Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Column april 2009
BerichtGeplaatst: zo 05 apr, 2009 21:13 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Bert mijmert.

Vroeger, vroeger, vroeger, het is in ieder geval heel lang geleden, zeg maar nog ver in de vorige eeuw. Internet moest nog uitgevonden worden, muziek speelde je nog af door een grote zwarte schijf (LP) te plaatsen op een zogenaamde platenspeler. De wegen waren wel al geasfalteerd, maar na een flinke regenbui bleven er altijd van die mooie diepe waterplassen achter, zoab asfalt kende men toen nog niet.

De zomers duurden lang, en bomen waren nog volledig groen. Nu haal ik de zomer aan, maar in die tijd waren de seizoenen nog gewoon seizoenen, met hun karakteristieke eigenschappen die bij elk jaargetijde hoorden. In de herfst lagen de bladeren dan ook metershoog opgeblazen, en als je in zo’n berg met bladeren sprong, moest je zorgen dat je er niet helemaal in verdween. Dubbel glas hadden we thuis niet, dus als het vroor, en dan heb ik het wel over echte vorst, dan werden de ramen drie keer zo dik en wazig door de aanvriezende ijsbloemen.
Ook was er s’winters zoveel sneeuwval, dat je een iglo kon bouwen, die wel zeker vijf keer groter was als jezelf. Doordat het gewoon stug door bleef vriezen, bleef die iglo vaak ook tot ver in de zomer staan.

Alleen in de lente hadden we dan geen oog voor die iglo, de natuur ontwaakte. De vogel concerten s’morgens zijn tegenwoordig nooit meer geëvenaard, zo mooi, zo intens en zo overweldigend. De bomen werden dieper groen als het vale van tegenwoordig, en aan bloemen zat nog een heerlijke zoet weeïge geur. Je had toen van die witte bloemen, daar moest je de kelk van plukken, en dan kon je van de “achterkant” zo heerlijk de honing in spe eruit zuigen.

Zelf was ik niet van het type dat een “appeltje” ging jatten bij de groenteboer. We woonden vlakbij de natuur, een mooi groot bosgebied waarin je dagen lang kon verdwalen, maar wat tegenwoordig helaas bijna volgebouwd is met vinexwoningen. In dat natuurgebied stonden diverse fruitbomen. Nog nooit heb ik racekak gehad van al die kilo’s pruimen die ik binnen een paar dagen zelf plukte, en ook meteen mijn spijsverterings kanaal inpropte. Was die pruimenboom door mij en mijn jeugdvrienden helemaal leeggeplunderd, dan waren er nog voldoende kersenbomen over. Ook aan de bramenstruiken kon je je in die tijd nog volvreten zonder enge ziektes op te doen.

Mijn opa had destijds een hele mooie rode zeepkist voor mij gemaakt met spaakwielen. En omdat het hier in het Limboland redelijk heuvelachtig is, hebben we daar eindeloos veel plezier van gehad. Niks geen (not street Legal) motortjes. Nee, gewoon een zeepkist, die je handmatig bergop moest duwen, om daarna met volle vaart de wind en met de tanden vliegjes vangend de heuvel af te sjezen. Over het overige verkeer hoefde je je eigenlijk niet druk te maken. Nog niet zo heel lang geleden in de vorige eeuw viel dat best wel mee.

Er was s’avonds nog plaats genoeg in de straat om bijvoorbeeld stoeprandje te spelen, te badmintonnen, of gewoon alle buurtkinderen verzamelen, en alle potten en pannen uit moeders keuken ongevraagd mee te nemen, en zo de plaatselijke fanfare na te spelen. Zonder dat de buurt over geluidsoverlast klaagde, nee iedereen kwam naar buiten en applaudisseerde volop mee.

Het barbecue fenomeen begon net vanuit Amerika een beetje door te dringen, en de sporadische avonden in de zomer dat de gehele familie uitgenodigd was voor dit bijzondere verschijnsel, waren ook de sporadische avonden dat het regende dat het goot. Liters spiritus werden dan ook tegen beter weten in gebruikt om de barbecue toch brandende te houden. Ingewikkelde en nieuwerwetse vleesgerechten bestonden nog niet, of waren voor de gewone man onbetaalbaar. Zodoende werden we volgepropt met frikadellen, hamburgers en Duitsche bratwursten. We hadden er echter niet minder lol om.

Ergens in de jaren zeventig van die vorige eeuw kreeg ik van mijn ouders een spoorbaan cadeau, een Nederlandse trein, met Nederlandse wagons. De eettafel was van het type dat door een ingenieus mechanisme groter gemaakt kon worden. Hier werden de rail in een acht vorm opgelegd en de trein kon zijn route gaan rijden. Nog geen week later kwam mijn vader thuis met wat doosjes, doosjes met afbeeldingen van huisjes. Zo ver ik het me nog herinneren kan moeten deze wel van Pola geweest zijn. Het betaalbare merk voor de gewone en eenvoudige man.

Samen met mijn vader ging ik aan de keukentafel zitten en gingen we aan de knutsel, en probeerden wij het probleem te doorgronden van het in elkaar zetten van een modelbouwhuisje. Ik voelde me gelijk tien jaar ouder, omdat mijn vader met mij ging overleggen hoe we dit het beste konden aanpakken. Een jaar of zes, zeven zal ik geweest zijn maar daar en toen ergens moet het zijn geweest dat ik bevangen werd door het modelbouwvirus, de magie van al die losse onderdeeltjes die samen een mooi geheel vormden. Een huisje waar ik samen met mijn vader trots op was. Een huisje dat de aandacht wegtrok van de spoorbaan door het “vakmanschap” waarmee deze gebouwd was.
Een herinnering waar ik nu, tien jaar na de eeuwwisseling en zeker dertig jaar na dato nog veel plezier aan heb.


Bert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2009 12:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
Hoi Bert,

ik denk iets wat voor velen aan het begin stond van het modelbouwen, bij mij was het dan geen Modeltrein maar Airfix Soldaten en Matchbox Modellen, plus Revell spullen, maar heel herkenbaar.
Misschien dat onze kinderen oooit eens ook zeggen dat vroeger (nu) alles beter was :D

Weer een heel herkenbaar stuk, en als je ziet dat ik mijn 11 jarige dochter niet meer zonder mobiele de straat ops tuur, en wij in de zomer van s'ochtends 8 tot s'avonds zeven in de bossen etc onderweg waren, zonder dat de ouders wisten waar wij waren en wat wij deden ( was maar goed ook).

Top Bert!
Gr
Helge

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2009 13:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Alsof je bij mij in de buurt woonde, inderdaad heel herkenbaar, nu is er de JOP, de jongeren opvang plaats, oftewel, als ik me dan toch te pletter moet vervelen, dan maar in groepsverband

Nee, mooi omschreven

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2009 13:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
Bert Takken schreef:
Alsof je bij mij in de buurt woonde, inderdaad heel herkenbaar, nu is er de JOP, de jongeren opvang plaats, oftewel, als ik me dan toch te pletter moet vervelen, dan maar in groepsverband

Nee, mooi omschreven


Als wij nog een paar jaar wachten heb je ook OOP of Ouderen Opvang Plaatsen , Hangouderen bestaan al incl. Scootmobiel races ( Heb je trouwens modellen van Scootmobiels? :D , 1:9 of zo)

Gr
Helge

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2009 18:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
Vroeger was alles beter :D
Weer een heel herkenbaar stukje dat je geschreven hebt,ik denk dat we ongeveer uit hetzelfde bouwjaar komen halverwege de jaren 60. LP's,daar heb ik er nog een aantal van die de div.verhuizingen hebben overleefd ik heb sinds kort weer een draaitafel en draai weer eens een plaatje...pure nostalgie en het klinkt ook beter dan cd's.
De Airfix soldaatje's daar heb ik hele veldslagen mee gehouden en ook Matchbox heb ik veel van gehad.
Ik denk gelijk aan die andere speelgoedjes die je toen had zoals de viewmaster en al die bordspellen.
Ach die goede oude tijd :)

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2009 19:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 maart, 2009 12:53 pm
Berichten: 38
Woonplaats: Leiden
Nooit meegemaakt maar wel herkenbaar. Ik kwam pas op teenager leeftijd voor t eerst naar Nederland. Ik dateer van vOOr 1960. Ijsplezier heb ik wel meegemaakt en echte seizoenwisselingen ook. Ook LPs heb ik nog staan en ook een goede platenspeler. Ik geloof zelfs dat ik meer platen dan CDs heb. Oorpods en mobieltjes interesseren me niet.
Au, ben ik nu een grumpy old man geworden...
:D
AMG


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2009 16:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 jul, 2007 14:02 pm
Berichten: 587
Woonplaats: Maarssen
Mannen toch..wat een nostalgie en plotseling blijken jullie allemaal een stuk ouder dan ik dacht. Zelf heb ik ook de jaren zestig bewust meegemaakt en dat betekent dat ik bijna alweer zo'n veertig jaar modelbouw bedrijf. Maar treinhuisjes nee, Boon zat als tienjarige al een Japanse Zero in elkaar te plakken (en zag de brandstoftank aan voor een bom..) daarna volgde Airfix tanks op 1:72 en zat ik vervolgens mijn kinderoogjes te verkloten met Italeri 1:35. Onlangs nog de volkswagen gekocht met dezelfde Afrikakorpsfiguren van de jaren zeventig, over nostalgie gesproken..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2009 2:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535
oh god, de bejaardensoos heeft weer een inroldag :roll:


:wink:

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2009 9:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 jul, 2007 14:02 pm
Berichten: 587
Woonplaats: Maarssen
Grendel schreef:

Citaat:
oh god, de bejaardensoos heeft weer een inroldag



Hé snotneus, weet je moeder wel dat je op een modelbouwforum zit lijm te snuiven met je vriendjes?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2009 20:45 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Alle floppies nog aan toe zeg, ik mijmer, en gelijk mijmert iedereen mee :D .

Leuk trouwens dat Grendel ook even naar binnen gerollatord komt, de zoutstengels staan al voor je klaar :mrgreen: .


Groetjes Robert (bouwjaar '72)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement