Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 11 sep, 2010 21:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Nu de Smit Rotterdam voor 98% procent in elkaar is geplakt start ik met deze Ocean exploration vessel.
Revell heeft deze kit opnieuw uitgebracht. In de jaren zeventig was deze kit beter bekend als de Calypso van Jacques-Yves Cousteau.


Voor diegene die de Calyso niet kennen, hier een stukje geschiedenis.

Het schip werd gebouwd gedurende de Tweede Wereldoorlog op de scheepswerf van Ballard Marine Railway Yard in Seattle in de staat Washington (USA). Ze was bestemd als mijnenveger BYMS-26 (British Yard Minesweeper) voor de Britse Navy en werd uit veiligheidsoverwegingen in hout (oregon) gebouwd. Ze werd op stapel gezet op 12 augustus 1941 en de tewaterlating gebeurde op 21 maart 1942. Ze werd overgedragen aan de Royal Navy op 22 augustus 1943 onder de naam J-826 onder de bepalingen van het ‘Lend & Lease Program’ van President Roosevelt.

Het schip werd daarna gestationeerd in Gibraltar. Ze nam later deel aan de geallieerde Landing op Sicilië in juli 1943. Na de oorlog werd ze uit de vaart genomen en voor anker gelegd in Malta. Ze werd terug overgeheveld naar de US Navy op 1 augustus 1947.

Ze werd tenslotte verkocht aan de Gasan Group in Malta en werd door de nieuwe eigenaar herdoopt tot Calypso. Ze werd dan gedurende korte tijd gebruikt als overzetboot tussen de eilanden Malta en Gozo. De naam "Calypso" werd toepasselijk gekozen naar de nimf Calypso in het boek Odyssee van Homeros. Ze had de held Odysseus met haar charmes zeven jaar gevangen gehouden op het eiland Gozo.

Commandant Cousteau vond op Malta het ideale schip voor onderwaterexploratie: de Calypso. Het schip werd voor hem gekocht door Sir Thomas-Loël Guinness, een Engelsman uit een rijke familie, onder voorwaarde dat Cousteau het schip goed zou onderhouden. Ze werd in de loop der tijden uitgerust met zodiacs (snelle bootjes met buitenboordmotor), met een helikopterplatform, een kleine duikboot, satellietverbindingen en de laatste snufjes in wetenschappelijke uitrusting.

En zo begon dit schip aan een lange loopbaan van ongeveer veertig jaar als het eerste schip dat speciaal uitgerust was voor onderzoek van de marine biologie en voor onderwateropnames.

De uitrusting en het onderhoud van dit schip kostte hopen geld. Daarom was Cousteau steeds op zoek naar financiële steun, ofwel van regeringen, ofwel van oliemaatschappijen. Hij besefte vlug dat de beste manier was om financieel gezond te blijven, de naam Calypso te gebruiken als media-attractie en het schip te verheffen tot een sterrenrol in de vele films en televisiedocumentaires over zijn geliefde wereld onder de golven.
Bron Wikipedia.nl

Terug naar de Ocean exploration vessel


Afbeelding
Revell's boxart

Afbeelding
Zo werd ie in de jaren zeventig uitgebracht.
Deze foto komt van internet

Afbeelding

De gietramen

Afbeelding

Jaws 1 en 2 zijn ook mee gekomen. :mrgreen:
Verder zitten er duikers, bootjes, duikkooien een helicopter en een duikboot bij geleverd.

Afbeelding

En zo wil ik hem gaan maken met de signaalvlaggetjes.

Groeten,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Laatst bijgewerkt door Boxer op za 01 sep, 2018 15:32 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 sep, 2010 22:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Ik denk dat je met dit project vele mensen,onder wie mezelf,een groot plezier gaat doen.
Dit was een favoriete docu ooit in het verlden waar ik altijd met plezier naar keek.

Ik hoop ook dat je haar zoveel als mogelijk in de originele staat gaat proberen te maken,immers was ze best wel voorzien van de nodige " gebruikers sporen",zoals roest en beschadigingen.
Veel plezier en succes ermee.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 sep, 2010 23:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 apr, 2007 0:42 am
Berichten: 1420
Woonplaats: Hoofddorp
Leuk dit! Ik heb ook naar Cousteau gekeken vroeger, vond het een leuk programma.
Nooit geweten ook dat het schip eerst een WW2 mijnenveger was.
Enne, uiteraard hoop ik ook dat je het schip gaat weatheren.

Ik volg je...




Karel

_________________
Huidig project (VOLTOOID): Revell 1/72 Type VII/41 U-boot

Vorig project: Protar 1/9 `85 BMW R80GS Paris-Dakar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 sep, 2010 12:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Hoi,

bedankt voor jullie reactie Ron en Karel.

Het is wel de bedoeling dat ik het één en ander ga weatheren. Bij de Smit Rotterdam begon het ook al te kriebelen om wat gebruikerssporen erop aan te brengen maar dat schip bouwde ik voor iemand anders. :wink:

Ik ben alvast begonnen om de relingen te ontdoen van de scheven gietnaden. En de patrijspoortjes heb ik ook alvast maar aangebracht.
Verder gaan de opgelegde ankers er ook nog af en worden vervangen door echte.(als die in de after market te verkrijgen zijn)

Afbeelding

Afbeelding

Een schuurnaald bied hierbij uitkomst.
(Trouwens wel een aanrader de schuur/polijstset uit de brouwersshop.) :wink:

Groeten,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 sep, 2010 18:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Bij Modelbouwshop Flevoland verkopen ze ankers in verschillende formaten.

Even kijken bij Webshop - Webwinkel en dan bij Maritiem en een wereld gaat voor je open.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 sep, 2010 10:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 mei, 2009 13:41 pm
Berichten: 1200
Woonplaats: Almelo
Leuk project '' De Calypso '' ,heb hem ooit begin jaren 80 gebouwd en vond het een mooi schip ,tijdens een verhuizing gezonken :( .Maar als ik deze zie begint het koopspook in mij wakker te worden ,succes met deze bouwdoos.

Gerald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 sep, 2010 13:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 nov, 2009 19:51 pm
Berichten: 775
Woonplaats: Bergen op Zoom
Ja ja ook jeugdsentiment voor mij....erg veel naar gekeken. :wink:

Succes en veel bouwplezier Eddy met dit schip!

Fred

_________________
We can not do great things in this world.
We can only do smal things with great love.
(Mother Theresa)

http://papiermodelbouw.forum2go.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 sep, 2010 18:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Bedankt voor jullie reactie's :wink:

@Ron, bedankt voor de link. Kan ik schaal 1:100 gebruiken voor dit schip? Ik heb totaal geen verstand van schalen groot of klein :oops: Ik kan ook eens bij modelbouwcentrum in Hilversum kijken of ik daar een ankertje + ketting kan scoren.

Vanavond is kijken of ik wat referentiemateriaal kan vinden in de plaatselijke bibliotheek.

Wordt vervolgt,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 sep, 2010 20:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
De originele gegevens uit Wikipedia.

Displacement: 360 tons
Length: 139 feet (42 m)
Beam: 25 feet (7.6 m)
Draft: 10 feet (3.0 m)
Decks: Three
Installed power: 2× 580 hp (430 kW) diesel engines
Speed: 10 knots (19 km/h; 12 mph)
Crew: 27 in Captain's Quarters, Six Staterooms & Crew Quarters
Notes: Photo & Science Labs
Underwater observation chamber
Helicopter landing pad
Yumbo 3-ton hydraulic crane
Minisub storage hold


Ik neem aan dat er wel een soort " afgietsel" van het anker bij deze kit in de romp is afgebeeld?.

Dan zou je kunnen volstaan om hiervan de maten op te nemen en deze te vergelijken met een anker in de webshop.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 sep, 2010 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Bedankt voor de info Ron,

ik heb in m'n enthousiasme de ankers al verwijderd en een kettinggat gemaakt :oops: Maar in de webshop verkopen ze wel ankertjes met de schaal 1:100 terwijl de Calypso 1:125 is. Zou dat een groot verschil zijn?

Groeten,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement