat hebt, kun je de rest wel uitrekenen. een bovenaanzicht heb ik echter nog niet en dat zou ook wel makkelijk zijn.

@Rolf. Die linkjes had ik al gevonden. De tekeningen die op die site staan, zijn heel bruikbaar. Die cabine weet ik nog, maar ik ben alleen niet zo gecharmeerd van resin. Ik zal eens even op zoek gaan naar die kit van Revell.

Gr. Zeger

Edit: Revell kit is besteld. :D

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 dec, 2010 2:33 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Zeger,

Je weet dat er van deze truck een kit is??
Een resin kit van het merk 'Wespe Models'.
Het neemt voor jou natuurlijk wel de lol van het scratchen af dus je zult het wel zelf gaan doen neem ik aan......ik heb de kit hier overigens wel liggen dus als je meer wilt zien??

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 dec, 2010 9:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Arjan Ouwendijk schreef:
Zeger,

Je weet dat er van deze truck een kit is??
Een resin kit van het merk 'Wespe Models'.
Het neemt voor jou natuurlijk wel de lol van het scratchen af dus je zult het wel zelf gaan doen neem ik aan......ik heb de kit hier overigens wel liggen dus als je meer wilt zien??

Gr. Arjan


Nee, dat wist ik niet...... Maar ik heb even gegoogeld, en hem gevonden. Er zou wel het één en ander aan veranderd moeten worden, maar het ziet er zo op het eerste gezicht goed uit. Dan zou dit misschien een model zijn, waarop ik het verweren en verouderen eens zou kunnen proberen. Maar hoe ziet de kit er in werkelijkheid uit Arjan? Heb jij hem al gebouwd?

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 11 dec, 2010 11:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 17 maart, 2008 9:06 am
Berichten: 2544
Woonplaats: Ochten
verweren kun je leren, dus ik zou zeggen bij dit model proberen! :D
(sorry, ben nog in de sinterklaas rijmpjes tijd :roll: )

_________________
Afbeelding
DAF XF105 "Oerend hard" :D
Peterbilt 359 :D
Australian Truck :D


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement