Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 22 maart, 2009 12:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 jan, 2007 0:26 am
Berichten: 189
Woonplaats: Amersfoort
Hoi Ingmar,

Aanstaande zaterdag heeft SIG Airliners weer een bijeenkomst in de Luchtvaart Hobby Shop (10-.00-12.30u. Wellicht vind je het leuk om te komen en je modellen in aanbouw (en gebouwd) mee te nemen naar de SIG Airliners bijeenkomst. Aansluitend gaat men spotten bij de Polderbaan.

Groet,
Louis.

_________________
Werktafel: teveel om op te noemen en (te)veel in voorraad...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jul, 2010 21:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hallo luitjes,

Ik wil hier even een schijndood project opnieuw leven in blazen. Deze A321 heeft een hele lang tijd weinig aandacht gehad. Reden daarvan is voornamelijk mijn andere projectje, de Virgin Blue 737-800, maar ook omdat het niet helemaal wilde lukken met het verdunnen van de XtraColor verf voor de airbrush. Nu ben ik een paar maanden geleden verhuisd naar Den Bosch en je raad het al, deze vogel heeft de overtocht niet helemaal overleeft :(

Maar niet getreurd, het is nog allemaal te restaureren. Kennelijk is ie gevallen van het standaardje waar die op stond en daardoor was de rechtervleugel losgebroken van de romp. Ook zat hierdoor de vleugelwortel los en daarom heb ik het hele stuk maar los gehaald. Geluk bij een ongeluk is dat ik nu de hele romp makkelijk kan schuren, zodat ik nu een goede laag nieuwe verf erover kan spuiten. En dat schuren geeft de kist een mooie matte blauwe kleur:

Afbeelding

Nog een mazzeltje is dat de motor nr. 2 los was komen te zitten. Dus ook die maar los gewrikt. Waardoor ik nu makkelijk een haartje van tandenborstel aan het uiteinde van de pylon kon plakken. Met een kraspen heb ik een klein gaat geboord en met secondelijm het haartje erin gelijmd. Deze zit nu goed vast dus nu nog hetzelfde proces herhalen voor motor nr. 1. Zie het witte stukje op de volgende foto:

Afbeelding

Daarnaast viel het me op dat de "strakes", de vinnetjes op de motor zelf, niet goed zaten op motor nr. 2 dus die ga ik ook nog aanpassen.

Nu is er weer genoeg werk aan de winkel voor deze kist en dus zal ik er voor zorgen dat ie niet weer op de tweede pagina terecht komt! More to follow...

Ciao! Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jul, 2010 14:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Even een klein updateje. Vandaag lekker de tijd om te brouwen dus dan gaan we dat ook maar doen. De Virgin Blue 737 ben ik aan het voorbereiden voor een laag primer en ondertussen ben ik met de A321 bezig.

Doordat de romp glad is geschuurd zijn de regengoten boven de deuren verdwenen. Hier had ik natuurlijk omheen kunnen schuren, maar dat is een hoop gedoe en dan krijg je de romp niet even geschuurd. Gelukkig is er een manier om ze weer terug te krijgen. Uit de kabel van een oude telefoonlader heb ik de metaaldraadjes gehaald. Deze met een stevige liniaal plat gerold en in de juiste lengte geknipt. Met een stukje tape tussen de uiteinden van het pincet vna mijn zakmes heb ik iets gemaakt om de draadjes op te kunnen pakken en makkelijk op de romp te kunnen plakken.

Afbeelding

Het metaaldraadje haal ik vervolgens voorzichtig door de secondelijm, zodat er een heel dun laagje lijm over de gehele lengte zit. Bij het aanbrengen van de goot op de romp plakt het metaaldraadje meteen vast en kan je makkelijk de tape lostrekken van de goot. En dan krijg je dit:

Afbeelding

Tot de volgende update!

Ciao! Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jul, 2010 3:43 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Leuke tip over hoe je de draadjes oppakt!

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jul, 2010 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Is dat een pincet uit een Zwitsers zakmes? :P Ik gebruik die ook altijd en ik vind je tape-tip erg handig! Verder vind ik de A321 er erg strak uitzien.

groet uit Bad Saarow (google eens op bad saarow bahnhof.. het is echt precies zo'n Marklin-stationnetje :lol: )


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 jul, 2010 10:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
BBT schreef:
Leuke tip over hoe je de draadjes oppakt!


TheFlyingDutchman schreef:
Is dat een pincet uit een Zwitsers zakmes? :P Ik gebruik die ook altijd en ik vind je tape-tip erg handig! Verder vind ik de A321 er erg strak uitzien.

groet uit Bad Saarow (google eens op bad saarow bahnhof.. het is echt precies zo'n Marklin-stationnetje :lol: )


Bedankt voor de reacties jongens. Één van de mooie aspecten van plastic modelletjes plakken vind ik toch wel de vindingrijkheid die je ervoor nodig hebt. En wat mij betreft is dit forum een medium van grote waarde om allerlei oplossingen voor de diverse problemen waar wij plakkerts tegen aan lopen te vinden. Dus met het bovenstaande hoop ik hier ook een steentje bij te dragen :D

Het is overigens inderdaad het pincet uit een Victorinox zakmes. Een onontbeerlijk stuk gereedschap als je het mij vraagt. Ik neem 'm ook altijd mee op vakantie en hij komt altijd wel te pas. Het pincetje is erg handig omdat ie zo klein is en je overal goed bij kan.

Wat betreft het model, die ziet er nu inderdaad nog mooi en strak uit. Dat lukt me ook altijd wel tot dat ik aan het spiutwerk moet beginnen, dna begint het gedonder. Hopen maar dat het nu goed gaat.

Ciao!

PS: inderdaad zo'n treinbaan station. Erg mooi altijd. Fijne vakantie aldaar!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 aug, 2010 22:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Even weer een klein updateje. Gisteren ben ik namelijk verder gegaan met het airbrushen van deze kist. Althans ik heb een poging ertoe gedaan...

Zoals ik al eerder vermeld had is de rechter horizontale stabiliser los gekomen. Dit vormt nu natuurlijk een mooi testboject voordat ik begin met de romp te spuiten. De XtraColor verf heb ik met een verhouding van ongeveer 33% verdunner, 67% verf verdunt om te kunnen spuiten. En hoewel die lekker dun is kreeg ik er toch nog het volgende resultaat uit:

Afbeelding

Het is dus nog steeds een beetje korrelig. En dat is helaas niet verdwenen na het drogen. Nu wil ik morgen de verf nog wat verder verdunnen om het alsnog te proberen. En ik denk dat ik wellicht toch meer richting de 50/50 kant op moet om een nette laag te kunnen spuiten. Wat denken jullie?

Alvast bedankt voor het pijnigen van de hersentjes tijdens de vakantie :wink:

Ciao! Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 aug, 2010 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik kan niet zo heel goed zien wat het probleem is: is de verf echt korrelig (sinaasappel) of bedoel je het minder gedekte stukje waar je 'vlokjes' in de verf ziet?

Ik zou het inderdaad eens proberen met wat meer verdunning. Het nadeel daarvan is dat de verf minder snel droogt en daardoor grotere kans heeft te gaan zakken. Het schijnt te helpen met wasbenzine te verdunnen. Dat verdampt sneller, waardoor je verf sneller droogt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 aug, 2010 21:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hoi Jelle,

Bedankt voor je reactie en advies. Ik geef toe dat naast de vleugel ook mijn kwaliteiten als fotograaf niet zo goed uit de verf komen bij de foto. Daarom nu een nieuwe foto.

Afbeelding

Je kan wel van een sinaasappelhuidje spreken hier denk ik.

Maar goed, vandaag je advies opgevolgd. De verf wat verder verdund. Eerst natuurlijk wat te veel. Daarna weer wat verf bij het mengsel en dat geprobeerd op een stuk sprue. Dat zag er veelbelovend uit en dus meteen de romp in de verf gezet (de stabilizer ging immers niet, want die is nog niet helemaal droog). En dat ging erg goed dus nu staat ze te drogen onder een doos. Foto's komen daarom van het weekend, want morgen is voor mij gewoon een werkdag en 's avond moet ik mijn vriendin van Schiphol ophalen :D :D

Wordt vervolgd...

Ciao! Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 aug, 2010 13:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
Hoi Ingmar, leuk om te zien dat je ook met deze weer verder gaat. Mooie manier heb je met de regengoten. Laatst probeerde ik ze ook te maken, alleen steeds zijn ze te dik. Dit is een goeie manier om het nog eens te proberen. Dat probleem met de verf van Xtracolor had ik bij de Aer Lingus ook. Elke keer lukte het niet om de verf strak te krijgen, terwijl dat met de Xtracolor van Easyjet wel lukte. Die had ik met helemaal niks gemengd, maar zo uit het potje. Het zal wel aan mn nieuwe airbrush liggen ofzo. :roll: Met eenmaal de blanke lak erover zag je het bij mij niet echt meer, maar ik zou het eens 50/50 proberen op een oud model. Succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement