Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2009 16:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Aangezien iedereen z'n onderwerpen al aan het neerzetten is en ik dat erg leuk vind om te lezen, doe ik dat dus ook maar alvast. Ik ga eerst de DH89 afmaken en daarna pas aan de Fokker beginnen, maar toch alvast de aftrap!

De kist
De Fokker D.VII zal bij de meeste groepsbouwers al wel bekend zijn vermoed ik, en als zijnde één van de beste Duitse jagers uit de eerste wereldoorlog ook wel één van de bekendste Fokkers uit deze tijd.
De versie die ik ga maken is er één die niet door Fokker zelf, maar door concurrent Albatros gebouwd is. Doordat zowel de Dr.I als de Albatros en Pfalz jagers verouderd waren en hoognodig vervangen moesten worden, bestelde de Luftstreitkräfte dusanige aantallen D.VIIs dat Fokker die bij lange na zelf niet kon bouwen. Albatros, en diens dochter Ostdeutsche Albatros Werke, konden dat wel omdat de verouderde D.V jagers toch niet meer nodig waren. Uiteindelijk leverde Albatros en Fokker zelf ongeveer ieder een kwart van het totaal, en de OAW fabrieken de helft. Omdat Albatros zelf ook vliegtuigontwerper was en niet enkel producent (en dus niet zo blij waren dat een ontwerp van concurrent Fokker door hun strot geduwd werdt!) werden er uiteraard wat wijzigingen t.o.v. het standaard Fokker ontwerp doorgevoerd, zowel in bouw als kleurstelling. Daarover straks meer.

De kit
Roden heeft een hele familie D.VIIs in 1/72 (en 1/48 trouwens) waarbij er een 3-tal basis gietboompjes zijn met motoren, staarten etc, en er telkens een specifiek gietraampje is met romphelften en andere details.

Ik heb in mijn voorraad een tweetal D.VII kitjes liggen:
Afbeelding
Afbeelding
Na lang wikken en wegen ga ik zoals je in de titel kunt zien de bovenste maken, de Albatros-versie.

En wat krijg je dan voor je 7,95 in dat Roden doosje...?
Afbeelding
Een aantal gietboompjes (de romphelften en vleugel heb ik er even uit gehaald) met mooi gedetailleerde onderdelen, Lozenge + rib-tapes, en algemene decals voor de 5 opties. De boxart-optie is zoals je hierboven kon zien in kleur herhaald op de achterkant van de doos.

Afbeelding
Allereerst de specifieke Albatros (late, want er zit ook nog verschil tussen vroege en late exemplaren!) romphelften. Specifiek voor deze versie zijn de koelsleuven, maar ook de motorkap die aan 1 kant lager is.

Afbeelding
doordat één helft lager is zit er ook een 'halve' radiateur bij, specifiek voor deze versie.

Afbeelding
Voordeel van deze 'halve' romphelft is wel dat je dit mooie motorblok goed ziet, let wel, dit is 1/72 en ongeveer zo groot als je duimnagel!

Afbeelding
Roden heeft altijd een fraaie ribbenweergave, die helaas bij deze kit verstoord wordt door de bovenstaande bulten en beschadigingen. Ik denk dat de mallen hier stuk zijn ofzo, want de OAW kit heeft dit ook op precies dezelfde plek.

Afbeelding
Verder nog lozenge, rib-tapes (die streepjes) en algemene decals, de boxart-optie wordt hier nog herhaald in het boekkie.

Afbeelding
Grappig is dat je een Staffel van Jasta 34b kunt bouwen, omdat deze beide opties net als de kist van de boxart ook van deze eenheid zijn. De staarten zijn bij beide hetzelfde, de rompbanden bij de boxart kist rood, bij de ene groen, en bij de andere zwart/wit.

Afbeelding
De laatste 2 opties zijn van Jasta 40, zwart met wit. Deze opties hebben weggelaten motorkappen (leuk om de de motor te showen) maar omdat ik niet zoveel vertrouwen in het dekken van de witte Roden decals heb ga ik deze niet maken.

Ik zit te denken om de kist van Robert (Ritter) von Greim te maken, van de boxart. De lozenge ga ik dezelfde gebruiken als van de Fokker E.V, van Techmod, dan passen ze goed bij elkaar!

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Laatst bijgewerkt door jeroen_R90S op wo 11 dec, 2013 15:39 pm, in totaal 20 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2009 18:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Klein maar fijn, zo te zien. Succes met de bouw volgend jaar, ben benieuwd naar je resultaat.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2009 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Kijk aan, de D-VII staat ook bij mij in de planning voor het Fokker jaar. Omdat ik me heb voorgenomen om eerst wat onafgemaakt spul af te maken begin ik er wat later aan.

Dit heb ik liggen:

Afbeelding

Ook bij mij de narigheid aan de ondervleugel, echt een probleempje met de mal. Waar koop jij ze trouwens voor € 7,95? Die van mij kostte € 10,95 :shock: . Ik ben trouwens van plan 2 x de D-20 te maken.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2009 23:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Ha, leuk, nog een Roden DVII, kijkt die Robert von Greim op mijn doosje al niet echt heel blij, die ome Hermann van jou kijkt zo mogelijk nog chagrijniger! Beide heren zouden elkaar trouwens in een later leven nog tegenkomen...

Ik koop m'n Roden kitjes trouwens bij J.W. Mol, www.plasticmodelbouw.nl.
De Gotha G.II/III kost b.v. bij de LHS 30 euries, bij hem 20. En zijn verzendkosten zijn ook gunstiger, dus koop vaak wat meerdere Roden kitjes tegelijk.

Groeten en succes straks met bouwen, ik ga er sneller aan beginnen als gepland, omdat de bij DH-89 gewoon helemaal niets wil lukken, wat ik ook doe, en ik gewoon ff een nieuwe uitdaging nodig heb. (en daar pak je dan een Roden kitje voor... :-S)

Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2009 23:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Lijken me geen makkelijke kits deze kleine DVII's! Ik ben benieuwd!

Overigens zou ik zelf ooit nog eens een Alb. werke moeten doen, heb al een Fokker en OAW werke. Ach ja, zoveel te doen nog...

groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2010 16:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
KitBoy schreef:
Lijken me geen makkelijke kits deze kleine DVII's! Ik ben benieuwd!


Een waar woord! Ehm.... waar zal ik beginnen?

Bij het eenvoudigste dan maar, het interieur. Ik heb wat geplakseld en geschilderd, en de romp van Lozenge voorzien. Dat heb ik gewoon over de in de zijkant gegoten buizen gezet met Daco sol, de Lozenge is zoals ik eerder schreef van Techmod. Daarna heb ik de buizen geschilderd. Roden vind dat dit Humbrol 105 moet, Marine groen, maar ik heb ergens op internet gelezen dat Albatros voor hun licentie-D.VIIs dezelfde kleur gaf als hun eerdere D.V's; een groen/grijze kleur die naar verluidt veel op RLM02 leek. De neus, struts, wielen in binnenbuizen waren allemaal deze kleur. Dus maar Tamiya RLM grey gebruikt.
Afbeelding
Afbeelding
Het Lozenge-plaatje heb ik zelf gemaakt, en is een schot van doek, dat achter de stoel zat. Roden levert dit niet mee, maar dit voorkomt ook dat je tot achter in de romp kunt kijken. Het schilderwerk is nog maar de basiskleur, don't worry, en de Lozenge van het schot moet nog op maat gesneden worden.
Op de achtergrond zie hoe dat mooi gedetailleerde motorblok er éénmaal in elkaar gezet uit ziet!

Afbeelding
Ik had ergens gelezen dat de 'vleugel' tussen de wielen bij deze kits te smal was, en enig vergelijk met de Fokker Anthology wijst uit dat dit inderdaad het geval is. Toevallig zijn de Roden naamplaatjes uit de gietraampjes de goeie dikte!

Vervolgens maar en dry-fitje gedaan van het geheel... goed, waar zal ik beginnen...???

1) De vleugel. Om een lang verhaal kort te maken, de romp is de breed, of de vleugel te smal. En niet zo weinig ook:
Afbeelding
Past toch, denk je dan?
Mwoh...
Afbeelding
Ik heb hem maar doorgesneden, want zo'n verschil los je niet op met wat dunner schuren van vleugel en/of romp!

2) De motor. Ziet er prachtig uit, maar net als bij de Gotha lijkt het wel alsof die uit een hele andere kit komt. Hier heb ik de romphelften al veel dunner geschuurd, zodat het in elk geval in de buurt komt:
Afbeelding
Toen bedacht ik me dat de motor veel te ver naar achteren kwam en zowel de decompressor hendel (Die door een gat in de romp uit moet steken) als de uitlaat nooit niet gaat passen. De uitlaat zoals je hem hierboven ziet moet bij elke cylinder aansluiten; dat wil zeggen, de laatste cylinder die je verstopt ziet richting de cockpit moet ongeveer zitten waar de uitlaat nu ligt...!

Zoiets dus....
Afbeelding
Ik heb de romphelften heel veel dunner geschuurd en de hele voorkant van de motor verwijderd zodat deze verder naar voren kan. Dan kloppen zowel de decompressorhandel (die ik er even afgehaald ivm kwetsbaarheid) als de uitlaat, maar niet voor ik de ronding van de motorkap waar deze langs moet ook nog veel dunner heb moeten schuren.

Niet voor de beginners, dit kitje!

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2010 20:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Het bekende RODEN déja vu!

De 1/48 versie was niet veel anders....

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2010 22:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2009 20:57 pm
Berichten: 935
Woonplaats: nijverdal
kijk aan dit soort dingen heb ik wat aan!
ik ga deze volgen omdat ik ook van plan ben wat roden kitjes te bestellen!

maar als ik jou zo hoor zie ik er maar even va naf

Alex

_________________
Revell

bezig met
-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2010 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Heb eens een Revell 1:72 in elkaar gezet. Wellicht niet zo gedetailleerd, maar paste goed in elkaar.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2010 22:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Alsje een eerste wereldoorlog Fokker in deze schaal wil bouwen raad ik je de EIII of EIV danwel de Dr.1 aan van Eduard.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement