modelengeneer schreef:
Hoi Karel. Ik ben even een tijdje ofline geweest, en heb jou oproep dus helaas gemist. Sorry daarvoor. Ik denk dat je qua schaal echt op de goede weg bent. En dat je daarvoor niet teveel anders zou moeten doen. Wil je de volgende keer losse spaken dan zul je die voor dit doeleind kunnen maken uit messingdraad. Deze zorgen dat ze goed recht is. En dan in stukje knippen. De wielhelften in elkaar zetten en de oude spaker er tussen uit knippen. Dan gaatjes boren waar de spaak moet komen in zowel velg als de naaf. Dan moet je bij de naaf wel de spaken ook weg schuren. Dan staat verder bij de amstel een uitleg over het spaken.
Die tyraps zitten niet voor het verliezen van de spaken. Dat gebeur niet zo snel. Die nippels worden met een speciale lijm vast gezet zodat ze niet los trillen. De tyraps zitten daar om wriving tegen te gaan op de spaakplaats. Dit omdat er grote kracht onstraat bij de spaken en zij daardoor langs elkaar schuren. Dit is maar een 10e mm maar voor de gelovige niet goed. Het is en blijft een fabel. Het is echt niet nodig. Als een spaak breekt is dat bij de kop. En nooit ergens anders.
Verder ik blijf je volgen. Je maakt er vast weer iets moois van.
Aha, das verhaal over die spaken is interessant om te horen.
Tijdens mijn offroad trip in Zuid-Afrika ben ik een spaak kwijtgeraakt dus vandaar dat ik dacht dat ze daarvoor waren
Ik had inderdaad messingdraad gevonden dat dun genoeg was om spaken van te maken, maar had toch besloten om de bestaande spaken maar op de juiste dikte te maken.
Mischien dat ik het bij een volgend project alsnog doe
Karel