Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Column januari 2008
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2008 16:09 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 feb, 2007 14:11 pm
Berichten: 23
vervolg van de column op de homepage.

...geïnteresseerd sujet op zolder zou belanden, terwijl het bij mij in goede handen zou zijn, misschien ook nog niet direct in dat jaar gebouwd, maar op zijn minste toch nog wel binnen deze decade. Ja dokter, die gedachte begint dan langzaam aan meer en meer te kwellen. Juist die uitvoering van die bouwdoos in handen van iemand die geen verstand heeft van modelbouw, die het op een blauwe maandag zonder enig historisch besef, zonder verf, en veel te veel lijm met zijn lompe klauwen in elkaar gaat proberen te zetten……”

“Ja dokter, ik zal even kalm aan doen, mag ik anders even een glaasje water, dan kan ik even op adem komen. Weet U, ik vind het eigenlijk al zo denigrerend dat modelbouw juist op de speelgoedafdeling in een hoekje wordt weg geplaatst. Dat is je reinste onderkenning van het feit dat modelbouw een volwassen hobby is waar kinderen en hun vader en daar weer de vader van jarenlang plezier aan kunnen beleven……”

“Ja…..ik zal nu eerst een slokje water nemen, inderdaad dokter, ik draaf inderdaad soms een beetje door”. “Ik zal dus even terug gaan naar die ene bouwdoos, die ik eigenlijk aan niemand gun, behalve mijzelf, omdat alleen ik weet hoe ik ermee om moet gaan, hoe ik hem moet behandelen. Hoe deze doos het beste opgeslagen kan worden totdat het moment suprème is aangebroken om er definitief mee aan de slag te gaan. Natuurlijk zullen er meer modelbrouwers zijn die een beter resultaat weten te behalen, maar die wonen hier niet in de omgeving. Vandaar dat dat modelbouwpakket alleen bij mij in goede handen is, en niet bij iemand anders. Daar is zoiets helemaal niet voor gemaakt. Ik zorg ervoor dat het goed beschermt is tegen de grote kwade buitenwereld, ik zorg voor de optimale condities waarbij deze doos kan rijpen, begrijpt u wel?”.

“Oh….U heeft alweer moeite om het verhaal te volgen, het is toch eigenlijk vrij simpel. Zou U het toestaan dat zomaar iemand voor uw praktijk gaat zitten en bij willekeurige mensen de bloeddruk gaat opnemen…nou? Nee, natuurlijk niet, ondanks dat je tegenwoordig bij aankoop van drie pakken yogidrink een bloeddrukmeter cadeau krijgt, ondanks dat iedere gek tegenwoordig zijn eigen bloeddruk kan opmeten. Is toch logisch dat buiten te hoog of te laag U degene bent die de cijfers kan interpreteren, U de juiste beslissing en conclusie kan nemen. Met modelbouw is het net zo, misschien nog wel gecompliceerder. Je moet niet elke udder met een dergelijk bouwpakket laten klooien, laat dat over aan de mensen die daar ervaring mee hebben, natuurlijk kunnen ze zo’n kluns wel zelf aan de slag laten gaan, maar het liefst wel onder begeleiding van een ervaren modelbouwer…..zoals ik bijvoorbeeld.”

“Waarom komt U nu met zo’n hyperventilatie zakje aan? Wat heeft dit voor bedoeling?”. “Of ik even een minuutje hierin wil ademhalen zodat ik weer tot positieven kom? Nou ja zeg, U vroeg toch om voorbeelden dokter.”
“En ja, mijn bloeddruk is inmiddels ook aan de hoge kant, maar daarvoor ben ik ook hier gekomen. Ik ben niet op zoek naar korte termijn oplossingen zoals een hyperventilatie zakje of een slokje water.”
“Goed, wanneer ik dan die bouwdoos heb gekocht die ik eigenlijk niet nodig had, maar die ik uit handen van ondeskundige prutsers wilde redden, dan is het zaak dat we ook een worden. De bouwdoos en ik. Thuis gekomen stuur ik mijn vrouw naar haar ouders op bezoek, en ik bel de school op dat ik mijn kinderen wat later kom halen als gebruikelijk.”
“Dan is het tijd om een lekkere kop rooibos thee te zetten, en samen met de bouwdoos op de bank onderuit te zakken. Het liefste heb ik dan een rustig muziekje op de achtergrond, dus dan valt de keuze al vlug op iets als Shine on you crazy diamond van Pink Floyd. Ja dokter, ik houd van sfeer weet U.”

“Nadat ik een paar slokken van de gloeiend hete thee heb genomen is het zover. Ik neem de bouwdoos op schoot en met een schaartje open ik voorzichtig de verzegeling. Zachtjes spreek ik wat bemoedigende woordjes tegen de doos. Ik voel met mijn vingertoppen over de randen van de doos, en duw wat harder in de hoeken, zodat er een putje in mijn wijsvinger ontstaat. Langzaam begeef ik mij met mijn neus boven de boxart, en terwijl deze tekening zich langzaam voor mijn ogen vervaagt snuif ik de geur van de winkel op.” Wilt U mij nu niet onderbreken dokter, ik denk dat ik juist nu bij een essentieel punt ben aanbeland, en ik zou dus graag dit gedeelte van het gesprek graag afmaken……eerst een tabletje? Nee hoor, eerst dit gedeelte van mijn gesprek”.

“Waar was ik gebleven, oja, dan is de tijd aangekomen om langzaam de deksel van de doos te lichten. Langzaam, want zo blijft de geur van de inbox langer hangen. Dat is dus meteen het volgende dat ik doe, wanneer het spleetje tussen deksel en doos een feit is duw ik mijn neus ertussen, sluit mijn ogen en inhaleer de geur in de doos diep via mijn neus. In mijn gedachten is er dan een mengeling van vuurwerk, gevulde koeken, open haardvuur en nog meer van dat soort sentimentele dingen te zien. Het “shot” voor de modelbouwer, natuurlijk nog intenser des te ouder en zeldzamer de bouwdoos is, maar ook bij nieuwere modelbouwdozen nog altijd een genot. Ik geniet van het knisperende geluid van de plastic omverpakkingen van de spreu’s in mijn handen, en blader rustig en beheerst door het begeleidende boekje waar de bouwstappen punt voor punt in vermeld staan.”

“Dan is het ook zaak om een mooi plaatsje uit te zoeken voor mijn nieuwe logee, een eervolle plek tussen die honderden andere uit handen van brute niet kenners geredde modelbouwdozen.”
“Wat nou, dit consult is ten einde……waar moet ik dan met mijn radeloosheid naar toe….met al mijn dwang gedachten, ik wil weer liever vandaag als morgen een fatsoenlijk leven, en U verteld mij dat dit consult ten einde is……”

“Oh, U wilt een vervolg afspraak maken binnen vier weken, dat is best, gelijk maar een dubbel consult. Zorgt U dan voor koffie, dan zorg ik voor twee leuke beginners bouwpakketjes. Niet helemaal de bedoeling zegt U. Ik krijg er een verwijzing bij? Hoezo binnen vier werkdagen melden bij de psycholoog? Is het dan toch zo ernstig dokter??”.


Bert.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2008 16:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 18:36 pm
Berichten: 5514
Woonplaats: Heemskerk
Geweldig! Maar er zit zeker een kern van herkenning in... misschien is het toch wel zo erg met mij gesteld... :roll:

Trouwens, de link naar de homepage verwijst naar de column van vorige maand!

Robin

_________________
Ik brouw dus ik ben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2008 16:26 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
fightingfalcon schreef:
Geweldig! Maar er zit zeker een kern van herkenning in... misschien is het toch wel zo erg met mij gesteld... :roll:

Trouwens, de link naar de homepage verwijst naar de column van vorige maand!

Robin

Nee hoor, even refreshen, je krijgt nog de oude homepage te zien :)

Heerlijke column weer, nu blijkt dat ik toch al wat langer naar die psycholoog moest stappen :lol:

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2008 17:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 17:39 pm
Berichten: 110
Woonplaats: Sneek
GEweldig! Die columns raken je toch altijd weer diep in 't hart. Zelf herken ik mij er ook in (natuurlijk!). :?
Die doosjes hebben toch zo'n grote aantrekingskracht dat je ze vaak niet kan laten liggen, en me moeke weer zeure: "WEER een nieuwe, je hebt toch al genoeg, bouw eerst die oude maar eens op hoor." :wink:
Ach ja, sommige mensen zullen het nooit begrijpen. :wink:

Allemaal de groeten en tot de volgende keer maar weer,

Johan

_________________
Ramme met die handel !!!

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2008 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
Nou, de drang is zeker herkenbaar, maar gelukkig meer met tools en onderdelen, maar ik heb ook al de volgende twee projecten liggen, zou het zo beginnen?
En het openen van de doos, mijn vrouw zegt altijd ik zie dan uit als onze dochters bij he openen van een groot kado...

Geweldig !!!

Gr
Helge

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2008 19:26 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6306
Woonplaats: Blauwhuis
Heel hekenbaar.
Ik ben sind 4 maanden van mijn therapie af en mijn psychiater is een verzameling bouwdozen rijker :oops: , hij is nu zelf in therapie.
De eerste twee maanden in de isoleercel waren het moeilijkst, al die rare mannen in licht groene jassen die moeilijke vragen stelden over een huiselijk leven en gezin :? , dan hadden ze het ook nog over zaken als werk en vrienden. Ik kon er geen touw aan vast knopen.
Toen ik vroeg of ik een bouwdoosje mocht snuiven, werd ik gelijk vast gebonden in een dwangbuis. Ze waren bang dat ik ze aan wou vallen, ik viel volgens hun onder de gevaarlijkste soort.

Gelukkig ben ik nu volledig hersteld en mag weer, voorzichtig, een kleine voorraad in huis hebben ( maximaal 5 kitjes, alles wat ik meer in huis heb word in beslag genomen door de psychiater :evil: ).

denman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2008 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Met veel plezier en beeje rode kaken gelezen :oops: ...
Briljant! Hoewel,.. mijn goede voornemen voor aankomende jaar is minder kits kopen. En,.. tot nu toe goed gelukt, nog geen één gekocht. Scheelt dat ik deze week ziek was.

groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2008 23:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 25 dec, 2007 1:58 am
Berichten: 78
Woonplaats: Amersfoort
Een psycholoog helpt niet, Psychiater met zijn pilletjes evenmin... Zelfs een intensieve opname boordevol therapie helpt niet meer tegenwoordig.
Van zondagavond tot vrijdagmiddag zonder PC lijdt en leidt bij mij al tot kitjes kopen en brouwen. De tijd dat er wel een PC is hang ik op forums over brouwen.

Als anderen eens wisten hoe erg het was, dan werd brouwen net als autodrop. Het is ZOOOOO lekker dat het verboden zou moeten worden...



Een ervaringsdeskundige heeft gesproken,
Stefan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 jan, 2008 0:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
Citaat:
Hoewel,.. mijn goede voornemen voor aankomende jaar is minder kits kopen. En,.. tot nu toe goed gelukt, nog geen één gekocht. Scheelt dat ik deze week ziek was.


Nog maar 50 weken te gaan :D :D :D

Lukt je makkelijk.....

Gr
Helge

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 jan, 2008 12:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Haha, inderdaad herkenbaar. Het openen van de doos zorgt bij mij voor net zoveel plezier als het bouwen van die doos :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement