Ik denk wel dat Jeroen hier een heel goed punt aansnijdt.
Er zijn inmiddels een paar maanden verstreken, waarin ik goed op de nog rijdende Eurocabs heb kunnen letten, niet dat het er zo veel zijn, maar toch.
Het klopt inderdaad, wanneer je een Mercedes SK tegenkomt op een fabrieksterein en hij wordt daar gebruikt als tereintrekker (aanzetten van wisselbakken, opleggers), dan is het vaak ook een rijdend wrak.
De SK's die je op de weg ziet rijden, zien er vaak nog behoorlijk goed onderhouden uit.
Dit geeft mij de gelegenheid om eens te brouwen zonder flink te experimenteren met allerhande voor mij nieuwe technieken. Gewoon kijken wat er uit rolt als ik zoveel mogelijk out of the box brouw.
Eerst maar eens even de inbox foto's. Aan de gietramen zit gelukkig zeer weinig tot geen flash. Ook de decals zijn nog in zeer goede staat. Het is een tweede hands bouwdoos, maar hij was nog ingeseald bij ontvangst, dus dat is doorgaans een goed teken. Wel hadden door de relatieve ouderdom (zo supergek oud is de bouwdoos nog niet) enkele onderdelen van hun gietraam losgelaten. Ook heb ik de foto's pas gemaakt nadat ik al een gedeelte van het chassis had opgebouwd, dus die onderdelen ontbreken ook
.
De inbox foto's:
Zoals ik al vermelde had ik met het chassis en de motor al een begin gemaakt. Wat me meteen opviel was de beroerde pasvorm van alle onderdelen. Heel veel gietnaden, en scheefpassende onderdelen. Veel schuur en bijvijl werk dus.
Tot overmaat van ramp bouwde ik ook nog de stuuras in spiegelbeeld op, waardoor ik genoodzaakt was dit weer heel voorzichtig los te krijgen, en weer op de juiste manier op te bouwen. Hier schoot ik een paar maanden geleden dus in de zogenaamde brouwersdip. De brouwersdag bracht hier gelukkig (voorlopig) verandering in, en de stuuras is inmiddels in twee avonden volledig hersteld, en nog steeds bewegend. Er kwam een beetje improvisatie bij kijken, maar uiteindelijk is het toch gelukt.
Het chassis bestond uit vier delen, wat doorgaans geen probleem mag zijn. De aansluitingen hadden echter een dusdanig niveau verschil dat ik dus na vier onderdelen lijmen al flink aan het plamuren en schuren moest gaan, dit zou niet het laatste blijken te zijn.
Hier is nog enigszins te zien hoe beroerd de aansluiting eruit zag, gelukkig komen er sideskirts op de vrachtwagen, dus ik heb alleen het "ergste" weg-gewerkt.
Hier de herstelde stuuras. De gietnaden aan de onderkant zijn ver weg geschuurd. Omdat ik bang was voor het afbreken van deze fijne onderdelen heb ik het daarbij gelaten. De onderkant krijgen we toch zelden te zien. De compressie van de foto maakt echter dingen zichtbaar die met het blote oog juist niet meer zichtbaar zijn. (ik geloof dat dat ook een discussie punt op brouwersdag was )
Ook de luchtvering bestond uit twee onderdelen waarvan de pasvorm extreem slecht was. Om het knoeien met plamuur te voorkomen heb ik wat meer lijm gebruikt, om dit naderhand weg te schuren. Bij gepast gebruik scheelt dit een hele boel schuurwerk. Extra lijm echter met mate aanbrengen, het kan meer kapot maken dan je lief is!
Zo zien de luchtvering en de aangebrachte ketel eruit vanaf de "gietnaadkant".
De motor, nog voorzien van overdadig schuurstof. Had ik die beroerde pasvorm al aangehaald?
Bovenaanzicht, met nog een beetje dryfit van de koeling. Dat ding in het midden op de motor ( ik weet de naam niet ) kreeg ik er absoluut niet recht op. Ik heb het toch niet zo op modelbouwkantelcabine's (23x woordwaarde) dat ik het zo maar laat. Wel nog een beetje schuurwerk.
Het is de bedoeling dat het chassis wanneer het is opgebouwd een soort van Ferrari rode kleur gaat krijgen, afgezwakt door het met Smoke te bewerken (tis een test, maar ik ben benieuwd hoe dit uitwerkt
).
Voor de cabine heb ik twee kleuren blauw uitgezocht, en hier komt dan nog wit bij. Voor het eerst heb ik de spuitbusjes uit de (niet goedkope!
) Tamiya reeks uitgezocht, eens kijken of dat nu veel verschil gaat maken met de bouwmarkt spuitbusjes.
Tot zover, tips en suggesties natuurlijk ook weer van harte welkom, evenals hulp bij het schuren
. Had ik het al over die beroerde pasvorm gehad?
Groetjes Robbie