Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: PBY-5 Catalina KLAAR!
BerichtGeplaatst: wo 02 apr, 2008 12:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Mijn onderwerp voor de "val van Java" is de PBY-5 Catalina.

Toen door de Duitse inval in mei 1940 de levering van Do-24 vliegboten stopte, moest de marine op zoek naar een vervangende vliegboot voor verkenningsvluchten. De keuze viel op de Consolidated PBY-5 (De naam "Catalina" kwam pas later in de oorlog in de mode, bij de marine heetten ze in deze periode, naar de registratie, de "Y" boten). Van de 48 bestelde toestellen werden er uiteindelijk 36 door de amerikaanse autoriteiten toegezegd en afgeleverd. Deze kregen de registratie Y-38 t/m Y-73. De vliegboten werden ingedeeld in GVT's (Groep vliegtuigen) die bestonden uit 3 kisten.

Het toestel dat ik ga maken is de Y-45. Ik was op zoek naar een registratie nummer, en dit was de langst overlevende Cat uit de eerste serie. Toen ik wat meer over dit toestel ging lezen bleek het een boeiende carriere gehad te hebben.

De Y-45 werd op 22 september 1940 in dienst gesteld. Na de nodige trainig, het was ten slotte een heel nieuw vliegtuig voor de MLD, werd het toestel op 2 december 1940 ingedeeld bij GVT 17 (Y-45, Y-47, Y-48 ) op MVK Ambon. Van hieruit werden verkenningsvluchten uitgevoerd. Begin januari 1942 vloog de hele groep naar Soerabaja omdat de toestellen aan onderhoud toe waren. GVT 17 ruilde haar toestellen om voor de Y-58 t/m Y-60. Na het uitgevoerde onderhoud kwam de Y-45 bij GVT 18 op Soerabaja terecht. Vanaf 18 januari was GVT 18 op Tandjong Priok gestationeerd van waaruit verkenningsvluchten en konvooibeschermings missies werden uitgevoerd boven Straat Soenda en Gasparstraten. Op 21 februari haalde de Y-45 het nieuws door onder commando van Ltz Dorré, in één vlucht 79 drenkelingen van de KPM'er "Sloet van de Beele" op te pikken.

Afbeelding
(Bron: 40 jaar luchtvaart in Indië)

De Y-45 verkende op 27 februari de japanse vloot die tijdens de slag in de Javazee de geallieerde vloot een verpletterende nederlaag zou bezorgen.
Op 8 maart 1942 was de Y-45 de laatste Catalina die uit Indië vertrok. Onder Off.vl. Witholt startte de Y-45 met een minimale lading aan benzine, in verband met de startlengte, van het meer van Tjileuntja. Via Padang ging het naar de Cocoseilanden waar de kist tijdens de start op een rif liep. Door zo'n honderd inlanders werd de vliegboot aan de wal getrokken en provisorisch gerepareerd met cement! Op 13 maart kwam de Y-45 ten slotte in Freemantle aan.

De vliegboot werd ter beschikking gesteld aan de NEFIS (Netherlands Forces Intelligence Service) voor clandestiene vluchten naar Nederlands Nieuw Guinea. Hierbij werden agenten en infiltratiegroepen afgezet en weer opgehaald, ook werden er verkenningsvluchten gemaakt. Eind mei werd de Y-45 naar Ceylon overgevlogen waar de kist bij 321 sqd. werd ingedeeld. Vanwege een tekort aan vliegtuigen werd ze in december 1942 weer naar Australië overgevlogen waar vanaf Rathmines weer voor de NEFIS gevlogen werd.

Na de Japanse capitulatie was de Y-45 de eerste Nederlandse Catalina die weer boven Java vloog, toen op 5 september 1945 een begin werd gemaakt met voedseldroppings boven de Japanse gevangenkampen.

De Y-45 werd op 25 december 1945 in australië buiten dienst gesteld en uiteindelijk in maart '46 in Rose bay gesloopt. De kist had er toen ruim 2500 vlieguren op zitten.

Al met al een toestel met een rijk verleden dat het verdient als model te worden vereeuwigd.

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op za 12 jul, 2008 13:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 02 apr, 2008 12:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Boeiend verhaal!

Misschien heb je het al ergens opgeschreven, maar van welke kitfabrikant wordt de het model?

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 02 apr, 2008 13:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Na bovenstaande inleiding is dit het model:

Afbeelding

Een oudje van revell, redelijk grove klinknagels en dikke, wazige clearparts. In de tijd dat ik deze kit kocht was dit de enige PBY-5 (dus zonder landingsgestel), de recentere Catalina's van Minicraft en Academy zullen ongetwijfeld beter zijn afgewerkt.

De inhoud:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit zou het uiteindelijke resultaat moeten worden, maar dan zonder driehoeken bovenop de vleugels en de kleine driehoeken op de romp. Het registratie nummer komt in het zwart onder het stabilo:

Afbeelding
(Bron: Camouflage en kentekens)

Inmiddels heb ik al een begin gemaakt omdat ik niet verder kon met m'n Bf 109E, maar de planning is eerst de Bf 109 af te maken.

Stay tuned to this channel for more updates.......... :wink:

Gr. Sjaak

[edit]Nico, je reageert sneller dan ik kan typen :wink: , je vraag is inmiddels beantwoord 8) [/edit]

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 02 apr, 2008 18:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Hoi Sjaak,

Leuk een Catalina!
Wat ik mij afvroeg: was de Y-45 een PBY-5 vliegboot of een PBY-5a amfibie?
De foto met de drenkelingen toont een amfibie, de Revelldoos is een vliegboot, vandaar.
(Mocht je belangstelling hebben, ik heb de kleurenfilm van het vertrek van de blauwgrijze Y-38 en 39 uit San Diego op video.)

Groeten,

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 02 apr, 2008 19:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Dat lijkt me een model waar je wel iets moois uit kunt halen, het is in ieder geval een wat beter model dan die van Airfix! Heb je al decals voor de Nederlands Indische versie?

Succes met de bouw!

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 apr, 2008 10:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Paulus de Boskabouwer schreef:
Wat ik mij afvroeg: was de Y-45 een PBY-5 vliegboot of een PBY-5a amfibie?
De foto met de drenkelingen toont een amfibie, de Revelldoos is een vliegboot, vandaar.

De Y-45 was een echte vliegboot, volgens "70 jaar MLD" kwamen de eerste A's pas in september 1942 in dienst. Het is trouwens wel vreemd dat de Cat op de foto driehoeken voert, volgens C&K waren deze in maart 1942 vervangen door de Nederlandse vlag :?:

Citaat:
(Mocht je belangstelling hebben, ik heb de kleurenfilm van het vertrek van de blauwgrijze Y-38 en 39 uit San Diego op video.)

Dat lijkt me erg interessant. Helaas is mijn videorecorder defect, dus moeten we even naar een oplossing zoeken.

g-1reaper schreef:
Dat lijkt me een model waar je wel iets moois uit kunt halen, het is in ieder geval een wat beter model dan die van Airfix! Heb je al decals voor de Nederlands Indische versie?

Eerlijk gezegd ontlopen ze elkaar niet veel in kwaliteit (de Airfix kit ligt in de voorraad), de stangen bij de drijvers zijn iets mooier bij Revell en er zitten aparte mitrailleurs bij in plaats van mannetjes met aangegoten schijfjes, maar verder zijn ze van hetzelfde niveau.
Voor de decals heb ik de driehoeken voor op de romp van de DB-7 uit Dutch decal 72043. De driehoeken onder de vleugel wilde ik uit dezelfde set halen van de Glenn Martin, maar deze zijn te klein. Ik heb nog een hele oude set van de IPMS liggen met een grote oranje rechthoek en zwarte lijnen, waar je zelf driehoeken van kan knippen. Waarschijnlijk gebruik ik die, of ik spuit ze. Voor de registratie heb ik e.e.a. bij elkaar geharkt uit de scrapbox.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 apr, 2008 20:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Succes met je Catalina. Is dit een Revell uitgave van de oude Matchbox PBY-5? (met oranje driehoeken)

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 apr, 2008 21:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 21 nov, 2005 14:32 pm
Berichten: 1610
Woonplaats: Ermelo
Succes met deze! De Catalina is een mooie vliegboot. Veel plezier.
Wim.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 05 apr, 2008 11:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Hoi Sjaak

Veel succes met de catalina, hopelijk is de pasvorm een beetje
redelijk , er zal ongetwijfeld wel weer de nodige plamuur aan te pas
moeten komen.

Groeten Henny


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 apr, 2008 13:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Biggles schreef:
Is dit een Revell uitgave van de oude Matchbox PBY-5? (met oranje driehoeken)

Eerlijk gezegd geen idee, ik wist niet eens dat Matchbox een Catalina had uitgebracht! Even googlen bracht een review naar boven waarin het vermoeden werd uitgesproken dat de Matchbox versie een rebox was van de Revell kit.

henny schreef:
hopelijk is de pasvorm een beetje redelijk, er zal ongetwijfeld wel weer de nodige plamuur aan te pas moeten komen.

Tja, ouderwetse Revell kwaliteit. Een bewijs dat vroeger niet alles beter was :mrgreen: , al moet ik eerlijk zeggen dat de pasvorm me tijdens het dryfitten erg meevalt.

Inmiddels ben ik al bezig geweest met de Cat. Eerst maar wat inkopen gedaan, een potje USN blue/grey en milk white en ook nog een Squadron setje vacform clearparts. C&K geeft voor het "milk white" Xtracolor X-7 op, maar dat is RAF Sky :?: Als ik de kleurenfoto bekijk die in C&K staat lijkt Sky me niet echt de juiste kleur. In het Humbrol rek bij de LHshop stond een kleur die naar mening "milk white" goed vertegenwoordigt. Of ik gebruik ga maken van de vac form canopies weet ik nog niet, ik heb helemaal geen ervaring met het bewerken van vacuum delen en of de delen goed op dit model passen weet ik ook nog niet. Op de verpakking staat dat de delen voor een Minicraft/Academy kit zijn.
Afbeelding

Omdat je door de blisters een ruime inkijk in het interieur hebt moet er wat gescratched worden. Revell heeft alleen voor een cockpit gezorgd, de rest van de romp is helemaal leeg. Met referentie foto's van een ARC walkaround probeer ik er iets toonbaars van te maken. Omdat ik bij het maken van schotten vaak het probleem heb dat ze niet symmetrisch worden, heb ik er voor deze keer iets op verzonnen. Een stuk koperdraad heb ik in de vorm van de romp gebogen. Daarna met een potlood de contouren op een stuk plastic card getekend, uitgeknipt en daarna op maat gevijld en geschuurd. Daarna van card en strip de waterdichte deuren gescratchted, het was ten slotte een vliegboot!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eerst m'n Bf 109 afmaken, en dan kan ik volgas met de Y-boot verder!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement