Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Column december 2010
BerichtGeplaatst: wo 01 dec, 2010 12:33 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Jonge honden en oude narcisten



Er was een tijd dat Bert een vervelende pre puber was. Zo eentje met duizenden hobby’s, maar nergens weet van. Overal mee willen bemoeien, maar geen inhoud kennen, kunnen, konden, kan.
Een oud aquarium werd wegens continue veranderende interesses binnen het uur gevuld met vissen, dan weer met huisspinnen gevolgd door mieren en een soort diorama samengesteld uit playmobiel. Om het vervolgens vanwege toegeslagen verveling maar allemaal tegelijk in dat aquarium te dumpen, waarna die glazen bak met inhoud en al binnen het half uur bij het grof vuil stond. Interesses genoeg, maar geduld ho maar, wat is dat trouwens….Geduld.

Met buitenspelen hetzelfde, verstoppertje spelen, tikkertje doen, stoeprandje, belletjetrekken, hutten bouwen, trefbal. Het liefst allemaal op een middag, en graag binnen het half uur, want keuzes maken maakte het er niet makkelijker op.
Tot de dag dat we besloten om al belletje trekkend de bal bij de eerste de beste deur die openging naar binnen te gooien, met z’n allen erachter aan te rennen, de bewoner aan te tikken onder het roepen “hij is ‘m” een hut te bouwen onder de tafel van de verbouwereerde buurtgenoot en ons vervolgens door de hele woning heen te verstoppen.

Huisarrest heet zoiets dat op zulke kattenkwaad volgt.
Een week lang binnen zitten, en dat samen met een bouwpakketje van een vliegtuig(je) om wat geduld bijgebracht te krijgen. Hier was het dat mijn herinneringen snel vervaagden, veranderden en verergerden door toedoen van een glazen potje Revell lijm met kwastje. Opliggende of verzonken panellines? Ik maakte het glad met mijn lijmkwastje. Gewicht nodig voor in de neus van het vliegtuig om te voorkomen dat de staart van het vliegtuig krassen in het tafelblad maakt? Potje met lijm in de neus leeg kiepen en voila…..genoeg gewicht na het opdrogen. Krassen in het tafelblad opvullen? Even het kwastje met lijm erover smeren en een dagje wachten. Decals opbrengen met water? Nee hoor, uitknippen even met het lijmkwastje erover. Voorzichtig op het vliegtuig (of wat daar van over was) schuiven en aanstampen.

Modelbouwverf mocht ik destijds nog niet gebruiken van mijn ouders, zo bang als ze waren dat ik er een onbehouwen kliederboel van zou maken.

Maar toch.
Aan het eind van die week was hij dan klaar. De Dakota, mijn Dakota. Zelf gebouwd zonder hulp van internet (onvoorstelbaar, maar vrijwel alles ging eind jaren zeventig nog analoog)
Apetrots was ik met mijn creatie. En goh, wat was dat leuk om te doen dat modelbouwen. Allemaal die zo op het eerste blik nergens op lijkende onderdelen samenvoegen tot iets dat ook nog enige gelijkenis met een vliegtuig toonde.
Natuurlijk durfden mijn ouders niet toe te geven dat het eigenlijk nergens op leek, natuurlijk bang dat er weer een hobby aan mij verloren zou gaan. Geef ze eens ongelijk, plezier moet (zolang er geen gewonden vallen, en geen schade aan derden, dan wel bezittingen van derden wordt aangebracht) gestimuleerd worden. Dus vooral blijven lachen en doorgaan.

En met zo’n drive moet je wel stug door blijven gaan met modelbouwen. Dus er volgde meer en meer, en vanwege het beperkte budget (zakgeld) en te jong om al aan een krantenwijk te beginnen werd er zeer lang gewoon gebouwd vanuit de doos, en nog zonder verf.
Dus toen ik een jaar of achttien was (en er nog geen internet bestond, maar wel zoiets als viditel) had ik de handeling van lijm aanbrengen wel een beetje onder de knie. Verf nog steeds niet. De sprue’s waren toch al in de goede kleur, dus waarom moeilijk doen, als je dat weinige geld dat je al bezat ook voor andere (leukere dingen dan modelbouw) kunt uitgeven. Als het bouwen maar plezier oplevert.
Misschien ben ik wel een uitstervende zonderling aan het worden, zo eentje die het leuk vind om met styreen te stoeien en dan een vliegtuigje of een vrachtwagen in elkaar te knutselen en die het natuurlijk wel zo goed mogelijk wil doen, maar toch, zoals vaker vermeldt….resultaat ondergeschikt aan het bouwplezier.

En als ik dan eindelijk een keer opgroei en volwassen geworden ben en ik het eindelijk in mijn vingers heb om perfecte modellen te reproduceren, ja, dan hoop ik dat ik er nog plezier in heb want wanneer dat laatste verdwijnt, stop ik subiet, het juiste aantal klinknagels of niet.
En wat anderen doen? Zolang ze er plezier in hebben zeg ik leven en laten leven en vooral doorgaan, juist wanneer iedereen met de handen voor de ogen zit omdat het daar pijn doet. Lach dan maar zelf in je vuistje omdat jezelf er wel nog plezier in hebt.


Bert


:idea: :Cliff


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column december 2010
BerichtGeplaatst: wo 01 dec, 2010 18:28 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
AMEN! :lol: Leuk stukje weer Bert!

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column december 2010
BerichtGeplaatst: wo 01 dec, 2010 19:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 apr, 2009 20:25 pm
Berichten: 558
En dit pakt precies de essentie van de hobby

_________________
Eh... Zijn we een beetje eigenstewijs misschien??


Projects:
Nam '68 http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=27429
Iraqi freedom http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=30881
Afgerond:
P.A.R.R. 2010 deelname: The Inspector http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=160&t=27900


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column december 2010
BerichtGeplaatst: do 02 dec, 2010 10:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 jul, 2007 14:02 pm
Berichten: 587
Woonplaats: Maarssen
Met een zucht leg ik de tank waarvan de loop weer naar beneden dondert neer en log in... Een nieuwe column van Bert !
Vijf minuten later dartel ik naar beneden, kus mijn stomverbaasde vrouw, streel mijn nageslacht door de gepiercte hanekammen en ren naar de modelbouwwinkel voor een nieuwe bouwdoos..Mijnheer Bert, wederom mijn dank voor het herstellen van het vertrouwen in het brouwleven, desnoods spijker ik die loop vast :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column december 2010
BerichtGeplaatst: do 02 dec, 2010 21:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 apr, 2009 20:25 pm
Berichten: 558
Boonstra... gepiercte hanekammen??
Ben ik nageslacht van jou dan??

papa!!! :lol:


waar blijft mijn zakgeld dan?

_________________
Eh... Zijn we een beetje eigenstewijs misschien??


Projects:
Nam '68 http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=27429
Iraqi freedom http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=30881
Afgerond:
P.A.R.R. 2010 deelname: The Inspector http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=160&t=27900


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column december 2010
BerichtGeplaatst: vr 03 dec, 2010 9:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 jul, 2007 14:02 pm
Berichten: 587
Woonplaats: Maarssen
Citaat:
Boonstra... gepiercte hanekammen??
Ben ik nageslacht van jou dan??

papa!!!


waar blijft mijn zakgeld dan?



Zakgeld krijg je pas na een DNA test, zoon... :lol: :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column december 2010
BerichtGeplaatst: zo 05 dec, 2010 13:47 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Geweldig, vader en zoon herenigd, juist in deze hoek van modelbrouwers, en hoe kan het ook anders (genen en dna enzo) hebben ze allebei een virus dat modelbouw heet. Bespaar die dure dna test dus maar, het was/is genetisch bepaald :lol: .

Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column december 2010
BerichtGeplaatst: zo 05 dec, 2010 14:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
bert schreef:
....aan het eind van die week was hij dan klaar. De Dakota, mijn Dakota. Zelf gebouwd zonder hulp van internet (onvoorstelbaar, maar vrijwel alles ging eind jaren zeventig nog analoog). Apetrots was ik met mijn creatie. En goh, wat was dat leuk om te doen dat modelbouwen. Allemaal die zo op het eerste blik nergens op lijkende onderdelen samenvoegen tot iets dat ook nog enige gelijkenis met een vliegtuig toonde....


Zo pochte ik over een Phantom die ik eens gebouwd heb in een grijs verleden. Al probeerde ik er wel wat van te maken met bouwpakketverf, althans ik deed het met de kleuren die ik had, lees, de kleuren die er het meest op leken. In mijn geheugen een perfect model die ik vroeger gebouwd had....

... totdat ik hem een paar jaar geleden terug kreeg van mijn vader. Deze had de 'beeldenstorm' (vuurwerkaanvallen) overleefd en wat denk je? Het zag er niet uit. Maar toch ben ik blij dat ik hem weer terug heb en heb hem gewoon tussen mijn latere creaties staan. Wellicht dat ik hem nog een beetje ga oppoetsen (landingsgestel etc. is er deels van afgeborken).

Oh, ja, leuke column !!

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column december 2010
BerichtGeplaatst: ma 06 dec, 2010 13:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
Hoi Bert,

lang niet gereageerd , maar ik blijf je coloumns heel leuk vinden!!!
Volgens mij zijn we op dezelfde manier begonnen met Modelbouw, gelukkig had je vroeger die twee kleuren kits van Matchbox, daar had je geen verf voor nodig...

Gr
Helge

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column december 2010
BerichtGeplaatst: di 14 dec, 2010 12:16 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Sjopper Bob schreef:
Het zag er niet uit. Maar toch ben ik blij dat ik hem weer terug heb en heb hem gewoon tussen mijn latere creaties staan.


Leuk hoe herinneringen de dingen alleen maar mooier maken in gedachten, totdat je door de werkelijkheid wordt ingehaald. Ik baal dan ook als een stekker dat de meeste van mijn vroegere modelbouwprutselarijtjes (achter mijn rug om :evil: ) in een eenrichtingsweg naar de kliko terecht zijn gekomen. Dankje voor je compliment :wink:

tbs schreef:
lang niet gereageerd


Is de tuin nu nog niet klaar, of ben je van modelbouwen overgestapt op tuinieren, sinds je afgelopen zomer aan die verherreorganisatie van de tuin bent begonnen heb ik je helaas nog maar weinig on-line gezien :lol: , toch geen brouwdip?

En feitelijk, om een beetje vaart in het minderen van mijn voorraad te krijgen is het misschien wel handiger om een tijdje niet te verven en de kleur van de sprue's aan te houden....scheelt ook weer in de kosten om de verf op peil te houden, wat weer budget vrijmaakt om nieuwe bouwdozen te kopen......poepjes....een vicieuze cirkel :?

Groetjes Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement