Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 08 dec, 2010 13:17 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Hierbij mijn eerste onderwerp van deze bouw. Een Finse Bf109G. Hoe komen de Finnen aan deze Duiste jager? Een kort verhaaltje: de Finse betrokkenheid aan WO2 ontstond doordat de Duitsers en de Russen overeenkwamen dat de Baltische staten en Finland van de USSR mochten zijn. Toen de relatief kleine luchtmacht het Scandinavische vaderland verdedigde in 1939 tegen de communistische horden bestond hun luchtmacht uit een bonte verzameling. Ze brachten de Russen zulke enorme verliezen toe dat deze de invasie moest stoppen in maart '40. Doch begonnen de Russen een nieuwe campagne eind juni '41, de Vervolgoorlog. Weer bleken de Finnen wederom superieur te zijn. In '43 waren de Finnen met een onbehagelijk gevoel bondgenoten met de Duitsers geworden en deze voorzagen ze van de Bf109-G. Met deze toestellen bleken ze niet te verslaan voorafgaand aan de Finse wapenstilstand met de USSR op 4 september '44. Daarna volgde nog een korte oorlog tegen de voormalige bondgenoot Duitsland om ze Finland uit te krijgen.

De G-6 (net als dat stomme liedje.. Like a G6, like a G6. Maar dat gaat over een ander vliegtuig, de Gulfstream) was de opvolger uit de G-2 die weer uit de F-serie kwam. De G6 had zwaardere wapens en iets meer vermogen in de motor. Omdat Duitsland niet een nieuwe jager ontwikkelde maar een oude door ontstond dus deze versie. Terwijl de nieuwe geallieerde jagers steeds hoger, verder en sneller konden werd de Bf trager en trager.... Doch in capabele handen was het natuurlijk nog een uiterst gevaarlijke jager!

De kit die ik ga gebruiken is van een naoorlogse Bf109G-14 (geen idee hoe ze daar nu weer aankwamen, weet iemand dat?). Deze kit heb ik nog liggen ivm. mijn Bf'jes bouw (viewtopic.php?f=1&t=27178) en omdat de visuele verschillen tussen de G-6 en de G-14 minimaal zijn gebruik ik mooi deze. Natuurlijk pas ik wel de decals aan. Hiervoor heb ik een decalvelletje besteld bij Tannants en binnen 4 dagen in huis! Superservice hoor. Dit is de kit, met een mooie boxart van een Bf'je op patrouille boven een winters landschap, op de achtergrond zie je de elanden wegdraven met Jari de herder erachteraan. ;)
Afbeelding

De sprues.
Afbeelding

En de decals erbij, die ik dus niet allemaal ga gebruiken.
Afbeelding

Maar dit velletje! Ik kan hier nog meerdere vliegtuigjes mee maken.
Afbeelding

Nu heb ik in het verleden deze gemaakt. Dus die kleuren ga ik niet opnieuw doen.
Afbeelding

Maar het zal er dus uitgaan zien zoals op de boxart. En zoiets als op deze plaatjes. Dus een wat bleke Bf.
Afbeelding

Nou, ik heb er zin an! Een Icm LaGG-3 is ook onderweg dus laat 1 januari maar komen. Ik ben voorbereid. :)
Eelco


Laatst bijgewerkt door Eelcog op za 22 jan, 2011 17:48 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bf109G-6
BerichtGeplaatst: wo 08 dec, 2010 13:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Leuk on derwerp, zou ik met jou nog ens een babbeltje kunnen doen of wat Finse nummers en letters?

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bf109G-6
BerichtGeplaatst: wo 08 dec, 2010 14:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Welkom! De Bf-109 mag hier natuurlijk niet ontbreken in deze groepsbouw. :D Statistisch gezien de Finse jager die de meeste vijanden heeft neergehaald.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bf109G-6
BerichtGeplaatst: wo 08 dec, 2010 14:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Volgens mij kwam de G-14 in dienst toen de Duitsers en de Finnen nog vriendjes waren, maar was het daarna uit met de vriendschap tussen die twee en hebben ze zelfs onderling nog gevochten omdat de Finnen de Duitsers sommeerden hun grondgebied te verlaten. Wie weet dat er zo een paar G-14's in Finland zijn blijven steken die ze na de oorlog nog zo'n beetje zijn blijven gebruiken.

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bf109G-6
BerichtGeplaatst: wo 08 dec, 2010 16:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 mei, 2010 16:15 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Veenendaal
Ooh.!
Mooi toestel, maar die Decals...
Als je er een paatr over hebt, mag ik die dan hebben voor (misschien) de gladiator?
Die zou moeilijk te krijgen zijn, met Finse decals.

Maar verder mooie kist heur :brouw:

_________________
Pink Floyd for the win.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bf109G-6
BerichtGeplaatst: wo 08 dec, 2010 17:37 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Sorry GJ maar dit is niet schaal 1/72. Je kan ze wel nog bestellen in die schaal: http://www.hannants.co.uk/search/index. ... ve_search=
En ze zijn ook niet zo duur. Maar als ik jou was zou ik het jezelf niet te moeilijk maken en een kitje kopen waar de decals er al bij zitten.

Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bf109G-6
BerichtGeplaatst: wo 08 dec, 2010 17:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 mei, 2010 16:15 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Veenendaal
Bedankt voor t advies, de poll loopt nog dus alles kan nog gebeuren

_________________
Pink Floyd for the win.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bf109G-6
BerichtGeplaatst: za 01 jan, 2011 22:28 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Ik ben lekker aan het bouwen, die Bf kitjes maak ik ondertussen met mijn ogen dicht. Maar er staat dat ik een zandfilter moet plaatsen? Hmmm, is dat een foutje? Dus even lopen zoeken en ja hoor. Hij moet er echt op.
Afbeelding

Close up met een Duitse aas, Günther Rall, er toevallig bij.
Afbeelding

Dus ik kan gerust verder! :)

Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bf109G-6
BerichtGeplaatst: zo 02 jan, 2011 18:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 mei, 2010 16:15 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Veenendaal
Hee eelvo, ik begrijp dat je ze zo uit je hoofd bouwt...
Maarre, datr zandfilter... was die niet overbodig?(jammer van die smileys...)

_________________
Pink Floyd for the win.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bf109G-6
BerichtGeplaatst: zo 02 jan, 2011 19:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 mei, 2006 14:01 pm
Berichten: 1070
Eelcog schreef:
Dus even lopen zoeken en ja hoor. Hij moet er echt op.
Afbeelding

Eelco



Het is altijd gevaarlijk om van voer/vliegtuigen in musea uit te gaan. Deze kunnen foutief gerestaureerd zijn.

GJ

_________________
"But if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die." - Nelson Mandela
"Extinction is forever." - Sea Shepherd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement