Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Column oktober 2009
BerichtGeplaatst: do 01 okt, 2009 8:36 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Help, ik zoek een dealer


Verdorie, ik gooi het gelijk in de groep want ik heb er een probleem bij, en wil zo snel mogelijk enige solutie. Mijn dealer stopt ermee. Paniek in huize Bert.
Hoeveel dealers zitten er tegenwoordig nog op fiets afstand. Bij hoeveel dealers hangt nog die heerlijke serene rust zodat je uren lang lekker op je gemak kan rondsnuffelen zonder een mens tegen te komen, zonder een verkoper die je bijna opdringerig overrompeld met de vraag wat je zoekt.
Ik weet wat ik zoek (of eigenlijk ook weer niet), daar heb ik geen hulp bij nodig. Het zit onder de deksel van elke modelbouwdoos, het openbaart zich wanneer je de deksel van het verfpotje afhaalt. Het stijgt naar je hersens als de vluchtigheid van modelbouw lijm.
Extase zoek ik, en vind ik hoop ik ook, mits op fiets afstand.

Om mij als verslaafde nog een beetje korte termijn geluk te verschaffen hangen er bij mijn huidige stoppende dealer aan veel bouwdozen een stickertje met de vermelding “uitverkoop 20% korting”. Ik wil die korting helemaal niet (ja, stiekum toch wel), ik wil lange termijn planning, over drie jaar nog steeds mijn potje verf, penselen, lijm en bouwdozen daar op het vertrouwde adres halen, het is me meer waard als korte termijn korting.

Anderzijds geeft me dit de gelegenheid om eens wat aan die overdreven uit de kluiten gewassen voorraad te doen. Niet meer denken aan welke bouwdoos nu weer aan de voorraad toe te voegen. Maar denken aan welke bouwdoos weg te bouwen. Wat was mijn hobby ook alweer? Zeker te weten geen modelbouwdozenmetinhoudverzamelaar.

Toch wil ik de vereenzaming op mijn hobbykamertje voorkomen. Af en toe zal ik er gewoon tussen uit moeten. Een lekkere frisse neus halen en daarbij meteen in een vertrouwde doch vreemde omgeving met misschien wel soortgenoten bouwers tussen de rekken schuifelen op zoek naar die ene aanbieding cq bouwdoos die mij aanspreekt.
Modelbouwers zijn helemaal niet zo’n wereldvreemde gekke bleke mensen. Ze hebben alleen af en toe een shot nodig waarin alleen hun dealer in kan voorzien.

Dus dwaal ik weer te ver af van de kwestie. Het lijkt dus onomkeerbaar, maar ik kom dus zonder die dealer te zitten. Er zijn er wel die op iets grotere afstand gehuisvest zijn, maar dan blijft het toch een kwestie van weer aan elkaar wennen. Vertrouwen in elkaar krijgen. Bevalt de vloerbedekking wel goed, heeft hij de juiste verlichting, geeft hij de juiste verlichting. Voelt hij op een gegeven ogenblik wel blindelings aan waar ik naar op zoek ben. Heeft hij wel de juiste luchtverfrisser met een van mijn favoriete luchtjes (lavendel). Is er wel voldoende aandacht voor software (benodigdheden als verf, lijm, kwasten en dergelijke) naast de hardware (keiharde bouwdozen). Kortom, maakt hij het wel helemaal waar als zijnde mijn nieuwe huisdealer?

Binnen nu en een jaar dien ik die nieuwe stap te zetten. De enige hoop die er nog rest voor mijn huidige dealer is het vinden van een juiste overnamekandidaat met voldoende doorzettings vermogen om zijn huidige winkel eventueel toch voort te zetten, modelbouwers zijn immers niet het meest makkelijke volk doorgaans.

Over de dorpsgrenzen zal ik me gaan oriënteren, in steeds grotere cirkels rond mijn woning gaan fietsen totdat ik er weer over eentje struikel.
Daarna zal ik eerst buiten op het trottoir aan de overkant van de weg de boel goed in de gaten gaan houden van de potentiële nieuwe dealer. Gaan de klanten gelukkiger naar buiten als dat ze naar binnen gaan. Komen er überhaupt wel klanten, zo ja, hoe lang zijn ze gemiddeld binnen in de winkel. Sluiten ze netjes op of net ietsjes later rond sluitingstijd (altijd handig wanneer je s’avonds nog een tube secondenlijm wilt halen omdat je weer eens zonder zit).

Daarna zal ik mij voorzichtig over de drempel durven te wagen (denk ik), en de winkel en de eigenaar(esse) zorgvuldig psychisch analyseren. In geen geval zal ik een sprong in het diepe duister wagen. Alles zal weloverwogen zijn weg gaan vinden, het gaat tenslotte niet over het aankopen van een pakje boter. Hier komt veel meer bij kijken. En dat is ook logisch. Zo’n huisdealer zal uiteindelijk een dusdanige functie krijgen als je eigen partner, maar dan zonder het seksuele aspect. Alle vertrouwelijke dingen op modelbouwgebied kun je aan hem kwijt. Hij zal je steunen als je eens wat minder bij kas bent, andersom ben jij ook goed voor hem wanneer je even van gekkigheid niet meer weet waar je je zuurverdiende centjes aan moet uitgeven.

Ik denk wel dat het uiteindelijk wel weer in orde komt, eerst maar eens over het verdriet heen komen van het aankomende verlies van mijn huidige dealer.

Bert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 01 okt, 2009 9:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 jul, 2007 14:02 pm
Berichten: 587
Woonplaats: Maarssen
Berichtje van een medeverslaafde, ik rouw met je mee. Wacht ons dan alleen nog maar de kille voorportals van de internetkoop... :lol:

Hij is weer grandioos Bert, ga alsjeblieft nog lang door met het blootleggen van de innerlijke zielenroersels van Modelbrouwverslaafden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 02 okt, 2009 9:10 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Peter, al was je de laatste lezer van de columns, zolang ik inspiratie heb zal ik mijn best blijven doen :lol: .

Bedankt voor je compliment :wink: .


Groetjes Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 02 okt, 2009 9:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Leek stukje Bert,

en Helaas..... steeds meer modelbouwzaken die het moeten afleggen tegen aflopende interesses en de internet handel (uit het verre oosten)....

Ik rouw ook mee, want, ik hou van modelbouw winkels! :) niets leukers dan tussen stapels kits snuffelen! en daarnaast, Verf en andere benodigdheden moeten gewoon om de hoek verkrijgbaar zijn!

Ik ben ooit eens over gestapt, in mijn emenals tijdperk op Model Master, erg goeie verf, en veel kleurkeuze, maar ja, Of Online bestellen bij A&R, of in amsterdam halen bij 't SchaalTreinenHuis. maar hier in Flevoland had niemand het... da's ook niet alles. Nu gebruik ik Gunze en Revell Aqua's en beide gelukkig (voorlopig nog wel) te krijgen in Lelystad cq Almere.

Dit soort spullen moeten op een redelijke afstand verkrijgbaar blijven!

Sterkte Bert ;)

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 02 okt, 2009 13:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 jul, 2007 14:02 pm
Berichten: 587
Woonplaats: Maarssen
Ik neem altijd mijn vrouw mee naar de modelbouwwinkel. Op speciaal verzoek van het personeel overigens. Want terwijl ik sta te dubben over de aankoop van zoveelste versie van de Tiger, zit mijn eega intussen allerlei dozen uit te zoeken die ze (tot volle tevredenheid van de eigenaar) op de toonbank legt onder de liefdevolle woorden: "dat vindt hij (ik dus) ook leuk." Soms heeft ze de verkeerde schaal en heel vaak het verkeerde tijdperk ("het is toch een tank?" "Ja schat, maar deze is van 1990 en ik bouw alleen uit W0-2" "Nou, ik zie geen verschil"). Nee dat zit wel snor. De laatste keer dat ik ging kon ze niet mee en toog ik alleen naar mijn modelbouwzaakje. "Is uw vrouw niet mee?" was het enige wat ik te horen kreeg.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 okt, 2009 15:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
Hoi Bert,
Ik was bij jouw ( en ook mijn dealer) deze week, het is truerig, een kille sfeer , lege schappen , tranen in de ogen krijg je ervan.
Ik vindt het heel triest, mijn dealer in Sittard ( Daniles Modelbouw) heeft alleen maar op zaterdag geopend, hij moest weer werk erbij doen om te kunnen leven.
En tegenover de andere zaak , gaat de verf etc niet meer bijvullen omdat Modelbouw niet goed draaid.

Ik moet eens in de Lotto winnen, dan komt er gewoon een fatsoenlijke winkel in Limburg , met Koffieapparaat en discussie en bouwhoek...

Gr
Helge

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 04 okt, 2009 10:02 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Tja, vooral bij verven is het handig dat ze in de buurt verkrijgbaar zijn zodat je ze vlug even kan halen. Mijn hoop is gevestigd op de nieuwe winkel op de Heerlerbaan, ik moet er nog naar toe om eens te gaan kijken, op de fiets welteverstaan, want met de auto doe je er zo drie uur langer over met die ellendige stoplichten daar als je van zuid naar noord Heerlen gaat :evil: .
Het is hier in de voormalige oostelijk mijnstreek (met toch een paar 100.000 inwoners) triest met de modelbouwwinkels gesteld, nog maar eentje met het verdwijnen van Modelspoorcentrum.......

Groetjes Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement