Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 27 feb, 2007 15:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 okt, 2006 14:06 pm
Berichten: 1833
Ik heb me lekker impulsief opgegeven voor deze Ferrari-actie. Het was ook een goed excuus om aan een vers kitje te beginnen. Ik heb zo'n achttal kitjes liggen die voor meer dan de helft klaar zijn en waarvan ik vond dat 'ie eerst maar 's af moesten. :?
Maar dan toch niet in het jaar dat Ferrari reeds 60 jaar de harten op hol brengt met het steigerende paard. :mrgreen:
Tja, en dan de keuze... Zonder deze actie had ik nooit een Ferrari als eerste gebouwd. Leuk, door deze actie kijk je toch weer even anders tegen je eigen winkeltje aan. Ik heb ook mooie Ferrari's! Ik heb de Ferrari gekozen waarvan ik al weet welk kleurtje 'ie moet krijgen. (Ik kan nogal moeite hebben de goede kleur te kiezen.)
En de kleur is.....
Heel erg donkerblauw, bijna zwart! :twisted:
Tenminste één van de oorspronkelijke 40 had die kleur. (Er bestaan ook replica's )

Maar goed, het wordt tijd dat de Protar zich even netjes gaat voorstellen. De zakjes heb ik nog dichtgelaten, deze temperamentvolle kit popelt om aan te slag te gaan. Na wat aanvankelijke boosheid over het ongebouwd op de plank liggen voor al die jaren overheerst nu de Italiaanse vreugde. Wen eerst maar aan daglicht voor je vrij mag!

Afbeelding

Kijk 'm eens glimmen van trots! Is ook een beetje Italiaans ongeduld natuurlijk, hij wil zonder laklaagjes gebouwd worden. De velgen hebben ook hun beste beentje voorgezet, ze hoeven niet opnieuw gespaakt te worden. De deurtjes , klep en kap zijn ook al bij de les: ze hebben zich losgemaakt en geven reeds opening van zaken. Plaatje!

Afbeelding

Twelve wild horses in silver chains,
Calling out to me.... (Chris Rea in "Daytona")

Afbeelding

Zo, en dan de laatste deeltjes. Het kleine decalvelletje kwam naar zijn zeggen niet tot zijn recht op het vorige plaatje, en dan ga ik ook nog 's een liedje zingen. O.K. drammertje, je mag nog een keertje op de foto! (Ik hem maar niet verteld dat de auto geen Violati gaat worden.) Ook de veertjes staan te springen.

Afbeelding

Prettig kennis te maken!


Happy Modeling,
Easy Rider 8)


Laatst bijgewerkt door easy rider op ma 14 mei, 2007 9:18 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 27 feb, 2007 15:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 nov, 2005 23:09 pm
Berichten: 1259
Woonplaats: Poortugaal
De mooiste die er gemaakt zijn van dit merk.
Succes er mee.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 27 feb, 2007 15:31 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 20 okt, 2005 20:57 pm
Berichten: 2182
Woonplaats: Zundert
Ik heb deze kit ook nog staan een erg mooie doos waar iets heeeel moois van te maken is!!

Veel Succes, Eric.

_________________
Doe je best dan is elk model geslaagd!!!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 27 feb, 2007 16:33 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 sep, 2006 19:25 pm
Berichten: 1263
Woonplaats: Tilburg
Daar heb je inderdaad een erg mooie kit E.Z. ! Super !
Ik durf hem niet eens te vergelijken met mijn Monogram 250 GTO (of wat ervoor door moet gaan :P ); natuurlijk ook veel succes !

~Erix

_________________
True art is the art being the artist

Finishing: Knight Hauler, 140 cm of RC-fun :)
In progress: some armoured and flying stuff... soon


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 27 feb, 2007 18:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 nov, 2005 23:09 pm
Berichten: 1259
Woonplaats: Poortugaal
Ik heb hem zelf ook een keer gehad in de schaal 1:12 of 1:16 dat weet ik niet zeker meer...
Maar had ik hem nouw maar gehouden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 27 feb, 2007 20:10 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Ezey schreef:
Na wat aanvankelijke boosheid over het ongebouwd op de plank liggen voor al die jaren overheerst nu de Italiaanse vreugde. Wen eerst maar aan daglicht voor je vrij mag!


Vergeet niet even alles terug in de doos te leggen, de doos even een uurtje laten aclimatiseren. Daarna de doos in alle rust weer openen (Vrouw en koters maar even naar buiten schoppen voor de rust), lekker onderuit gaan zitten op de makkelijkste stoel/bank/fatueille(of hoe je dat ook schrijft) , licht even dempen, radio en tv uit. Dan pak je de geopende doos, die breng je naar je neus, en inhaleert dan heel rustig in, en geniet van de geur van het mengsel van karton, plastic en decals.
Je zult een gelukkig mens zijn!

Succes met de brouw van deze kit!

Groetjes Robert (hoe meer off-topic kun je gaan 8) )


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 feb, 2007 3:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 06 jan, 2007 15:05 pm
Berichten: 1363
Woonplaats: Brussel (BE)
wow, prachtkit..
ik vind de ferrari-challenge echt super op dit forum.. en dit model is echt wel héél mooi.

Ik ben benieuwd... :)

_________________
Bouw... ? Brouw zeg ik u, BROUW! @ Monogram F-18A Hornet
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 feb, 2007 19:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 02 maart, 2005 15:51 pm
Berichten: 2993
Woonplaats: Wezep
You've got my attention! Wat een geweldig mooie kit om te zien E.Z. Ik ben razend benieuwd wat het gaat worden, het zal in ieder geval niet makkelijk zijn om die deuren en kleppen netjes uit te lijnen en mooi te laten passen. Succes en bedankt voor je deelname in dit groepsproject!

Gerwin

_________________
1957 Chevrolet Corvette “barnfind” in aanbouw
ZiS-151 BM-13N “Katyusha” in aanbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 maart, 2007 11:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 okt, 2006 14:06 pm
Berichten: 1833
Bedankt voor de positieve reacties op mijn keuze!
De 250 GTO is zonder meer een van de mooiste Ferrari's, en van deze Protar valt een mooie te maken, zeker! De Monogram GTO is minder goed geslaagd, maar je moet bedenken dat die kit zowat zo oud is als het origineel. De Protar GTO is trouwens ook niet de beste keuze als je de ultieme Ferrari GTO wilt bouwen. De Gunze Sangyo staat beter bekend, en is de basis voor veel after-market onderdelen. Dat wist ik ook al toen ik de Protar kocht, maar viel desondanks voor zijn charme.

Na de kennismaking is het tijd voor een eerste inspectie. De kwaliteit beoordelen van de gietramen en het chroomwerk, de grote delen losmaken voor beoordeling enz.

Maar eerst even samen met het kitje aclimatiseren. (Juist Bert, in een lekkere stoel. :lol: )

Afbeelding

De gietramen zijn wisselend van kwaliteit. Het zwarte raam ziet er gewoon goed uit. Het grijze raam levert wat meer werk op, hier valt wel het een en ander schoon te maken! Kijk b.v. maar eens naar het chassis:

Afbeelding

Bij het chroomwerk is het ook zeer gevarieerd: het raam met de gewone chromen onderdelen maakt geen indruk. Dat wordt Alclad II. Maar het gietraam met de spaakvelgen is weer absoluut top. Elk wiel bestaat uit drie delen. Kijk en geniet, mooi toch?

Afbeelding

En dan natuurlijk het belangrijkste: de rode body-delen. Het eerste dat me opviel is dat de delen als massief aan het gietraam zaten. Ik heb de Tamiya scriber moeten gebruiken om alles zonder beschadigingen los te krijgen. Een klusje van normaal tien minuten nam nu een goede middag in beslag. :oops: Maar een eerste dry-fit viel gelukkig weer niet tegen. Een eerste uitdaging ligt er wel: de horizontale naad over de neus. Volgens de beschrijving moet het onderste gedeelte als laatste geplaatst worden in de bouw. Niet dus, die naad gaat echt weg! (Plaatje!)

Afbeelding

Alles pastte redelijk, het rechterportier heeft wat werk nodig maar het is niet dramatisch. Slordig zijn wel de naden bij de B-stijl, dat is wat meer werk. Maar kijk vooral eens naar de voorruit, een onsje extra plastic! Aan de buitenzijde valt het zelfs nog mee!

Afbeelding

Want kijk is hoe het er uitziet aan de binnenzijde! Hoe ga ik dit netjes wegkrijgen? Bedenk dat de body zeer kwetsbaar zonder deuren en klepjes. De A-stijlen knakken voor je er erg in hebt. :?

Afbeelding

De scriber ging hier niet werken, je kunt er gewoon niet bij. Dan maar voorzichtig boren met een laag toerental met een 1 mm boortje. Mijn vinger achter het plastic, en boren tot het boortje de vinger raakt. (Probeer dit niet met hoge toerentallen!) Het stukje tape is om zeker te weten dat ik niet de body beschadig, het gaat tenslotte niet altijd goed.

Afbeelding


En dat dus maal vier. De grootste hompen kon ik verwijderen door een slijpschijfje op de gatenrijen te zetten. En daarna was het een kwestie van vijlen en snijden. Snijden doe ik in ditgeval met een los mesje waar ik een vingergreep aan gemaakt heb. Zo kun je met veel gevoel het plastic flinterdun laagje voor laagje wegsnijden. Maar Pfoei, het ging goed gelukkig...

Afbeelding

Dan ook maar even het ruitje vrijgemaakt van zijn raampje. En dan blijkt de kit een mooie verrassing te hebben! De ruit past er van buiten op! :D Niks geen binnenkuipje zoals je gewoon ziet. De ruit past meteen en het model begint al een beetje te stralen, het ziet er gewoon goed uit. De ruit heeft een beschadiging, maar daar maak ik me geen zorgen over na recente proefjes met Parket plus.

Afbeelding

En dan komen we bij het laatste plaatje alweer. Een soort wrijfdecalvel waarvan ik niet goed weet wat ik er mee aan moet. De koplampringen zijn sowieso geen gezicht, de raamlijsten zijn nog niet afgeschreven omdat de originele GTO's ook geen glimmend chroom hadden. Heeft er iemand ervaring met deze decals?

Afbeelding


Dat was het weer voor deze keer!
Volgende keer: Over een confrontatie met Murphy, en hoe ik overwon.

Happy Modeling,
Easy Rider 8)


Laatst bijgewerkt door easy rider op za 03 maart, 2007 15:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 maart, 2007 11:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
HE E.R.
Wat een verslag met wisselende stemmingen en tegenstellingen dus
Protar is dus geen lijm, verf en onderdelen in een doosje en rammelen maar.
Maar wel laat je een mooi model zien
BertUS

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement