Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Column juli 2007
BerichtGeplaatst: di 10 jul, 2007 21:22 pm 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 feb, 2007 14:11 pm
Berichten: 23
De ideale brouwers woning.

Elke brouwer kent het probleem, tenminste, wordt met de neus op de echte feiten geduwd, waar laat ik mijn modelbouwspullen.
Onder ouders vlag was dat nog niet zo’n probleem, je brouwde lekker op je slaapkamer waar doorgaans maar een éénpersoonsbed stond, een kleerkast, en voor de rest begraven onder de puinhopen van het jong zijn, een bureautje. Het budget (zakgeld) was maar toereikend voor een modelbouwpakketje tegelijk, een beetje lijm en, als je gulle ouders had een of twee potjes verf. School nam heel veel tijd in beslag, althans dat probeerde je je ouders wijs te maken. Toch lagen de schoolboeken helemaal onder in de puinhoop begraven.

Modelletjes die klaar waren verdwenen uit het zicht naar zolder, of bij teleurstelling over pasvorm of eigen kunnen in de kliko (toen nog gietijzeren emmer geheten). Degene die wel het aanschouwen waard waren kwamen prominent in de boekenkast of daar waar ruimte was op het bureau te staan. Meestal voor een weekje want dan was mijn moeder weer door de slaapkamer heen “gestoft” en was er van uitstekende detailonderdelen een hoopje schrot verworden. Gouden tijden die jeugdjaren, modelbouwen was maar een van de vele hobby’s.

We dwalen af.

Tegenwoordig kun je overal, en dat geldt dan van kelder tot aan de zolder modelbouwgerei vinden in huize Bert. In de kelder staan de oplosmiddelen, steeds meer spuitbusjes en een grote kartonnen doos die voor de wintermaanden als spuitkast dient voor het primeren. Tevens liggen er nog enkele verdwaalde modelbouwdozen. Op de begane grond vinden we natuurlijk de “geshowde” modellen die klaar zijn. Daarnaast zijn in de keuken ergens hoog in een kast de “mee-bezig” dozen en het doek en lijmwerk te vinden. In de dressoirkast, die in de woonkamer staat, staan dan de verfpotjes en het snijwerk aangevuld met wat klein scratch spul. Vergeet ik bijna de ruimte naast de zitbank te vermelden alwaar zich nog twee bouwdozen met reserve onderdelen en extra reserve onderdelen ernaast bevinden.

We lopen de trap op richting de slaapkamer alwaar Bert s’nachts zijn rust horizontaal tracht te genieten. Boven op de kleerkast bevinden zich een doos of 20 vrachtwagen modellen die mij vooral midden in de nacht grommend aankijken omdat ze er al te lang liggen te wachten op assemblage, terwijl naast het bed nog twee vrachtwagen brouwdozen onder handbereik staan. (slapeloze nachten worden opgevuld met het doornemen van bouwbeschrijvingen en het maken van modelbouwplannen). De slaapkamer van de twee meiden is (nog) gevrijwaard van modelbouw……..oh nee, nou lieg ik. Op hun kamer staat een inmiddels 12 jaar oud gebouwd model in schaal 1/144 van een Hercules, zoals gewoonlijk ongeverfd en zonder decals, maar toch bewonderd door mijn oudste dochter. Feitelijk is dit model gered van de zolder, waar we met een tussensprongetje terecht zijn gekomen, daar waar de modellen nu nog om dezelfde redenen staan als destijds bij mijn ouders (niet om aan te zien). Het ruikt er nog fris naar kauwgum, die opgepropt als loodvervanging in de neuzen van de vliegtuigen zit. De kleinste slaapkamer wordt stukje bij beetje ingericht als hobbykamer. Geen makkelijke klus voor iemand met te veel hobby’s en te weinig vrije tijd. Het relaas van de moderne tijd, waarin alles binnen in handomdraai tot onze beschikking staat.

Er heeft zich naast brouwen en markplaats afstruinen nog een hobby bijgevoegd die zich prima thuis voelt op zolder, het bewaren van de modelbouwdozen die afgebouwd zijn, als zijnde box-art……..
Plaats voor te modelbouwen zelf heb ik dus niet met al die modelbouwspullen, ik ben ten onder gegaan in mijn eigen verzamelwoede.
Had ik maar een modelspoorbaan, dan hoefde mijn vrouw maar een kopje koffie op de laatste wagon te zetten, de leut komt dan vanzelf wel weer een keer voorbij……ondanks plaatsgebrek.

De ideale brouwerswoning schijnt te bestaan, er rennen alleen geen koters,schoonmaaksters en huisdieren in rond.

Bert


Laatst bijgewerkt door beheer op do 09 aug, 2007 13:47 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 jul, 2007 23:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 okt, 2006 14:06 pm
Berichten: 1833
Oy... :shock:
Dan heb ik het maar goed met mijn ruime hobbykamer! :lol:





Easy Rider 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 11 jul, 2007 8:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
:lol:

Hij is weer smaakvol en heerlijk herkenbaar op bepaalde punten! :lol:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 11 jul, 2007 16:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
En je was nog nooit bij mij geweest?

Heel herkenbaar
BertUS

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 11 jul, 2007 19:53 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 sep, 2006 19:25 pm
Berichten: 1263
Woonplaats: Tilburg
Haha ja dat is inderdaad het voordeel (trust me; 1 van de weinige) van zelf een huisje hebben.. 2 vitrines in de woonkamer, bouwplek in de keuken, de WC en de PC-kamer, kitvoorraad op slaapkamer en zolder, beschrijvingen en 'spuitcabine' in de badkamer, kortom; erg leuk verwoord weer ! :lol:

En die huisdieren ? Ach.. de Sjoemie vind het ook wel leuk allemaal :P
Erg leuk weg te lezen Robert ! Klasse,

~Erix


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 11 jul, 2007 22:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
Ik heb gelukkig eindelijk een eigen Modelbouwkamer... Maar ook voor mij heeel herkenbaar. Alleen nog een aanvulling:

Overal liggen printouts van pdf's en gedownloade fotos van details van de echte vliegtuigen/tanks etc plus een stuk of 5 klappers met How to en masterclass print outs plus te veel boeken over WWII , Modelbouwen, Modelbouw tijdschriften en ctalogi vanDragon, Tamiya etc...


Gr
Helge

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 16 jul, 2007 17:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 03 jun, 2007 19:04 pm
Berichten: 1774
Woonplaats: Berkel-Enschot
Ik heb nog niet zo veel modellen dus zit nog niet met het ruimtwe gebrek. Ik bouw nog op m'n eigen kamer (zolder) en stal ook alles daar neer. Tot nu toe genoeg ruimte, ook al moet ik af en toe wat wegflikkeren voor ruimte.

Lars


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 jul, 2007 20:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 14:34 pm
Berichten: 3554
Woonplaats: Delft
Ehm, ik woon bij mijn ouders.. en heb wel een overdaad aan modelbouwdozen op mijn kamer liggen. (de meeste ongebouwd, dat wel weer). Ik durf het modelbouwspul niet eens mee het huis in te nemen.

_________________
Afbeelding
Behold the beauty of the Udaloy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 25 jul, 2007 19:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Herkenbaar.

Ik woon nu 1,5 jaar op mezelf en de modelbouwruimte is altijd het laatste loodje geweest. Omdat ik toch wel vooruit kon heb ik het een hele tijd zo gelaten als het was. 2 onderkasten ( 1 links en 1 rechts ) en daarop een werkblad. De rest was kaal.
Nadat mijn vakantiegeld binnen was heb ik maar eens 2 bovenkasten bijgekocht ( 1 links en 1 rechts ) en heb die ook opgehangen.
En om de voor de rest nog kale muur een beetje te breken ( figuurlijk dan want er zit al een grote krimpscheur ) heb ik wat schappen opgehangen. Een mooie poster ingelijst en nu is mijn domein wat sfeervoller aangekleed.
Nu moet alles nog zijn vaste plek krijgen maar ik ben er al best tevreden mee. Alhoewel het maar een klein kamertje is en blijft. Zie foto's:

Afbeelding
Afbeelding

Zo klein dat ik niet eens IN de kamer een foto kan knippen.....

gr Jeroen

ps: ja, die poot staat scheef.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement