Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 13:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 15 mei, 2010 0:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 jul, 2009 12:39 pm
Berichten: 17
Na een onderbreking van meer dan een half jaar ben ik eindelijk aan mijn 2de bootje begonnen, de “Golden Star” van Mantua . Deze lag al klaar nog voordat mijn vorige boot (Colin Archer: http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=23196&start=0) af was, maar door tijdsgebrek nooit aan kunnen beginnen.
Wat me tot nu toe opgevallen is aan deze bouwdoos in vergelijking met de colin archer van billing boats is de veel uitgebreidere handleiding, zelfs met een hoop kleurenfotos. Daarnaast zijn de spanten veel steviger en dikker (bij die van de colin archer splijtte heel de spant open als ik er nog maar een naald in stak), maar de latjes veel dunner en smaller, en dus ook flexibeler (wat waarschijnlijk wel een voordeel is).

Alle spanten zijn ondertussen aangebracht, daarna afgeschuurd en de eerste latjes aan beide kanten zitten erop. Hier volgen enkele fotos en daarna de problemen die ik al heb of waarvan ik nu al denk dat ze gaan voorvallen…

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat me opviel nadat ik het eerste latje had gelijmd, was de nogal rare en naar mijn mening onnatuurlijk “knik” die je in het midden van het latje ziet (goed te zien op de laatste foto). Vanaf de eerste spant van het hogere dek loopt het latje precies te stijl omhoog. Dit heb ik zo gedaan om ervoor te zorgen dat het latje evenwijdig liep met het bovenste dek. Misschien is dit niet meer zo zichtbaar als alles beplankt is.

Een ander probleem was dat ik het latje naar de boeg toe niet in een mooie ronde bocht kreeg, maar eerder een nogal wat rechte lijn van de eerste spant naar de kiel toe.

En nog een probleem wat ik in de toekomst ga hebben. Boven dat ene latje dat er nu opzit moeten er nog een stuk of 5 komen (die boven het dek uitkomen), terwijl de spanten niet boven het dek uitkomen. Het is voor mij op dit moment echt een raadsel hoe ik die latjes ooit in een mooi bocht krijg zonder ook maar enige ondersteuning ter hoogte van het eerste deel van mijn schip.

Stijn


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 mei, 2010 9:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
Hoi Stijn,

Die knik in de beplanking hoort daar echt niet, dus als ik jou was zou ik die latjes opnieuw doen. De beplanking volgt normaalgesproken de kromming van het hoofddek. Het is dus niet zo belangrijk dat het evenwijdig aan het achterdek loopt.

En wat betreft de ronding bij de boeg: Ik kan op de foto's niet zien of je fillerblokjes gebruikt. Zo niet dan kun je ze alsnog maken uit stukjes balsa. Die fillers zijn echt onmisbaar om een mooie ronding in je boeg te krijgen. Zoek mijn verslag van de Roter Lowe maar eens op, dan zie je de problemen die ik bij de boeg had zonder fillers.

Verder is het een leuk klein scheepje. Succes bij de verdere b(r)ouw ! :brouw:

Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 mei, 2010 10:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 jul, 2008 23:50 pm
Berichten: 1314
Woonplaats: Alphen a/d Rijn
Stijn,

Leuk schip dat je gaat maken, succes er mee..
Zoals Arjan al schreef, die knik hoort er niet. Waarschijnlijk geen probleem als je een 2e beplanking aan gaat brengen.

Vreemd dat er geen spanten zitten, maar het moet toch wel kunnen, kijk hier maar eens: http://modelshipworld.com/phpBB2/viewtopic.php?t=11011&postdays=0&postorder=asc&&start=0

_________________
Op de werkbank: Wasa Gundeck 1:24

In de vitrine:
King of the Mississippi
Bon Retour
Chinese Pirate Junk
Nave Egizia
Korean Turtle Warship


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 mei, 2010 10:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug, 2008 17:42 pm
Berichten: 506
een mooie schuit hoor, een goeie opvolger van je eerste model denk ik zo
het dek, is dat nou voorgedrukt? en ga je daar nog fineer overheen leggen? lijkt mij wel zo mooi namelijk

veel plezier en succes :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 mei, 2010 12:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 13 jan, 2007 22:18 pm
Berichten: 295
Woonplaats: Tiel
Na het zien van de foto met de knik concludeer ik dat je het achterste eind iets zou moeten laten zakken tot de onderkant van de spiegel. Pas dan loopt de lijn denk ik goed.

Als je kijkt naar de constructie dan zie je dat het schip maar een enkel dek heeft. En datzelfde dek is het dek wat ook bij de "kajuit" zou moeten zitten zonder een verhoging ertussen.
Het latje wat je nu hebt zal dus met het dek mee moeten lopen zoals je dat op het middenschip gedaan hebt.

Ik heb de link van Wim500 ook nog bekeken en vroeg me nu gelijk weer af of dit schip een dubbele beplanking heeft :S. Ik zag het in dat verslag niet terugkomen en dus alleen de beplanking met het blanke hout.

Succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 mei, 2010 16:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 jul, 2008 23:50 pm
Berichten: 1314
Woonplaats: Alphen a/d Rijn
Teruglezend was ik misschien een beetje te kort van stof :?
In mijn eerste stukje doelde ik alleen op de knik...bij een eventuele 2e beplanking zou het geen probleem zijn. Blijft het bij de huidige beplanking dan zou ik aanraden overnieuw te beginnen, die knik blijf je dan altijd zien en je zult je er altijd aan blijven ergeren.
In mijn 2e stukje doelde ik op het eventuele toekomstige probleem bij het plaatsen van de verschansing zonder steun (doorlopende spanten). De bouwer van het schip in de link is het ook gelukt, dus het zou te doen moeten zijn :)

_________________
Op de werkbank: Wasa Gundeck 1:24

In de vitrine:
King of the Mississippi
Bon Retour
Chinese Pirate Junk
Nave Egizia
Korean Turtle Warship


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 mei, 2010 16:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 jul, 2009 12:39 pm
Berichten: 17
Bedankt voor de reacties. Voor de duidelijkheid, het is een dubbele beplanking. Maar ik heb toch beslist om dat eerste latje er terug af te halen, aan de boeg wat extra versteviging aan te brengen, en dan terug opnieuw beginnen beplanken.
Het dek is niet echt "voorgedrukt", maar er zitten al groeven in zodat het op een echt dek lijkt. Volgens de handleiding is het niet de bedoeling dat daar nog iets van hout opkomt, maar ik weet nog niet zeker of ik het zo ga laten...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 aug, 2010 23:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 jul, 2009 12:39 pm
Berichten: 17
Eindelijk nog eens een update. Ik heb dat scheve plankje terug verwijderd en vooraan een extra versteviging aangebracht.

Afbeelding
Ik had geen balsahout, dus heb gewoon wat stukken van een plankje gezaagd en die aan elkaar geplakt. Het nadeel (dat ik pas later heb ontdekt) is dat het nogal hard hout was, waardoor ik zeer veel moeite moet doen om daar een duimspijker in te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding
Op de laatste foto kun je zien dat ik volgens mij een fout heb gemaakt. Ik denk dat ik de onderste latjes te ver naar de boeg door heb laten lopen, waardoor ik uiteindelijk met een gat ga zitten vanvoor. Maar er komt nog een 2de beplanking op, dus ik hoop dat ik het daarmee nog kan herstellen.

Ondertussen is de 1e beplanking bijna af (heb daar nog wel geen foto van), waarna ik na lichtjes schuren aan de 2de kan beginnen. In de handleiding staat nog wel dat ik de eerste beplanking moet behandelen met verdunde alifatisch lijm (30%), is dat noodzakelijk of wat zijn de mogelijke voordelen daarvan?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 aug, 2010 13:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 jul, 2009 12:39 pm
Berichten: 17
Nog een vraagje: ik was van plan om de 2e beplanking te behandelen met notelaren beits, maar hier op het forum heb ik gelezen dat sommige het hout behandelen met danish oil. Wat zouden jullie aanraden? En in de handleiding van de golden star spreken ze over behandelen met primer en poriënvuller, ook een goede mogelijkheid?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 aug, 2010 18:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 maart, 2009 1:02 am
Berichten: 481
Woonplaats: Leiden
Die dingen die je noemt hebben allemaal een heel verschillend effekt op het hout. Eigenlijk zou je het allemaal moeten uitproberen om te kijken welk resultaat het beste bevalt. Persoonlijk vind ik olie prettiger dan lakken.

Ik ga niet proberen om hier het verschil in resultaat te beschrijven, want dat hangt helemaal af van het soort hout, de soort olie of lak enzovoort. Proberen dus !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement