Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 25 apr, 2007 20:31 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Nu de MAN bijna klaar is (de laatste loodjes heb ik altijd het minste zin in :evil: ) dacht ik vol goede moed eindelijk weer eens de Hercules op te pakken.

Twee dingen hielden mij ervan tegen, de eerste is dat de Hercules verspreidt over de (nog in te richten dus puinhoop) hobbykamer ligt, dus ik kom nu even niet overal makkelijk bij.
De tweede is dat het me wel erg jeukte om nog een vrachtwagen te brouwen, en wel een Mercedes van een wat oudere generatie.

De Mercedes bouwdoos lonkte al een tijdje naar me vanaf de kleerkast op de slaapkamer, en vandaag heb ik deze er eens af genomen en eens lekker in de inhoud geneusd om te kijken of ik al ideeen kreeg.
Het eerste wat ik voor ogen had: er moet bekabeling op aangebracht worden, niet alleen op de motor, maar zeker op het chassis. De motor vind ik eigenlijk nog het minst belangrijk, omdat ik de cabine liever niet kantelbaar heb. Beweging betekend immers meer kans op beschadiging.

Nu is het dus zaak voor mij om referentie foto's te gaan zoeken van hoofdzakelijk de bekabeling op het chassis, Alswel een leuke kleurstelling voor de cabine.
Omdat deze Mercedes iets ouder is, breng ik mischien nog wel wat roest en verwering aan, maar dat zal geheel afhankelijk zijn van de referentie foto's die ik kan vinden.

Waar heb ik het eigenlijk over?
Nou over deze:
Afbeelding

Verder denk ik dat het gewoon een trekker uitvoering blijft, maar wederom laat ik mij verrassen door de referentiepics die ik op weet te duikelen.

Up-dates zullen te zijner tijd volgen.

Groetjes Robert


Laatst bijgewerkt door Bert op zo 28 dec, 2008 17:02 pm, in totaal 23 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 25 apr, 2007 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 okt, 2005 21:57 pm
Berichten: 1326
Woonplaats: Waddinxveen
nee geen roest Bert, dat maakt zo'n Benz lelijk, teken dat ie niet is onderhouden, ik vind dat je hem dat niet mag aan doen :)
vuil mag wel natuurlijk, ghehe.

strakke auto!! leuk dat er wat Mb's gebouwd worden 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 25 apr, 2007 22:14 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 sep, 2006 19:25 pm
Berichten: 1263
Woonplaats: Tilburg
Goeie keuze Robert !

Gaaf om ook eens een wat oudere Mercedes voorbij te zien komen, ik heb hierzelf toevallig nog een Powerliner liggen, die er ook aan moet geloven ooit.
Verwering zou ik erg gaaf vinden ! Je hebt al met goed resultaat kunnen oefenen op de MAN, dus net dat beetje meer moet ook goedkomen.. en dan bedoel ik roest voornamelijk. Een oudje mag ook 'oud' zijn toch ?

Succes, leuk om te volgen !

~Erix

_________________
True art is the art being the artist

Finishing: Knight Hauler, 140 cm of RC-fun :)
In progress: some armoured and flying stuff... soon


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 apr, 2007 9:57 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Breng mij nu niet in verwarring, eentje wil "fabrieksnieuw" de andere wil roest zien :lol: .

Ik ga wel proberen om de jaren te laten tellen bij deze Mercedes. Alhoewel de exemplaren die je vandaag de dag nog ziet rijden er doorgaans zeer goed onderhouden uitzien.
Ik zie wel waar het schip strand.
Er is trouwens nog geen begin mee gemaakt ondanks dat ik er wel zin in heb....het is zoooo warm hier in 't Zuuden pffffff :evil: .

Groetjes Robert

Ps, die powerliner heb ik zelf ook nog liggen, maar aangezien ik deze best wel bijzonder vind durf ik er nog niet aan te beginnen 8) .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 apr, 2007 17:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Succes met deze Mercedes powerliner. Maar let even op.
Dit model Mercedes ( hoog dak ) is nog niet zo heel erg oud. En Mercedes heeft altijd goede trucks gebouwd en van deze leeftijd zien ze er toch altijd nog erg goed uit. OF je ziet bijna geen roest aan de cabine ( chassis zou wel kunnen ) OF hij is zó afgetrapt en slecht onderhouden dat ie echt slecht uit moet zien. En dan bedoel ik: nooit gewassen maar echt veel roest is er nooit te vinden op dit soort modellen.

Maar bijvoorbeeld wel onder de spiegelsteunen en handgrepen zou je een roestspoortje naar beneden kunnen laten lopen. Dit komt van verroeste schroeven/bouten/moeren die in de loop der jaren zijn verslechterd.

Dit is mijn visie maar zoals ik altijd zeg; het is jouw model dus doe wat je ermee wilt doen en ik blijf hem dan gewoon volgen.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2007 9:59 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Ik denk wel dat Jeroen hier een heel goed punt aansnijdt.
Er zijn inmiddels een paar maanden verstreken, waarin ik goed op de nog rijdende Eurocabs heb kunnen letten, niet dat het er zo veel zijn, maar toch.
Het klopt inderdaad, wanneer je een Mercedes SK tegenkomt op een fabrieksterein en hij wordt daar gebruikt als tereintrekker (aanzetten van wisselbakken, opleggers), dan is het vaak ook een rijdend wrak.
De SK's die je op de weg ziet rijden, zien er vaak nog behoorlijk goed onderhouden uit.
Dit geeft mij de gelegenheid om eens te brouwen zonder flink te experimenteren met allerhande voor mij nieuwe technieken. Gewoon kijken wat er uit rolt als ik zoveel mogelijk out of the box brouw.

Eerst maar eens even de inbox foto's. Aan de gietramen zit gelukkig zeer weinig tot geen flash. Ook de decals zijn nog in zeer goede staat. Het is een tweede hands bouwdoos, maar hij was nog ingeseald bij ontvangst, dus dat is doorgaans een goed teken. Wel hadden door de relatieve ouderdom (zo supergek oud is de bouwdoos nog niet) enkele onderdelen van hun gietraam losgelaten. Ook heb ik de foto's pas gemaakt nadat ik al een gedeelte van het chassis had opgebouwd, dus die onderdelen ontbreken ook :oops: .

De inbox foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals ik al vermelde had ik met het chassis en de motor al een begin gemaakt. Wat me meteen opviel was de beroerde pasvorm van alle onderdelen. Heel veel gietnaden, en scheefpassende onderdelen. Veel schuur en bijvijl werk dus.
Tot overmaat van ramp bouwde ik ook nog de stuuras in spiegelbeeld op, waardoor ik genoodzaakt was dit weer heel voorzichtig los te krijgen, en weer op de juiste manier op te bouwen. Hier schoot ik een paar maanden geleden dus in de zogenaamde brouwersdip. De brouwersdag bracht hier gelukkig (voorlopig) verandering in, en de stuuras is inmiddels in twee avonden volledig hersteld, en nog steeds bewegend. Er kwam een beetje improvisatie bij kijken, maar uiteindelijk is het toch gelukt.

Afbeelding
Het chassis bestond uit vier delen, wat doorgaans geen probleem mag zijn. De aansluitingen hadden echter een dusdanig niveau verschil dat ik dus na vier onderdelen lijmen al flink aan het plamuren en schuren moest gaan, dit zou niet het laatste blijken te zijn.

Afbeelding
Hier is nog enigszins te zien hoe beroerd de aansluiting eruit zag, gelukkig komen er sideskirts op de vrachtwagen, dus ik heb alleen het "ergste" weg-gewerkt.

Afbeelding
Hier de herstelde stuuras. De gietnaden aan de onderkant zijn ver weg geschuurd. Omdat ik bang was voor het afbreken van deze fijne onderdelen heb ik het daarbij gelaten. De onderkant krijgen we toch zelden te zien. De compressie van de foto maakt echter dingen zichtbaar die met het blote oog juist niet meer zichtbaar zijn. (ik geloof dat dat ook een discussie punt op brouwersdag was :P )

Afbeelding
Ook de luchtvering bestond uit twee onderdelen waarvan de pasvorm extreem slecht was. Om het knoeien met plamuur te voorkomen heb ik wat meer lijm gebruikt, om dit naderhand weg te schuren. Bij gepast gebruik scheelt dit een hele boel schuurwerk. Extra lijm echter met mate aanbrengen, het kan meer kapot maken dan je lief is!

Afbeelding
Zo zien de luchtvering en de aangebrachte ketel eruit vanaf de "gietnaadkant".

Afbeelding
De motor, nog voorzien van overdadig schuurstof. Had ik die beroerde pasvorm al aangehaald?

Afbeelding
Bovenaanzicht, met nog een beetje dryfit van de koeling. Dat ding in het midden op de motor ( ik weet de naam niet :oops: ) kreeg ik er absoluut niet recht op. Ik heb het toch niet zo op modelbouwkantelcabine's (23x woordwaarde) dat ik het zo maar laat. Wel nog een beetje schuurwerk.

Het is de bedoeling dat het chassis wanneer het is opgebouwd een soort van Ferrari rode kleur gaat krijgen, afgezwakt door het met Smoke te bewerken (tis een test, maar ik ben benieuwd hoe dit uitwerkt :wink: ).
Voor de cabine heb ik twee kleuren blauw uitgezocht, en hier komt dan nog wit bij. Voor het eerst heb ik de spuitbusjes uit de (niet goedkope! :evil: ) Tamiya reeks uitgezocht, eens kijken of dat nu veel verschil gaat maken met de bouwmarkt spuitbusjes.

Tot zover, tips en suggesties natuurlijk ook weer van harte welkom, evenals hulp bij het schuren :? . Had ik het al over die beroerde pasvorm gehad?

Groetjes Robbie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2007 11:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 okt, 2006 14:06 pm
Berichten: 1833
Flinke kluif! :lol:
Je moest zeker een dikke doos wegbouwen om ruimte te maken voor je recente koopspook avontuurtjes. :wink:
Maar zo te zien is de pasvorm niet om over naar huis te schrijven...Afbeelding

Ik denk trouwens dat de Benz er het best als nieuw uitziet: hij heeft mooie ronde vormen die een mooie paintjob goed laat uitkomen.

Succes ermee!


easy rider 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2007 19:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Aha, hij heeft inspiratie gekregen. Het is dat je al een eind op weg bent met het chassis maar ik wilde voorstellen om er een 6x4 van te maken, een soort van speciaaltransporttrekker. Bijna alle onderdelen voor deze ombouw zitten in de doos erbij. En anders had ik je wel wat toegestuurd. Maar goed, als 2-asser ook een prima model. Over het algemeen vind ik side-skirts niks maar ik ben benieuwd hoe het uit gaat pakken. Zónder vind ik net wat stoerder staan EN er is meer te zien.
Doe gewoon rustig aan en bekijk alle mogelijkheden goed voordat je wat doet.
Dan komt alles goed.

O ja, dat onderdeel wat plat ligt is een brandstofpomp. En die gietnaad onder de vooras is, is dat in werkelijkheid ook niet? Een stuuras lijkt me een gegoten onderdeel dus ook in 2 helften gefabriekt. Maar ik kan het mis hebben, hoor.

gr Jeroen


Laatst bijgewerkt door moddertrukker op di 28 aug, 2007 21:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2007 20:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 10 jun, 2007 20:21 pm
Berichten: 391
Woonplaats: Kampen
dat ding daar boven op.. (dit is de zelfde motor als die in mijn powerliner zie topic) dat ding heb ik iets bij gevijld :D maar hij zit er nou strak op 8) misschien een tip?

Mvg. Henk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 29 aug, 2007 20:57 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Ja, er moet inderdaad wat plaats worden gemaakt in de voorraad, zoals een meervleugelige vliegtuibouwer al eens vermelde : "een kit is vlugger gekocht als gebouwd". Dit gaat zeker voor mij op :oops: .

Voor die zwaartransport trekker heb ik trouwens een vele betere Mercedes bouwdoos liggen die zich er veel beter voor leent, en waarbij ik die gedachten ook al had nl de volgende (expres kleine foto genomen :P )
Afbeelding
Deze heeft al de dubbele achteras.

Die sideskirts weglaten had ik ook al in mijn achterhoofd, maar bij mijn vorige project (die kleine SK) wist mij iemand te melden dat deze er volgens de wegenwet wel op hoorden te zitten. Ik vind hetzelf ook mooier als het chassis helemaal zichtbaar is, daar zit doorgaans immer meer detail als op die skirts :lol: . Ik durf ze nu dus met een gerust hart weg te laten :D .

De motor laat ik overigens zo. Ik houdt er niet van als de cabine kantelbaar is (beweging=kans op afbreken). Dus er zal naderhand vrijwel niks meer van te zien zijn.

Groetjes Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement