Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Column juni 2009
BerichtGeplaatst: ma 01 jun, 2009 19:32 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Andere benadering.

Een verre, vage en niet definieerbare kennis (met de naam *Bart) van mij heeft een hobby. Modelbouwen noemt hij het. Hij corrigeert het altijd naar “statisch modelbouwen”. De eerste de beste flauwe grap die ik hier elke keer op maak is of hij ook wel eens aan een “zit-tisch” doet modelbouwen. Die grap kan hij echter nooit waarderen.

Iedereen in zijn omgeving mijdt het tot ellenlange monologen aanzettende woord. Niemand vraagt hem meer hoe het afgelopen weekend was. Er is geen hond benieuwd naar wat hij aankomend weekend gaat doen. Vakantie bestemmingen en plannen worden alleen maar besproken wanneer Bart niet in de buurt is, en er voorlopig ook niet zal zijn.

De keren dat dit per ongeluk wel gebeurde, en in den beginne natuurlijk vanuit een schijnbare naïviteit liep het altijd faliekant uit de hand. Bart nam het woord, begon over zijn grootste modelbouwplannen voor de aankomende niet werkgeversgerelateerde uren, verder niemand meer aan het woord latend.

Bart is een zonderling. Wanneer op een of andere verjaardag het gesprek over voetballen ging, wist Bart er via een handige en voor ons zeer vervelende zwier een dusdanige draai aan te geven zodat alleen nog maar zijn hobby ter sprake kwam. Hoofdzakelijk vanuit zijn eigen visie, ideeën, en als ergste, alleen nog maar uit zijn mond. De rest van de feestvierders met gesnoerde mond, en met schijnbaar geïnteresseerde oren tot toehoorders en toeschouwers gedegradeerd.

De wereld van Bart bestaat maar uit een ding.
Wie het waagt om met zijn gezin af te spreken om bij Bart thuis eens een kopje koffie, of een gezellige avond te spenderen komt onherroepelijk van een koude kermis thuis.
Je hebt je jas nog niet aan de kapstok opgehangen, of Bart neemt je al bij de hand en sleurt je naar zijn hobbykamer. Vrouw en kinderen blijven verbouwereerd bij de gastvrouw achter. Een gastvrouw die achteraf volgens je eigen vrouw een zeer sympathiek mens blijkt te zijn, die echter zwaar onder de hobbydrang van haar man gebukt gaat, maar dit lot prijzenswaardig manmoedig draagt.

Ondertussen sta je dan wel samen met een van trots glimmende Bart in een ruimte die hij zijn eigen hemel noemt.
Tussen alle, in mijn eigen ogen, rotzooi in concludeer ik dat hij van alle gemakken voorzien is in deze ruimte. Computer, LCD televisie, koffiezetapparaat, zelfs stromend water aan een wasbakje is er aanwezig. Terwijl Bart een voor een al zijn gebouwde modellen uit de vitrinekast neemt. Deze uitvoerig beschrijft, inclusief alle problemen die er tijdens het bouwen op zijn pad kwamen dwalen mijn ogen regelmatig vol medelijden af in deze desolate omgeving.
Een nauwelijks meer als zodanig te herkennen bureau. Vol met verfvlekken, onderdeeltjes en gereedschapjes en vieze met verf en verdunner besmeurde lapjes stof.

Bart brengt het grootste deel van zijn leven door in deze ruimte, knutselend met lijm en plastic, luisterend naar zijn favoriete muziekjes.

En toch, er zijn momenten dat Bart een normaal mens lijkt te zijn. In zijn zomervakantie gaat hij netjes met zijn gezin twee weken op vakantie. Elk jaar een andere bestemming. Zeg nou zelf, voor de buitenwereld lijkt dit toch vrij normaal? Toch zit er een addertje onder het gras. Zijn vrouw en kinderen zijn gedwongen op vakantie te gaan naar bestemmingen die Bart na zorgvuldige selectie dictatoriaal uitverkiest. De Ardennen zijn al geweest, Duinkerken heeft al eens op het programma gestaan, bezoeken aan het Daf Museum in Eindhoven en bijvoorbeeld het Aviodrome zijn al achter de rug. Voor de komende zomer staat een drieweekse reis naar Stalingrad op het programma. De vakanties van Bart hebben slechts een doel, het onderzoeken van referentie materiaal voor zijn modelbouwhobby, en hiervan zoveel mogelijk digitale foto’s schieten.

Vol goede moed probeert Bart zoals een “goede” vader betaamd ook zijn zes jarige zoon voor zijn geweldige modelbouwhobby enthousiast te maken. Totnogtoe zonder positief resultaat. De arme jongen speelt veel liever een partijtje voetbal met zijn vrienden buiten en vermaakt zich op de zaterdag ochtend prima met judo training.

Eigenlijk is Bart heel alleen. Helemaal alleen in zijn eigen geschapen wereld op schaal. Toch is hij een gelukkig man. Via een lotgenoten site op internet heeft hij een paar modelbouwvrienden leren kennen die net als Bart stuiten op een muur van onbegrip in hun eigen leefomgeving met hun modelbouwhobby. Enkele keren per jaar bezoeken ze elkaar en praten ze de hele dag over modelbouw alsof ze het er in het dagelijkse leven tussen de onwetende noobs nooit over hebben gehad……..


Bert

*Bart is een gefingeerde naam, uitgerekend een niet-modelbouwer stond model (weer zo’n overdreven leuke kostelijke woordspeling) voor Bart.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 01 jun, 2009 21:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
Citaat:
Eigenlijk is Bart heel alleen. Helemaal alleen in zijn eigen geschapen wereld op schaal. Toch is hij een gelukkig man. Via een lotgenoten site op internet heeft hij een paar modelbouwvrienden leren kennen die net als Bart stuiten op een muur van onbegrip in hun eigen leefomgeving met hun modelbouwhobby. Enkele keren per jaar bezoeken ze elkaar en praten ze de hele dag over modelbouw alsof ze het er in het dagelijkse leven tussen de onwetende noobs nooit over hebben gehad……..


Ontroerend verhaal, Iedereen van ons is beetje Bart. En zonder dit Forum was ik een echte Bart .Die idee met de vakanties is goed, Normandië is zeker leuk voor Kinderen, of niet ??

Leuke stukje weer,

Groeten uit en naar Limburg

Helge

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Column juni 2009
BerichtGeplaatst: do 04 jun, 2009 12:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 23 sep, 2005 15:51 pm
Berichten: 987
bert schreef:
Wie het waagt om met zijn gezin af te spreken om bij Bart thuis eens een kopje koffie, of een gezellige avond te spenderen komt onherroepelijk van een koude kermis thuis.
Je hebt je jas nog niet aan de kapstok opgehangen, of Bart neemt je al bij de hand en sleurt je naar zijn hobbykamer. Vrouw en kinderen blijven verbouwereerd bij de gastvrouw achter. Een gastvrouw die achteraf volgens je eigen vrouw een zeer sympathiek mens blijkt te zijn, die echter zwaar onder de hobbydrang van haar man gebukt gaat, maar dit lot prijzenswaardig manmoedig draagt.

Mensen, het is triest.... maar ik kan het beamen.
Als je al het lef hebt om binnen te komen, sta je zo boven. Je knippert een keer en je zit in zijn hemel. En het ergste is... je komt niet weg.
Wij hebben het ooit eens gedaan. Om 19:30 stap je vrolijk binnen en je bent gelukkig als je smorgens vroeg om 5:00 uur in de auto naar huis kunt.

Maar als we allemaal eerlijk zijn, zit er niet in ieder van ons zo'n Bartje ??

Groeten,
Asmodi :twisted:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 05 jun, 2009 0:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 jan, 2008 3:30 am
Berichten: 2637
Een geweldig, maar toch een deels bekent verhaal wat verdacht vertrouwd aan voelt voor een Bart met zijn hobby.
Het is misschien een beetje triest.

We hebben er allemaal een beetje last van.
Ontkennen helpt niet meer als je hier zelf ookal mee bezig bent.
Gewoon door blijven gaan en hopen dat je omgeving een beetje bij gaat trekken.

Ook zou je er zelf iets aan kunnen doen door eens gek te doen en naar een losstaande meeting te gaan die ook 1 dagje duurt, maar aanzienlijk kleiner is in samenstelling.
Hier kan ik ook deels over mee praten doordat ik dit ook eens gedaan heb.
Het heeft mij weer een beetje geholpen het contact met de hobby te versterken.

En zeker ook met de rest van de mensen en hun intresses.

Och het blijft altijd weer een feest om de leuke en zinnige columns te blijven lezen.
Toppie Bert.

Arno.

_________________
Mijn website
photo 564445 photo 564444


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 05 jun, 2009 16:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 jul, 2007 14:02 pm
Berichten: 587
Woonplaats: Maarssen
Altijd fijn om iets te lezen van een mede-anonieme modelbouwverslaafde. Ik meende ook al een 'Bert' te hebben gezien op een van de meetings waar iedereen moet schreeuwen: "Ik ben .... en ik bouw modellen". Maar ja als de naam gefingeerd is :lol: :lol:

P.S. dacht ik mijn vrouw een rad voor de ogen te draaien door te zeggen, zullen we dit jaar eens naar Oosterbeek op vakantie gaan. Prachtig heidegebied (Ginkelse heide) mooie bossen..etc. Dichtbij de grote stad (Arnhem) met een prachtige oude verkeersbrug. Maar ik kreeg gelijk Ryan's 'A bridge too far' naar mijn hoofd geslingerd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2009 9:56 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Ik heb Bart vandeweek nog gesproken, en hij voelde zich enigszins gesterkt in het idee dat meerdere bouwers zich een Bart voelen. Het gaat alweer een stukje beter met hem. Zijn vakantie naar Stalingrad is met een week ingekort. Die week zal hij benutten om nog een weekje aandacht te kunnen schenken aan zijn gezin in Stuttgart en om dan meteen het Mercedes museum te bezoeken...

Volgens mij is Asmodi ook al opgenomen in de vage kennissenkring van Bart, getuige zijn (natuurlijk overdreven) reactie op een bezoekje aan Bart :lol: .

Modelstate schreef:
Och het blijft altijd weer een feest om de leuke en zinnige columns te blijven lezen.

Hmmmmm, Bert doet toch meestal zijn best om de columns zo onzinnig mogelijk en overdreven uitvergroot neer te plaatsen.......blijkbaar is de herkenning dan ook nog een stuk groter :mrgreen: . Btw, op die meeting die je aanhaalt -de legendarische Almere BrouwBarbequeMeeting (Met een gigantisch eindschadebedrag) - was Bert ook aanwezig hoor, Bart was degene die deze meeting gemist had.

Allemaal weer bedankt voor jullie complimento's.
Namens Bert en Bart,

Robert :twisted:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: bart
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2009 19:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 jan, 2009 20:12 pm
Berichten: 5
Woonplaats: brunssum
Hoi hoi
:idea:
Ik las het verhaal over bart maar je kan ook gaan bouwen van schaal 1op 1.
In de schuur keuken douche enz.
Thuis zijn dan vrouw en kids blij behalve met het gevloek als iets soms niet lukt.
De mensen komen mensen vanzelf wel kijken en geven je tips om te bouwen.
Kost misschien wel wat meer maar de wadering is ook groter en je bouwprojekt ook.
Als je dan een keer modelbouwt zal er geen mens zeggen dat je afzonderd van de buitenwereld.
Mensen er is meer op de wereld dan alleen modelbouw :D :D :D :idea:

hanssie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: bart
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2009 20:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
hanssie schreef:
Hoi hoi
:idea:
Ik las het verhaal over bart maar je kan ook gaan bouwen van schaal 1op 1.
In de schuur keuken douche enz.
Thuis zijn dan vrouw en kids blij behalve met het gevloek als iets soms niet lukt.
De mensen komen mensen vanzelf wel kijken en geven je tips om te bouwen.
Kost misschien wel wat meer maar de wadering is ook groter en je bouwprojekt ook.
Als je dan een keer modelbouwt zal er geen mens zeggen dat je afzonderd van de buitenwereld.
Mensen er is meer op de wereld dan alleen modelbouw :D :D :D :idea:

hanssie.


Is er meer dan modelbouw :D :D :D
Kan niet.
En een 1:1 project verweren en vies maken zoals bij een 1:35 tank , ik weet niet of dat gewaardeerd word :lol:

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2009 20:42 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Ik geloof dat het niet zo goed gaat bij Hansie's verbouwing thuis, ik hoor het gevloek en getier tot hier (en dat rijmt ook nog eens) :lol: :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement