Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 217 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 12 sep, 2010 12:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 feb, 2009 11:20 am
Berichten: 595
Woonplaats: Huizen
Goedendag,

Zo nou ik open bij deze wederom een nieuw onderwerp, het is een model waar ik weer een stapje verder ga met scratsh bouw,

en wel om de volgende reden. Het model moet een aanhanger krijgen, containerbakken en een systeem dat je de bakken kan kiepen en optrekken, dus met een lier enzo.

Wederom is dit een opdracht voor een vriend van mij, deze jongen was zo onder de indruk van de andere twee modellen die ik voor hem heb gemaakt, dat ik nu al zijn auto's na mag gaan bouwen waar hij op heeft gereden in zijn chauffeurs loopbaan.

Het model word deze keer een oude daf 3600 combi, ik gebruik hiervoor als basis de bouwdoos die is afgebeeld hieronder op de foto's, moet wel een plat dak op, dus die moet nog besteld worden. Ook moet er het een en ander aan het chassis veranderd worden en wil ik gaan proberen om de sleepas ook echt liftbaar te maken. ook wil ik het nch systeem (zo blijkt het kiepsysteem te heten) echt werkbaar maken.

daarna zal er een aanhangen gemaakt moeten worden, het is een hele oude aanhanger, maar heb begrepen dat hij nog wel bij het bedrijf rijdt, dus ga daar binnenkort heen met een meetlint, fotocamera en een notitieblok.

tja verder hoop ik niet tegen rare dingen aan te lopen bij dit model, al denk ik dat het wel een beste tijd gaat duren voor ik eindfoto's kan plaatsen.

hieronder een aantal foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou dit was een eerste kleine update, ik ga trouwens wel alle wielen vervangen voor rubber banden, bij dit pakket zitten die oude lelijke harde plastic wielen, maar die liggen al op de eeuwige jachtvelden hoor

tips comentaar en dergelijke zijn hartelijk welkom.


gr gerard


Laatst bijgewerkt door geerdejager op zo 18 dec, 2011 23:06 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 sep, 2010 12:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Nou Gerard, je hebt weer een mooi projekt :D
Kun je voor de henger niet op markplaats ofzo kijken voor de abc express henger van Italeri; heb je tenminste een basis.
Johannes en, ik ben even z'n naam kwijt :oops: , die de Scania van Boonstra heeft gebouwd met dat NCH systeem kunnen je denk ik nog wel wat tips geven :wink:
Succes met de bouw :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 sep, 2010 12:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Hi Gerard,
Leuke combinatie hoor, ik zou me wel even verdiepen in de wielbasis van een FAS en in ieder geval dat tandemstel uit de Italeridoos niet gebruiken want dat gaat zo niet lukken.
Misschien beter de bogie van een Scania tandemas gebruiken en dan een bladverenpakket op de aandrijfas en die een beetje combineren.

gr. Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 sep, 2010 14:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hey Gerard,
Zeer mooi project waarmee je gaat beginnen.Succes met de bouw/verbouw.
Gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 sep, 2010 20:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 feb, 2009 11:20 am
Berichten: 595
Woonplaats: Huizen
hey hey,

nou ik heb inmiddels even in het verslag van boonstra gekeken en hem (willard) een pb gestuurd.

maar johannes, wat bedoel je met de FAS wielbassis?
en welke bougie bedoel je van scania?

verder iig al bedankt voor de info en reactie's

gr gerard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 sep, 2010 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
geerdejager schreef:
en hem (willard) een pb gestuurd.

gr gerard


Ja Gerard, inderdaad Willard, sorry hoor Willard dat ik even je naam vergeten was :oops:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 sep, 2010 22:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Nou Gerard, je maakt toch een sleepas (FAS) en je lijmt nou de steun en reactiestangen voor een dubbel aangedreven as aan je chassis.
Je truckie had een veerpakket onder de aangedreven as en een liftas zonder veren onder de niet aangedreven as.
Die 2 zitten aan elkaar en het principe is vergelijkbaar met de achterassen van de Scania bouwdozen.
Tevens had DAF allerlei standaardmaten voor de wielbasis van de trucks. Ik maak daar dankbaar gebruik van omdat je dan redelijk baklengtes e.d. kunt inschatten en je in ieder geval maar 1x een chassis hoeft te verlengen zonder bang te zijn dat naderhand de verhoudingen niet kloppen.
Maar succes verder.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 sep, 2010 23:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 feb, 2009 11:20 am
Berichten: 595
Woonplaats: Huizen
goedenavond,

okee nu heb ik hem daar, dus het verenpakket moet weg bij de sleepas? no dan ga ik daar aan werken, want zat venavond al te rekenen om een wip systeem te maken, maar ben daar wel afgestapt, want ik kwam erachter dat zometeen als het allemaal klaar is, dat dit systeem niet werkt ivm het draag gewicht, maar ik ga iig wel aan de gang nu om een liftsysteem te maken dmv de veren weg te halen,

kan iemand mij aan foto's helpen van dit systeem van dit model, dan kan ik het meer waarheidsgetrouw nabouwen.

maar hartelijk dank voor de informatie, heb er zeker wat aan

vr gr gerard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 sep, 2010 21:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 24 feb, 2010 13:20 pm
Berichten: 37
Goedenavond heren,

Onne, het kan de beste overkomen maar ben blij dat m'n Scania je wel is bijgebleven :).

Gerard, veel succes met de bouw van jouw DAF/NCH combinatie. Als ik het zo bekijk is het een luchtgeveerde aanhangwagen (zie liftas). Die ABC henger is een bladgeveerde. Ik zou dus gewoon gaan scratchen of een luchtveerstel van een oplegger gebruiken.

Succes,
Willard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 sep, 2010 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Willard schreef:
Onne, het kan de beste overkomen maar ben blij dat m'n Scania je wel is bijgebleven :).

Willard


Tja Willard, de laatste tijd ben je niet zoveel op het forum, misschien dat het daar aan ligt :mrgreen:
Je Scania ben ik zeker niet vergeten, want het NCH systeem komt wel van pas voor Gerard denk ik, vandaar dat ik aan jouw Boonstra Scania refereerde :D

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 217 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement