Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 21 sep, 2010 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
In oktober 1918 plaatste het munitiebureau bij de Nederlandsche Automobiel- en vliegtuigfabriek Trompenburg (kortweg "Spijker") een grote bestelling ter waarde van 5,6 miljoen gulden, een voor die tijd astronomisch bedrag. Voor dit bedrag zou Trompenburg 78 Spijker V3 jagers en 118 Spijker V4 verkenners leveren. Helaas voldeden de Spijker toestellen niet en eind 1919 beschikten de LVA, MLD en LA/KNIL nog steeds niet over moderne vliegtuigen.
Tijdens zijn terugkomst in Nederland was Fokker al snel op de hoogte van deze situatie en hij zag meteen kansen om zijn voorraad C-I's en D-VII's aan de man te brengen. Na onderhandelingen tussen Fokker en Trompenburg werd aan het munitiebureau voorgesteld dat Trompenburg in plaats van de Spijker V3 en V4, Fokker C-I en D-VII toestellen zou leveren. Dit was voor alle partijen het beste alternatief en aldus geschiedde.

In 1919 bestelde het munitiebureau voor het ministerie van marine 20 D-VII's met BMW motoren. Na de nodige verwikkelingen over de kwaliteit en de financiële afhandeling beschikte de MLD in 1920 over moderne jagers! De toestellen moesten in oorlogstijd de marinehavens van Den Helder en Vlissingen beschermen tegen vijandelijke bomaanvallen. Er werd enthousiast en intensief door de marinevliegers met de D-VII gevlogen, er moesten heel wat vliegers worden opgeleid en de D-VII had door de prestaties in de eerste wereldoorlog een goede naam. In 1926 werden de BMW IIIa motoren vervangen door de BMW IV. Dit was een opgeboorde versie van de BMW IIIa die zo'n 30 pk meer leverde (dat lijkt niet veel, maar was 15% meer vermogen). De inbouw van deze motor gebeurde met een geheel gesloten stroomlijnkap over de motor en een radiateur tussen de achterste wielstijlen. Tegelijkertijd werd de romp versterkt en voorzien van een vloeistuk achter de stuurkuip, ook kreeg de D-VII een gecombineerde staartsteun/noodrem waarbij de staartsteun onder een hoek van 90 graden kon worden getrokken. Deze "ge-upgrade" versie ging door het leven als D-VII "versterkt" waarvan de laatste exemplaren pas in 1937 werden afgeschreven. De toestellen hadden toen al geen enkele gevechtswaarde meer en werden gebruikt als lesvliegtuig voor het schieten.

Het model is een uitgave van MBC dat een korte tijd in samenwerking met de IPMS een aantal specifieke Nederlandse toestellen uitbracht. Dit toestel stond al lang op mijn verlanglijstje tot ik er tijdens de ESM in 2009 tegenaan liep. Zo te zien is het geen originele MBC uitgave, maar een heruitgave van Classic plane uit Duitsland (de verkoper was ook een Duitser). Het model op zich ziet er niet slecht uit, alleen de romp heeft wat slecht gemengde plekken en lijd aan de onderzijde fors aan luchtbelletjes. De vleugels zien er daarentegen keurig uit. De wielen zijn ovaal en zullen worden vervangen evenals de propellor, de Roden kit heeft dat gelukkig allemaal dubbel uitgevoerd. Misschien moet er nog een Revell D-VII worden aangeschaft als donor voor de vleugelstijlen en het landingsgestel. Ook heeft de kit aan beide zijden van de motorkap uitlaten, deze zaten echter alleen aan de rechterzijde, dus daar moet wat worden geplamuurd.

De doos.
Afbeelding

De (beperkte) inhoud.
Afbeelding

De (nog beperktere) handleiding
Afbeelding

En de dus noodzakelijke aanvulling op de handleiding.
Afbeelding

De romp met niet goed gemengde stukjes.......
Afbeelding

........en de gatenkaas aan de onderkant.
Afbeelding

Maar dan weer keurig gietwerk voor de vleugels.
Afbeelding

En als laatste; Inspiratie voor de boxart?
Afbeelding

Het gaat mijn eerste resin kit worden, dus duim maar voor me...........

Gr. Sjaak

[edit]Link naar Classic plane aangepast zodat deze nu wel werkt[/edit]

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op wo 11 mei, 2022 21:19 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 sep, 2010 22:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Sjaak, ik heb nog een romp liggen van de MBC-kit. Als je belangstelling hebt, kunnen we daar vast wel wat mee.
Is het niet mooier om strutjes van Aeroclub te gebruiken?

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 sep, 2010 22:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Nou, of wij als beginnend resin gieters een beter resultaat halen, betwijfel ik een beetje. De romp is vrijwel massief en dat geeft naar verluid een redelijke warmteontwikkeling. We kunnen natuurlijk altijd een poging wagen; romp gieten, Revell D-VII erbij en je hebt een low budget D-VII "versterkt" 8) .
Strutjes van Aeroclub heb ik niet, die van mij zijn van Contrail. Zoals meestal het geval is alleen in de maten te dik en te dun....... :( . Ik denk dat ik gewoon een Revell D-VII aanschaf, dat geeft waarschijnlijk minder hoofdpijn en ik wilde deze eigenlijk voor de ESM klaar hebben.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 sep, 2010 22:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Goh, werd er ook een potje mosterd meegeleverd in de doos? :-) Ik denk dat die gaten nog vrij eenvoudig weg te krijgen zijn, maar leuk is anders (LHS vraagt € 21,95 voor deze kit).
Pauls suggestie voor de struts is zeker niet slecht, maar dan moet je ze wel hebben. Anders is het alternatief van een Revell donorkit gezien de prijs net zo handig.

Nou laat ik het hier behoorlijk afweten (zit nog zwaar in dubio met de T.V), maar is de bedoeling van deze groepsbouw nou dat jij hier een groep kitjes bouwt? :lol:

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 sep, 2010 23:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Die gaten lijkt me ook niet zo'n drama, de niet goed gemengde resin is misschien lastiger. Ik heb gelezen dat het blijft doorzweten door je lak, de tijd zal het leren.
De MBC D-VII staat geloof ik al jaren bij de LHshop op de site, maar is al net zolang niet meer te krijgen :lol: . Foutje tijdens het balansen, denk ik.
Citaat:
.........maar is de bedoeling van deze groepsbouw nou dat jij hier een groep kitjes bouwt? :lol:

Gezien mijn bouwtempo (op engelse sites aangeduid als "glacial" :D ) denk ik niet dat het een groep (squadron?) word. De F-27 frustreert me enorm, maar ik wilde voor de ESM toch wat op tafel hebben staan. Vandaar dit wanhoopsoffensief met wat eenvoudiger te bouwen modellen.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 sep, 2010 23:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Shake schreef:
Die gaten lijkt me ook niet zo'n drama, de niet goed gemengde resin is misschien lastiger. Ik heb gelezen dat het blijft doorzweten door je lak, de tijd zal het leren.
Paar lagen primer leggen alvorens je de kleuren gaat aanbrengen. Ik gebruik vaak de primer van de Action (Paul is niet de enige die daar komt). Uit een spuitbus, dus niet te doseren, maar die krimpt/trekt behoorlijk strak op als er eens wat teveel in een hoekje is gespoten. Een keer primeren met dat spul en ik kan verder.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 sep, 2010 0:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
En Sjaak is inmiddels op stoom gekomen zo te zien. :shock:

Succes met deze!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 sep, 2010 8:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ha die Sjaak,

Goed begin, die Engelse kennis van me doet er momenteel ook eentje: zelfde sponsromp. Ik heb opverigens wel een donor Revell DVII voor je liggen. Die douw ik zo voor je in een enveloppe. PM me je adres nog maar even.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 sep, 2010 17:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Nico, bedankt voor je vriendelijke aanbod :brouw: !
PB verzonden.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 sep, 2010 9:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Pfff, als dit zo zie zou ik zelf geneigd zijn de neus af te zagen, de hoofdsteun pas te maken, en die aan een Revell D.VII te maken! Ik begrijp dat je van een uitdaging houdt, maar dit zou zelfs mij te gortig zijn ;) De rest van de resin onderdelen als vleugels en staart lijken verdacht veel op Revell of Esci...?

Groeten Jeroen (die op de achtergrond nog bezig met z'n Roden DVII en weer eens een update moet maken)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement