Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2193 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 220  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2007 14:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Zo,daar is nu dan de eerste posting in dit grootste project van mij ooit.

Ik heb de uitdaging aangenomen om de VIC zelf helemaal te gaan scratchen(nabouwen) van hout,metaal en kunststof.

Als eerste uitdaging stond erin dat het zou moeten gaan om een schaal nabouw in 1:24.Doch,na overleg en situatie/constructie,is een schaal van 1:35 een beter perspectief gebleken.Mijn uitdagers zijn ermee accoord gegaan.Dus nu begint hiermee een voor mij ongehoord karwei.

Maar ook gezien de grootte van dit project(letterlijk en figuurlijk)gaat dit project wel het eerste jaar mijn modelbouwcarriere begeleiden als rode draad.Dus het kan zijn,dat er soms niet veel updates in dit project volgen,
omdat ik ook andere projecten moet afronden.maar ook omdat dit project erg veel teken/reken en vooral creatieve inslag gaat vereisen.

Mijn eerste inschatting is dat ik met dit project wel minstens een jaar zoet ben.Maakt ook verder niets uit...als ik haar maar voltooi.

Inmiddels zijn de eerste voorbereidingen van start gegaan,omdat ik dat eerst wil doen,voordat ik ga beginnen aan een ander nieuw project in het vliegtuigforum.

Verder ga ik ook voor dit project alle onderdelen op papier uittekenen.Dat omdat er,later,misschien andere mensen ook dit grote geval willen bouwen.En zo is er dan al een flinke basis met tekeningen ervoor.Verder bewaar ik ook alle kassabonnen van aanschaf materiaal.Zo is het ook meteen een kostenberekening ervoor.

Verder heb ik gekozen voor de sandwich bouwwijze.Mensen uit de RC vliegwereld kennen wel deze bouwwijze.Ik ga de romp opbouwen uit tussenschotten,in het midden versterkt met vuren liggers.Tussen de schotten komen er tempex(piepschuim)blokken.Deze blokken vullen dan de tussenruimte tussen de schotten op.Na voltooing daarvan,wordt de romp aan de buitenkant beplankt met balsahout.De relingen worden gesoldeerd,en het detailrijke dek wordt geproduceerd uit kunststof..

In mijn hoofd is alles al in basis klaar :wink: ...in ieder geval dan.
De eerste ruwe tekeningen zijn al klaar.Let op,deze tekeningen kunnen nu nog wijzigen.

Afbeelding

Met deze tekeningen heb ik de drie belangrijkste schotten klaar voor productie.Na het uitzagen van deze schotten uit MDF(bewuste keus),ga ik de andere schotten ertussen klemmen en deze dan mooi samen op een op en aflopende lijn uitzagen en modeleren.

Dit was de eerste schets,en daar is inmiddels al een verandering in gekomen.Het achterste schot is gewijzigd.

Afbeelding

Er komen 8 tussenschotten in de romp.Op de linkse tekening te zien.Het laatste schot is dus gewijzigd in zijn hoogte en constructei.

Schot A is het voorste schot.Hiertegen komt later een balsablok aan de voorkant om de neus uit te modelleren.Ook kan ik daar gemakkelijker de torpedo luiken in maken.

De overige tekeningen tot nu toe.

het wordt wel een groot gevaarte,maar dat is nu eenmaal de uitdaging ervan.

Afbeelding

Het eerste materiaal(MDF en vuren liggers)is al aangekocht.

Afbeelding

Gelet op de schaal,zal de romp ongeveer een lengte gaan bereiken van ca.1870 cm,met een dikte (midscheeps)van ongeveer 134 cm.

Nu nog niet precies pinnen op deze maten,deze zijn nu nog bij benadering.
Zal niet veel in ieder geval ervan gaan afwijken...

In ieder geval is dit het eerste begin van een enorm project voor mij.
Nog belangrijk om te weten,misschien,is dat ik er geen interieur in ga aanbrengen.Het gaat zich zuiver om een statisch model zonder inwendige constructies....

Dus er is aan dit project veel te doen,maar het is begonnen...........

Wordt vervolgd...

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Laatst bijgewerkt door homeghost op ma 05 mei, 2008 20:22 pm, in totaal 6 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2007 14:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Heheheh......daar issie weer met een volgende onderzeeer alleen dan gescratched op 1:35!!! WOW, erg groot hoor!!! :shock:

Ik wens je dan ook heel veel succes met dit beest! :brouw:
Hoe kom je eigenlijk aan de tekeningen als ik vragen mag? :roll:

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Laatst bijgewerkt door Ptèr op do 16 aug, 2007 14:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2007 14:13 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 okt, 2005 13:36 pm
Berichten: 5952
Woonplaats: Roermond
Tjonge Ron..dat ziet er goed uit..ben heeeel erg benieuwd naar de uiteindelijke resultaat en of het echte duikboot wordt...:D

Maareuh..van wie heb jij die uitdaging aangenomen?

_________________
Al mijn gebouwde modellen, voor als foto's niet werkt:
http://modelbouw.corbesir.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2007 14:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Ron voor een VIIC/ mis ik de twee zadeltanken !!! Hoe ga je dat oplossen ??? ik zie die ook niet op je spantenramen.
hierbij de spantenramen van een VII-C
Afbeelding

en is het de VIIC of de VIIC/41 die je gaat bouwen?
waarom neem je niet 1:32 dan moet je niets scratchen, die bestaat al in plastic kit bij andrea.
http://www.andrea-miniatures.com/ESP/moreinfo/lp-02.htm

of deze op 1:40
http://at.robbe-online.net/rims_at.stor ... 0dc146061c

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Laatst bijgewerkt door Beagle op do 16 aug, 2007 14:57 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2007 14:36 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ron, gaaf, maar effe wat anders. Ben je in staat om als de romp zoveer klaar is, hiervan een mal te maken. me dunkt, lijkt me een romp uit polyester voor een aantal toch best interresant. DIe geen romp willen bouwen en eventueel het gevaarte ook nog RC willen maken. Nu denk ik niet dat je je heel druk moet gaan maken om allerlei verstevingingsstutten, daar zijn anderen best goed in denk ik. Maar zou je een onderdeel totaan de duiktanks en een bovendeel vanaf de duiktanks kunnen maken. Tja, wie weet

BertUS (die zijn bek ook maar effe een slinger geeft.

BTW op duikbootforums geen pasklare tekeningen?
Of NVM?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2007 14:56 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 mei, 2007 23:10 pm
Berichten: 1437
Woonplaats: Oosterhout
Hallo Ron

Weer een mooie project op dit forum, veel sucses met de bouw en veel bouwplezier.

met bewondering zal ik je werkzaamheden volgen

Groeten

Ard


:lol: :lol: :lol: :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2007 17:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 31 mei, 2006 20:54 pm
Berichten: 233
Woonplaats: Oostende - België
Ron,

Als deze op hetzelfde niveau wordt afgewertk zoals die 1/72, dan wordt het een echte juwelenwinkel bij jou..... :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2007 18:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 22 feb, 2007 21:57 pm
Berichten: 240
Woonplaats: Borne
Hallo Ron,

Schitterende uitdaging die je daar bent aangegaan!

Dit wordt een enorme creatieve aderlating en een tot de top gedreven doorzettingsvermogen, maar het gaat lukken!....... :brouw:

Heel veel succes gewenst.

Wim

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2007 19:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
Sow, leuk project! :D Alleen waar ga je 'm neerzetten...? :shock: :roll:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2007 19:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
Dat zal "sjiek" zijn hoor, maareuh, volgens mij is de uitdaging enkel geslaagd als die sigaar naast een bevoorradingsschip ligt in dezelfde schaal :twisted:

Dan nog een serieus vraagje ook, wat is de reden dat je bewust gekozen hebt voor mdf ?

_________________
Op de werktafel : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=54264


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2193 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 220  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement