Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 feb, 2008 17:56 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 jul, 2007 19:11 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Holly-Field
Ik heb gisteren ook even een spuitcabine in elkaar geknutseld ( van een hang/leg kast die nog bij mij op de zolder lag ( in losse delen ) en een ATAG agzuigkap die ik bij mijn ouders in de schuur vond :wink: en de spuitcabine is nu 90cm breed en 41 diep tot de afzuigkap geworden( dus breed zat )

En er even een dimmer tussen gezet ( waar de 220 volt stekker weer in kan , en dat werkt mooi , om de toeren te regelen ,want de orginele schakelaar was stuk en draaide dus volop :shock:

Kosten tot nu toe : 10 euro ( voor de dimmer ) maar er komt nog een afvoerslang bij ( weet nie wat die kost :roll: )

Volgende week even een afvoer slang op halen ( was ik vergeten ) dus kan nu nog nie testen :evil:

Afbeelding

Afbeelding

En hier een mooie oplossing, wat mooi als stabiele draaischijf kan dienen ( gebruik ik zelf namelijk ook , een oude platenspeler :twisted: ( Het 2e leven van een oude Technics :wink: )

Afbeelding

Gr : Marcel :wink:

_________________
Mijn andere hotrod projekt staat hier : [url]http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=15155[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 feb, 2008 19:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
Wie wat bewaard heeft wat he :?: Dat is een mooie grote cabine geworden
ik moet het maar met een klein hokje doen :cry: Afvoerslang voor een kap is ongeveer €5 per 1.5meter.

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 feb, 2008 21:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 aug, 2007 11:31 am
Berichten: 1748
Woonplaats: Zwolle
ja netjes hoor.
maar ik zou nog wel iets over die opening doen boven, om hem af te sluiten.

_________________
Greetz Michel

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 03 maart, 2008 16:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 04 jan, 2008 23:18 pm
Berichten: 45
Woonplaats: Vriescheloo
Ik kom wat laat in de discussie, maar ik heb een tijd geleden een spuitcabine gebouwd van ongeveer 50x50x50 cm. van een raamwerk met aan alle kanten ingefreesde vensters van acryl. Ik vond op zolder van ons huis een aantal ongebruikte platen acryl van de vorige bewoner, dus dat kostte niks. In de achterwand had ik vier ronde gaten gemaakt en daar computerventilatoren opgezet. De bodemplaat was wit gelamineerd spaanplaat en tegen het stof bij niet gebruik zat er ook nog een acryl deurtje in. Ik gebruikte de spuitcabine alleen in de tuin, dus geen filters. Aan alle kanten ramen gaf wel goed licht op het werk en het acryl heeft in feite twee levens. Ik heb het beschermfolie er een tijd op laten zitten tot het echt vol met verf zat en er toen afgetrokken. Ik lees in de commentaren ook veel over computerventilatoren. In mijn ervaring was de capaciteit van vier computerventilatoren onvoldoende. Ik stond buiten nog regelmatig in de damp. Maar omdat ik ook afhankelijk was van de buitentemperatuur, wil ik binnen gaan spuiten zonder de omgeving in kleur te zetten. Ik ben bij een aantal kringloopwinkels geweest maar nergens een gebruikte afzuigkap. Toen op Marktplaats gekeken maar mét de kosten van een ritje om er eentje af te halen, zat je zowat aan de prijs van een nieuwe. Daarom bij de Praxis maar een mooi drie-standen exemplaar nieuw gekocht voor 55 euro. Ik ga er een cabine omheen bouwen, maar toch ook weer met acryl venstertjes. Waarschijnlijk maak ik die dan uitwisselbaar want mijn voorraad acryl is nog lang niet op. Omdat ik nu binnen ga werken, maak ik ook verlichting die dan door de raampjes naar binnen moet schijnen. Ik heb in ieder geval bij het lezen van de diverse reacties in deze discussie, wat waardevolle tips opgedaan.
Ik moet nog met de bouw beginnen maar als er belangstelling voor is, wil ik de vorderingen zo nu en dan wel melden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 03 maart, 2008 16:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
Hoi polderbaan,ik zou zeggen laat eens wat foto's zien tijdens de bouw kunnen wij ook weer wat van leren :wink:

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 03 maart, 2008 16:38 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 jul, 2007 19:11 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Holly-Field
Ik sluit mij ook bij Bert 65 aan :wink: kom maar op met die foto's :D

Je ziet altijd weer wat tips van een ander die wat aan het brouwen is, en tips zijn altijd welkom natuurlijk :twisted:

Gr : Marcel

_________________
Mijn andere hotrod projekt staat hier : [url]http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=15155[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 03 maart, 2008 17:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 04 jan, 2008 23:18 pm
Berichten: 45
Woonplaats: Vriescheloo
Ok, zodra de bouw begint, zal ik foto´s maken en op het forum zetten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 05 maart, 2008 21:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 01 mei, 2006 19:51 pm
Berichten: 191
Woonplaats: Leiden
Is er hier iemand zo gek om, tegen betaling uiteraard, een spuitcabine te willen maken voor mij?

_________________
Afbeelding

http://nientjesweb.hyves.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: bouw van een spuitcabine
BerichtGeplaatst: do 20 maart, 2008 12:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 04 jan, 2008 23:18 pm
Berichten: 45
Woonplaats: Vriescheloo
Nou, de bouw is wat vlotter gegaan dan ik had verwacht en de cabine is bijna klaar. Zoals ik in mijn eerste bericht vermeldde, heb ik uiteindelijk maar een nieuwe afzuigkap bij de Praxis gekocht en vervolgens de spuitcabine van restmateriaal er omheen gebouwd. De afzuigkap is 50 x 60 cm en dat is dus ook de respectievelijke binnenbreedte en -hoogte van de cabine geworden. De diepte werd bepaald door het beschikbare materiaal en is 56 cm. geworden totaan het rooster van de afzuigkap. Verder heb ik ook rekening gehouden met de maten van de raampjes om ze zo voordelig mogelijk uit de resterende platen acryl te kunnen snijden, zodat ik voorlopig voorraad genoeg heb om er nieuwe in te zetten als ze al te vol met verf komen. Het was gewoon de sport om behalve dan die afzuigkap, er zo weinig mogelijk aan te besteden. En als rechtgeaard doe-het-zelver gooi ik zelden wat weg.
De cabinebodem is van een plaat witte Trespa, die ik bij het afval van een bouwproject vond. Was net niet groot genoeg dus zit er wel een afgekitte naad in. Dat is mooi krasvast en oplosmiddel bestendig materiaal. De zijkanten zijn van watervast gecoate spaanplaatresten met de gladste kant naar binnen en de bovenkant is van een restant timmerpaneel (zo heet dat spul in de bouwmarkt). De drie lampjes die aan de buitenkant voor de raampjes zijn gemonteerd, zijn spaarlampjes die ik ook nog had liggen, alleen de mini fittingen heb ik moeten kopen maar 60 eurocent per stuk maakte geen deuk in het budget. Voordeel van die lampjes is dat ze nauwelijks warm worden en toch omgerekend 40 watt per stuk leveren. Ik moet nog zien of ze genoeg licht naar binnen werpen anders maak ik er nog wel reflecterende kapjes overheen. In principe werk ik toch overdag en de cabine staat dan vlak bij drie grote vensters, dus ik denk dat er sowieso genoeg licht binnenkomt. De verlichtingscapaciteit van de lamp in de afzuigkap zelf is te verwaarlozen en die zal ik dus niet gebruiken. De zijwanden en de bovenkant zijn aan elkaar gedeuveld, gelijmd en geschroefd en de bodemplaat is in de zijwanden ingefreesd en geschroefd. De afzuigkap steekt anderhalve centimeter in de cabine en is aan de beide zijkanten doorgeboord en met boutjes vastgezet. Daar had ik me een beetje op verkeken want die kap heeft van binnen een omgefelste rand waar de moertjes precies achtervielen en dat heeft nogal wat gepriegel opgeleverd. Als ik hem een centimeter dieper had geplaatst, of zelftappers had gebruikt, was dat probleem er niet geweest. Aan de binnenkant zijn vervolgens alle naden afgedicht met acrylaatkit. Over de aansluiting van de boven/achterkant van de cabine aan de afgeronde kant van de afzuigkap heb ik een tijdje moeten nadenken, maar daar heb ik uiteindelijk met kit ook weer een strook acryl tussen gezet, je kunt per slot van rekening nooit teveel licht naar binnen krijgen. Voor de afvoer naar buiten heb ik een raamwerk gemaakt van latjes, wat stroken MDF én natuurlijk weer acryl ruitjes. Het geheel past precies in de sponning van het openslaande raam van mijn hobbykamer. Mijn hele kamer heeft thermopane beglazing dus het was geen optie om daar een gat in te maken. Dus gaat bij het spuiten het raam open en de opening wordt vervolgens afgesloten met het afvoerpaneel, zodat ik geen valse wind naar binnen krijg. En in de aansluiting in de afzuigkap zit standaard een terugslagklep. Een flexibele slang komt dan tussen afvoer en afzuigkap. Wat ik nog moet doen is het maken van een deurtje aan de open kant van de cabine om het geheel stofdicht te houden bij niet gebruik en dan kan hij ook als droogcabine worden gebruikt. En ik moet nog een kastje opdiepen of maken van ongeveer 30 cm. hoog voor onder de spuitcabine, want zo op mijn bureau staat hij te laag om te werken. Dat wordt dan meteen een mooie opbergplaats voor de airbrush attributen.
Tot nog toe heeft het project rond de 60 euro gekost. En nou maar afwachten of de verf alleen op de gewenste plaatsen terecht komt.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door polderbaan op do 20 maart, 2008 18:43 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 maart, 2008 15:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
KIijk hier eens :wink: http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... .php?t=414

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement