Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 06 dec, 2010 22:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
of het daadwerkelijk zo is weet ik niet maar het zou best eens kunnen zijn dat de met Finse Bulldogs luchtoverwinningen zijn behaald als zijnde het meest verouderde jachtvliegtuig van de tweede wereldoorlog. De originele Bulldog vloog voor het eerst in 1927! De Finse MKIV uitvoering kwam in 1934 in dienst. Een aantal was in 1939 nog in dinest en ze wisten hiermee toch nog maar mooi 6 Russische vliegtuigen uit de lucht te schieten, een opzienbarende prestatie en daarom wil ik zeer graag een Finse Bulldog maken.

Helaas, op wat vage resin uitgaves in 1/72 bestaan er verder geen bouwdozen van dit vliegtuig. TIJD VOOR EEN CONVERSIE! En dat is niet iets wat ik vaak doe, dus ik ben benieuwd.

De basis wordt de 1/48 Lindberg kit, oorspronkelijk van Inpact uit begin jaren '60 en ook door vele andere fabrikanten uitgegeven (Pyro, Life Like). Voor zijn tijd een bijzonder goede kit, echter een kitbash met een Gladiators van dezelfde oorsprong moet plaatsvinden.

Eventjes 1 plaatje van de MK, ik moet nu eventjes achter de PC vandaan, morgen volgt de rest:

Afbeelding


Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Laatst bijgewerkt door KitBoy op zo 13 feb, 2011 13:25 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 dec, 2010 1:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Leuk onderwerp. Past echt in jouw straatje. :wink:

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 dec, 2010 10:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
En dan nu het vervolg. Eerst eventjes voorstellen aan de kitje. Het wordt een beetje een decadent verhaal. Meest opvallende afwijking is de motorkap. Die is nagenoeg hetzelfde als van een Gladiator en datzelfde geldt ook voor de motor die er in zit. Daarvoor heb ik op Ebay vorige maand voor slechts GBP 3.50 een Life Like Gladiator op de kop getikt. Hij was zo goedkoop omdat de decals weg zijn:

Afbeelding

Voor de Bulldog gebruik ik de Linndberg uitgave (volgens mij de laatste in het rijtje Inpact, Pyro, Life Like) van een jaartje of twinitg geleden:


Afbeelding

"Zie ik dubbel!?", nee hoor ik ga namelijk twee kits gebruiken. De vleugels zullen namelijk moeten worden aangepast, de MKIV heeft een behoorlijk ander vleugelprofiel. Ik moet sowieso aan weerszijden de vleugeleinden afzagen en een nieuw stuk er op plakken en dat ik de juiste vorm schuren. Voor dat nieuwe stuk gebruik ik dan een uitgezaagd stuk van een andere vleugel. Dit moet voor zowel boven- als ondervleugel gebeuren.

Gelukkig word ik in deze bijgestaan door deze twee zeer goede publicaties:

Afbeelding

Hierin zitten ook zeer mooie tekeningen in schaal 1/72, ook van de MKIV. Ik moet nog even uit zien te vissen met welk percentage ik moet vergroten (= het niet 72/48 * 100?) om ze schaal 1/48 te krijgen. Geplukt uit de enorme luchtvaartbibliotheek van mijn Engelse vriend, geleend dus :wink: .

Verder beschik ik ook nog over deze algemene informatie (boekjes voor €2,- per stuk gekocht op de afgelopen ESM!

Afbeelding

To zover de psychische voorbereiding van dit moment.


Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Laatst bijgewerkt door KitBoy op di 07 dec, 2010 11:32 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 dec, 2010 10:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 mei, 2009 12:19 pm
Berichten: 564
Ha Nico,

Daar worden toch wel een paar leuke (zeldzamere) kitjes opgeofferd!
Leuk onderwerp, helemaal top!

_________________
Take a look to sky, just before you die. It's the last time you will!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 dec, 2010 11:23 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Mooie boekjes! Daar ben ik wel een beetje jaloers op ;).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 dec, 2010 15:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Dat wordt dus even wat anders dan een "simpele" Bulldog met Gladiatior motor... :shock: Ambitieus. Alvast veel succes gewenst!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 dec, 2010 20:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
De tekeningen uit het boek heb ik inmiddels gekopiëerd en vergroot met 150% (dat ik inderdaad 72/48 * 100 !). Heb ze op een snijmatje gelegd en de onderdelen er overheen gelegd. De bovenvleugel geeft minste werk, de uiteindes moeten worden aangepast.


Afbeelding

De ondervleugel behoeft meer werk, in het midden moet ie breder, maar verder op weer smaller.


Afbeelding

De achtervleugels zijn hetzelfde, en het was grappig te zien dat die van de kit helemaal precies de goede grootte hadden, niet gek voor een kit uit begin jaren '60!

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jan, 2011 18:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Inmiddels begonnen met het voorbereidende werk aan de vleugels en in dit geval de bovenvleugel. Aan weerszijden eindes van de vleugel er af gezaagd:

Afbeelding

Uit de andere vleugels twee stukken uitgezaagd en aan weerszijden er aan geplakt:

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels al flink bezig geweest de juiste vorm er in te schuren, begint er al aardig goed uit te zien.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jan, 2011 11:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Inmiddels flink wezen schuren aan de bovenvleugel en zo ligt ie er nu bij:

Afbeelding

Eveneens begonnen met de ondervleugel. Dat is een nog grotere uitdaging. In het midden moet ie breder, in het verdere verloop naar buiten moet ie smaller en de uiteindes krijgen dezelfde ingreep als van de bovenvleugel.

Afbeelding

Geloof me, op een gegeven moment was het echt een zooitje op mijn werktagel, met allemaal afgeslepen stukken plastic en heel veel schuurstof.

Afbeelding

Wel leuk om eens een échte conversie te doen!

groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jan, 2011 14:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 24 sep, 2010 16:46 pm
Berichten: 40
Wow wat een werk :shock: maar dan het je als die af is ook iets dan niet iedereen heeft .
Veel succes verder met de bouw .

Jaap


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement