Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 22 jul, 2010 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Het heeft een tijdje geduurt maar ik heb in de tussentijd niet stil gezeten, aantal progress fotos op gespaard om er een beetje een redelijk verslag van te maken.

Een inbox review is hier te vinden:
http://www.ipmsusa2.org/Reviews/Kits/Fi ... taaken.htm
De decals die ik voor deze kist ga gebruiken zijn van Orion Miniatures. Voor 79.95 zijn de decals net zo duur als de kit zelf, maar is het wel de moeite waard.
Afbeelding

Ben nu al een aantal dagen aan het voorbereiden voor het gronden. Als eerst ben ik gaan kijken in mijn ref boekje van de Staaken en bouwtekening wat allemaal een hout kleur moet gaan krijgen.
Vervolgens alle onderdelen nodig voor dit, uit de spreu gehaald en netjes schoongemaakt (gladgeschuurd). Daarna het hele gebeuren goed ontvet met amonia een simpel doekje zodat alle resten kunstof eraf zijn.
Ik gebruik voordat ik begin met het ontvetten een oude tandenborsten om de resten kunstof te verwijderen, vaak blijft na het schuren tussen naadjes/gaatjes stof zitten.
Afbeelding
Deze onderdelen ben ik toch wel een avond mee zoet geweest om het geheel recht en schoon te krijgen, met recht bedoel ik dat het verwrongen was in de spreu.
Dit heb ik verholpen doormiddel van kokenwater over het onderdeel heen te gieten op een vlakke ondergrond, dit heb ik ook met de wings moeten doen om de juiste hoek en rechte wings te krijgen.
Na het bestuderen van de tekening staat er ergens dat je een stukje van de top wings af moet zagen een stukje van 11,5 mm om pecies te zijn.
Dit heb ik uitgemeten en vervolgens met tape afgeplakt en de zaag erin gezet.
Afbeelding
De Topwing is weer een heel ander verhaal deze moet dus inelkaar gelijmt worden, opzich geen prob als het geheel goed past wat dus niet het geval is :( In een aantal verslagen op het net is te lezen dat de verbinding tussen de twee wings niet supper sterk is, aangezien het toch een behoorlijke kist is leek het mij verstandig om er messing buisje in te lijmen.
Dit heb ik gedaan met buisjes van 1,2 mm dus ook een gat geboord van 1,2 en daar ingelijmt met sec lijm.
Het gat in de wing is 15mm diep meer dan genoeg dacht ik zelf.
Afbeelding
Om de gaatjes recht en haaks te boren is nog best tricky maar wel gelukt rustig boren en niet te snel willen.
Op de foto is te zien dat de onderste iets omhoog staat dit is bewust gedaan zodat het lekker strak inelkaar schuift.
Afbeelding
op de andere helf heb ik op de lip die uitsteekt een stukje styreen gelijmt van 0,2 dik zodat het mooi aansluit op de andere wing.
Hetzelfde is gedaan met de botum wing, deze gaat in zijn geheel door de romp heen.
Afbeelding
Boven een onderaanzicht van de Topwing.
Afbeelding
Afbeelding
Kiertjes zijn opgevuld met seclijm en glad geschuurd het zit nu als een huis!
Dan nog een totaal plaatje van de tot nu toe stand van zaken.
Afbeelding
Heb ook alle onderdelen van de staart klaar gemaakt voor het gronden, nu is het een kwestie van de binnenkant van de romp klaar maken voor spuiten/schilderen en romp inelkaar zetten.
Zodra dit klaar is gaat alles in de Palebleu om vervolgens de decals erop te plakken wat nog een leuk karwei wordt, gelukkig heb ik al ervaring met de Gotha nu alleen hopen dat mijn lampen blijven hangen ;)

Ron


Laatst bijgewerkt door Ron Kootje op wo 12 jan, 2011 13:38 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jul, 2010 20:21 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Je zou bijna denken dat het een shake & bake kit is als je dit ziet.
Goed op weg in ieder geval.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jul, 2010 20:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
zo, daar is even wat werk verzet zeg! 't is een roden kit, dus, dat gooi je niet zomaar in elkaar.

Over de decalset heb ik wel eens goede dingen gelezen.
dus, dat moet wel goed gaan komen.

ik ga dit allemaal maar eens rustig volgen :)

succes

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jul, 2010 20:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Naar mijn bescheiden mening hoort deze eigenlijk niet in de gedrochtenbouw thuis, ik vind het namelijk een mooi vliegtuig! Waarschijnlijk heb ik gewoon een slechte smaak :mrgreen: .
Voor de rest ben je goed bezig, als je zo doorgaat krijg ik misschien zelfs zin om de Roden Gotha weer op te pakken.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jul, 2010 21:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Shake schreef:
Naar mijn bescheiden mening hoort deze eigenlijk niet in de gedrochtenbouw thuis, ik vind het namelijk een mooi vliegtuig! Waarschijnlijk heb ik gewoon een slechte smaak :mrgreen: .
Voor de rest ben je goed bezig, als je zo doorgaat krijg ik misschien zelfs zin om de Roden Gotha weer op te pakken.

Gr. Sjaak



Mijn Bescheiden mening is ook hetzelfde ik vind het ook een mooi vliegtuig! maar het is wel een raar vliegtuig.

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jul, 2010 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Ik ben even op internet gaan zoeken, want ik kende hem niet.
Wat een bak beest is het. Hoe groot is hij op deze schaal?

Succes, en ben wel benieuwd naar die decals. Zijn ze van goud? met die prijs.

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jul, 2010 9:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Is inderdaad een grote kist de wingspan is 59 cm, de decals zijn zo duur omdat er veel onderzoek naar gedaan is en het zijn 6 vellen van
15cm x 22cm dus dat komt neer op 10 dollar per vel wat op zich niet zo duur is.
Het probleem is alleen dat de gehele kist bedekt moet worden je hebt dus aardig wat nodig!

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jul, 2010 22:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Weer een stukje verder, tot nu toe gaat alles goed alle onderdelen die een hout kleurtje moeten krijgen in de witte primer gezet, wit? Waarom wit dit is omdat er daarna een laagje randome van gunze op komt H318.
Afbeelding
Afbeelding
Dit geheel in mijn droog hokje en goed laten uitharden.
Het droog hokje is een simpel doosje van mdf en de binnenkant bekleed met folie met daarin een 100 wat lamp wat pecies 54 graden wordt niet schadelijk voor het kunstof dus, nu zullen jullie denken waarom niet gewoon drogen? Ik werk met WOI kisten heel veel met olie verf dat spul heeft een droogtijd van 6/7 dagen soms langer afhankelijk van de kleur vandaar.

Daarna ben ik begonnen met het simuleren van hout op kunstof, alvast een tip als je hier mee begint zorg dat je ruim de tijd heb aangezien hier nogal wat tijd in gaat zitten om het naar jou smaak te maken.
Het mooie van hout is dat het nooit hetzelfde is dus je hoeft ook niks na te maken alleen zorgen dat het natuurlijk oogt. Het probleem waar ik steeds tegenaan liep met mijn vorige techniek dat de hout nerf zo gezegd OUT OF SCALE was!
Deze techniek heb ik gelezen op een forum van een kerel die alleen maar WOI kisten maakt en er mooie resultaten mee behaald, dus ik dacht dat wil ik ook leren dus heb veel geoefend en dat baart kunst heb het al aardig onder de knie!
Het leuke van Olie verf is dat het een lange droogtijd heeft en je nat op nat kan schilderen, ik zal proberen het een beetje uit te leggen wat ik het lekkerst vind werken voor mijzelf.
ALs eerste heb ik plaatjes gemaakt voor mezelf met verschillende ondergrondkleuren en olie kleuren waardoor ik 30 stuks verschillende houtsoorten heb. (verschillende tinten)
De twee die ik voor deze kist ga gebruiken zijn deze.
Afbeelding
Daarvoor heb je nodig:
Afbeelding
Vervolgens een rijkelijk propje van die verf op een keukendoek met absorbsie dingesen lol :roll: anny way de reden voor dit is dat de lijnzaad olie ontrokken wordt van de verf zodat de droogtijd minder word (handig voor mensen zonder droog hokje)
Dan is het gewoon smeren op het gespoten onderdeel in de kleur Gunze H318 randome, met dit hoef je niet netjes te werken dat komt vanzelf goed.
Afbeelding
Op deze foto zul je denken wtf moet dit voorstellen maar trust me dit komt goed her en der waar jij denkt mm dat hout is hier ietsje donkerder als de rest, een tint donkere verf er op geen dikke hopen maar ook niet te weinig. (daar is het oefenen dus voor dus niet gelijk op je model voordeel is wel dat je het er net zo makkelijk op smeerd als afhaald :) )
Daarna als je dan denkt mm dit is het wel zoon beetje volgensmij, het blijft gokken en proberen proberen elk resultaat is anders.
Dan ziet het er ongeveer zo uit:
Afbeelding
Dit is simpel gedaan met een droge schone kwast een bepaalde richting op trekken belangrijk is dat je dat 1 keer doet en dan weer schoonmaakt! Wat het dan nog mooier maakt is dat je niet over de hele lengte dezelfde richting op trekt, aangezien ze vast geen stukken hout uit één stuk hadden van 8 meter.
Dus de nerven een richting geven schuin/haaks/horizontaal, Met de kwast een lichte golvende beweging of trillen of beide net zolang tot je tevreden bent mocht het mislukken geen nood beetje wasbenzine op een doekje en je veegt het zo weg.
Het Aller belangrijkste van dit alles is dat je wel Acrilic gebruikt!
Doe je dit niet dan tast je de verf laag aan met de wasbenzine of olie verf.
Al met al heb ik al mijn houten onderdelen nu gereed en nog een laagje Clear orange van tamiya en P+ gegeven, dat ziet er dan zo uit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En nog wat kleine onderdellen.

Het volgende waar ik nu mee bezig ben is het maken van alle onderdelen die een metal kleur krijgen te beginnen met de motor.
Toen ik dus de motor bekeek die Roden bij de kit heeft geleverd was ik toch wel teleurgesteld wat ik ook niet gewent ben van Roden, die motor komt zeker niet in mijn staken!
Na het bij elkaar zoeken van de onderdelen zag het er zo uit :|
Afbeelding
Ik heb het dan ook niet over de sinc marks die zijn zo te verwijderen maar meer het feit dat de cilinders uit één stuk bestaan met vormen die niet rond zijn.
Na een tijdje sneupen op int geen resin blok kunnen vinden op die schaal dus ik dacht ok dan maar zelf maken.
Afbeelding
Is niet goed te zien op deze pic maar tussen de cilinders zitten nu wel ruimtes en ze zijn rond :) ik hoop dat de foto voor zich spreekt zo heb ik het inelkaar gezet 4X langdurig proces maar wel de moeite waard.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Resultaad mag er zijn al zeg ik het zelf, zal wel enige tijd duren voor de volgende update aangezien ik nog tig onderdelen moet schoonmaken scratchen en in de alclad moet zetten.

WAs em weer Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jul, 2010 22:19 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Ik ben zwaar onder de indruk :shock:
Schitterend wat je met de motoren hebt gedaan, komt het geheel zeker ten goede.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jul, 2010 0:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Mooi stukje uitleg over het maken van de houtstructuur. Indrukwekkend werk allemaal!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement