Eindelijk komt hier dan ook mijn inzending
De Ferrari F50 is een supersport cabriolet van Ferrari. De F50 werd in 1995 geïntroduceerd als opvolger van de F40 om de vijftigste verjaardag te vieren van automerk. De wagen werd zoals de meeste Ferrari's ontworpen door Pininfarina en is te verkrijgen als hardtop en als spider. Slechts 349 exemplaren werden geproduceerd, één exemplaar minder dan Ferrari verwachtte te verkopen om zo de exclusiviteit te onderstrepen.
Omdat niet iedereen de kans heeft om in een Formule 1 wagen te kruipen, besloot Ferrari om een wagen te bouwen die het Formule 1 gevoel naar de openbare weg zou brengen: de F50. Gebruik makend van verschillende F1 technologieën zorgde Ferrari voor een sportwagen met een topsnelheid van 325 km/u en een 0-100 km/u sprint van 3,87 seconden. Om dit te bereiken is de F50 voorzien van een 4,7 liter V12 motor die afgeleid is van de F333 SP racewagen uit 1994. In de F50 levert hij 383 kW (520 pk) en een koppel van 471 Nm. Zijn 10 jaar oudere voorganger, de F40, moet echter niet veel onder doen voor deze prestaties, en de F50 heeft dan ook nooit dezelfde legendarische status gekregen.
Cijfers
* Motor: 4700 cc 65° V12
* Vermogen: 383 kW (520 pk)
* Lengte: 4480 mm
* Breedte: 1986 mm
* Hoogte: 1120 mm
* Wielbasis: 2580 mm
* Droog gewicht: 1350 kg
Prestaties
* Topsnelheid: meer dan 325 km/u
* 0-100 km/h: 3,87 seconden
* 0-1000 m: 21,7 seconden
Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ferrari_F50
Dan enkele plaatjes om een idee te geven hoe het gevalletje eruit ziet, ik brouw wel de cabrio versie:
bron:
http://www.autodrome-cannes.com/ferrari ... torial.htm
Waarom deze Ferrari? Eenvoudigweg omdat ik die nog liggen had. Mijn broer was er ooit aan begonnen maar heeft 'em niet afgemaakt. Overigens was hij erg slecht in elkaar gezet, veel naden, slechte pasvorm. Dus tijd voor een restauratieproject
Foto's van de 'constructief' gedeconstrueerde kit volgen nog. De kit heeft al zijn ovenreinigerbehandeling gekregen, tot 5x toe en er is al aardig wat geschuurd aan de body. Verder ben ik van plan om veel te gaan aan passen in het motorcompartiment en ook het interieur zal onder de loep genomen worden. Dit alles zal waarschijnlijk pas eind juni - begin juli beginnen, eerst moet ik mijn examens voorbereiden en maken. Maar bij deze heb ik dan ook mijn topic geopend. Ik houd mij nu voornamelijk bezig met referentiefoto's te zoeken, en de site waar de foto's vandaan komen in deze post lijkt mij al een goeie bron te zijn.
Tips ga ik zeker kunnen gebruiken, ik ben voornamelijk militaire vliegtuigenbrouwers, en nu iets cleans neerzetten kan best wel moeilijk gaan worden
En nu verlaat ik jullie weer om mijn Engelse woordenschat en grammatica te gaan instuderen
Gegroet
Sergei