Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 11:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 22 okt, 2008 20:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 okt, 2008 23:55 pm
Berichten: 39
Hallo zeelieden, baarddragers, houtsnuivers, modelbouwers en iedereen die hier niet onder valt maar toch leest ;)

Ik zal me even voorstellen, Wilbert is de naam, 30 jaartjes jong alweer en woonachtig in het pitoreske Stein in zuid-limburg. Na een jaartje of 15 alweer geen modelbouwdoos te hebben aangeraakt ging het jeuken. Vroeger altijd de plastic kits gedaan die jullie hier massaal tot echt verbluffende resultaten te brengen, maar mij dit nooit zo mooi. Ik denk dat ik het gevoel met plastic gewoon niet heb. Vandaar dat de keuze is gevallen op hout.

Ik ga beginnen met de Carmen van Constructo.
Dit is haar:

Afbeelding

Vandaag heb de kit gekregen en die ziet er zo uit:

Afbeelding
Afbeelding

De kwaliteit van de foto's is niet zo super, maar in mijn enthousiasme had ik niet veel zin om een beter objectief en een lamp te gebruiken ;)

De eerste stappen heb ik inmiddels gedaan.
De spanten zijn uitgesneden. De eerste spant is op de kiel geplaatst (nog geen foto van) Nu heb ik daarover meteen een vraag. De handleiding zegt duidelijk dat je die spanten moet verlijmen, klinkt logisch. Ik wilde echter eerst even passen of de spant ook wel goed zou zitten. Nou ze zit goed hoor... Ze zit echter ook muurvast en ik denk dat ik een zaag nodig heb wil ik die ooit nog los krijgen. Bij de volgende spanten wil ik dus een beetje advies van jullie vragen. Is het beter om dan maar meteen de lijm erop te doen en niet te passen? Is het beter om te zorgen dat spanten minder wrijving hebben door ze bij te vijlen? Ik was er namelijk bang voor dat het misschien niet goed zou gaan qua hoogte en ik dan de lijm al erop had zitten.


Laatst bijgewerkt door Wilbert op do 23 okt, 2008 0:30 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 22 okt, 2008 21:02 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Als eerste een hartelijk welkom hier. En je hebt echt een leuk schip uitgekozen als eerste houtbouw. Daar zul je veel plezier aan beleven. Doe het rustig aan. En inderdaad, eerst vragen voordat je iets lijmt als je niet zeker bent. Dan komt het allemaal goed.

Verder kan ik nu als eerste een tip geven om eens een paar topics door te lezen die gaan over houtbouw. Van het begin af. Dan zie je verschillende zaken al snel voorbij komen die veel van jou vragen zullen beantwoorden.

Als eerste zou ik de kiel op een plank zetten tussen twee latjes in zodat deze perfect recht blijft. Dan kunnen de spanten er in gezet worden. En dan natuurlijk ook verlijmd. Ikzelf gebruik hier sneldrogende houtlijm voor. Dat is makkelijk en snel werken.

Verdere antwoorden geven wij hier graag. Maar dan op het punt als je er bent. Dit omdat het nu allemaal wel heel veel typselwerk gaat worden.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 22 okt, 2008 21:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 okt, 2008 23:55 pm
Berichten: 39
Dank je Rik,

Ik moet zeggen dat ik hier en op een ander nederlands modelbouwforum al veel gelezen heb. Een topic hier van Pter (even uit mijn hoofd) waarin hij de Albatros bouwde was o.a. een van de motivaties om deze boot te proberen. Ze komen uit dezelfde serie en ik had in de eerste instantie de Albatros besteld omdat het bouwverslag daarvan hier zo ontzettend goed gedocumenteerd is, echter deze was niet leverbaar binnen een redelijke termijn. Deze gelukkig wel en heeft veel overeenkomsten.

Rare vraag wellicht, heb je ooit een hamertje nodig gehad om de spanten op de kiel te krijgen? Want zo niet dan heb ik antwoord op mijn vraag en moet ik ze wat meer schuren/vijlen ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 22 okt, 2008 22:16 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Ik heb hier geen hamer voor nodig. Als het strak zit maar wel past. Dan is het goed. Maar het moet wel kunnen schuiven. Anders kan het zijn dat hierdoor de kiel door het wringen van de spanten krom komt te staan.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 22 okt, 2008 22:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 okt, 2008 23:55 pm
Berichten: 39
Hmmz, denk niet dat ik dat nog kan verhelpen met de eerste spant nu, maar ik zal er morgen op letten als ik de andere doe, dan toch maar een beetje vijlen :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 22 okt, 2008 23:23 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Hey Wilbert,

Dat is een mooi schip dat je hebt gekozen, veel plezier met je eerste houtbouw :D

Groeten, Pascal

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 okt, 2008 0:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 okt, 2008 23:55 pm
Berichten: 39
Dank je Pascal,

Hier nog een kleine update en wat foto's

Afbeelding
Hier ben ik nog de spanten uit aan het snijden.
Na het advies van Rik heb ik de overige spanten wel met de vijl bewerkt. Ze zitten nu allemaal en ze zijn volgens mij goed gegaan. Echter die eerste spant wil ik even wat detail van laten zien, want die zit dus niet goed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie zien steekt ie boven een milimeter uit, en schiet 'ie beneden net te kort. Ik heb dit ding dus erin getikt met een blokje hout en een hamertje. Met mijn handen krijg ik hem er niet meer uit. Met een hamertje zie ik niet zitten omdat ik geen oppervlakte heb dat ik met een blokje hout kan dempen om beschadiging te voorkomen. Gezien de afwijking van een milimeter dat op een schip van 50 cm in schaal 1:80 toch wel aanzienlijk is heb ik een probleem denk ik als ik dadelijk ga beplanken. Wie oh wie kan hier eens een licht op schijnen, wat kan ik doen om de schade te beperken? Het stukje dat boven de kiel uitsteekt is geen probleem, dat schuur ik wel weg. Wat een groter probleem is, is dat ik dat stuk wat ik weg schuur, niet beneden er bij kan schuren voor het beplanken. Zelf dacht ik aan houtlijm+zaagsel om het bij te werken dadelijk, maar als volkomen leek lijkt het me verstandig even jullie antwoord af te wachten. Wellicht zie ik die kleine afwijking wel niet als het allemaal klaar is, maar ik weet het zelf gewoon niet.

En dan is er nog een kleine PS, omdat ik nieuw ben hier en niemand tegen de schenen wil schoppen: Dit verslag komt in een bijna 1:1 verhouding ook nog op een ander modelbouwforum te staan. Ik hoop dat dit geen probleem is...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 okt, 2008 7:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hoi Wilbert, welkom hier!

Je hebt een heel mooi beginnersscheepje gekozen en ik dank u voor de eer die je me geeft betreffende het bouwverslag van de Albatros! :wink:
Dat was ook mijn eerste scheepje en tja, alle begin is moeilijk. :roll:

Vooruit met de geit, terugkomend op jouw vragen. Modelengeneer heeft het al goed verwoord dat je spanten niet te strak tussen de sleuven van je middenplaat mogen zitten.
Dit heeft 2 redenen waar Modelengeneer er al 1 van gegeven heeft namelijk;
- De middenplaat kan gaan vervormen,
- Je spanten kunnen scheef staan en kun je niet corrigeren.

Wanneer je merkt bij een volgend project dat je spantjes weer zo stak zitten, is het aan te raden de sleuven in de middenplaat een heel klein beetje te vergroten. (Ik spreek hier over een milimeter)

Spanten moet je ook altijd verlijmen met je middenplaat. Al lijken ze nog zo strak te zitten, tijdens het beplanken van de romp komen er flinke krachten op te staan welke jou niet gelijmde spantjes toch gaan doen bewegen.

Nu dan je laatste vraag over het uitsteken van je spant. Dit is zo'n beetje het laatste spant en die heeft geen afwijkende vorm. De spant is als een V-vorm en daardoor is het niet zo erg dat deze ietsjes boven je dek uitsteekt en onder iets te kort komt. In mijn optiek kun je deze gewoon laten zitten zo, mits ze haaks op de middenplaat staat. Maak de bovenkant van de spant gelijk met de middenplaat, de onderkant kun je zo laten doordat je daar dadelijk met een latje niets meer van gaat zien. Het latje zal daar gaan twisten en aan het einde van de middenplaat helemaal plat (met de brede kant van het latje) tegen de middenplaat worden gelijmd. Het gelijk maken aan de bovenkant kun je eenvoudig doen met behulp van een vijl of schuurblok! (Let wel op dat de spant een beetje bol staat op de kop, de zijkanten zijn iets lager dan het midden, zorg dat met vijlen of schuren de vorm niet wordt veranderd). Dit heeft weer te maken met het aflopen van het dek, zodat het water naar de zijkanten van het schip stroomt. :wink:

Succes met je scheepje en ik geef je alvast een compliment over je start van het bouwverslag. Het ziet er verzorgt en gedocumenteerd uit.
Probeer dit voor jezelf vol te houden en je hebt voor later een mooi gedocumenteerd verslag waar je zelf en anderen een plezier mee doet. :brouw:

gr,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 okt, 2008 16:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 okt, 2008 23:55 pm
Berichten: 39
Dank je Peter,

Zowel voor het welkom als de uitleg.
Alleen heeft scheepswerf de Gouden prutser een probleempje :oops:
Ik zal het demonstreren met een foto.

Afbeelding

Er klopt dus geen jota van. Een afwijking van een centimeter bij de meest 'foute' spant! De foto staat zelf niet helemaal in het 'lood' maar de kiel zelf is gelukkig (nog?) niet scheef getrokken. Aangezien de spanten al verlijmd zitten gaat dit lastig om te corrigeren worden. Dus mijn hoofdvraag is, hoe had ik dit kunnen voorkomen? Overigens, zoals de ironie wel vaker zijn kop laat zien, die eerste spant die ik had getikt... Kaarsrecht :lol:

Wat me zelf wel opvalt is dat alle spanten steeds meer die afwijking hebben, vanaf de boeg begint de eerste goed en vanaf dat moment krijgen ze een afwijking naar dezelfde richting. Ik dacht dus dat de kiel al krom getrokken was, maar die is voor zover ik kan zien met een lineaal gewoon recht. Die overige spanten heb ik overigens wel gevijlt en beter passend gemaakt. Nouja, beter is misschien een verkeerd woord als ik naar het resultaat kijk :roll:

Ik neem aan dat de enige correcte oplossing voor dit probleem iets met een zaag is?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 okt, 2008 16:29 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Dat is in veel gevallen zo. Dat is ook de reden waarom ik, maar ook Pter het advies hebben gegeven om een bouwplank te maken. Dat is een plank waar de kiel dan in het midden recht gehouden kan worden Dan kun je daarna ook de spanten hier haakt inlijmen. Deze kun je dan met legoblokjes haaks lijmen. Misschien dat Pter hier een foto bij kan plaatsen. Hij heeft het tenslotte hier als tip gegeven. Dat is een mooi systeem.

Als je dan de spanten er inlijmt. Kun je dus gelijk zorgen dat ze haaks komen te staan, maar let er dan ook op, dat je geen spanning krijgt. Dus ze moeten gemakkelijk in elkaar glijden en dan wel goed zitten.

Zorg bij het verlijmen ook gelijk dat de spanten gelijk lopen aan het dek. En dat dit echt recht is, Dus dat er geen hoogte verschil is aan het dek. Anders moet je straks veel werk gaan verzetten om dit weer goed te krijgen.

Ik hoop zo een beetje duidelijkheid te hebben gegeven met mijn tekstje.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], flyboy en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement