Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 207 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 22 aug, 2010 0:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey Brouwers,

Ik start weer een nieuwe topic. :oops:
Dit heeft een aantal redenen om te doen.
Maar eerst maar wat voor informatie over het onderwerp.

Afbeelding
De 1ste versie.
In 1961 werd de Commissie Standaardisering Autobusmaterieel(CSA) in het leven geroepen, waarin leden van de firma's RET, HTM, GEVU en GVBA zitting
namen. De CSA stelde zich ten doel te komen tot het ontwerp van een stadsautobus met een hoog comfort voor passagiers en chauffeur. Basiseisen hiertoe waren oa.
een lage instap, brede deuren, een automatische versnellingsbak, luchtvering en een optimaal werkende stuurbekrachtiging. Voor een goede passagiersdoorstroming
waren een brede instapdeur(qua afmetingen geschikt voor het toekomstig beoogde gebruik van stempelautomaten) en 2 uitstapdeuren(één in het midden en één
achter de achteras) eveneens een vereiste. De nieuwe bussen moesten dermate gestandaardiseerd zijn, dat uitwisseling tussen de bedrijven onderling zonder meer
mogelijk zou zijn.Ook de kleur was
overal gelijk: Wijnrood met grijs en een gebroken wit dak. De kostprijs kon extreem laag worden gehouden door de grote bestelling van de 4 bedrijven tezamen.

Op 28 juni 1966 werd de allereerste CSA-standaardbus officieel ingebruik genomen. Het betrof de 301 van het GVBA, die aansluitend langs alle 3 de andere
bedrijven(Den Haag, Rotterdam en Utrecht) op tournee ging ter kennismaking.
Later zou er vanuit deze serie bussen nog vele uitvoeringen volgen en ook in andere steden verschijnen.

Tot zover even wat Nederlandse vervoer geschiedenis.

Het onderwerp wat ik wil gaan brouwen is al tijden een diepe wens van mij.
Omdat ik steeds dacht dat de vaardigheden niet zo waren dat ik een redelijk resultaat verwachte ook steeds voor mij uitgeschoven.
Ik verwacht nog veel te moeten leren tijdens dit project maar wil er nu toch eens echt aan gaan beginnen na al het moois wat andere hier weten te maken.
De rede dat dit een diepe wens is, is omdat ik in mijn jeugd hier veel met mijn vader op heb mee gereden door Amsterdam.
De 8ste versie is de versie die mij nog het best op mijn netvlies staat.
Wat zeker niet hielp was het feit dat om op een realistisch model te komen er van de 8 versie's die er zijn geweest ik een tijd al aan het uitzoeken ben hoe alles is verlopen van de veranderingen.
Om tot een goed einde te komen zijn er via een aantal wegen (Internet, boeken, kennissen van me vader, enz, enz) een aantal eigen tekeningen opgezet.
Ook zullen er dingen gebrouwd gaan worden aan de hand van gevonden tekeningen.
Een aantal details wil ik later toevoegen om zo diverse uitvoeringen makkelijker te kunnen maken.
Ik ga proberen een aantal basis delen te maken aan de hand van mallen die ik dan ga gieten.
Ik heb nog niet alle informatie maar heb er vertrouwen in dat ik dat zeker gedurende de bouw wel ga krijgen.

Om het leuk af te sluiten nog een foto van het type dat ik ga bouwen met wat gegevens van de bus.
Afbeelding

Serie: 210-252
Type: Standaardbus CSA-1
Aantal: 43 Stuks
Fabrikant: DAF - Hainje,Heerenveen
Chassistype: SB 201-DKDL 554
Motortype: 6-cilinder dieselmotor
Lengte: 11540 mm
Breedte: 2500 mm
Hoogte: 3165 mm
Wielbasis: 5540 mm
Motorvermogen: 121 kW (165 pk)
Versnellingsbak: ZF-4HP500-versnellingsbak
Ledig gewicht: 9940 - 10020 kg
Maximale gewicht: 16000 kg
Passagiersindeling: 32-61

Busnr. Kenteken Chassisnummer Motornummer Zit/Staanplaatsen Gewicht
224 BF-85-NK XLADE02LD00223662 F69368 32/56 9980 kg

Omdat ik al wel een redelijke foto heb van het Chassis en een redelijk goede tekening ga ik hier als eerste mee van start.
Het stuur de assen en andere bruikbare dingen zullen uit de doos komen van een Italery Daf 3300.

Tot snel, en elke foto of informatie bij jullie is meer dan welkom.

Grt SAM.

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Laatst bijgewerkt door SAModelbouw op di 08 mei, 2012 18:12 pm, in totaal 16 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 aug, 2010 8:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 nov, 2006 22:45 pm
Berichten: 840
Woonplaats: Renswoude
Hallo

hoewel ik helemaal niets met een bus heb (heb zowiezo een enorme hekel aan het openbaar vervoer) vind ik dit een wel zeer bijzonder en mooi project. Met deze motivatie gaat het zeker goed komen
Ik zal hem met boven gemiddelde belangstelling volgen
groet uit renswou

_________________
Handigheid is niet te koop
Groet uut Renswouw
Uw broeder in de harde strijd, tegen de éénzaamheid,
Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 aug, 2010 8:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Hoi SAM,

Dit is inderdaad een bijzonder project, waar zo te zien wel het nodige scratch werk in zit. Maar het is ontzettend leuk om van helemaal niets, iets te zien ontstaan. Ik merk wel, dat je je al heel goed hebt voorbereid. Want een goed begin is tenslotte het halve werk. :) Ik blijf deze zeker volgen.

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 aug, 2010 10:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
Leuk idee, goede voorbereiding, komt goed dus ;-)

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 aug, 2010 15:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 16 jun, 2008 12:12 pm
Berichten: 315
Woonplaats: hoogkarspel
kijk kijk sam, weerderis wat anders dan vrachtwagen , een oude stadsbus
suxes ,

groete edwin

_________________
wel ja :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 aug, 2010 16:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
Ik heb ook niets met bussen maar ben wel nieuwsgierig naar dit project. Ga je volgen.

Hessel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 aug, 2010 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Moeilijk!? Wel wat bijzonders hoor..
Was de CNC techniek maar iets bereikbaarder.
Veel succes.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 aug, 2010 23:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2006 8:35 am
Berichten: 551
Ik zag ooit op het Wettringer Modellbauforum een bouwverslag van een bus op dezelfde schaal maar dan als brandweermodel. Dit was een typisch Duits model bus, volgens mij een MAN als ik me niet vergis. De bouwer maakte alleen maar brandweerauto's. Vandaag heb ik nog even op het forum gekeken; naast de (in mijn ogen) mindere (nieuwe) lay out, valt me op dat er ook veel minder zelfbouw te zien is. Volgens mij is één van de redenen dat er daar ooit een fikse ruzie tussen verschillende leden was. Ooit vond ik die site interessant en keek ik er meerdere malen in de week op, die rol heeft dit forum helemaal overgenomen door het knappe scratchwerk wat er hier te zien valt. Maar eh, terug naar je bus; ik ben heel benieuwd naar de bouw, ik hoop ooit dat ook iemand zin krijgt om een streekbus na te bouwen!
Veel succes, groetjes, Bryan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 aug, 2010 23:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Bryan Ketelaars schreef:
Wettringer Modellbauforum

Bryan Ketelaars schreef:
de (in mijn ogen) mindere (nieuwe) lay out

OFFTOPIC !!! Bryan, ik ben blij dat je ook van dezelfde mening bent. Ik heb dat hier een paar weken geleden ook al es aangekaart, maar werd toen toch wat teruggefloten door een paar mensen hier.
Ik heb daar dan ook een beetje afgehaakt: die foto's komen zo met horten en stoten (maar volgens sommige mensen hier lag dat aan mij dat ik niet geduldig genoeg was), de achtergrondkleur en de nieuwe indeling.....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 aug, 2010 9:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 aug, 2008 13:31 pm
Berichten: 58
Woonplaats: zoetermeer
Een leuk onderwerp om eens te maken. Ik wens je veel succes.

Groeten

Richard Schotanus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 207 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement