Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 30 mei, 2007 12:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 14 jan, 2007 0:52 am
Berichten: 2012
Woonplaats: Drachten
Het is bijna zo ver, dus hierbij alvast een post met de inhoud van de doos waar mijn model in komt, alsmede wat achtergrondinformatie.

We beginnen bij het begin: Het model dat ik voor deze Minibouw ga bouwen is een Gunship uit de animé "Nausicaä of the Valley of the Wind". Deze film is het eerste werk van de in het genre bekende regisseur Hayao Miyazaki (ook wel bekend van "Spirited Away" en "Howl's Moving Castle"). Als basis is een door hemzelf geschreven manga gebruikt. In tegenstelling tot veel andere films van hem is Nausicaä wat volwassener. Niet dat het een echte harde film is, maar vergeleken met bijvoorbeeld Spirited Away, wat meer een "Alice in Wonderland"-gehalte heeft, is Nausicaä in mijn opinie niet direct geschikt voor de allerjongsten vanwege toch wel wat engere delen en soms bloederige scenes.
De film verhaalt over het tienermeisje Nausicaä, een prinsesje uit de Valley of the Wind. De wereld waarin zij leeft wordt aan de ene kant bevolkt door een aantal menselijke naties, en aan de andere kant door insecten en een steeds verder uitbreidend bos. Twee van die naties zijn in gevecht met elkaar en Nausicaä en de mensen van haar land worden hier tegen hun wil in betrokken. Tegelijkertijd is de mens in gevecht met de insecten die eigenlijk alleen maar met rust gelaten willen worden. Helaas snappen, zo is de moraal van het verhaal, de mensen hier natuurlijk weer niets van.
Het Gunship, vervaardigd in haar eigen vallei, is een schip waarvan Nausicaä gedurende het verloop van de film gebruik maakt om te vluchten van de mensen die haar gevangen houden.

Bandai heeft in 2004 dit 1/72 model heruitgegeven in een snap-fit uitvoering met beter detail. Het origineel is van Tsukuda, en niet meer verkrijgbaar tenzij je op eBay gaat zoeken. Ik ben zelf niet zo goed in maten, maar ik schat dat de totale spanwijdte van het gevaarte zo'n 20-25 centimeter is.

Het model kan met uitgeklapt of ingetrokken landingsgestel gemaakt worden. Welke uitvoering ik kies weet ik nog niet, alhoewel ik naar de versie met uitgeklapte pootjes neig. Hoe dan ook, bij het model wordt een gegoten voetstukje geleverd, maar deze gaan wij uiteraard niet gebruiken. In plaats daarvan komt er een solide voetstuk, mogelijk met wat kleine diorama-aspecten.

En dan nu de foto's van... de doos:
Afbeelding

De gietramen:
Afbeelding

En zie hoe inventief Bandai de verschillende kleuren plastic aan elkaar gegoten heeft!
Afbeelding

Heeft toch wel wat deze kleurrijke bedoening. Ondanks dat het uiteindelijk allemaal niet zichtbaar meer is.

Oh, en als laatste de handleiding (voorkant):
Afbeelding

Binnenin staan de verschillende stappen, wat kleurenfoto's van het model, en wat achtergrondinformatie in het japans.

En nu wachten tot 1 juni!

Groeten,

Vargen


Laatst bijgewerkt door Vargen666 op ma 15 okt, 2007 22:50 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 31 mei, 2007 21:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 13 apr, 2007 20:13 pm
Berichten: 334
Woonplaats: S'zeel
Veel succes met je gunship

Gerard-Jan

_________________
een beeld zegt meer dan duizend woorden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 jun, 2007 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 14 jan, 2007 0:52 am
Berichten: 2012
Woonplaats: Drachten
Zo, na twee weken de eerste kleine stapjes gezet wat dit model betreft.

Afbeelding

Het is allemaal niet zo bijzonder, maar nu weten jullie tenminste dat ik niet stil zit. :P

Nadeel op dit punt is al meteen dat de cockpit(s) vantevoren geschilderd moeten gaan worden, eer ik de rest van het model in elkaar kan plakken.

Overigens wil ik proberen de figuurtjes er uit te laten. Dus de stoeltjes van een motiefje voorzien op het zitvlak (zitvlakken zijn nu kaal) en zorgen dat de cockpits toonbaar zijn zonder figuurtjes er in. Het model zal dan op een voetstukje komen te staan, met Nausicaä zelf er naast. Het andere figuurtje laat ik denk ik gewoon weg. Maar ik moet eerst even zien of ik kleine Nausicaä zo kan verbouwen dat ze in een fatsoenlijke staande positie, ge- eh, positioneert kan worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 jun, 2007 22:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 14 apr, 2007 16:00 pm
Berichten: 647
Woonplaats: Nuenen, NB
jajajajaja het gaat los!!!!!.

Is er trouwens wat te zien van de cockpit? een beetje detail en zo.?

succes

groeten

Dave

_________________
niets is onmogelijk, zolang je er geen verstand van hebt


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 jun, 2007 22:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 14 jan, 2007 0:52 am
Berichten: 2012
Woonplaats: Drachten
Cockpit voorin heeft nog aardig wat detail voor zo'n klein dingetje moet ik zeggen. Alhoewel ik geen idee heb wat normaal is in 1/72. Tevens zitten aan de zijkant van deze cockpit aan weerzijde een rond koepelraam. Hierdoor kun je de zijkanten van het stoeltje zien.
Wat de cockpit achterin betreft, daar kun je alleen van boven af in kijken. Deze heeft weinig detail. Het figuurtje dat er bij zit vult normaliter bijna het hele gat op. Maar er zit wel een console voor. Ik denk dat ik met wat plasticard of zo misschien de holte wat uit ga vullen. Daarna zal hij toch vrij donker geschilderd worden aan de binnenzijde, dus heel veel zul je er niet van zien. Hoop ik. :roll:

Maar goed, dat alles is onder voorbehoud dat ik Nausicaä fatsoenlijk om kan toveren. Alhoewel dat denk ik niet al te moelijk gaat zijn. Zal alleen een nieuw rokje moeten sculpten aangezien haar heup-gedeelte totaal verkeerd staat.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 jun, 2007 22:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12226
Woonplaats: Eibergen
Ik lees het al net zo gek op interieurs al ik :lol: niet dus.

Inderdaad nog weinig te zeggen of te vertellen maar ik denk dat het een leuk model gaat worden.

Maar wat is er mis met de houding van Nausicaä/ 8)

Ron

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 14 jun, 2007 0:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 23:09 pm
Berichten: 4674
Woonplaats: Ergens anders in Leeuwarden
Ik denk dat hij bedoeld dat de houding nu zittend is, en dus verkeerd om te staan naast het model.

Mocht je geen zin in corrigerende chirurgie hebben: ik heb nog wel een 1:72 tuinstoel en/of eetkamer stoel voor je, dan kan Nausi lekker blijven zitten. Pm maar als je ze wil (kost je nix.)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 jun, 2007 21:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 14 jan, 2007 0:52 am
Berichten: 2012
Woonplaats: Drachten
Thanks voor het aanbod, maar onze kleine Nausicaä is natuurlijk een jonge frisse meid die nog goed ter been is. Hench zal ze trots naast haar Gunship poseren, in echte animé-stijl, met zwaaiend handje. :D

Teneinde bovenstaande ben ik vanavond aan het snijden, boren en plakken geslagen.

Afbeelding

De kleine meid is op de volgende punten in stukken gehakt:
- Knietjes
- Heupen
- Schouders
- Rechter elleboog
- Rechter handpalm

De nek heb ik uiteindelijk maar niet gedaan. Ze kijkt nu wel ietswat naar beneden, maar storend is het niet.

Vervolgens zijn beide benen, alsmede de linker arm met ijzerdraad opnieuw bevestigd. De rechterarm vond ik van zichzelf wel stevig genoeg.

Volgende foto komt als ik de kieren en het rokje gedaan heb.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 jun, 2007 8:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 23:09 pm
Berichten: 4674
Woonplaats: Ergens anders in Leeuwarden
Vargen666 schreef:
De nek heb ik uiteindelijk maar niet gedaan. Ze kijkt nu wel ietswat naar beneden, maar storend is het niet.


Da's omdat ze wat verlegen is...
Leuk gedaan hoor!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 jun, 2007 18:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 14 jan, 2007 0:52 am
Berichten: 2012
Woonplaats: Drachten
Van de week, t/m vandaag heb ik de volgende dingen gedaan:

- Alle onderdelen geplakt die geplakt kunnen worden tot dit moment.
- De interieur-onderdelen, alsmede de pootjes (minus de beschermenede kappen) en de binnenzijde van de romphelften in de zwarte grondverf gezet.
- Nausicaä van het nodige puttywerk voorzien.

Helaas geen foto's, maar super-bijzonder is het allemaal niet.

Volgende stap is het schilderen van alle zwartgespoten onderdelen. Daarna kan de boel in elkaar gezet worden en verder met grijze grondverf besmeurd worden.

Het dilemma wat ik op dit moment heb: Wat voor een kleur ga ik deze vogel geven? Officieel is hij zand-gelig, maar persoonlijk wil ik hem eigenlijk een andere kleur geven. Nausicaä zelf krijgt al blauwige kleding overigens. Misschien vuurrood? Of lichtgroen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement