Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 12 sep, 2010 14:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 13:41 pm
Berichten: 82
Woonplaats: Den Haag
Hallo allemaal ik ben nieuw hier maar kijk al een tijdje mee op dit prachtige forum.
Ik ben momenteel druk bezig met de bouw van een honda rc166 van protar (1/9)

Ik heb de kit aangeschaft omdat ik eigenlijk helemaal weg was van het model van Tamiya maar ik zit momenteel nogal krap bij kas dus was het totaal geen optie om het dure model van tamiya met alle upgrade te kopen.
op marktplaats kwam ik dus de protar kit tegen.

De kit viel me allereerst eigenlijk best wel tegen kwa detail en dergelijke maar er is zeker iets van te maken.
Zeker wel omdat dit toch wel een van de mooiste racemotoren is ooit gemaakt (vind ik wel tenminste)

ik ben begonnen met de wielen. Ik had op dit forum al meerdere resultaten gezien van het zelf maken van spaken.
een behoorlijk karwei maar toch de moeite waard.
het voorwiel het ik eerst 'ingespaakt' en daarna een kleurtje gegeven. het achterwiel in omgekeerde volgorde. het achterwiel is daardoor best een stuk netter geworden (een leer voor de volgende keer)
na het boren van 240 gaatjes en het buigen en knippen van 80 spaken was dit het resultaat:
Afbeelding
met links het achterwiel.

er zal een ketting bij de kit die je helemaal zelf in elkaar moest smelten. ik moet zeggen dat ik nogal verbaast was hoe makkelijk dit ging. het volgende resultaat was vrij makkelijk behaalt:
Afbeelding
helaas is de ketting inmiddels al gebroken in 3 stukken... helaas

en ik ben al met het motorblok druk aan t freubelen geweest:
Afbeelding

en deze is inmiddels ook voorzien van de 'goud' kleurige onderdelen
Afbeelding
Verder zie je op deze foto ook al een eerste dryfit van de voorvork.

Verder alvast begonnen met het plamuren dan de gigantische schroefgaten die protar heeft bedacht voor de kuip.
de kuip staat inmiddels is de verf.

De bouw schiet dus al best aardig op.
een paar vraagje aan jullie:
- Het stickervelletje is beschadigd van dit model, is er een winkel ofzo waar je dit nog steeds kan krijgen?
Ik ben ook redelijk handig met photoshop dus ik zou het velletje in princiepe kunnen scannen en aanpassen zodat ik het ergens zou kunnen laten afdrukken (maar waar??)

- Ik heb vanalles gelezen over het polijsten van de laklaag met geweldige resultaten. hoe doen jullie dit?

- Zijn er meer mensen die deze kit hebben gebouwd? ik heb er tot nu toe nog maar een gevonden.
http://mokeidanade.gozaru.jp/newpage10.htm
geweldig resultaat moet gezegd worden maar ik twijfel echt of dit de protar kit is....

- Waar maken jullie de spaken van? Mijn spaken zijn best dik uitgevallen.

verder heb ik nog een site voor jullie waar ik alle fotos vandaan haal als referentie:
http://world.honda.com/MotoGP/history/R ... es/02.html

groeten, Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 sep, 2010 15:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6306
Woonplaats: Blauwhuis
Eindelijk weer een mooie gpracer uit vervlogen jaren.

In de link is de protar, maar met de nodige huisvlijt.
Zo strak krijg je een protar niet recht uit de doos.

Wij halen al ons referentie materiaal van google ( ik wel tenminste ).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 sep, 2010 16:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 12:50 pm
Berichten: 130
Hoi Rob,

Prachtige kit ! Ik wist niet dat protar deze had.
Ziet er tot nu toe erg goed uit. Ik ga je zeker volgen.

Voor de decals zou je Overbeek import kunnen proberen.
Succes !
Marcel

_________________
Yamaha "Jarno Saarinen" -- Honda CBX 550 -- Harley WLA -- Triumph 3HW -- Ducati MHR -- Yamaha YZR M1 Valencia.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 sep, 2010 18:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Mooi model,

het begin ziet er in ieder geval al belovend uit. :wink: Nieuwe decals zou je inderdaad bij Overbeek import kunnen proberen te bestellen. Ik heb ze voor m'n Yamaha wel kunnen bestellen. koste iets van tien postzegels :wink:

Wat betreft de laglaag kun je hier veel info vinden.

perfecte laklaag

Succes met de bouw,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 sep, 2010 20:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 21 nov, 2007 12:18 pm
Berichten: 26
Woonplaats: Sittard
Mooi dat er weer iemand is de motors uit het moooie motorverleden gaat bouwen. Persoonlijk vind ik deze meestal net wat meer hebben dan de nieuwe.

Zelf recent nog enkele gebouwd, deze eigenlijk nog niet. Komende winter ga ik ook nog een Protar of Gunze maken, ik weet alleen nog welke van de stapel :lol:. Ik ga het in ieder geval wel volgen.
"Ketting" komt mij bekent voor. Bij de oudere modellen van Protar was de ketting nog één geheel van plastic. Hoe is de pasvorm van het motorblok?

Gr
Jack


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 sep, 2010 20:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 apr, 2007 0:42 am
Berichten: 1420
Woonplaats: Hoofddorp
Welkom op het forum, je maakt meteen een mooie start :wink:
Protar kits zijn inderdaad niet de makkelijkste/meest gedetailleerde, maar met een beetje moeite zijn er prachtige modellen van te maken.
Het ziet er allemaal vooralsnog prima uit, ben benieuwd naar het eindresultaat.




Karel

_________________
Huidig project (VOLTOOID): Revell 1/72 Type VII/41 U-boot

Vorig project: Protar 1/9 `85 BMW R80GS Paris-Dakar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 sep, 2010 21:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 13:41 pm
Berichten: 82
Woonplaats: Den Haag
Mooi dat jullie ook zo enthousiast zijn over deze geweldige motor!
De pasvorm is tot nu toe redelijk goed geweest bij het motorblok heb ik alleen de puntjes die in de gaatjes moeten vallen afgesneden omdat het dan beter pastte.
Vandaag ben ik weer aan t freubelen geweest met de Honda en heb ik t frame gebouwd en daar de voorvork en het motorblok ingehangen. Hier was de pasvorm stukken slechter en ik heb het nodige bijgebogen zodat het blok in het frame pastte.
Ik heb foto's gemaakt maar het momenteel (nog een week ongeveer) alleen internet op de telefoon. Ik zal van de week eens kijken of ik tijd heb t spul online te plaatsen op school.
Ik moet zeggen dat het nu wel heel snel 1 geheel begint te worden. De kit begint aardig op te schieten naar een compleet resultaat.

Bedankt voor de info zover. Ik ga ns kijken of ik nog zon stickersetje kan bestellen maar liever maak ik m'n eigen setje omdat ik dat ook het nummer op de motor kan veranderen aangezien het nummer van de 350cc hierop staat en ik de legendarische 250cc probeer na te bouwen. Dit waren trouwen nagenoeg dezelfde motoren alleen was de 350cc versie opgeboort tot 297cc. Best bizar dat deze motor dus toch wereldkpioen is geworden.

Ok genoeg stoere verhalen die jullie ook gewoon op Wikipedia kunnen lezen.
Nog even een vraagje: de buddyseat lijkt echt nergens op dus die ga ik proberen zelf te sculpten. Nu heb ik hier ooit in een toppic gezien dat iemand de buddy ook werkelijk bekleedde. Hoe heet het superdunne leerachtige materiaal waarmee dit kan en waar kun je dit krijgen?

Groeten!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 sep, 2010 4:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 apr, 2007 0:42 am
Berichten: 1420
Woonplaats: Hoofddorp
Rob, je kan is kijken op het topic van mn 1/9 HD Liberator (viewtopic.php?f=87&t=14687&start=0&hilit=harley+davidson+liberator), ik heb daar een korte uitleg gegeven over het bekleden van zadels.
Voor het meest realistische uiterlijk kan je het beste gewoon echt leer gebruiken, je kan bij een hakkebar vaak stukjes restafval meekrijgen als je erom vraagt.
Zoek dan het dunste stukje uit wat er tussen zit (met de fijnste nerf), en omdat dit vaak alsnog te dik is kan je het beste het leer met een scherp mes afschrapen totdat het dun genoeg is.
Is een rotwerkje maar zo krijg je het beste resultaat.
Hoe dunner het leer ook is, hoe makkelijker je het zonder plooien over rondingen kan trekken en vastlijmen.



Karel

_________________
Huidig project (VOLTOOID): Revell 1/72 Type VII/41 U-boot

Vorig project: Protar 1/9 `85 BMW R80GS Paris-Dakar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 sep, 2010 12:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 13:41 pm
Berichten: 82
Woonplaats: Den Haag
Zo maar weer eens een update plaatsen want de bouw vordert aardig.

het frame in de lak gezet en om het blok heen gelijmt.
Afbeelding

voor de gein even de tank er op gezet.
ik had (hier heel slecht te zien) een iets te dikke laag verf er op gepoten waardoor druppels zijn ontstaan.
deze heb ik dus weer helemaal afgeschuurd en opnieuw in de lak gezet.
Afbeelding

De voorvork er ook ingezet. en daarna een hoop zitten prutsen met de kabeltjes e.d.
Afbeelding

Daarna voor de lol een dryfit gemaakt om te kijken hoe het totaal er uit zou komen te zien.
Ook is het eindelijk gelukt een scherpe foto te maken met mijn telefoon.
Afbeelding

Daarna 't boeltje maar meteen op zn plaats gelijmt. vooral met de ketting heb ik echt een tijdje zitten prutsen. toch ben ik niet ontevreden over t resultaat. misschien dat ik m nog wel iets zwarter maak.
Afbeelding

dit is de buddyseat zoals protar hem dus leverd. Hier heb ik inmiddels het mes dus maar ingezet.
hier komt dus nog meer over.
Afbeelding

en even een dryfit gemaakt van het overzicht zover als ik nu ben.
het schiet dus al best aardig op.
Afbeelding
Afbeelding

Oeps ik zie nu dat de foto's wel erg groot zijn. Helaas is mijn internet verbinding op het onbeveiligde netwerk wat ik heb gevonden zo onstabiel dat ik er veel te lang over doe om alles nog een keer te uploaden. jullie kunnen met Ctrl+ en Ctrl- in en uitzoomen... dan heb je het zelfde effect, ik zal komend weekend t spul wel even netjes verkleinen..


Laatst bijgewerkt door Rob Oor op do 23 sep, 2010 12:19 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 sep, 2010 12:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 apr, 2007 0:42 am
Berichten: 1420
Woonplaats: Hoofddorp
Je schiet inderdaad aardig op, wel jammer dat je geen gewone camera hebt want de foto`s zijn niet erg scherp.
Voor wat ik kan zien staat de tank mooi strak in de verf.

Persoonlijk vind ik de rubber slang (voor de remleidingen e.d.) die bij deze kits meegeleverd worden te dik en vervang ik die door dunner electrodraad, maar verder dus erg netjes tot nu toe :wink:



Karel

_________________
Huidig project (VOLTOOID): Revell 1/72 Type VII/41 U-boot

Vorig project: Protar 1/9 `85 BMW R80GS Paris-Dakar


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement