Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 225 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 23  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 15 jun, 2007 18:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
En hier is dan mijn nieuw project.Dit wordt mijn eerste duikboot in mijn modelbouwcarriere....en meteen ook een flinke jongen.

Dit project heb ik gekozen om de verweringstechnieken,ook met spuitwerk,eens goed aan te vullen.In dit project geen verlichting dit keer :? .En wat leent zich beter om verwering op toe te passen,als een duikboot? :D ?....

Ik heb er veel zin in,dus ik ga me hier hopelijk goed mee amuseren....

Eerst een korte introduktie van dit beroemde stukje techniek en geschiedenis.

In 1935 besloten de Engelsen en de Duitsers om samen( :!: ...ja je leest het goed)een onderzeeboot te ontwikkelen met een totaalgewicht tot 500 ton.In dit project werd daarom ook alle verzamelde kennis uit WOI samengebracht.Het project kreeg de naam"VII".

De allereerste versie die ontwikkeld werd kreeg de type aanduiding VII A.
Het meest direct in het oog vallende detail was de aan beide zijden aangebrachte extra externe druktank bij of onder de toren.
Deze enorme ballasttanks hadden als functie om de onderzee boot een stabiele ligging te geven op ruwe zee.

Al snel(in 1936)kwam er een daarop verbeterde versie,die sterk verbeterde stuureigenschappen en betere torpedo ladingen(krachtigere wapens)hadden.Deze opvolger kreeg de toepasselijke type aanduiding VII B....

En zo kwam er uiteindelijk in 1938 onze versie uit voort met,net als de B versie,een 2 meter langere romp en een verbrede middenstuk van de romp.Als gevolg hiervan was het mogelijk om de commando centrale uit te breiden met meer instrumenten.Ook werd ze stabieler in ligging door de bredere rompballasttanks op ruwe zee....

Als gevolg van de in die tijd uitmuntende eigenschappen,kreeg Blohm en Voss(Duits/Engelse produktie fabrikant,vanaf 1938 de opdracht om dit definitieve ontwerp in serie produktie op te nemen....

Het moge duidelijk zijn,dat de Duits/Engelse overeenkomst sneuvelde tijdens het uitbreken van WOII.Vanaf het uitbreken van de oorlog,nam Blohm en Voss de produktie alleen over,zuiver in Duitse handen....

In de periode 1940 tot 1943 was de VII C uiterst succesvol in haar taak.Deze bestond uit het torpederen van Engelse handels en wapens konvooien op de bekende zeeen.Ieder konvooi dat werd aangevallen(meestal met meerdere duikboten tegelijkertijd)leed hierbij zware verliezen.Hierbij gebruikten de Duiters de omcirkel techniek,waarbij de aanwezige duikboten ieder een schip voor zich namen,en tijdens het torpederen meteen een nieuw schip onder vizier namen.Tegelijkertijd omcirkelden ze het konvooi....

Doch hat zou niet zo blijven.De Engelsen hadden in 1943 hun eerste radar klaar en deze werd vanaf dat moment ingezet in het opsporen van de jagers.Dat bleek een uitstekend succes.Eens temeer werden de VII C duikboten ontdekt op de radar,dieptebommen deden daarna de rest......

In totaal stierven,vanaf dat moment,duitse U-boot bemanningsleden ca.33000 van de 36000 op zee.In totaal zijn er 659 duikboten van dit type(incl.de eerdere versies)gebouwd tot aan 1944.


De kit voorziet in de bouw van in totaal 6 versies(U-69,U-82,U-203,U-253,U-552 eerste ontwerp en de U-552 verbeterde versie).

Ik heb gekozen voor de U-83 te gaan bouwen.Omdat deze versie,voor mijn smaak,het mooiste camo schema heeft.Al moet ik wel daarvoor de beroemde "Zaag"op het voordek gaan missen.Deze zaag was gemonteerd om drijfboeilijnen te kunnen "doorzagen"De U-82 had deze extra mogelijk nog niet....


Dan nu de inboxfoto`s(eindelijk :P ).

Het is een flinke doos,dat wel.......

Afbeelding

De kit stamt uit 2003,en ook in die tijd heeft revell,in mijn ogen,aandacht besteed aan de verpakking...de gietframe`s liggen onder het karton,stevig verpakt.De rompdelen zitten star in het bovenste gedeelte verpakt.

Afbeelding

De bouwbeschrijving.

Afbeelding

Leuk vergelijk.....de onderzeeboot en de hermann Marwede uit onze tijd....beiden in schaal 1:72.Zo is te zien,hoe groot de VII C was.

Afbeelding

Afbeelding

De vlaggen en het touwwerk...



Afbeelding

Decals.....

Afbeelding

De torpedo luiken...

Afbeelding

En de gietframe`s...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gietframe`s "gestapeld"gemonteerd in de doos...

Afbeelding
Afbeelding

Mooie zuivere details....

Afbeelding
Afbeelding

Iets dikkere aanspuitingen en wat flash...maar ach mag de pret niet drukken..



Afbeelding

In ieder geval.....binnenkort start ik met de bouw.
Als eerste wordt de torpedoruimte samengesteld met open luiken.

Dus..wordt vervolgd....

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Laatst bijgewerkt door homeghost op do 20 dec, 2007 21:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 jun, 2007 18:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 13 aug, 2006 20:05 pm
Berichten: 1644
Woonplaats: St niklaas
Veel plezier met de bouw van deze U boot.
Ga ik in het oog houden.
Ben benieuwdnaar de verweringstechnieken die je gaat toepassen en inderdaad daar kun je je op uitleven :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 jun, 2007 18:46 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 okt, 2005 13:36 pm
Berichten: 5952
Woonplaats: Roermond
Heel erg veel succes met deze prachtige nieuw project....

Ga jij ook alle gaten voor ballasttanks openmaken of laat je die dicht?

_________________
Al mijn gebouwde modellen, voor als foto's niet werkt:
http://modelbouw.corbesir.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 jun, 2007 19:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 mei, 2006 14:34 pm
Berichten: 3554
Woonplaats: Delft
Veel succes met deze sub. Inderdaad een flinke jongen.
Veel succes. Hoeveel liter verf ga je voor deze nodig hebben?



Waarom scratch je er voor de lol niet de u-boot buker Valentin bij?

http://de.wikipedia.org/wiki/U-Bootbunker_Valentin

:lol:

_________________
Afbeelding
Behold the beauty of the Udaloy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 jun, 2007 20:05 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 mei, 2007 23:10 pm
Berichten: 1437
Woonplaats: Oosterhout
Beste Ron

Het ziet er goed uit die bouw doos
Veel bouw plezier met je U-Boot

Groeten

Ard

:lol: :lol: :lol: :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 jun, 2007 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Ik ben benieuwd wat voor moois je hier weer van weet te maken.

Veel succes


Groeten Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 jun, 2007 23:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
:D :D
Nieuw topic van homie, wordt weer lekker smullen!

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 jun, 2007 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 dec, 2006 1:47 am
Berichten: 401
Woonplaats: Ossendrecht
Ik ga deze zeker volgen want ik ben benieuwd naar de verwering :D En hij zit inderdaad mooi ingepakt, handig dat ze zo in elkaar staan met pootjes dan blijven ze tenminste niet in elkaar hangen als je van elkaar afhaald 8)

_________________
Aristo
Queen Mary 2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 jun, 2007 0:10 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Wil je je helemaal uitsloven ROn, surf dan eens naar eduard.cz, daar hebben ze nog wat etching voor dit model :lol:

Ook ik ben benieuwd naar de verwering, hetgeen te verwachten was
toch?
BertUS

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 jun, 2007 10:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Ja,inderdaad is de verwering in dit project de hoofdmoot :D .

Ik ga ook de militair bouwers grotendeels volgen,wat betreft de bouw en paint techniek.Dat wil zeggen,dat ik de romp,samen met de stabilisatorvinnen(boeg en achtersteven)en het onderste gedeelte van de toren er eerst op en in ga bouwen en plamuren.

Daarna wordt deze samenstelling dan in zijn geheel in de spuitcabine geplaatst.dat in tegenstelling tot al min projecten tot nu toe.

De openingen van de balaasttanks ga ik niet openfresen.Ik heb op een duitse site gezien,wat dat een bijna onmogelijke opgave kan zijn.Immers de gaten zijn kleiner als van de QMII en daarbij ook de meeste rechthoekig.Daarintegen ga ik(na verwering en sealing)deze gaten matzwart inpainten.Dat geeft ook best een goede optische illusie hiervoor.

Inderdaad,Bert,er zijn heel wat PE setjes en upgrade setjes verkrijgbaar voor deze kit.Echt enorm.Varierend van een complete commandocentrale,torpedeo ruimte,tot bemanningsleden in de romp die aan aparatuur zitten te werken.Uitwendig kun je bijna alles vervangen door PE en/of andere uitbreidingen.

Ik heb ze vrijwel allemaal gezien...prachtige sets.Doch de prijzen hiervan zijn ook prachtig.Varierend van 35 euro(bemanningsset)tot 60 of 80 euro per set.Ik wil me daar niet aan gaan wagen.Dit gaat de kitprijs dan meerdere malen overtreffen...ik vind dat te duur eerlijk gezegd :wink: .

Daarintegen zal ik wel de nodige paint moeten aanschaffen.De verwering vraagt veel verschillende tinten.

Inmiddels ben ik begonnen met de bouw ervan.Foto`s volgen in de loop van de middag/avond.Mijn eerste conclusie is dat de pasvorm(kit stamt uit 2003)ook hier toch weer prima is.

Wordt vervolgd...

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 225 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 23  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement