Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 11 okt, 2008 1:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Hallo allemaal,

Voor de groepsbouw "De Allervroegste Strategische Bommenwerpers" ga ik de Fokker FVIIa/3M bouwen
van de Luchtvaartafdeeling.
Ik heb met Nico, de initiator van deze groepsbouw nog wel even ruggespraak gehouden of deze Fokker binnen het thema pastte
(ja,dus :) ).
Naast alle Gotha's en andere illustere houtje-touwtjebommenwerpers uit de 1e Wereldoorlog nu dus weer een toestel uit
het Interbellum, de periode tussen de wereldoorlogen waarin nog flink gepionierd werd, ook op het gebied van bommenwerpers.

De Fokker F-VII werd ontworpen in 1924 als éénmotorig verkeerstoestel voor zeven passagiers en was in eerste instantie
nog niet zo'n geweldig ding. Door modificaties en betere motoren werd dit in de loop der tijd opgelost.
Eigenlijk werd met de driemotorige versie pas de echte "Mother of All Fokkers" geboren.
Door uitgekookte publiciteit wist Fokker zich met dit toestel in de kijker te spelen.
Het toestel werd populair door vele recordvluchten en was eigenlijk de eerste betrouwbare airliner.
In Amerika had Fokker een aantal fabrieken die met hun producten een grote stempel drukte op deze Golden Age of Aviation.
Toestellen als de Ford Trimotor waren eigenlijk blikken kopieën van de F-VII. Toch deed de Ford het beter in Amerika.
In Europa en daarbuiten was de F-VII populair bij veel luchtvaartmaatschappijen.
Begin tweede helft van de jaren dertig raakte het concept snel achterhaald, er kwamen grotere toestellen
op de markt die meer passagiers konden vervoeren en de metalen laagdekkers namen geleidelijk aan de lijnen over.

De eerste versie van de F-VII/3M(otoren) had de korte vleugel van de oorspronkelijke éénmotorige toestellen.
Een aantal hiervan zijn omgebouwd tot 3M. De aanpassing was relatief eenvoudig en leverde een betrouwbaar vliegtuig op.
De 2,40 m grotere vleugel was optioneel.
Naderhand werd de aanduiding a of b toegevoegd om het onderscheid in vleugel aan te geven.
Uiteraard bleven de prestaties van de F-VIIb/3M niet onopgemerkt en is deze ook in licentie gebouwd in Polen,
Engeland, Tsjecho-Slowakije, Spanje, België en Italië.
Naast commerciëel toestel werd de kist als bommenwerper gebouwd.
Tijdens de Spaanse Burgeroorlog is de F-VII veelvuldig ingezet en ook landen als Polen hebben het toestel intensief gebruikt.

De Nederlandse Luchtvaartafdeeling (LVA) nam in 1928 een drietal driemotorige F-VIIa's in gebruik, de 801 t/m 803.
In die periode was het toestel "state of the art", het kon zich meten met de jachtvliegtuigen van toen.
De 803 had al een flinke staat van dienst opgebouwd.
Als H-NAEA "Postduif" had het toestel in oktober 1927 de eerste retourvlucht naar Indië gemaakt.

Afbeelding
bron:http://library.thinkquest.org/C002752/fokkern.cgi?page=db/f7a3mn

De F-VII's werden uitgerust met bomrekken en later met schijnwerpers.
Ze fungeerden als bommenwerper, opleidingsvliegtuig voor nachtvliegen, waarneming en radioproeven.
De LVA had de toestellen in gebruik tot ze in 1940 tijdens de Duitse inval vernietigd werden.
De ML-KNIL vloog in Nederlands-Indië met een tweetal F-VIIb/3M's resp. de FTA-1 en FTA-2.

Tot zover mijn intro over de Fokker F-VII. Ik ben met grote stappen door de historie gegaan want als je even
doorgoogled vind je legio sites met prachtige verhalen over de ontwikkeling en gloriejaren van dit vliegtuig.
Aanvullingen en foto's van de LVA-kisten zijn natuurlijk welkom.

Volgende keer een impressie van de doosch.

Paulus.

@ Öcsi: if you are interested, I will translate the headlines/photocaptions.
This intro contains the history of the plane and the use by the Dutch LVA (predecessor of the Airforce).


Laatst bijgewerkt door Paulus de Boskabouwer op zo 01 maart, 2009 23:44 pm, in totaal 12 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 okt, 2008 14:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 sep, 2008 3:44 am
Berichten: 32
Woonplaats: Stockholm
Paulus de Boskabouwer schreef:
@ Öcsi: if you are interested, I will translate the headlines/photocaptions.
This intro contains the history of the plane and the use by the Dutch LVA (predecessor of the Airforce).


Thank's, only reading makes it not that difficult to understand Dutch and if not I've a dictionary I can quest. Staying with the Dutch language will be fine for me too, only that I will answer in English.

The project sounds exiting. I never heard somethin about Broplan kits (I've seen boxes but not whats inside). But I'm sure you will tell us.

Good luck with the project!


_________________
Modellbygge är framställning av förminskad avbildning i tre dimensioner av något föremål med större eller mindre grad av imitation!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 11 okt, 2008 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
http://translate.google.com is your friend!

I use it to translate english into spanish and vice versa. You can select a wide variety of languages and is easy to use. About 80 to 90% of the translation is correct.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 11 okt, 2008 21:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 24 apr, 2006 22:48 pm
Berichten: 1229
Woonplaats: Nieuwkerkerk a/d ijssel
Mooi Project!

Ik heb wat fotos van de Fokkers met bommenrekken,
Een lange tijd geleden heb ik ooit nog iemand geholpen met het maken van die kist. Koste me wat moeite om de fotos te vinden, maar ze stonden toevalig nog bij mijn documenten.

De meeste zal je wel kennen, maar mischien heb je er wat aan!

Afbeelding
Afbeelding
Met schijnwerpers:
Afbeelding
Afbeelding
En met dank aan Edwin, eentje met Oranje driehoeken:
Afbeelding

Ik wens je heel veel sucses met het project,
En maak er wat moois van!

Groetjes Jasper

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 12 okt, 2008 10:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
@JaVA_Platypus: goeie tip van die vertaalgooglelaar!

@Jasper: bedankt voor het plaatsen van de foto's, hoe meer hoe beter.

Gr.
Paulus (ik houd dat maar even aan i.v.m. mogelijke persoonsverwisselingen in deze groepsbouw :wink:)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 13 okt, 2008 9:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Mooie intro, geeft ook een goede indruk hoe snel de ontwikkelingen in die periode gingen. In 1928 nog een "state of the art" bommenwerper, in 1940 totaal verouderd. Zet dat maar eens af tegen de levensduur van de F-16!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 okt, 2008 22:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Een impressie van de kit:

Het betreft hier een vacuformmodel van het Poolse Broplan van de Fokker-FVIIb/3M bommenwerpervariant.
De afmetingen lijken redelijk goed, ik zal e.e.a. even nameten nadat de onderdelen uitgeschuurd zijn.
De bommenwerpervariant onderscheidt zich door de geschutsopstelling boven op de romprug, een andere verdeling van
de zijruiten en bomrekken.

Afbeelding
De handleiding is ouderwetsjes, een paar A4 kopietjes met schetsen, die op zich wel duidelijk genoeg zijn.
Wat ik mis zijn 1:72 maattekeningen. Bij een basickit als dit zijn die altijd handig. Decals zijn bijgevoegd voor een Poolse versie.

Afbeelding

De kit bevat drie witte polystyreenplaten waarin alle onderdelen verwerkt zijn.
In hoeverre ze uiteindelijk bruikbaar zijn moet nog blijken.
Een flinkgevulde scrapbox is wel aan te bevelen als je je met dit soort basicmodellen inlaat.
Het windscherm is als apart transparantdeel bijgevoegd en is mooi helder.

De vleugel en romp zijn voorzien van ingegraveerde paneellijnen.
Het vleugeloppervlak moet nog wel nageschuurd worden om het mooi glad te maken.
Ik gebruik alleen de met zwarte stift omlijnde onderdelen.
Voor het uitsnijden teken ik de nieuwe zijramen op de romp en
op de bovenzijde van de vleugel is reeds het deel gemarkeerd dat er tussenuit gaat om er een a-vleugel van te maken.


Er zijn nog een paar alternatieve dozen op de markt voor de F-VII:

De oudste (en bekendste): de FROG/ Novo -Fokker "Southern Cross"
Afbeelding

Beetje spartaans maar wel goedkoop (€12,= tot 15,=) aan te komen.
Op zich bruikbaar voor een LVA-toestel na enige aanpassingen:
1. De vleugel heeft de grote spanwijdte.
2. De horizontale staartvlakken zijn veel te klein.
3. Het richtingsroer is anders van vorm.
4. De motorgondels zijn anders van vorm.
5. De propellers zijn te iel.
6. De kromming van de romprug is te nadrukkelijk.
7. Zijramen vergroten

Vami en AB Models hebben een resin Fokker F-VIIa (dus éénmotorig).
Wel even je portemonnee trekken (beide kosten €75,= tot 80,=)
De Broplan kost rond de €22,= en is er volgens mij ook in een civiele versie.

Of je voor dat verschil twee uur schuren voor lief neemt moet iedereen natuurlijk voor zichzelf bepalen.

Afbeelding
Deze had ik al in huis liggen: drie stuks zevencilinder stermotoren inclusief uitlaatring en hoera, een propeller.
Van Aeroclub in witmetaal. Misschien niet zo crisp als resin maar we maken d'r wel wat van.

Misschien een mooi discussiepunt: het sterft van de aftermarketsetjes van cockpits, motoren, flaps enz. maar
op het gebied van propellers, spinners en bewapening is het huilen met de pet op. En echt niet alleen
voor WO1 of dertiger jaren kisten. Da's toch vreemd want de propeller is m.i. het meest complexe onderdeel qua vorm en
daardoor vaak slecht uitgevoerd in spuitgietwerk.
Daarbij komt dat de propeller vaak een prominente plaats inneemt op het toestel en daardoor juist een blikvanger is.
Boordgeschut is ook zo iets. Zoek eens voor de gein naar een paar fatsoenlijke .30-mitrailleurs voor je Catalina in 1:72.
Als je 'm al vind is tie uitverkocht :evil:.
(Zo, even wat frustratie van me afgeschreven :wink:)

Volgende stap is het uitsnijden van de onderdelen en het wegschuren van het overtollige plasticplaat.
Na de Rareplanes Curtiss-Wright Interceptor en Ryan STM is dit m'n derde vacuform, ik had me eigenlijk voorgenomen
daar niet meer aan te beginnen maar Broplan geeft naar mijn idee de beste basis voor een F-VII/3M, dus ja, wat doe je dan....

Groeten,
Paulus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15 okt, 2008 9:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Dag Paulus,

Nou houd goed in de gaten dat je jezelf geen RSI aandoet met al dat schuurwerk. Voor een vacu kit ziet ie er redelijk goed verzorgd uit. Fijn dat je er ook witmetalen motoren bij hebt, gelukkig had ik die toen ook voor mijn FVII van FROG, de bijgeleverde exemplaren zagen er echt niet uit.

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15 okt, 2008 11:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Dat ziet er uit als een flinke uitdaging. Wel mooi dat je andere motortjes hebt. Ik heb de FROG versie ook op voorraad liggen. Wellicht dat ik je brouwtips kan aanwenden om er ook een keer een bommenwerper-versie van te maken. Zo aan je opsomming te zien moet er dan wel veel gebeuren.

Succes met schuren :P

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15 okt, 2008 18:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Mooi project, sterkt egewenst met het vacu-vorm.

Misschien heb ik er overheen gelezen, of de introductie is nog niet geweest, maar welke uitveoring ga je eigenlijk maken? Hoogstwaarschijnlijk een LVA/KNIL uitvoering, maar met rozetten of de drie-hoeken?

(Schiet me opeens ook de gedachte te binnen dat er op een Dutch decal set sheet van oranje driehoeken ook nog een geschikte foto staat van een FVIIa/3M, even opzoeken als ik weer thuis ben...)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement