Nou, de bouw is wat vlotter gegaan dan ik had verwacht en de cabine is bijna klaar. Zoals ik in mijn eerste bericht vermeldde, heb ik uiteindelijk maar een nieuwe afzuigkap bij de Praxis gekocht en vervolgens de spuitcabine van restmateriaal er omheen gebouwd. De afzuigkap is 50 x 60 cm en dat is dus ook de respectievelijke binnenbreedte en -hoogte van de cabine geworden. De diepte werd bepaald door het beschikbare materiaal en is 56 cm. geworden totaan het rooster van de afzuigkap. Verder heb ik ook rekening gehouden met de maten van de raampjes om ze zo voordelig mogelijk uit de resterende platen acryl te kunnen snijden, zodat ik voorlopig voorraad genoeg heb om er nieuwe in te zetten als ze al te vol met verf komen. Het was gewoon de sport om behalve dan die afzuigkap, er zo weinig mogelijk aan te besteden. En als rechtgeaard doe-het-zelver gooi ik zelden wat weg.
De cabinebodem is van een plaat witte Trespa, die ik bij het afval van een bouwproject vond. Was net niet groot genoeg dus zit er wel een afgekitte naad in. Dat is mooi krasvast en oplosmiddel bestendig materiaal. De zijkanten zijn van watervast gecoate spaanplaatresten met de gladste kant naar binnen en de bovenkant is van een restant timmerpaneel (zo heet dat spul in de bouwmarkt). De drie lampjes die aan de buitenkant voor de raampjes zijn gemonteerd, zijn spaarlampjes die ik ook nog had liggen, alleen de mini fittingen heb ik moeten kopen maar 60 eurocent per stuk maakte geen deuk in het budget. Voordeel van die lampjes is dat ze nauwelijks warm worden en toch omgerekend 40 watt per stuk leveren. Ik moet nog zien of ze genoeg licht naar binnen werpen anders maak ik er nog wel reflecterende kapjes overheen. In principe werk ik toch overdag en de cabine staat dan vlak bij drie grote vensters, dus ik denk dat er sowieso genoeg licht binnenkomt. De verlichtingscapaciteit van de lamp in de afzuigkap zelf is te verwaarlozen en die zal ik dus niet gebruiken. De zijwanden en de bovenkant zijn aan elkaar gedeuveld, gelijmd en geschroefd en de bodemplaat is in de zijwanden ingefreesd en geschroefd. De afzuigkap steekt anderhalve centimeter in de cabine en is aan de beide zijkanten doorgeboord en met boutjes vastgezet. Daar had ik me een beetje op verkeken want die kap heeft van binnen een omgefelste rand waar de moertjes precies achtervielen en dat heeft nogal wat gepriegel opgeleverd. Als ik hem een centimeter dieper had geplaatst, of zelftappers had gebruikt, was dat probleem er niet geweest. Aan de binnenkant zijn vervolgens alle naden afgedicht met acrylaatkit. Over de aansluiting van de boven/achterkant van de cabine aan de afgeronde kant van de afzuigkap heb ik een tijdje moeten nadenken, maar daar heb ik uiteindelijk met kit ook weer een strook acryl tussen gezet, je kunt per slot van rekening nooit teveel licht naar binnen krijgen. Voor de afvoer naar buiten heb ik een raamwerk gemaakt van latjes, wat stroken MDF én natuurlijk weer acryl ruitjes. Het geheel past precies in de sponning van het openslaande raam van mijn hobbykamer. Mijn hele kamer heeft thermopane beglazing dus het was geen optie om daar een gat in te maken. Dus gaat bij het spuiten het raam open en de opening wordt vervolgens afgesloten met het afvoerpaneel, zodat ik geen valse wind naar binnen krijg. En in de aansluiting in de afzuigkap zit standaard een terugslagklep. Een flexibele slang komt dan tussen afvoer en afzuigkap. Wat ik nog moet doen is het maken van een deurtje aan de open kant van de cabine om het geheel stofdicht te houden bij niet gebruik en dan kan hij ook als droogcabine worden gebruikt. En ik moet nog een kastje opdiepen of maken van ongeveer 30 cm. hoog voor onder de spuitcabine, want zo op mijn bureau staat hij te laag om te werken. Dat wordt dan meteen een mooie opbergplaats voor de airbrush attributen.
Tot nog toe heeft het project rond de 60 euro gekost. En nou maar afwachten of de verf alleen op de gewenste plaatsen terecht komt.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.