Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 161 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 09 jun, 2010 16:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2009 15:03 pm
Berichten: 555
Woonplaats: Keulen
Ik heb de laatste tijd al vaker vragen voorbij zien komen van beginnende brouwers die met hun oren beginnen te klapper bij het lezen van "P+" of "Parket Plus". Om nu eens voor eens (vermoedelijke niet voor altijd ;) ) wat mysteries uit de doeken te doen neem ik nu het toetsenbord ter hand en doe ik graag mijn paar duiten in het zakje. Als mensen aanvullingen hebben dan schroom vooral niet om toevoegingen te doen!

1. Wat is het?
Parket Plus (P+) is een glanzende kleurloze laklaag die normaliter gebruikt wordt op parketvloeren. Over de naam is ook nog het een en ander te doen, want in Nederland heet het Parket Plus, in België Sols Plus, in Amerika Future Floor Polish en zo zijn er nog enkele varianten te vinden. In feite komt het grofweg allemaal op hetzelfde neer. De ingrediënten kunnen natuurlijk wel iets verschillen en over de chemische samenstellingen van de verschillende merken kan ik ook niets zeggen, maar ik vermoed dat ze allemaal hetzelfde 'doen'.

P+ is op waterbasis en is daar dus mee te verdunnen. Schoonmaken, oplossen en verwijderen doe je het een ammoniakhoudende stof. Denk hierbij aan Glassex of een equivalent. Als je het lang genoeg (minstens een week) laat drogen, maar vooral uitharden, is het ook bestand tegen white spirit of wasbenzine.

2. Waar kan ik het krijgen en hoe heet het in mijn land?
Ik wil jullie vragen om input voor deze lijst. Op die manier kunnen we een mooie lijst krijgen van allerlei varianten en merken die het zelfde doen en waar ze te koop zijn.

België: Sols Plus bij o.a. Alvo, Carrefour, Cora, Delfood, Di, Mesdagh, Spar, Blokker, Resuma, Schlekeren de Match.
Duitsland: Erdal Glänzer bij o.a. Marktkauf. Onder voorbehoud: BIMS Parkett bij Aldi Süd.
Nederland: Parket Plus bij C1000, Albert Heijn, Jumbo e.a. Onder voorbehoude Kruidvat Parket Glansreiniger bij Kruidvat.
Verenigde Staten: Future Floor Acrylic bij diverse supermarkten.

3. Wat kan ik er mee?
De lak wordt voor verschillende doeleinden gebruikt. Hij wordt gebruikt om de eerder aangebrachten verf te beschermen bij het aanbrengen van filters, washes of pigmenten. Als glanzende ondergrond om silvering bij decals te voorkomen. Die mooie glanzende laklaag zorgt voor een gladde ondergrond voor de decals. Dat glanzende zorgt ervoor dat je decals niet gaan silveren, dat betekend dat je lucht onder decals hebt en dat zie je terug als witte/zilverachtige randjes of vlekjes. Vandaar dus de naam silvering.

Je kunt hem ook gebruiken om je glazen delen van een model mooier te laten glanzen en helderder te laten lijken of zelfs te kleuren. Hierbij dompel je het onderdeel simpelweg in de P+. Lees voor meer info ook even onder het kopje "4.3 Dompelen". Om een glazendeeltje te kleuren kun je aan de P+ wat voedingskleurstof toevoegen of wat doorzichtige verf. Tamiya heeft bijvoorbeeld 'clear' verf in de kleuren rood, groen en oranje. Handig voor auto's!

Uiteraard wordt P+ ook als gewone laklaag gebruikt om aan het einde van het verf, verweer en wash proces alles in te sluiten en te voorkomen dat vingers, stof en andere ongein je model (decals, verflaag of pigmenten) aantasten. Ik gebruik hem ook voor mijn matlakken. Ik neem dan een bepaalde hoeveelheid P+ en meng hier maximaal een kwart Tamiya Flatbase (nummer X-21) bij. Nog een klein beetje Glassex (voor de P+) en ietwat alcohol (voor de Flatbase) en je hebt een mooie matlak waarbij je zelf kunt bepalen hoe mat je hem wilt hebben. Simpelweg minder Flatbase toevoegen! Vallejo heeft ook een variant en dat heet Matt Medium (nummer 70540). Het komt uit de Model Color serie dus wel even goed verdunnen voor je het door de airbrush spuit.

Wat ik zelf nog nooit heb geprobeerd, maar wat ook schijnt te kunnen is om P+ met talkpoeder te mengen en dit drabje zou een mooi plamuurmiddel zijn. Het droogt hard op en schijnt goed te schuren te zijn. Zoals gezegd heb ik hier geen ervaring, mee maar ga het zeker een keertje proberen.

4. Hoe gebruik ik het?
Je kunt P+ op diverse manieren aanbrengen. Eigenlijk kun je het onderverdelen in drie werkwijzen:
- Airbrushen
- Kwasten
- Dompelen

Vooral de derde kan in het begin ietwat raar klinken, maar die manier werkt ook echt erg goed. Ik zal even iedere manier los behandelen. Hier wil ik vooral anderen bij roepen die nog aanvulling of opmerkingen hebben hierop. Ik gebruik het nooit met een kwast, dus dat zal wat karig blijven. Daar zou ik graag wat input voor willen hebben.

4.1 Airbrushen
Ik gebruik het altijd recht uit de fles zo in mijn spuit. Ik gebruik een H&S Infinity spuit, maar belangrijker is de 0.4 tip en de druk van 20 PSI (~1,5 bar) waar ik het mee spuit. Elders op internet kun je lezen dat het kan helpen om het ietsje te verdunnen met een paar drupjes Glassex om de oppervlakte spanning te verbreken. Geen idee of dit ook écht helpt. Ik heb gemerkt dat je het aardig rijk aan kunt brengen en dat het niet zo snel druipt. Een mooie egale laag P+ bereik je door laagje voor laagje aan te brengen.

4.2 Kwasten
Zoals gezegd, hier heb ik weinig ervaring mee... Brouwers! You have the info!

4.3 Dompelen
Deze techniek gebruik ik altijd voor het lakken van mijn 'glazen' delen van kits. Ruitjes, canopies, koplampen, alles van doorzichtig plastic. Met deze techniek kun je kleine krasjes en andere onregelmatigheden een beetje verdoezelen. Ik vind het ook mooi omdat je cockpit een stuk helderder oogt en natuurlijk mooi glanst.
Hoe je te werk moet gaan zal ik nu niet helemaal uit de doeken doen, maar het is behoorlijk simpel. Dompel het onderdeel in P+ en leg het op een stukje tissue of keukenpapier zodat het ergste daardoor wordt opgenomen en je geen dikke druipers overhoudt. Laat het drogen in of onder een bakje. Op die manier komt er geen stof in de lak en krijg je het mooiste resultaat.

5. Overige info en links
Er bestaat al een zogenaamde "The Complete Future" pagina door Matt Swan, waar ook vrij veel van deze info terug te vinden is.
- The Complete Future: http://www.swannysmodels.com/TheCompleteFuture.html

De tip van de Tamiya Flatbase kwam ik ook eens tegen op internet en wordt hier ook nog even uitgelegd. Hij houdt een max aan van 30%, maar ik vind 25% vaak al genoeg.
- Clear Coats with Future Floor Acrylic: http://fichtenfoo.net/blog/clear-coats-with-future-floor-acrylic

Hieronder vind je de diverse datasheets terug die gaan over de ingredienten van de verschillende merken.
- Pledge Parket Plus (NL): http://www.scjproducts.info/corporate/include/pids_msds/documents/350000012697-P+-nl1.pdf
- Sols Plus (B): http://www.scjproducts.info/corporate/include/pids_msds/documents/350000012697--S+-nl.pdf
- Kruidvat Parket glansreiniger (B/NL): http://www.kruidvat.nl/domains/kruidvat/content/detergenten/detergentenkvnl.pdf

_________________
Bezig met 1:48 Hasegawa | P-51D/K Mustang 'Pacific Aces'


Laatst bijgewerkt door flim op zo 20 jun, 2010 12:31 pm, in totaal 7 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jun, 2010 11:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 okt, 2007 21:53 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Vlaanderen, Zuiderkempen
Prachtig topic met schitterende inleiding hier... Zo zouden er nog veel meer mogen komen :D

Even opgezocht bij de fabrikant, en interessante detail info gevonden wat er in het produkt zit, tenminste voor de variant in België. Het blijkt een soort 'product information data sheet / material safety data sheet' (MSDS) te zijn, alleen de mengverhoudingen staan er niet bij - dat is natuurlijk hun fabrieksgeheim.

http://www.scjproducts.info/corporate/i ... -S+-nl.pdf
(gevonden via http://www.scjproducts.info/nqcontent.c ... untry_id=4 )

Ik neem een beetje aan dat de voornaamste component op de 2de lijn staat (na het water :mrgreen:),

namelijk: 'Butylacrylaat -methacrylzuur - styreen copolymeer'

Ik ga eens op zoek naar waar dit nu eigenlijk goed te vinden is de Belgische regio. Ik zal dit nog posten hier. Wie het weet mag het hier al vermelden graag...

_________________
Ron.
.
.
The light at the end of the tunnel is probably an oncoming train.
.
.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jun, 2010 13:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2009 15:03 pm
Berichten: 555
Woonplaats: Keulen
Grappig, die datasheet is inderdaad voor de Nederlandse Parket Plus precies hetzelfde (http://www.scjproducts.info/corporate/i ... -P+-nl.pdf) met alleen een andere naam.

Ik zoek (terwijl ik dit type) nog even in de Duitse sectie naar een datasheet die lijkt op P+ of S+ om te weten of ze ook een dergelijk product in Duitsland verkopen. Volgens mijn lijstje hierboven zou het Erdal Glänzer heten, maar dat heb ik gecopieerd van de Ultimate Future pagina. Zelf wil ik het toch ook wel even zeker weten ;)

I'll keep you posted!

_________________
Bezig met 1:48 Hasegawa | P-51D/K Mustang 'Pacific Aces'


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jun, 2010 14:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2009 15:03 pm
Berichten: 555
Woonplaats: Keulen
Goed. In Duitsland ook te koop bij Aldi Süd onder de naam BIMS Parkett. Volgens deze datasheet (http://www.codecheck.info/waschen_reini ... pflege.pro) zit er ook weer dat "Acrylates Copolymer" in, volgens diverse bronnen kost een fles van 1L €1,79. Toch maar even kopen en testen volgende keer dat ik boodschappen doe!

_________________
Bezig met 1:48 Hasegawa | P-51D/K Mustang 'Pacific Aces'


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jun, 2010 17:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ook bij de Jumbo verkopen ze het mooie product P+, zelfs een nieuwe en verbeterde formule ;)
Flim, wat betreft dat mat aflakken, voldoet alleen p+ in de spuit ook, of gaat het dan teveel glimmen?
En die flatbase, zijn daar misschien ook nog alternatieven voor?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jun, 2010 19:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2009 15:03 pm
Berichten: 555
Woonplaats: Keulen
Ik heb Jumbo bij in het lijstje gezet!

markie schreef:
(...) wat betreft dat mat aflakken, voldoet alleen p+ in de spuit ook, of gaat het dan teveel glimmen?
En die flatbase, zijn daar misschien ook nog alternatieven voor?
Nee, P+ puur gaat gewoon glimmen. Ik doe er niet voor niets Flatbase bij ;)

Vallejo heeft ook een mat medium uit de Model Color serie. Let op, dit is dus geen matlak, maar een medium. Normaal moet je dit toe voegen aan een verf hem mat te maken. Vallejo's Flat Base dus eigenlijk: 70540 MATTE MEDIUM http://vallejo.nl/vallejogeneral/val70540.html

_________________
Bezig met 1:48 Hasegawa | P-51D/K Mustang 'Pacific Aces'


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jun, 2010 19:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Dus flatbase is het verstandigst ;)
Duidelijk, zal eens kijken waar ik dat kan aanschaffen dan.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 jun, 2010 13:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 okt, 2007 21:53 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Vlaanderen, Zuiderkempen
Zoals beloofd, hier het lijstje van waar ze dit in België verkopen:

"Sols Plus is deze verkrijgbaar bij:
de Alvo, Carrefour, Cora, Delfood, Di, Mesdagh, Spar, Blokker, Resuma, Schlekeren de Match"

...vernomen via de SC Johnson contact pagina gestelde vraag...

Ik kan me inbeelden dat het in de grotere filialen zeker te vinden is en in de kleinere dan misschien niet.

_________________
Ron.
.
.
The light at the end of the tunnel is probably an oncoming train.
.
.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 jun, 2010 14:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2009 15:03 pm
Berichten: 555
Woonplaats: Keulen
DRG-fan schreef:
Zoals beloofd, hier het lijstje van waar ze dit in België verkopen:

"Sols Plus is deze verkrijgbaar bij:
de Alvo, Carrefour, Cora, Delfood, Di, Mesdagh, Spar, Blokker, Resuma, Schlekeren de Match"

...vernomen via de SC Johnson contact pagina gestelde vraag...

Ik kan me inbeelden dat het in de grotere filialen zeker te vinden is en in de kleinere dan misschien niet.


Thanks! Ik heb ze erbij gezet :)

_________________
Bezig met 1:48 Hasegawa | P-51D/K Mustang 'Pacific Aces'


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 jun, 2010 17:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 24 okt, 2008 15:42 pm
Berichten: 46
Woonplaats: Assendelft
Erg handig topic, bijna alles wat ik nog wilde weten over P+ staat erin :) Alleen over het uit laten harden... wanneer weet je dat het goed is uitgehard? Of is het gewoon een kwestie van een week laten staan en het zit wel goed?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 161 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement