Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Column december 2009
BerichtGeplaatst: di 01 dec, 2009 19:54 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Falen


Het gekke is dat wanneer het modelbouwen bij mij eindelijk eens schijnbaar voortvarend lijkt te lopen, gelijk ook alle inspiratie tot schrijven verdwenen is.
Het leek me zo leuk om eens een positief, je weet wel, een dergelijk en degelijk saai stukje te schrijven waarin alles gewoonweg meezit. Ik was er ook helemaal klaar voor na een week lang zeker honderd en zeventig uur bijna aan een stuk door modelbouwen.

De leukste zinsneden kwamen in mijn grijze hersenmassa voorbij om het eens mooi te omschrijven. Bijna lyrisch, poëtisch, als groene velden bedekt met dauw verwarmd door de eerste lentestraaltjes van de zon. Zachte warme nog nadampende stukjes styreen net voor het moment dat ze hun gietmal zouden worden uitgeworpen om plaats te maken voor een nieuwe kwak vloeibaar plastic.

Ik had gedurende die honderd en zeventig uur geen notitieblokje bij de hand. Maar was in de stellige overtuiging dat de meeste vleugen tekst wel zouden blijven hangen in mijn geheugen. En zou ik ook dat vergeten, geen man overboord, de intentie ervan zou zeker nog lang blijven nadreunen. Dat kan ook niet anders. Het is gewoon heerlijk modelbouwen wanneer alles eens gaat zoals je wilt, en dan voornamelijk wanneer je de lat niet al te hoog hebt gelegd. Na enkele jaren van modelbouw blijkt het toch mogelijk, door geen risico’s tijdens het bouwproces te nemen om toch een acceptabel model neer te zetten.

Nou, gevoelsmatig is mij dat ook gelukt. Alleen….het verhaal erachter is zo dodelijk saai. Er gebeurde gewoon helemaal niks, nada, nopes opwindends. Er ging niks mis, er ontplofte niks. Eigenlijk was het gewoon verschrikkelijk.
Geen verhoogde hartslag en adrenaline wanneer onderdelen onder spanning weer eens dreigden te lossen. Verf die zich met de kwast liet aanbrengen als ware het vanuit de airbrush.
Er is toch geen hond die dat tegenwoordig nog gelooft, en zeker niet bij Bert.

Talloze keren heb ik een poging gewaagd om er een leuk stukje voor jullie van te maken. Mijn humeur werd er niet beter op. Maar met de beste wil van de wereld lukt het me niet om er een leuk verhaal van te maken. Modelbouw hoort bij mij vanaf de eerste schakel (de aankoop van het bouwpakket) tot het eind van de ketting (deceptie, kliko, maat 47, bazooka, van twaalf hoog etc) een kansloze missie te zijn. Op de een of andere manier is dat de manier om plezier in de hobby te hebben. Streven om de volgende keer die fout niet te maken, en dan toch stug weer in die valkuil te trappen.

Modelbouwen hoort failure te zijn, althans bij mij wel. Een combinatie van net weer te veel lijm en te dikke verf, scheurende decals en plamuur tussen de tenen. Tierende huisvaders en wegduikende vrouw met koters. Met de botte bijl van pure ellende en frustratie het knutselbureautje door midden meppen en daarna ceremonieel te verbranden in de open haard.

De eerste de beste die het woord modelbouw in mijn directe omgeving durft uit te spreken met een omhaal tegen de vlakte werken, en duidelijk maken dat het hier niet om zomaar een geintje kan gaan. Wat zullen we nu beleven, ik ben toch niet gek geworden zekers. En anders laat ik mij toch zeker niet voor de gek houden.
Er is gewoon een wetmatigheid die gebied dat het eigenlijk nooit mee kan zitten wanneer ik aan het lijmen met styreen sla. Wie verzint het dan dat ik zomaar honderd en zeventig uur in een week van mijn leven zit te verknoeien aan iets dat wanneer het klaar is in mijn ogen ook acceptabel is. Belachelijk toch zoiets.

Het kan niet anders of er zijn duistere krachten aan het werk die mij willen beletten om zowel chaotisch en anarchistisch te werk te gaan. Ik wil stof hebben om over te schrijven hebben, en dat gaat niet wanneer alles meezit. Begrijpt dan niemand dat of ben ik weer de enige op de wereld die zijn mond open doet en dit het universum in schreeuwt? Voor mij is het niet mogelijk om te schrijven over gelukkige madeliefjes, dartellende vlinders, bloemetjes en bijtjes, perfect glimmende modelbouwbouwseltjes of dergelijke mooie dingen van het leven.

Ik wil falen, mislukking, ergernis, doemdenken, crisis, vernedering, onmacht, zwartkijken, recessie, devaluatie, inflatie, kleine ik tegen de grote boze buitenwereld. Ja, dan ben ik op mijn best verd@mme, dan pas komt het schrijversbeest in mij los.


Bert
*Rent met ronkende en benzinedampenrokende kettingzaag onder het continue herhalen van “Here’s Johnny” naar zijn hobbykamer. AAAAAAAAAARrrrrrrrrrrrrrrrrgggggggggggggg*


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 01 dec, 2009 21:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2009 20:57 pm
Berichten: 935
Woonplaats: nijverdal
dank U bert voor dit prachtige stukje modelbouw gevoelens


ik heb er van genoten

Greetz,
Alex

_________________
Revell

bezig met
-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 01 dec, 2009 23:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 sep, 2009 11:40 am
Berichten: 452
Woonplaats: Gelderland
Het was weer leuk om te lezen.
Ik lees het weer met een BIG SMILE :lol:

_________________
Start : Porsche 911 Carrera 2 (groepsbouw)
Gevorderd: Porsche 911 Carrera 2 99% af
Koelkast :1966 Ford Mustang 2+2 hatchback
Afgerond : Chevy Nova SS '66 (groepsbouw)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 02 dec, 2009 9:26 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Oef... ik was je al een paar dagen kwijt bert!? Maar ik zie wat je dwars zat :D


Arno

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 02 dec, 2009 16:42 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Soms krijg ik bijna medelijden met je, bijna. alhoewel, afgelopen maandag nog vlak bij je in de buurt geweest, had ik het maar geweten, dan had ik die vervelende vergadering in hoensbroek gewoon laten zitten en was bij jouw op de koffie gekomen. maar na een rit van drie uur, wat een files, had ik nergens zin meer in

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 02 dec, 2009 21:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 aug, 2007 0:43 am
Berichten: 1676
Woonplaats: Almere
Al met al toch nog een literair hoogstandje te lezen op deze site. Wat een poezie. Geen woord van gelogen.

Goed nu even in het Nederlands. Wat een heerlijk stukje om te lezen. :D :lol:

_________________
Greetz, Daniël
To design a flying machine is nothing. To build one is something. But to fly is everything.
(By Ferdinand Ferber dedicated to Otto Lilienthal 1898)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 dec, 2009 10:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 jul, 2007 14:02 pm
Berichten: 587
Woonplaats: Maarssen
Hum een duidelijk geval van modelmasochisme...interessant...
(aldus mijn neef prof. dr. Boonstra, psychomodelbouw deskundige)
Ik ben al jaren bij hem in behandeling, ik zal je zijn adres wel mailen..

Nee, alle gekheid op een stokje..hij is weer top, wat een inspiratie over onze hobby!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 dec, 2009 15:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
hoi Bert,

het is altijd weer verbazend om te lezen dat je ( en ook anderen) als het om modelbouwen gaat niet veel verschillen van mij.

Ik ken dat gevoel , ik ben zeker 6 keer per jaar helemaal klaar met het het modelbouwen en bereid om alles op Marktplaats te zetten, om een week later weer nieuwe modelbouwdingen te kopen en opnieuw begin met een nieuw model etc .
Modelbouwmasochisme is een goeie boonstra. Maar welk schokkend belevenis in onzer aller jeugd heeft er toe geleid dat wij deze verslaving hebben? Te weinig of te veel liefde, verkeerde vrienden , ik weet het niet..

Rare mensen , de modelbouwers...

Gr
Obelix

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 dec, 2009 21:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 apr, 2009 20:27 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Zierikzee
Ondanks geen inspiratie tot schrijven toch weer een geweldig verhaal geworden. Herkenning, herkenning...

En Bert, vanuit de grond van mijn hart: sterkte gewenst!

Jan (die onvoldoende verlengsnoer heeft om met zijn reciprozaag bij zijn modelbouwtafel te geraken... :evil: )

_________________
I know YOU believe YOU understand what YOU think I said, but I am not sure YOU realise that what YOU heard… is not what I meant...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 04 dec, 2009 0:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 23:09 pm
Berichten: 4674
Woonplaats: Ergens anders in Leeuwarden
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement