Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 29 maart, 2009 12:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Hallo Allemaal,

Gezien mijn voorkeur voor onderwerpen uit de Nederlandse militaire luchtvaart heb ik gekozen voor een onderwerp dat
voor mij dicht bij huis ligt, namelijk de vliegtuigen van de Militaire Luchtvaart (ML) op het hulpvliegveld Ruigenhoek
bij Noordwijkerhout gedurende de Meidagen van 1940.

Dit wordt mijn onderwerp voor deze groepsbouw:

Afbeelding

Afbeelding

De "426" van Van Liempd en zijn waarnemer Van Huizen.
En nu maar wachten tot de aftrap.....

Paul


Laatst bijgewerkt door Paulus de Boskabouwer op do 30 jul, 2009 9:20 am, in totaal 11 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 29 maart, 2009 13:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Een heel herkenbare tweedekker met oranje driehoeken; ook een mooi onderwerp :D . Ben benieuwd naar jouw versie, maar dat zal natuurlijk wel goedkomen gezien je vorige modellen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 29 maart, 2009 13:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 25 aug, 2006 10:10 am
Berichten: 704
Woonplaats: Dokkum/Drachten
Ah, dat is een mooie kit, alleen met erg kleine irritante PE-deeltjes. Volgens mij klopt het kleurenschema niet.

_________________
.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 29 maart, 2009 14:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
DHH schreef:
Ah, dat is een mooie kit, alleen met erg kleine irritante PE-deeltjes. Volgens mij klopt het kleurenschema niet.


Ben nog wel niet zover, maar vertel.....
Alle info is welkom.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2009 23:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
DHH schreef:
Volgens mij klopt het kleurenschema niet.


Bedoel je misschien de mogelijke verwarring over Khaki Oil Varnish of LVA-Khaki of chocoladebruin?

Zelf was ik altijd in de veronderstelling dat de Koolhovens een iets andere (bruinere) kleur hadden dan b.v. de LVA-Fokkers.
Koolhoven had ook een eigen kleur blauw dus waarom zouden niet nog meer eigen tinten gebruikt kunnen zijn?


De bouwbeschrijving geeft Khaki Oil Varnish op voor de bovenzijde.
Khaki Gunze Hobby H81/ Gunze Mr.Color C55.
Ik kan hier echter niets meer van terugvinden behalve dat de FK-51's van de MLD eerst in Khaki Oil Varnish zijn
afgeleverd (C&K blz.116).
Camouflage & Kentekens noemt voor Khaki Oil Varnish de kleuren die doorgaan voor het Engelse Dark Earth
(Humbrol H29 en Xtracolor X2), een echte bruin dus.

Chocoladebruin (C&K blz.160), is een tint die wel genoemd wordt voor ML-KNIL Koolhovens.
Er wordt geen suggestie gedaan voor modelbouwverf in C&K.
De vraag is of je met b.v. een Humbrol 98 niet aan de donkere kant zit.

Het meest aannemelijk is dat de Koolhovens in 1940 gewoon LVA-Khaki/ LVA-blauw waren.

Bij dit soort projecten is naar ik hoop/aanneem ook onderzoek gedaan:
http://www.koolhoven.com/reconstruction/fk51/fk51-presentation.jpg

Voor het LVA-Khaki komen we uit op een meer groene tint, volgens C&K overeenkomend met
RAL6014 Gelboliv (=Starfightergroen). Hiervoor is bruikbaar Xtracolor X251.
Humbrol had vroeger Humbrol Authentic RAL6014 F9 maar die zul je niet gauw meer vinden.
Deze is iets donkerder en groener en zal met een P+laagje heel anders ogen dan X251.
Misschien is Humbrol H108 een goed alternatief.

LVA Blauw is ook een lastige kleur: C&K-suggesties Humbrol 115 (ook praktisch onvindbaar) of Xtracolor X214.
Over de WEM-kleuren zijn de meningen nogal verdeeld. Het blauw is vrij intens.
Of dit een succes wordt op een 1:72 modelletje is maar de vraag.

Veel van jullie hebben reeds een FK-51 op de plank staan. Ik ben dan ook erg benieuwd welke kleur jullie gekozen hebben.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2009 9:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik was toen toe erg lui, ik meen dat ik simpelweg de suggesties van Special Hobby heb overgenomen.

Afbeelding

Afbeelding

Verder vond ik het een bijzonder goede kit. Zeer goede pasvorm, een genot om te bouwen.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2009 0:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Hier een foto die denk ik wel nuttig is voor je, het gaat hier om een vooraanzicht van de C.X replica. De kleuren zijn gebasseerd op bewaarde stukjes bekleding.


http://i613.photobucket.com/albums/tt215/g-1reaper/ATNvleugel.jpg?t=1239141557

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2009 21:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
@Kitboy: dat zijn snoepies, die twee Koolhoventjes, erg mooi.
Die FK-58 is die van Broplan of Bernard Rudel? (had KPL 'm ook niet? )
De SpecialHobby FK-51 is inderdaad goed te bouwen maar de achterlijsten van de vleugels, hoogte- en
vooral richtingsroer zijn veel te dik.
Zoals ik Camouflage & Kentekens interpreteer zijn de MLD-toestellen eerst in Khaki Oil Varnish afgeleverd.
Volgens mij klopt jouw kleur dan ook wel omdat de MLD-kisten later ook in LVA-Khaki zijn overgespoten,
dus de oranjedriehoekversie zeker.
Welke kleur zit erop (en op de FK-58 ) als ik vragen mag?

@g1-reaper: bedankt voor de foto. Het groen lijkt groener dan Xtracolor X251 en het blauw toont iets feller dan
Humbrol 115 maar lijkt weer minder uitbundig dan WEM-LVA-Blauw.

Zodra ik nog wat meer LVA-kleursuggesties heb ontvangen ga ik ze allemaal eens tegen elkaar aanzetten op
een stukje wit plastic ter vergelijking. Lijkt me best interessant, dus roept u maar...

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 mei, 2009 22:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Hallo allemaal,

Het is zover, we mogen los!
Ik hoop dat dit bouwverslag jullie belangstelling wekt en dat iedereen die vragen of opmerkingen heeft
niet schroomt om te reageren.
Uiteraard wens ik alle deelnemers aan deze groepsbouw heel veel succes met hun onderwerp!

Historie.

In de afgelopen tijd heb ik ondanks allerlei andere verplichtingen wat dingetjes rondom het veld Ruigenhoek en
de Koolhoven uitgezocht. Er is niet zo heel veel bekend over het vliegveld omdat het maar enkele dagen operationeel
gebruikt is en het gebied voor buitenstaanders vrijwel niet toegankelijk was. Uit nieuwsgierigheid hoe het veld er
uitgezien heeft, ben ik op zoek gegaan naar meer gegevens.
Via het Genootschap Oud De Zilck heb ik interessante aanvullende informatie ontvangen,
waardoor ik een beter beeld kan schetsen hoe het er aan toe gegaan is tijdens de Meidagen.
Uiteraard is onderstaande beschrijving bij lange na niet volledig dus als jullie nog aanvullingen hebben dan zijn die van
harte welkom.

In tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen was het bestaan van het hulpvliegveld Ruigenhoek wel degelijk bekend
bij de Duitsers o.a. door radiopeilingen. Klaarblijkelijk waren dit de verkeerde Duitsers en is deze informatie nooit op
de juiste plek terechtgekomen zodat Ruigenhoek letterlijk en figuurlijk buiten schot bleef.
Ter voorbereiding van de inval werd er veel gespioneerd en zijn veel luchtfoto’s gemaakt.
Waarschijnlijk heeft men niet altijd uit de stortvloed van informatie alle belangrijke zaken kunnen halen.
En dat was niet alleen het geval met Ruigenhoek maar ook bijvoorbeeld bij de aanval op vliegveld Valkenburg
waarbij een flink aantal Ju-52 in de drassigheid belanden doordat men niet goed op de hoogte was van de gesteldheid
van het veld.

Ligging.

Het veld Ruigenhoek (ook wel vliegveld Noordwijkerhout genoemd) lag iets ten noorden van Noordwijkerhout,
ingesloten tussen twee duinenrijen. Tegenover het veld lag psychiatrisch ziekenhuis Sancta Maria.
Feitelijk lag het op Noordwijks grondgebied. Tegenwoordig zijn hier bollenvelden te vinden.
In de buurt lagen nog twee hulpvliegvelden van de ML, De Zilk en iets noordelijker Vogelenzang.
Van deze drie heeft Ruigenhoek, met zo’n zestig missies gedurende de Meidagen, veruit de meeste activiteit gekend.
Ruigenhoek is een gehucht tussen Noordwijkerhout en De Zilk .
Het huidige zweefvliegveld op het Langeveld wordt ook nog wel eens verward met Ruigenhoek maar dit ligt iets noordelijker.
Ter verduidelijking heb ik alles even in een kaartje getekend.
Afbeelding

Hoe zag het veld eruit?

Van oorsprong was het terrein redelijk vlak en werd begrensd door weiland,groenteteelt, bos en recreatieterrein.
In 1939 is het terrein door werklozen in orde gemaakt als noodvliegveld met een max.startlengte van zo’n 800 meter.
Rond die periode zijn ook de naburige hulpvliegvelden De Zilk (ca. 400 x 600m) en Vogelenzang in gebruikt genomen.
De oorspronkelijke sloten en greppels waren gedempt en daarover had men brede teerstroken over het veld aangebracht
die er vanuit de lucht uitzagen als sloten. Dit maakte ontdekking van het veld een stuk moeilijker.
De vliegtuigen konden normaal over deze nepsloten starten en landen. Helaas was niet iedereen hiervan op de hoogte en
zijn hierdoor nog twee D-XVII-toestellen gecrashed.
Centraal op het terrein stond het gebouw “Zonneweelde”van de Haagse Jeugdvereniging die er vakanties organiseerde.
Dit fungeerde in de oorlogsdagen als een soort legerings-en luchthavengebouw. Later in de oorlog is het
beschadigd geraakt doordat een V-1 tegen het gebouw stuiterde na een mislukte lancering vanaf Vogelenzang.
Ook het gebouw van het nabijgelegen kampeercentrum en de jeugdherberg zijn door de militairen gebruikt.
Personeel werd ondergebracht in tenten of was ingekwartierd in het naburige Noordwijkerhout.
Er heeft ook nog een hangar op het veld gestaan. Het is niet helemaal duidelijk of dit een soort open hangaar was of
dat deze nog niet voltooid is geweest.
Wat mij nu bekend is, is dat aan de rand van het veld een stuk of zeven vliegtuigopstelplaatsen gecreëerd waren.
De opstellingen waren ca. een halve meter schuin uitgegraven en mogelijk voorzien van een beschoeiing van
houten planken waartegen aarde wallen waren opgeworpen tegen scherfschade. Om de vliegtuigen aan het zicht
te onttrekken was er gebruik gemaakt van camouflage met netten en takken en de natuurlijke begroeiing.
Het veld werd verdedigd met luchtafweergeschut o.a. aan de oostkant van het veld en bij de kruising van wegen bij het
gehucht Ruigenhoek ten noorden van het veld.
Er zijn helaas geen foto’s van het veld bekend die gemaakt zijn gedurende de Meidagen.
Het veld was voor buitenstaanders niet te bereiken, alle toegangswegen waren afgesloten.
Na de capitulatie zijn er wel mensen uit de buurt op het veld geweest en deze hebben vooral foto’s van de uitgebrande
wrakken gemaakt. Op een van die foto’s is eerdergenoemde hangar deels zichtbaar.

Tijdens de bezetting is het veld door de Duitsers gebruikt als schijnvliegveld.
Werklozen uit Noordwijkerhout werden hier korte tijd tewerkgesteld en hebben m.b.v. strobalen schuilplaatsen gemaakt en
ca. 12 tot 15 houten decoys (nepvliegtuigen) neergezet.
In de loop van 1940 zijn verspreid over het terrein 4 meter hoge palen neergezet om eventuele vijandelijke luchtlandingen
te voorkomen. Deze palen stonden ca. 25 meter uit elkaar en waren met draden verbonden.
Op een aantal centrale palen waren explosieven aangebracht die door deze draden geactiveerd konden worden.
In de periode 1957-1963 is het terrein door ruilverkaveling nogal van karakter veranderd en er is van het vliegveld nu
niets meer terug te vinden.


De vliegtuigen.

Op Ruigenhoek was vanaf begin april 1940 de IIIe Verkenningsgroep gestationeerd met vier Koolhovens FK-51 en
negen stuks Fokker C.Vd.
De vliegtuigen waren goed verspreid over het veld opgesteld zodat niet alle toestellen in één klap uitgeschakeld konden
worden (wat o.a. met veel G-1’s op Bergen wel gebeurde).
De Duitse inval viel de mensen op het veld nogal rauw op het dak toen er vroeg in de ochtend een D.XXI landde met het
bericht dat het hommeles was. Men sliep nog.
Ruigenhoek was in rep en roer en er zouden nog een paar hele roerige dagen bijkomen.......

Als een van de eersten vertrok vlieger Van Liempd met zijn waarnemer Van Huizen met een Koolhoven FK-51 voor een
verkenningsvlucht naar het pakweg 12 km zuidelijker gelegen vliegveld Valkenburg.
Helaas moest de 426 voortijdig terugkeren omdat de Lewismitrailleur weigerde.
Daarmee was de oorlogscarrière voor de Fk-51 ook meteen ten einde want gedurende de Meidagen zijn deze niet meer
in actie gekomen.
Het veld werd een toevluchtsoord voor allerlei ML-toestellen en heeft een belangrijke rol gespeeld in de diverse missies o.a.
naar de Grebbe-stellingen. Vooral de oude Fokkers C.Vd ’s (1926!) hebben opvallend bijgedragen aan de strijd.
Het is in die dagen een komen en gaan geweest van C.Vd’s, C.X-en, T.V-en en D.XXI-en.
Zelfs de zwaar verouderde D-XVII werd opgetrommeld om de vijand te bestrijden en heeft geopereerd van dit veld.
Op de 14e mei zijn de overgebleven toestellen waaronder een Fokker T.V die op 10 mei met een defecte motor was komen
te staan op het veld in brand gestoken/ geschoten.
Volgens ooggetuigen hebben de ontploffende munitie en brandstoftanks een enorm kabaal opgeleverd.
Twee Fokkers C.X zijn deze dans ontsprongen en zijn uiteindelijk in Frankrijk terechtgekomen.

In het tijdschrift van de Vrienden van het Militaire Luchtvaartmuseum “Spinner” van juli 2007 staat een
zeer uitgebreid artikel over Ruigenhoek, het vergeten hulpvliegveld.

Referenties:

Documentatie:
Spinner nr.25 juli-2007
Verenigde Vleugels 2-2006
Camouflage en Kentekens, J.Greuter
Koolhoven Koolhoven Nederlandse vliegtuigbouwer in de schaduw van Fokker, Theo Wesselink & Thijs Postma
Van Brik Tot Starfighter, Hugo Hooftman
Militaire Luchtvaart in Nederlandsch-Indië in beeld deel 1, Hugo Hooftman
Nederlandse Militaire Luchtvaart in beeld deel 1, Hugo Hooftman
Zestig jaar Marine Luchtvaart Dienst in Beeld, Hugo Hooftman
Klu-Vliegtuigen, Wim Schoenmaker & Thijs Postma
Mei 1940. De verdediging van het Nederlandse luchtruim, Wim Schoenmakers


Internet:

Ruigenhoek:
http://www.nederlandseluchtvaart.nl/for ... uigenhoek/
http://pijnakerkroniek.punt.nl/?id=3845 ... _archief=&
http://www.beeldbankwo2.nl/zoek.jsp
Lewismitrailleur:
http://thevintageaviator.co.nz/node/1338
http://www.freewebs.com/nederlandinwo2/Lewis%20M.20.htm
Koolhovenfilmpjes:
http://www.youtube.com/Bazzmann40

Over de rol van de individuele toestellen vind je hier meer informatie
http://www.bhummel.dds.nl/index2.html


Voorlopig genoeg historische achtergrond denk ik zo, de volgende keer meer over de doos.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2009 8:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Interesant verhaal Paul!

Om nog eventjes terug te komen op je pst daarvoor; ik weet eigenlijk niet meer wat het merk was van die FK 58. Ook al weer zo'n 20 jaar geleden gebouwd. Broplan was het volgens mij iig niet.

Succes met de FK 51!

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement