Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 2:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1851 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 186  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 12 mei, 2008 12:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Afbeelding

En hier is dan mijn nieuw scrachtbouw project.

Ditmaal ga ik bovenstaand jacht proberen na te bouwen.
In tegenstelling tot mijn vorig project(VII C)waarbij weathering tot het afwerkings protocol behoord,gaat het bij de Pershing 72 om een showcase afwerking.

Deze superluxe jacht is pas op de markt gekomen in 2007 en officieel te koop vanaf 2008.Dus bij dit project moet alles schoon en glanzend zijn.
Geen weathering,geen alg,maar alles in nieuw staat.

En dat is voor mij de uitdaging in dit project,het is best wel moeilijk om alles strak en vooral netjes en glanzend te krijgen.

Wat dit project ook nog eens erg moeilijk maakt,is dat de vormen van zowel de romp,alsmede de opbouw erg modern en er high tech uitzien.

Aan het achtersteven zit er verder een ingebouwde"garage".Hierin kan de gelukkige en vooral vermogende eigenaar(ze kost standaard rond de € 3000.000,00) extra vaartuigen plaatsen,zoals jetski`s.

Afbeelding

Natuurlijk loopt de aanschafsprijs verder op,afhankelijk van je wensen en uitrusting.Deze garage ga ik in het model in gesloten stand monteren.

Wat mij vooral aan het voorbeeld aantrok was de kleur(zilver)het dekpatroon,de vorm van de stuurhut en de gebruikte technieken.


Afbeelding

Een mooi extra feature is het uitschuifbare en ook neerklapbare achterdek/zonnedek.In neerwaartse stand,kan een klein vaartuig zo de "garage" in varen.

Verder is ze behoorlijk"pittig" op zee.Ze heeft twee MTU 12v turbodiesel motoren,met een vermogen van 1823 pk(afhankelijk van inloop kwalificaties met de motoren).

Afbeelding

Ze heeft een monohedron romp met 20 graden daeadrise en spray rails.
Wat dit inhoud,dat komen we allemaal tegen bij de constructie.

Verder heeft ze in de VIP room(jawel)aan weerszijden mooie grote ramen op zee niveau.Dat is uiterst luxe om mee te maken,lijkt mij.Op volle zee kun je zo mooi onder en boven het water kijken.Spreekt voor zich dat er wel flinke veiligheids specificaties aan vast zitten.

Afbeelding

De luxe aan boord spreekt voor zich.

Afbeelding

Er is ruimte voor 16 personen aan boord incl.eventuele bemanning.

Later bij de dekopbouw,zal ik alle zeilen moeten bijzetten om het mooie dekpatroon na te maken.

Afbeelding

Spreekt voor zich,dat ik uiteraard meer info en beeldmateriaal ter beschikking heb.Dat en meer zal in de loop van dit zeer complexe project gaan volgen.


OMdat dit een zeer moeilijk en structueel complex project is,heb ik(na overleg met de moderators)besloten om al in een zeer vroeg stadium dit project op te starten in een topic.

Dat houd in,dat ik op deze manier beter kan laten zien,wat er allemaal bij komt kijken bij een volledige scratchbouw.

Denk aan info verzamelen,materialen kiezen,tekeningen maken enz..

IN dit project ga ik daarom een stukje verder en laat ook de planningen en tekeingen zien,de komende problemen.

En dus zal er in dit topic het verhaal zich splitsen in verschillende stadia.

1.info en tekeningen.
2.theorieen.
3.materialen keuzes.
4.de uiteindelijke constructie/bouw.


De eerste 2 onderdelen zullen dus uit veel"droge"stof beslaan,maar niet minder interessant.De eigenlijke bouw zal pas later opstarten.
Het is weer eens wat anders,een modern jacht met uitmuntende technieken en een uitgebreide voorbereidende fase in dit nieuwe project.

Ik heb gekozen voor haar te bouwen in schaal 1:24 wat toch weer een redelijk goed formaat geeft voor details.

De totale romplengte(met uitgeschoven dek)is 2226 cm bij het origineel.

En zo wordt het model ongeveer een dikke 90 cm lang.

Ik hoop dat een ieder dit ook een mooie keuze vind en er net als ik veel plezier aan gaan beleven.


Binnenkort gaat het van start....

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Laatst bijgewerkt door homeghost op ma 02 feb, 2009 20:05 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 mei, 2008 12:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 17 sep, 2007 16:15 pm
Berichten: 1003
Woonplaats: Limbricht (tegen Sittard aan)
Jhaaaaa!!!!! HIj begint :D . Suc-6 ermee, en dat hij maar net zo mooi mag worden als je U-boot :D :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 mei, 2008 13:44 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Ik hoop dat je nu weer zo'n mooi topic ervan maakt, net zoals die van de uboot. Het model is zeer aantrekkelijk omdat het geen kit betreft. Dat zie ik heel graag. Voor de rest, zoals je al weet. Ik ga je volgen en jou bestoken met veeeeeeeel, heeeeeel veel vragen. Dit soort schepen vallen bij niet echt in de kennis. En daardoor zal ik dan ook echt mee kijken. Tips en sugesties zullen dan ook wel van mijn kant komen wanneer dit zich aanbied natuurlijk.

Ik wens jou dan ook heel veel bouwplezier en dat ook dit weer een topper zal worden.

Heb je hiervoor een budget in gedachten? En verder ben ik dan ook heel benieuwd naar jou materiaal keuze.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 mei, 2008 16:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
BigBen1 schreef:
Jhaaaaa!!!!! HIj begint :D . Suc-6 ermee, en dat hij maar net zo mooi mag worden als je U-boot :D :wink:


Dank je wel,wordt een flinke zware en complexe klus :D .

modelengeneer schreef:

Heb je hiervoor een budget in gedachten? En verder ben ik dan ook heel benieuwd naar jou materiaal keuze.


Nee,kan ik nu nog niet bepalen,omdat ik nog niet alles getekend heb.
De materialen zullen gaan bestaan uit MDF,balsa,acrylglas,kunststof materiaal,vurenhout en er zullen nog wel enkele andere materialen bij gaan komen,denk aan aluminium en messing.

Maar daar heb ik nog nu geen volledig overzicht over,omdat ik nog niet alles op orde heb.

En dat is nu het leuke aan dit begin topic.Alles delen in de research en planning.Ook komen de vele aparte technieken in deze voorbereidende fase aan bod.Zoals spray rails,deadrise,monohedron romp en nog meer van dat soort termen.

Maar wordt leerzaam en interressant,zeker voor mij :P .

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 mei, 2008 17:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jul, 2007 16:56 pm
Berichten: 255
Woonplaats: kuurne
Ik durf wedden dat iedereen weer zal bijleren met dit topic.
In ieder geval ik volg hem van begin tot eind 8)

_________________
aude audenda
bezigheid van het moment: http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... 83&start=0


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 mei, 2008 17:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 21 mei, 2006 19:29 pm
Berichten: 1086
Woonplaats: Oudenbosch
Zat erop te wachten. Heb je vorige ook stilletjes gevolgd en vooral bewonder. Zal me nu weer stilletjes verwonderen over wat jij neer zet. Heel veel succes en plezier.

Groetjes Ashwin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 mei, 2008 18:57 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Oh, ja heb ook alvast een abonnementje genomen. :P

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 mei, 2008 19:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 sep, 2005 13:02 pm
Berichten: 253
Hier ben ik ook wel in geïnteresseerd.

Ga je ook nog eens een Riva (Aquarama) bouwen? :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 mei, 2008 19:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Ja,het grote voordeel van dit soort projecten is,dat je(vooral bij nieuwe ontwerpen)technieken tegenkomt,die je er nooit achter had gezocht.

Een ogenschijnlijk mooie strakke romp,blijkt opeens met enorme vindingen vol te zitten.En ook onder de waterlijn of op de waterlijn zitten er opeens verbluffende vindingen verwerkt.

En dat gaan we allemaal tegenkomen :P .

Mijn scratchproject/avontuur begon met het zoeken naar een opvolger van de VII C.Tijdens de looptijd van dit project(ik zal dit nooit meer vergeten :o )kwam Beagle met de opmerking dat ik waarschijnlijk nooit meer aan een kit zou beginnen.Eens een schip volledig gescratcht blijf je daarmee doorgaan.

En ik moet Beagle daar nu volledig gelijk in geven.ik heb nog enkele mooie kits liggen,en ik wilde ook eigenlijk na de VII C verder gaan met het bouwen van een kit.

Afbeelding


Maar tijdens het uitlopen van mijn vorig scratchproject,kwam toch meer de behoefte op,om zelf weer aan de slag te gaan met volledig scratchen.
Mij geeft het zoveel voldoening om zelf alles op te zoeken,en alles uit te pluizen.Ik wil nooit meer anders.Het is verdraaid moeilijk om die juiste info te vinden die je op dat moment wilt hebben.Soms heb je geluk en loop je ertegen aan,soms moet je dagenlang zoeken.


Enfin.....en dat vind ik juist zo mooi.En nu gaan we maar eens aan de slag ermee.Er is genoeg te doen....


De eerste stappen beslaan alleen maar info opzoeken over je keuze.
Dus veel surfen op je onderwerp,waarbij de juiste zoektermen altijd de doorslag geven.En daarbij gewoon alle plaatjes en specificaties opslaan die je tegenkomt.

De volgende stappen beslaan het in je gedachten samenstellen van de info die je hebt gevonden.Dat doe je dan dagen en soms wekenlang.Uiteindelijk heb je de grote stappen in je gedachten al in elkaar gebouwd.Dan ben je op de goede weg :P .

Daarna ben ik begonnen met het maken van vele....vele schetjes van specifieke onderdelen.En wat er eventueel mee in verbinding staat.

Zo heb ik van de Pershing 72 wel een schets of 30 in tussen gemaakt.

Afbeelding

Hierin zit info verwerkt,welke ik later netjes ga uittekenen om te construeren.Daarbij komt er altijd een nare gast bij kijken...de maten.

Want een foto zegt veel,maar de juiste maten,en het moet ook allemaal passen en aansluiten op elkaar.

En daarvoor komt een beetje handigheid en inzicht kijken.

Ik ben begonnen met het opzoeken van de lengte,breedte en hoogte maten van de P72(afkorting is makkelijker typen).

Daarna ben ik gaan bepalen in welke schaal ik haar wilde gaan maken.
Dat blijft een beetje een behoefte en ook de waarde waar je haar later kunt plaatsen.Immers een schaal van 1:8 is ook te maken,maar waar plaats je dat?.

Mijn stallingsruimte is redelijk te noemen.En daarbij vind ik het ook fijner om een beetje groter te bouwen.Zo kan ik de detaisl beter tot hun recht laten komen.En dus was ik begonnen met het omrekenen van de echte maten naar de schaal maat.ik had eerst de schaal 1:32 gekozen.Dat ging prima,maar was naar mijn smaak toch iets te klein :roll: .

Dus ben ik de maten gaan omrekenen naar schaal 1:24.En daar kwam mijn werkschaal tevoorschijn.En in deze schaal wilde ik haar gaan bouwen.Een dikke 90 cm lang.

En darna kon ik zo de rompmaten omzetten(omrekenen)naar schaal 1:24.
Hierdoor kon ik al de contouren meteen mooi en netjes op papier uittekenen.In onderstaande foto`s is de rompvorm(op dekhoogte)al te zien.Dit is de basis van waaruit ik de gehele romp ga maken.

Eerst een ruwe tekening op de pc maken.


Afbeelding

Dr staat voor deadrise en Mo voor monohedron romp.

Monohedron romp...daar komt al de eerste stap.Dat kan wel zo genoemd worden,maar wat houd dit in?.

Welnu.Een monohedron romp is een romp,waarbij de breedte vrij gelijk loopt vanaf de boeg.Dus de vorm.Hierbij komt er geen slanke lijn en ook geen schuin aflopende rompvorm.Dus de romp lijkt een beetje op een rechthoek.Alleen de boeg behoud de spitse vorm voor de weerstand.

De monohedron romp behoud dan ook altijd de platte vorm vanaf het uitlopen van de boeg.Dit heeft voor en nadelen.

Het grootste voordeel is,dat de romp vrij stabiel in water ligt.De zijwaarste krachten worden snel en uitstekend verdeeld met tegenwerkende kracht.Hoe meer zijwaarste kracht,hoe meer tegendruk.

Verder is de weerstand op volle snelheid vrijwel nihil.Eenmaal op volle vaart,gaat de romp bijna zweven,ze komt vrij hoog uit het water.En hier komt dan meteen het nadeel weer naar boven.Op volle snelheid zou de kans op lift off(waarbij de romp zichzelf uit het water tilt)alleen maar toenemen.Met het gevaar op omslaan.Dus een volledige monohedron romp kan nooit.

En daarbij komt dan de Deadrise ter sprake.

Deadrise is een hoek in de vorm van de romp beneden het waterpeil.
In bovenstaande tekening te zien onder deadrise.

IN deze tekeing is alleen een kleine fout opgetreden helaas.De romp loopt recht naar beneden vanaf dekhoogte tot aan een door de ontwerper gekozen hoogte op waterpeil.Hierbij houd de ontwerper rekening met het tonnage en de te verwachten lading.Hoe zwaarder,hoe dieper de denkbeeldige lijn van de deadrise.

Kunnen we het nog een beetje volgen :P ?..

In ieder geval,vanaf de deadrise lijn gaat het,wederom door de ontwerper gekozen hoek,schuin naar de kiel.Het aantal graden kan varieren van 10 tot een graad of 45 ongeveer.Dat is mede afhankelijk van de romplengte en breedte.

Bij onze P72 is deze hoek 20 graden.

Dus vanaf het dek naar beneden gaat de romp recht,tot aan de deadriselijn en dan onder een hoek van 20 graden naar de kiel.

Hierdoor wordt de weerstand beduidend minder,maar gaat ook het lift off effect weg,doordat er geen of minder"dragende"vlakken zijn die gedragen kunnen worden door de aerodynamica(leer van de lucht krachten).

Hoe hoger de deadrise hoe stabiler de romp,maar hoe meer weerstand tijdens de volle vaart met een monohedron romp.

En dat is zaak van de ontwerper om daar de juiste verhoudingen toe te passen.Geen geringe opgave waarbij brandstof verbruik tegenwoordig ook mee telt.

Maar ook de aandrijving speelt daar opeens mee,voor een stabile vaart.Maar daarover later meer.............


Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 mei, 2008 19:19 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Dat is een flinke uitleg. :shock: Moet hierbij wel toegeven dat ik niet zo veel snapte van de uitleg. Maar nadat ik er even een tweede keer naar keek en nog eens door heb gelezen begon het toch wel te dagen. Maar dan blijft mij toch nog een vraag over. Je schreef dat de ontwerper een gradenhoek kiest. Dat doet hij toch niet aan de hand van een te verwachten tonnage. Dit is toch een van te voren vast gelegd en berekend geheel. Anders moet je alles gaan aanpassen. Ook de deadrise en al. Weet je toenvallig hoe dat dit zit. (Meestal zijn hier een standaart waarde voor die je kunt aflezen in tabellen) Maar het kan dus ook anders zijn. Tussen haakjes is wat ik van een van onze schepen ken, de valkkruiser.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1851 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 186  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement