Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 31 okt, 2010 10:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 jan, 2009 20:46 pm
Berichten: 238
Het werd toch eens tijd om te bepalen welke kit ik als eerste zou gaan aanvallen.

Dit is de gelukkige geworden:

Afbeelding

Als eerste op jacht naar de juiste kleuren. Niet dat ik niet al een berg verf heb, maar Tamiya is zo 'aardig' om alleen hun kleurnummers te geven en niet, net als Revell, ook nog een naam. (zodat je weet wat wat is) Bij VG even rondgeneusd en de bodykleur gaar een blauw metallic worden. Nu werd TS-50 aangeraden, maar dat is een spuitbus en het doel van de kit is zelf leren spuiten met de airbrush. Tevens vond ik een staal-blauw metallic mooier. De lichtere is het niet geworden, maar kleur X-13, Metallic Blue volgens Tamiya, is meegenomen zodat ik kan oefenen.

Wat me opviel was dat de raampjes weer erg flauw in 1 vorm geperst zijn ipv losse ramen, dus ik denk dat ik daar wat aan ga doen. Als iemand een tip voor me heeft om dit netjes te doen, dan graag, het is een flinke dikke plak plastic. Tevens wil ik kijken of ik de deur op een kiertje kan zetten en het raam iets open.
Het doel is leren en met deze kit heb ik dan het minste, dus erg jammer voor Tamiya dat ze het zo bedacht hebben, maar het kan vast anders en als ik het goed doe wordt het dan nog beter ook. :P

De berg verf die ik nog had is uitgezocht en ik heb besloten dat ik eens ga beginnen met het schilderen van de lichten. (dan op jacht naar een schoteltje om oranje te mengen voor 2 knipperlichten ga ik geen potje verf kopen met rood en geel in huis. :) )

_________________
The Insane

Eigen site met links naar de bouwverslagen

... BMWs get girls, Ferraris get women, Celicas get dirty

... You can't please everybody, so you got to please yourself


Laatst bijgewerkt door T_I op ma 21 feb, 2011 12:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Toyota Celica ZZT230
BerichtGeplaatst: zo 31 okt, 2010 10:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 30 apr, 2009 14:33 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Wieringerwerf
Leuke wagen, en je hebt er goede ideeën voor.
Ik volg je.

Groet Remco

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Toyota Celica ZZT230
BerichtGeplaatst: zo 31 okt, 2010 15:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 dec, 2004 12:45 pm
Berichten: 6785
Woonplaats: Heemskerk
T_I schreef:
De berg verf die ik nog had is uitgezocht en ik heb besloten dat ik eens ga beginnen met het schilderen van de lichten. (dan op jacht naar een schoteltje om oranje te mengen voor 2 knipperlichten ga ik geen potje verf kopen met rood en geel in huis. :) )


Ik hoop dat je die mening toch gaat herzien. Met een mix van geel en rood wordt het een normale oranje. Ik raad je gewoon aan om dan maar een potje clear red en clear orange van Tamiya te kopen. Dat zijn heldere kleuren speciaal voor lampenglaasjes.

Kris.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Toyota Celica ZZT230
BerichtGeplaatst: zo 31 okt, 2010 19:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 jan, 2009 20:46 pm
Berichten: 238
Nop, gaat voor dit model in elk geval niet gebeuren, het zit er al op. De verf was wel erg dun, dus ik gok dat het wel wat doorschijnt, maar het is ook een test project, om te kijken of ik tevreden ben met het resultaat. Wel bedankt voor de tip voor de clear versies, die overigens in de Tamiya handleiding niet genoemd worden, zodat ik die kan pakken voor de TA22 Celica. (die moet in elk geval beter worden dan dit project)


Update:

Wat een werk, dat plastic door krijgen zonder dat het barst, maar het is goed genoeg gelukt. (wel wat barstjes, maar die gingen onder de zwarte verf)

2 uur krassen en snijden en daarna krap aan 30 min schilderen leverde een 'aquarium' met 2 gaten (open dakje en raam links eruit) en een ingekort raam. De zwarte 'grondlaag' zit nu aan de binnenkant en op de rand van het open dakje. De richtingaanwijzers en de achterlichten zijn geschilderd.

Afbeelding

Op dit moment staat de vraag bij het celicas.eu forum uit om uit te zoeken of dit een pre of post facelift is en om dan van de juiste versie foto's te krijgen van het interieur. Dit is of lichtgrijs of zwart met een lichte dakbekleding.
Op het zelfde forum heb ik al wel gezien dat ik de contourlights op de bumper al voor niets geschilderd heb. De Nederlandse versie heeft die dingen niet, dus ik ga ze er ook niet op plakken. De knippers op de zijschermen zijn in elk geval wit, dus dat ik die niet geschilderd heb is niet erg. :)

Ik heb ook al gezien dat de deur toch dicht blijft. Het deurpaneel in de kit is dikker dan de deur en aan de kopse kant, die met een open deur zichtbaar wordt, afwezig. Dit gaat best wel veel werk worden om dat echt fatsoenlijk te krijgen, dusdanig veel dat ik even 'lui' ben en het bij het pen raam en dakje houd. Dingen weg snijden en open zetten vind ik tot daar aan toe, maar stukken erbij plakken en er iets fatsoenlijks van maken gaat me nu nog niet lukken denk ik. (en na 3 uur geconcentreerd bezig een stevige migraine aanval :( , dus maar even rusten)

_________________
The Insane

Eigen site met links naar de bouwverslagen

... BMWs get girls, Ferraris get women, Celicas get dirty

... You can't please everybody, so you got to please yourself


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Toyota Celica ZZT230
BerichtGeplaatst: za 06 nov, 2010 0:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 jan, 2009 20:46 pm
Berichten: 238
Zo, tijd voor een update. Na de vangst van een set snijmatten was het tijd om ze uit te testen. Er is weinig gesneden, maar wel geverfd. Verschillende onderdelen van het onderstel en de bodem zijn geschilderd, waarbij vooral de bodemplaat aandacht heeft gekregen. Om te beginnen wilde ik weten hoe de gekozen kleur eruit zou zien en ik wilde de tank en bevestigingsbanden de juiste kleur geven. De banden moeten roestbruin worden, maar ergens vind ik ze te licht. (nog tips?) Gaat nog wel goed komen, maar niet vanavond. (zo lang duurt ie niet meer ;) )

Maar genoeg gekletst, ploatjes.

Afbeelding
Gedaan zin de bodemplaat, nummerplaathouders, remschijven en remklauwen, voorpootjes en veren, radiator, uitlaat, modderkap voor onder de motor en diverse onderdelen van de ophanging.

Afbeelding
Hier de voren achter, de kap rond de ruitenwissers en de pedalen van het dashboard. Alles mat zwart, dus duidelijk te zien. :D

Morgen eens kijken of ik de juiste kleuren grijs heb of bij VG modelbouw kan vinden. Het interieur is in Nederland in lichtgrijs met antraciet accenten geleverd. (en niet zwart, zoals ze zijn gegoten) Volgens mij gaat dat met de gekozen bodykleur erg leuk staan.

_________________
The Insane

Eigen site met links naar de bouwverslagen

... BMWs get girls, Ferraris get women, Celicas get dirty

... You can't please everybody, so you got to please yourself


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Toyota Celica ZZT230
BerichtGeplaatst: za 06 nov, 2010 0:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 okt, 2008 20:08 pm
Berichten: 1031
Woonplaats: Utrecht
Ziet er wel goed uit T_I. Ik vind je foto's wat aan de kleine kant (800*600 mag ook :) )
Let wel dat je bij het uitknippen van de onderdelen uit de sprues plekjes krijgt waar geen verf zit...

_________________
Huidig project:
Aoshima 1:24 Volkswagen Kever
Fujimi 1:16 Porsche 959


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Toyota Celica ZZT230
BerichtGeplaatst: za 06 nov, 2010 0:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 jan, 2009 20:46 pm
Berichten: 238
Bedankt en ja, is bekend. Vandaar dat ik voornamelijk de delen met spreu'plekjes op de kopse, niet zichtbare kant in de spreu heb geschilderd. De remschijven zijn de uitzondering, maar dat stip ik wel bij. Als ik moet gaan mengen dan gaan ze er eerst uit voor het opschoon/vijl werk.

_________________
The Insane

Eigen site met links naar de bouwverslagen

... BMWs get girls, Ferraris get women, Celicas get dirty

... You can't please everybody, so you got to please yourself


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Toyota Celica ZZT230
BerichtGeplaatst: za 06 nov, 2010 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 jan, 2009 20:46 pm
Berichten: 238
Eindelijk vandaag eens een potje licht grijs gekocht, zodat ik aan het interieur kon beginnen. Voor ik dat deed ben ik eerst een onderdeel van een Star Trek kit aangevallen.

Maar daarna was de Celica weer aan de beurt. De interieurdelen die lichtgrijs moesten worden zijn nu voorzien van de 1e laag verf. Het ziet er nog niet uit, dus geen foto's, maar ik ben blij dat ik deze 1e slag in elk geval gedaan heb. Dit ondanks dat veel van de sprue af moest omdat er nu wel sprueplekken zichtbaar zouden zijn als ik eerst zou schilderen en daarna zou los knippen.

Wat een uitdaging is het om een zwart stuk plastic netjes licht grijs te krijgen. Waarom Tamiya zwart als basiskleur heeft gekozen is mij een raadsel, op het stuur en wat kleine details in het dashboard na is alles lichtgrijs in het interieur van dit model. (in elk geval wel volgens Toyota en de eigenaren van de echte versie) Ik ben in elk geval erg blij met de hulp die ik van de rijders van dit model heb gekregen. (anders was het echt een te donkere boel geworden)

_________________
The Insane

Eigen site met links naar de bouwverslagen

... BMWs get girls, Ferraris get women, Celicas get dirty

... You can't please everybody, so you got to please yourself


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Toyota Celica ZZT230
BerichtGeplaatst: do 18 nov, 2010 10:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 jan, 2009 20:46 pm
Berichten: 238
Het is weer een tijdje geleden, maar geduld is een schone zaak, zeker als je aan het schilderen bent op deze schaal. Het moet er wel netjes uit komen te zien.

Na het schoonmaken van het dashboard, de deurpanelen en de middenconsole deze weer van een verse laag, nu verdunde, lichtgrijze verf. Even bij elkaar zetten om te kijken hoe het wordt en het beviel wel.

Afbeelding

Maar om nou te zeggen dat dit het is, nee. Te veel zwart en te weinig donkergrijs, dus dashboard, deurpanelen en middenconsole ook maar voorzien van de rest van de kleuren. Alleen de deurpanelen moeten nog chromen deurhandels krijgen, samen met het rode vlakje van het slot en de reflectoren die in de panelen zitten. De radio is in elk geval netjes zwart nu, het display moet amber worden. Als ik het goed gezien heb zit daar geen decal voor bij, dus dat wordt zelf wat klussen.

Afbeelding

De bodemplaat is ook al aardig naar wens. De kleur klopt en dus tijd voor het eerste plakwerk. De achterwielophanging zit en is bij gestipt zodat het niet teveel glanst.

Afbeelding

Ik ben nu aan het navragen hoe de remleidingen lopen, zodat die ook netjes toegevoegd kunnen worden. Wel eerste en dry-fit gedaan van de voorwielophanging en de uitlaat. Die laatste vooral om te kijken hoe die komt te liggen en hoeveel ruimte ik heb voor de remleidingen. Iets zegt me dat deze achter de hitteschilden komen te liggen en dat het model daar de ruimte niet voor heeft, maar ik wacht op de plaatjes van het grote voorbeeld. Tevens wil ik de aanhechting op de klauwen goed hebben, net als de locatie van de 'splitter' van de handremkabel. Hier ga ik ijzerdraad voor gebruiken en voor de remslangen denk ik aan naaigaren, maar daar moet ik nog bij zien hoe ik dat netjes ga doen. Niet waarschijnlijk, maar het is leuk om even uit te proberen.

Afbeelding Afbeelding

Voor het interieur ben ik aan het kijken hoe ik de veiligheidsgordels kan doen. Die dingen zitten natuurlijk aan de body vast, maar liggen op de bank en stoelen. Dat gaat een leuke uitdaging worden.

_________________
The Insane

Eigen site met links naar de bouwverslagen

... BMWs get girls, Ferraris get women, Celicas get dirty

... You can't please everybody, so you got to please yourself


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Toyota Celica ZZT230
BerichtGeplaatst: do 18 nov, 2010 11:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 mei, 2008 19:26 pm
Berichten: 1147
Woonplaats: Hengelo Ov
Ziet er mooi uit voor zover te zien..de foto's zijn wel heel erg klein, kun je ze niet beter wat groter houden, minimaal 700pix in de breedte zou al beter zijn :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement