Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Column april 2008
BerichtGeplaatst: vr 18 apr, 2008 20:54 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 feb, 2007 14:11 pm
Berichten: 23
Zoals bij elke modelbouwer heeft ook Bert zijn tijd nodig om een en ander voor te bereiden voor nieuwe projecten. Hierbij ga ik uitermate planmatig te werk, het is tenslotte niet zomaar een bouwpakketje wat uit zo’n verrassingsei komt, nee elke zich zelf ook maar enigszins respecterende modelbrouwer weet dat er veel meer bij komt kijken dan zo maar een bouwdoos erbij nemen en met wat lijm en verf aan de slag te gaan. Een kijkje in de keuken, in maar liefst twee (!) delen hoe Bert dit zeer zorgvuldig aanpakt.

90 Dagen voor lift-off
Voorselectie voor het nieuw te bouwen onderwerp. Alle brouwdozen die verspreid in de woning liggen worden zorgvuldig stuk voor stuk doorgenomen. Bij elke brouwdoos die geopend wordt, en elke brouwhandleiding die doorgenomen wordt fantaseer ik het te verwachten eindresultaat. Somsrechtstreeks uit de doos, soms moet er flink wat scratchwerk aan te pas komen. Deze eerste voorselectie is slechts een kwestie van een paar dagen, maar brengt mij wel vaak op de gedachte om alvast aan een klein bouwdoosje te beginnen, een zogenaamd “tussendoortje” om de tijd te overbruggen die ik nodig heb om de juiste beslissing te nemen over het nieuw op te starten project.

75 Dagen voor lift-off
Driekwart van de brouwdozen zijn alweer verstopt in de diepere krochten van huize Bert, wachtend op een beter tijdstip om het daglicht te kunnen verdragen. Er zijn dus nog een aantal projecten in de race, en de uiteindelijke keuze “Out of the Box” of flink scratchen, zal dit aantal nog eens flink minimaliseren. Aan het kleine “tussendoor” projectje ben ik inmiddels begonnen, en ik ben bang dat hier meer tijd in gaat zitten als dat ik vooraf gecalculeerd heb.

30 Dagen voor lift-off
Ik ben volledig opgegaan in mijn mini projectje, waardoor de keuze voor mijn uiteindelijke grote doos er eentje is geworden van blindelings een doos uit de berg dozen te trekken (met als gevolg dat mijn vrouw mij pas na drie dagen onder uit de omgevallen berg modelbouwdozen wist te bevrijden). Het voorbereiden en informatie opzoeken van het grote voorbeeld kan gaan beginnen, de computer is nu voorlopig van mij, en oh wee degene die mij hier nog weg kan krijgen.

1 Dag voor lift-off
Nu ben ik in de veronderstelling dat ik genoeg referentie verzameld heb om te kunnen beginnen. Speciaal voor het miniprojectje waar ik nog niet klaar mee ben heb ik een grote kast, waar deze zorgvuldig ingekieperd wordt, wachtend op een beter tijdstip om verder afgebrouwd te worden. Volledig in opgewonden status controleer ik of ik de juiste verf in huis heb, de juiste kwasten, en of ik de vrouw en koters wel het juiste ticket voor 6 weken Centerparks cadeau heb gedaan (sonderangebot). Oef, een potje verf ontbreekt, een bezoek aan de modelbouwgigant is niet te vermijden. Mijn vrouw vermeld mij nog net voordat ik in de auto kan stappen dat zij het beu is mij drie keer per jaar uit een 3 meter hoge berg van modelbouwpakketten te graven, dus of ik alsjeblieft met alleen maar dat potje verf terug naar huis kan komen, en de rest van de aanbiedingen gewoon in de winkel kan laten liggen. Dit wordt (zoals altijd) een kansloze missie. Modelbouwpakketten in de aanbieding, zijn als Willem-Alexander zonder Maxima…..Je kan je als modelbouwer niet voorstellen om zonder aanbieding onder de arm de winkel uit te hossen.

Lift-off
Nadat ik afgelopen nacht nog zwetend de handleiding heb doorgenomen (zou dit OOB-project toch niet te hoog voor mij gegrepen te zijn?) is het na het avondeten tijd om mijn spulletjes uit te stallen om te kunnen beginnen met een vers nieuw modelbouwproject. De batterijen voor de fotocamera zitten inmiddels al 3 dagen in de oplader. Hierdoor misten wij helaas de eerste zelfstandig stapjes van onze jongste telg van 1 jaar oud. Maar nu kan ik wel mooi mijn vorderingen op het forum stap voor stap laten zien, zonder de (rot)smoes van “geen foto’s bij deze update; de batterijen van de camera waren helaas leeg”.
Waar moest ik ook alweer beginnen volgens de handleiding, ik had zelf toch iets anders in gedachten? Ojeee, nu vergeet ik ook nog de nieuwe column te maken….pfffff even alles weer van tafel af vegen, dat brouwen komt morgen ergens wel weer.

3 weken na lift-off
Buiten een beetje melancholisch naar mijn nog te beginnen project te hebben gestaard, heb ik nog geen twee stukjes styreen aan elkaar gelijmd. Morgenavond toch maar eens een start maken.
Ondertussen kijken ongeveer 60 opgestapelde modelbouwdozen mij vragend aan of zij ook nog binnen vijftig jaar in elkaar gezet zullen gaan worden. Schuldgevoelens vallen mij ten deel. Ik ben veel te weinig actief binnen deze mooie hobby, en laat mij veelal leiden door de hebzucht die opgeroepen wordt door alleen al de box-art van diverse modelbouwdozen.

6 weken na lift-off
Vol enthousiasme ben ik inmiddels toch al aan het brouwen geslagen, en heb zelfs al een vierde deel erop zitten. Tijd voor de eerste verfspatjes aan te gaan brengen. De twijfel slaat een beetje toe. De handleiding vermeld toch uitdrukkelijk antraciet zwart/grijs, op de referentie foto’s die ik op het “wereld wijde web” heb gevonden meen ik toch daadwerkelijk iets van een “gun-metal schijn” te hebben geconstateerd. Komend weekend dan maar even wat “schaal een op een” veldwerk gaan verrichten. Een purist ben ik nooit geweest, maar ik wil natuurlijk niet naast de pot pissen, en helemaal geen flaterfiguur slaan op het forum.

10 weken na lift-off
Dit keer heb ik het fototoestel dus wel bij me, nadat ik de afgelopen twee zaterdagen het juiste te fotograferen object had gevonden, maar die digicamera vergeten was mee te nemen. Helaas zijn de batterijen leeg, volgende keer beter dan maar.

12 weken na lift-off
Stof van het project afgeveegd.

Bert.


Laatst bijgewerkt door beheer op ma 19 mei, 2008 20:12 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 20 apr, 2008 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
Hoi Bert en Beheer,

behalve dat het uiteraard weer een heel erg herkenbare coloumn is, zou ik
graag willen voorstellen de coloumn in ieder topic als Sticky de zetten.
Ik denk dat veel mensen (ik ook) niet de hoofdpagina als bookmark hebben, maar de forum site.
Of misschien onder off topic plaatsen.
Ik vindt dat Bert veel werk in leuke coloumns zet, maar dat veel mensen ze niet vinden.
keep up the good work bert....

Gr
Helge

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 apr, 2008 10:17 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Weet je Helge?, ik ben te bescheiden om een prominentere plaats op modelbrouwers op te eisen. Het gaat in eerste instantie toch om wat er gebrouwd wordt. De column is eigenlijk een opsiering in de marge...toch? (niet negatief bedoelt overigens!).
Laat mij maar lekker in een hoekie mijn belevenissen vertellen, de echte die-hards (ik ga er even nog bescheidener vanuit dat ik geen fans heb :D ) weten de columns toch wel te vinden.

Nog bedankt voor je complimenten Helge!

Groetjes Robert/Bert/Rob/Robbie :roll:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 apr, 2008 11:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jul, 2007 16:56 pm
Berichten: 255
Woonplaats: kuurne
Wel ik ben een fan in ieder geval :lol:
Ik lees hem iedere maand en ze zijn zo herkenbaar!
In ieder geval keep up the good work

Grtz stijnzor (die al wacht op de colum van mei)

_________________
aude audenda
bezigheid van het moment: http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... 83&start=0


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 apr, 2008 18:06 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
AfbeeldingStijnzorAfbeelding Mijn held :lol: .

Natuurlijk is de column voor mei allang klaar, maar die komt pas in.....eh......ja....in mei dus.


Bert & z'n gevolg 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 apr, 2008 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
Citaat:
Het gaat in eerste instantie toch om wat er gebrouwd wordt.


Als ik je coloumn zo lees ...... mmmmh erder DAT er gebrouwd wordt...

Maar gezien je vrachtwagentje is er licht aan de horizon...

Groeten uit Limburg naar Limburg

Helge
PS : wij hebben een nieuwe Modelbouwwinkel in Sittard !
Als je 't verfhuis kent , of Vleugels , de straat bij de bakker in,
linker kant , naam weet ik niet meer , meestal WWII maar ook gewoon en verf etc...
Leuke eigenaar..

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 apr, 2008 0:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 23 sep, 2005 15:51 pm
Berichten: 987
Hey Bert,
Hier vanaf de Veluwe hebben wij ook dezelfde ervaring hoor.
Voorbeeld, wij zijn naar Dortmund gereden. Nee we hadden niets nodig.. potje verf misschien. Gewoon leuk kijken. Inspiratie opdoen. Vergapen aan gebrouwde modellen.
En waar kwamen we mee thuis :?: :?:
Je raad het al... 5 dozen. En geen verf... Zucht... Bert je bent zo herkenbaar....

Groeten van ons. Ook aan de rest van de familie !!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement