Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Column september 2010
BerichtGeplaatst: wo 01 sep, 2010 9:11 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Het ontwijken van verplichtingen.


Daar waar aan de ene kant tijd en geld van ons ontnomen wordt, moeten we een soort van stroom op gang zien te krijgen die het tegengestelde juist weer bewerkstelligd. Dit moeten we zeer omzichtig benaderen daar den vijand overal op de loer ligt om het door ons gewonnen terrein zo spoedig mogelijk weer terug te veroveren.

Afkortingen kunnen tijdsbesparing opleveren alhoewel het gevaar tzt bv schuilt in de moderne tijden waarin wij thans pl8hten te leven. Voor wie het nog niet doorheeft: afkortingen kosten ons ongezien handen vol geld.
Voor het gemak laat ik er enkele afkortingen op los, oordeel zelf maar of ze je tijd zullen gaan besparen of dat ze je ongemerkt juist met een extra berg kosten opzadelen
Een willekeurige opsomming uit mijn toetsenbord: msn, sms, sm, btw alwaar ik alweer moet stoppen om de kosten niet de spuigaten te doen uitlopen.

Punt een: een mobiele telefoon met mp3 functie, swap, scoop, internet, msn en e-mail functie is feitelijk overbodig vooral als dit toestel je ook nog de mogelijkheid bied om irl te telefoneren. Ik ben ergens in het stenen tijdperk blijven hangen en telkens als ik voor een vage kennis de kosten van zo’n gadget instrument van euri’s naar ouderwetse, koersvaste en keiharde guldens omreken (en besef dat we vroegah van dat bedrag al de huur van ons eerste flatwoninkje konden betalen) heb ik weer een vage kennis minder in mijn vage kennissen kring.
Gezellig en onverwacht een kop koffie bij iemand (kan ook minder vage kennissen zijn) is tegenwoordig te analoog en te ouderwetsch. Bovendien moeten we dan nog steeds enkele verplichtingen zien te schrappen die een voorwaarde kunnen scheppen om überhaupt bij kennissen op bezoek te kunnen gaan.

Punt twee: Een televisie met afstand bediening zorgt voor een voorgeprogrammeerde onjuiste informatie stroom daar vooral de zogenaamde ab functie de behoefte aan lichaamsbeweging sterk reduceert. Met de toename van het aantal televisie kanalen, een toename die een evenredige afname van de inhoud van de uitzending liet zien maar dit terzijde, neemt ook de zaptijd toe. Vooral wanneer men voor de zekerheid en om maar niks te missen besluit er een vierde zapronde langs alle beschikbare kanalen tegen aan te gooien, dit toch alweer a twintig minuten per zapronde. Reken zelf maar uit hoeveel modelbouwtijd hieraan verloren is gegaan.
Zie het licht (bij voorkeur zonlicht) en sluit weer aan in de rijen der “van ruimschoots tijd voorziene modelbouwers” (en vraag je af waarom deze zin niet vanzelf loopt).

Punt drie: Een computer, en het liefst eentje voorzien met internet aansluiting kan een verrijking betekenen van de modelbouw hobby en dan met name voor de diegene die dit toevalligerwijze ook nog eens als hobby heeft. Ik probeer de cirkel niet te rond te maken, maar een computer valt echt wel in de fifty-fifty categorie. Dat wat het aan tijdwinst oplevert voor de hobby (en dat kan iedereen wel voor zichzelf beamen), kost dit verschijnsel ook weer aan kostbare tijd, en natuurlijk geld, des te sneller de verbinding met de rest van de wereld is.
Vanwege de win/win - verlies/verlies situatie van deze vreemde eend in de bijt is het mijnerzijds moeilijk een waarde oordeel te geven op dit modernwetse verschijnsel. Snelheids problemen kunnen opgelost worden door minimaal een maal per maand de nieuwste en snelste computer in huis te halen.

Punt vier: Je eigen familie is er grotendeels al sinds, en ruim voordat je geboren werd. Schoonfamilie krijg je vaak cadeau bij bepaalde onbezonnen acties en besluiten die je op je levenspad neemt. Bedenk dat dit voor jouw partner net zo geldt, ook al is je eigen familie doorgaans wel in orde. Voor de vrije tijd is het in mijn partners voordeel dat ik een plastic modelbouwer ben, wanneer ik een houtbouwer zou zijn geweest had ik vanwege vaktermen al lang voor een LAT relatie gekozen. Meer tijd, meer ruimte, en dat in dezelfde woning.
Voor je kinderen, die vaak als vliegen op het licht afkomen is het al helemaal een ramp. Zij zijn een bijproduct van wat jij lust noemde, en blijven in het gunstigste geval minimaal vijfentwintig jaar dezelfde voordeur met je delen. Vreten zich een slag in de rondte uit jouw modelbouwbudget. En kiezen vaak net die sport om te beoefenen waar jij warm noch koud van wordt, maar waar je wel elke (vrije!) zaterdagmiddag wordt geacht je neus te laten zien en als het even kan euforisch over de geleverde prestaties te oordelen.

Pak alvast een mok met verse koffie en ga gemoedelijk op de bank zitten want ik heb het vermoeden dat er nu echt een gevoelige snaar in mij geraakt is.

Punt vijf: Telefonische acquisiteurs en huis aan huis verkopers.
Ja leuk, je had net het licht aangeklikt op je hobby kamer en daar gaat de voordeurbel. Of je misschien geïnteresseerd bent in andere en altijd goedkopere elektriciteit zonder overstap problemen, de nieuwste zesentwintig delen tellende zeer interessante biothopie van de linksvliegende Franse Wielewaal met als welkomstgeschenk een unieke en behoorlijk zeldzame veer van deze bijkans uitgestorven maar o zo belangrijke vogel voor de evolutie van onze aarde, zeer netjes in het pak zittende mensen die nog op zoek zijn naar getuigen om hun gemeenschap verder uit te breiden of gewoon de baldadige buurjongen die in jou een gewillig slachtoffer heeft gevonden met het alom bekende en nog steeds niet ouderwets geworden belletje trekken.

Het blijft altijd tricky die deurbel. Wettelijk gezien ben je verplicht deze open te doen bij bezoek aan de deur en vaak is juist diegene die aanbelde er zwaar in getraind om jou zo lang mogelijk aan de praat te houden en je ondertussen allerhande objecten in je maag te splitsen die je van je lang zal ze leven niet nodig blijkt te hebben.
Wanneer je dan glimmend van trots besluit in een bui van burgerlijke ongehoorzaamheid om de schel van de deurbel niet te beantwoorden staat juist die knappe overbuurvrouw waarvan twee weken terug de man is weggelopen bij jou aan de deur om een kopje suiker te lenen.
De deurbel behoeft dus nog enige psychische studie om hier zo veel mogelijk tijd en geld winst uit te behalen.

Sub1. De telefonische acquisiteur.
Het voornemen was om direct na het middageten nog even een uurtje aan de modelbouw te gaan. Een minuut voor vijf is er nog niets aan de hand. Moeders de vrouw schudt het hete kookvocht in de wasbak terwijl jezelf de borden en bestek alvast op tafel legt, daarbij al voorgenietend van het uurtje modelbouw dat je te wachten staat.
Natuurlijk heb je punt een van deze analyse niet goed doorgelezen, en indien je dit wel hebt gedaan heb je je niets aangetrokken van de boodschap die je aangereikt werd.

Is dat even vette pech. Terwijl jou vrouw cq partner de aardappeltjes voor je opschept begint jouw mobiele vriend zijn door jou voorgeprogrammeerde dansje en muziekje af te spelen.
Nondeju, wie belt er nu op dit tijdstip. Ja, wie belt er nu op dit tijdstip naar hardwerkende en bovenal onschuldige mensen.
Laat me raden, het was alweer zo’n via het uitzendbureau bij een of ander vaag callcenter werkend grietje (mijn excuses voor de denigrerende toon in deze) die je liet weten dat je de hoofdprijs gaat winnen in een grote landelijke loterij. Pech voor jou dat je niet meedoet hieraan. Maar, ze weet het goed gemaakt. Als je nu, hier, op dit tijdstip, ter plaatse besluit om per direct, zonder na te denken mee te spelen met deze grote landelijke loterij en ad rem besluit het bedrag voor een (of natuurlijk en het liefste meerdere) lot over te maken, jaaaaaa, dan maak je alsnog kans om toch misschien wel een beetje de hoofdprijs te winnen.

Beste lezer, krijgt u al een deja vu gevoel? Durft u het bestaan van deze situatie te ontkennen? U durft nu ook nog verontwaardigt te zijn dat ik aan uw integriteit twijfel?
Lees dan verder hoe je deze dagelijkse telefoon tirade kunt stoppen, of in ieder geval tot een minimum kunt beperken, en er nog plezier aan kunt beleven ook. Tuurlijk weet ik dat het even niks meer met modelbouw te maken heeft, maar hobby lotgenoten onder elkaar helpen mekaar graag. Ik ben dan ook verheugd dat ik hier mijn kleine bijdrage aan mag leveren.

De eerst volgende keer dat u net een paar seconden voor vijf uur aan tafel wilt schuiven om aan een lekkere voedzame en natuurlijk wel verdiende warme maaltijd wilt beginnen schuift u juist niet aan. Neem alvast de mobiele telefoon in handen en wacht op het bijna traditionele belletje van het callcenter. Nu is het van belang, in tegenstelling tot wat u eerder deed, om wanneer de telefoon gaat en u opgenomen heeft en direct nadat u zich weer gewaar werd dat er aan de andere kant van de lijn weer zo’n immer vrolijk sujet u van allerhande nietszeggende troep probeerde aan te smeren om niet binnen een halve minuut op te hangen.
Nee, nu is het de taak en de plicht van ons om zelf de leiding te nemen in het telefoongesprek, het kost ons geen geld, wij waren immers niet diegenen die het gesprek zijn aangegaan. Aan de andere kant werken ze immers ook een voorgeprogrammeerde vragenlijst af, waarom zouden wij dit niet kunnen. We nemen dus het heft in eigen handen.

Vanaf nu gaan we even fictief alswel effectief aan het werk. Waren wij geen modelbouwer? Wisten we even niet meer welke kleur te gebruiken om op ons volgende project te kwasten of te spuiten, waren we even op een dood spoor beland omdat we die gietnaad maar niet mooi zichtbaar weggeschuurd kregen? Welnu, deze callcenter medewerker gaat u hierbij helpen. Uit betrouwbare bron weet ik dat een callcenter medewerker niet zomaar zelf de verbinding met een potentiële klant mag verbreken en hier gaan we dus handig gebruik van maken.

Nog tijdens de introductiezin van de callcenter medewerker valt u deze in de rede. Pas op, ze zijn erin getraind om zelf het voortouw in het gesprek te nemen. Maar iemand met de vasthoudendheid, vastberadenheid en natuurlijk het geduld van een modelbouwer moet dat toch ook kunnen. Ik zie u vanaf hier bijna instemmend ja knikken.

Luchtig en overtuigd laten wij de callcenter medewerker weten dat het ons eigenlijk heel goed uitkomt dat deze juist op dit moment belt want u was radeloos en moet dringend onafhankelijk, neutraal en het liefste niet kundig advies hebben. Blijf vooral doorpraten, blijf het gesprek leiden en laat u niet door de “loser” aan de andere kant van de lijn terug naar de bedoeling van het telefoontje leiden. Blijf aan het woord. U wilde dus eigenlijk net uw model gaan airbrushen maar twijfelde gigantisch aan de kleur.
Rood zou mooi zijn, blauw misschien wel beter, maar daar past zwart weer niet zo goed bij als tweede kleur. Leg dit probleem voor aan de andere kant van de lijn, geef daarbij niet teveel bedenktijd, en zeg al vlug “wat denkt u”. Het maakt niet uit welke kleur uw gesprekspartner kiest. Geef als tegen antwoord altijd dat u dan die andere kleur niet meer kunt gebruiken. Blijf het heft in eigen hand houden, en betrek er ook andere zogenaamde dilemma’s bij die schijnbaar juist net op dit ogenblik een oplossing behoeven.

Maak het chaotisch door van de hak op de tak te springen, maar bovenal: blijf aan het woord, en geef de callcenter medewerker geen andere mogelijkheid tot praten dan alleen de antwoorden die u wenst of juist niet wenst te krijgen. Wees gerust “gemaakt verontwaardigd” op bepaalde keuzes van de callcenter medewerker, zolang deze keuzes maar met modelbouw te maken hebben.

Dit zal allemaal even wennen zijn om zo het initiatief te nemen, en in het begin misschien wel lastig maar u zult merken dat het op een gegeven ogenblik een sport wordt om zo lang mogelijk op kosten van het callcenter aan het woord te blijven. Vergeet tegen het door u bepaalde einde van het gesprek niet het telefoon nummer te vragen van uw gesprekspartner zodat u bij uw volgende modelbouw project weer contact met hem of haar kunt opnemen om een verhelderend inzicht in de diverse struikelblokken waar u tegen aan gaat lopen te kunnen vragen.

Natuurlijk zit er juist wanneer u er plezier in krijgt een nadeel aan deze methode. Naar alle waarschijnlijkheid zult u door het callcenter op een zogenoemde zwarte lijst geplaatst worden waardoor zij u gedurende enige tijd niet meer zullen lastig vallen met telefonische pietpraat op voor u onmogelijke tijdstippen. Toch zult u niet kunnen ontkennen dat het gevoel van macht toch wel even prettig was, totdat u vrouw weer tegen u aan het commanderen sloeg over onbenullige maar verplichte huishoudelijke klusjes.

Sub2. Heb ik zojuist een heel verhaal opgestoken over macht en telefonische acquisiteurs, blijkt dat u zich gewoon in het “bel me niet register” heeft ingeschreven en u de laatste tijd wel erg veel last heeft van colporteurs aan de voordeur, terwijl juist die knappe overbuurvrouw waarvan twee weken terug de man is weggelopen maar niet aanbelt om een kopje suiker te lenen.
Zij heeft sinds kort ander werk gevonden als callcenter medewerkster, heeft uw telefoonnummer achterhaald en probeert zo met u in contact te treden terwijl u dan alleen maar over modelbouw begint te pruttelen. Het leven zit vol vreemde wendingen.


Bert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 sep, 2010 9:44 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Arme buurvrouw..... :mrgreen:
Maar wel herkenbaar, maar zonder gein, dat belmenietregister is geweldig!
Geen gezeur meer over de telefoon en dus kostbare verloren tijd.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 sep, 2010 18:44 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Geweldige column weer! :D
Heel herkenbaar en leuk!! :mrgreen:

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 sep, 2010 8:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 jul, 2007 14:02 pm
Berichten: 587
Woonplaats: Maarssen
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

(Even ademhalen)

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: etc.

(Bert, je bent medicijn tegen alle modelbrouwdips!!!!)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 sep, 2010 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ben benieuwd wie mij als eerste durft te bellen :D :D :D

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 okt, 2010 8:41 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Ik ben een beetje laat ('t was een lang telefoongesprek...) maar ik dank jullie dat mijn hersenspinseltje weer in goede aarde viel.

Robert :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement